Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekkende Rohloff - oorzaak - Forum Wereldfietser

Lekkende Rohloff - oorzaak

Eergisteren stelde ik vast dat er olie uit m'n Rohloff naaf lekt.
M'n eerste gedachte was:
a) ofwel door de hitte (is dit mogelijk ??)
b) lekt er een pakking aan de linkerzijde ?

Toen ik het wiel eruit haalde zag ik dat er 1 bout verloren is uit dat ding waarmee je hem in het frame klemt.

c) Kan de olie daaruit lekken ?

De fiets staat steeds rechtop (zie foto waaruit blijkt dat de olie ook op de velg gelekt is). De olie is een tweetal maanden terug gewisseld. Ondertussen 4.500 km gereden. De wissel is volgens de regels van de kunst gebeurd (anders was lekken al vroeger begonnen, vermoed ik). De naaf heeft inmiddels 14.000 km.
Het hoeft geen betoog dat ik vrij teleurgesteld ben dat m'n naaf lekt en uit elkaar begint te vallen na 14.000 km.

Oh, ik weet dat ik nog even kan verder rijden zo en niet hoef te panikeren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Er onbreekt geen bout. Wat je aanwijst is de bout die onder de asplaat zit en de asring op zijn plaats houdt. Olieverlies kan verschillende oorzaken hebben: ofwel zweten (normaal), ofwel te veel olie in de naaf, ofwel een defecte dichting. Om uit te maken wat de oorzaak is en wat er aan dient te gebeuren neem je best contact met je dealer, hij heeft (of krijgt die van mij) een checklist olieverlies. Aan de hand van deze checklist wordt bepaald wat dient te gebeuren. In ieder geval nooit (nooit!) olie bijvoegen bij constatering olieverlies.
Hoi Koen,

bedankt voor je reactie.
Ik denk niet dat het een teveel aan olie is.
De laatste wissel is 4500 km terug gebeurd, dus ik ga ervan uit dat er dan eerder symptomen geweest zouden zijn.

De dealer zal het moeten uitmaken.

Wat ik graag zou weten is of er meer Rohloffs plots deze verschijnselen vertonen met dit warme weer ?
koenie schreef:Eergisteren stelde ik vast dat er olie uit m'n Rohloff naaf lekt.
... Kan de olie daaruit lekken ?
Bij Rohloff zelf kennen ze 8 soorten lekken: https://www.rohloff.de/fileadmin/user_u ... web.de.pdf, pagina 123.

(Meer pdf-jes vind je hier: https://www.rohloff.de/de/service/downl ... index.html)

Ik denk dat je vandaag gewoon van het mooie weer moet genieten.
Bij hoge temperaturen is kans op olieverlies hoger: olie wordt dunner en door de warmte wordt druk in naaf hoger (nog meer drukverschil als de fiets uit een koele garage in de warmte terechtkomt. Ook veel hoogtemeters rijden op korte tijd (met fiets of met fiets achter op auto) zorgt voor drukverschillen waardoor olie naar buiten kan geduwd worden. Olieverlies lijkt altijd meer dan het is, een klein druppeltje lijkt al snel een hele plas.
olie lek heb ik ook gehad en dat lag gewoon aan de riemspanning die fout was afgesteld met gevolg ook de twee tandwielen vervangen op MIJN kosten ,drie maanden voordien alles laten verversen en nazien bij de winkelketen FIETS die daar geen fluit van kennen maar toch de winst opstrijken , ik was verplicht bij een koga daeler in Belgie de fiets op te halen.(FIETS dus) Bij koga zelf wil men de koper niet te woord staan maar moet via die oenen van FIETS waar enkel verkoop telt .
Ik vind het wel wat moeilijk te zien op de plaatjes. Mag ik pleiten voor grotere?