Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beveiliging tegen diefstal: Spotty sticker op het frame? - Forum Wereldfietser

Beveiliging tegen diefstal: Spotty sticker op het frame?

Heeft er iemand ervaring met deze?
etsen: http://stopfietsdiefstal.eu/spotty-dief ... me-geetst/
of met sticker: http://stopfietsdiefstal.eu/spotty-dief ... e-sticker/

In België kan je het rijksregisternummer gratis laten graveren, maar dit is enkel nationaal geldig, en bovendien wil ik zo'n uniek nummer niet op mijn fiets wegens privacy redenen.

Ik kwam Spotty tegen maar weet niet wat er van te denken ...
Het zou in ieder geval wel helpen de fiets beter identificeerbaar te maken...
Er zijn al diverse identificatie systemen voor fietsen verzonnen, en allemaal zijn ze spaak gelopen op hetzelfde punt: het totale gebrek aan inzet aan opsporingszijde.

Het oplossingspercentage is in Nederland lager dan 2%. Een fietsendiefstal is door een voormalig minister van justitie "It's all in the game" genoemd. En nog steeds is dit een amper vervolgd delict.

Dit soort systemen werkt alleen als een koper die te goeder trouw is het aantreft op een zojuist gekochte tweede hands fiets.

En die opmerking "Voor een dief is het gewoon veel makkelijker een andere fiets te stelen!" klopt niet. Als zo'n sticker op een dure fiets zit, blijft hij nog steeds aantrekkelijker dan andere goedkopere fietsen.
Peter_K schreef:Er zijn al diverse identificatie systemen voor fietsen verzonnen, en allemaal zijn ze spaak gelopen op hetzelfde punt: het totale gebrek aan inzet aan opsporingszijde.

Het oplossingspercentage is in Nederland lager dan 2%. Een fietsendiefstal is door een voormalig minister van justitie "It's all in the game" genoemd. En nog steeds is dit een amper vervolgd delict.
Dat is inderdaad iets waar het blijkbaar ook bij onze Zuiderburen aan schort, het gebrek aan handhaving of omdat het delict een te kleine waarde vertegenwoordigd doen we maar niets. Het zou leuk zijn om van een meelezende handhaver (al dan niet ook zelf fervent fietser) eens zijn kijk op dit fenomeen te lezen. Ook al is dat dan waarschijnlijk op persoonlijke titel en mogen we daar geen conclusies uit trekken.
Het aantal gestolen fietsen ligt ook gewoon erg hoog. De exacte aantallen zijn niet goed bekend, ook dankzij onder rapportage. Maar cijfers variëren van ca. 600.000 tot ca. 950.000 per jaar.

Daar is flink wat blauw voor nodig om zo'n hoog aantal zaken op te lossen. Om nog maar niet te spreken over het aantal benodigde manuren en de daarbij komende kosten. Terwijl het leeuwendeel van deze fietsen daarbij een lagere dagwaarde zullen kennen dan de kosten tot het volbrengen van een onderzoek.
Je kan alleen maar proberen om je fiets zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Ik leg mijn fiets steeds heel goed vast, met meerdere sloten.
Zo'n sticker leek me nog een extra ...
stef.l schreef:Het aantal gestolen fietsen ligt ook gewoon erg hoog. De exacte aantallen zijn niet goed bekend, ook dankzij onder rapportage. Maar cijfers variëren van ca. 600.000 tot ca. 950.000 per jaar.

Daar is flink wat blauw voor nodig om zo'n hoog aantal zaken op te lossen. Om nog maar niet te spreken over het aantal benodigde manuren en de daarbij komende kosten. Terwijl het leeuwendeel van deze fietsen daarbij een lagere dagwaarde zullen kennen dan de kosten tot het volbrengen van een onderzoek.
Stef, ik snap je uitleg, dat zou alleen niet de reden moeten zijn om er geen aandacht aan te schenken, anders dan het produceren van cijfertjes. Wat de overheid nu dus eigenlijk doet is het gedogen van een strafbaar feit, of dat de bedoeling is kan ik me niet voorstellen.
Als dat Belgische cijfers zijn dan ligt het aantal bij jullie een faktor 10 hoger dan dat in Nederland (vorig jaar 311 aangiftes per dag (tussen de 60.000 en 100.000) het werkelijke aantal zal hoger liggen maar dan nog.
Met zulke aantallen zou je je bijna gaan afvragen waarom er niet meer dieven gepakt worden.
_Peter_ schreef:
stef.l schreef:Het aantal gestolen fietsen ligt ook gewoon erg hoog. De exacte aantallen zijn niet goed bekend, ook dankzij onder rapportage. Maar cijfers variëren van ca. 600.000 tot ca. 950.000 per jaar.

Daar is flink wat blauw voor nodig om zo'n hoog aantal zaken op te lossen. Om nog maar niet te spreken over het aantal benodigde manuren en de daarbij komende kosten. Terwijl het leeuwendeel van deze fietsen daarbij een lagere dagwaarde zullen kennen dan de kosten tot het volbrengen van een onderzoek.
Stef, ik snap je uitleg, dat zou alleen niet de reden moeten zijn om er geen aandacht aan te schenken, anders dan het produceren van cijfertjes. Wat de overheid nu dus eigenlijk doet is het gedogen van een strafbaar feit, of dat de bedoeling is kan ik me niet voorstellen.
Als dat Belgische cijfers zijn dan ligt het aantal bij jullie een faktor 10 hoger dan dat in Nederland (vorig jaar 311 aangiftes per dag (tussen de 60.000 en 100.000) het werkelijke aantal zal hoger liggen maar dan nog.
Met zulke aantallen zou je je bijna gaan afvragen waarom er niet meer dieven gepakt worden.
Het zijn Nederlandse schattingen van het CBS. Aangiftes liggen simpelweg vele malen lager dan het aantal daadwerkelijk geschatte gestolen fietsen. Omdat veel mensen al lang geen aangifte meer doen.

En overheden moeten keuzes maken. Idealiter zou je alle aangiftes willen kunnen oplossen. Maar in de praktijk is dat simpelweg niet haalbaar. Zeker niet als er ook nog eens op de kosten gelet dient te worden, want het blijft tenslotte belastinggeld.



De aanpak dient veel meer preventie gericht te zijn. Maar hierbij ben je ook afhankelijk van de consument. Goede, geschikte sloten. Fixeren aan een vaststaand object. Niet te koop lopen met je goederen (denk strava privacy aan, geen foto's van je dure santos online plaatsen met herleidbare info waar je woont ook online te hebben, etc). Gebruik maken van bewaakte fietsenstallingen. Etc, om er alles aan te doen om de risico's sterk te beperken.

In de praktijk lijken veel mensen er echter maling aan te hebben. Fietsen worden redelijk losstaand neergezet met enkel een ringslot. Of fietsen worden met een dusdanig zwak kabelslot vastgemaakt dat het niet veel scheelt of een nagelschaar zou al voldoende zijn om dit door te nemen. En maar al te veel mensen plaatsen met grote trots hun dure Santos of dure racefiets foto's online terwijl maar al te vlot terug te vinden is via bijvoorbeeld Facebook foto's waar de betreffende persoon woont. Zowel voor de gelegenheidsdief als gerichte diefstal wordt het door de consument op dit soort wijzen erg gemakkelijk gemaakt.
stef.l schreef:De aanpak dient veel meer preventie gericht te zijn.
Dit is precies de huidige situatie, en hier ben ik het dus niet mee eens.

Als eigenaar van een (dure) fiets zou je toch in alle vrijheid daar gebruik van willen maken.

Nu is de vrijheid van fietsendieven gegarandeerd: de pakkans is bijna nul, en wordt je toch gepakt dan zijn de sancties bijna nul.

Het concept "criminelen verdienen een tweede kans" is erg ver doorgeschoten, nu worden ze gewoon op een voetstuk geplaatst.
Peter_K schreef: Nu is de vrijheid van fietsendieven gegarandeerd: de pakkans is bijna nul, en wordt je toch gepakt dan zijn de sancties bijna nul.
Het sterk verhogen van de pakkans is belangrijk (voor alle vormen van ongewenst gedrag), maar het is een illusie dat zware straffen een efficiënt middel zijn voor vele vormen van misdaadbestrijding.

Renaat
Revanho schreef:...maar het is een illusie dat zware straffen een efficiënt middel zijn voor vele vormen van misdaadbestrijding.
De zeer lage pakkans maken de lichte straffen die nu uitgedeeld worden tot een farce. De pakkans verhogen verdient inderdaad de voorkeur, maar is kennelijk te moeilijk en/of te veel werk.
stef.l schreef:Het aantal gestolen fietsen ligt ook gewoon erg hoog. De exacte aantallen zijn niet goed bekend, ook dankzij onder rapportage. Maar cijfers variëren van ca. 600.000 tot ca. 950.000 per jaar.
Ik vind dat wel heel erg hoog geschat door het CBS. Dat betekend volgens mij dat elk jaar 1 op de 10 fietsende nederlanders een fiets kwijtraakt (babies/peuters/bejaarden/niet-fietsers tellen grotendeels niet mee).

Ik woon al 25 jaar in Amsterdam NUL fietsen gejat (en ik zet al 8 jaar een ebike regelmatig noodgedwongen op straat vast). Mijn vrouw 40 jaar; 1 fiets. Kinderen? NUL. Vriendenkring hoor ik er ook nooit (meer)over.

Sowieso zie ik nooit meer een junk een fiets verkopen (Junks zijn redelijk verdwenen uit het straatbeeld), dus zit je nu vooral met meer georganiseerde misdaad.

Ik geloof wel dat het een groot probleem is met een lage pakkans, maar of ik moet aan de loterij gaan meedoen of die cijfers zijn wel erg negatief ingeschat.
Peter_K schreef:
Revanho schreef:...maar het is een illusie dat zware straffen een efficiënt middel zijn voor vele vormen van misdaadbestrijding.
De zeer lage pakkans maken de lichte straffen die nu uitgedeeld worden tot een farce. De pakkans verhogen verdient inderdaad de voorkeur, maar is kennelijk te moeilijk en/of te veel werk.
En het verhogen van de straffen (zonder iets aan de pakkans te doen) levert hooguit een inflatie van straffen op maar werkt niet preventief.

Renaat
Revanho schreef:
Peter_K schreef:
Revanho schreef:...maar het is een illusie dat zware straffen een efficiënt middel zijn voor vele vormen van misdaadbestrijding.
De zeer lage pakkans maken de lichte straffen die nu uitgedeeld worden tot een farce. De pakkans verhogen verdient inderdaad de voorkeur, maar is kennelijk te moeilijk en/of te veel werk.
En het verhogen van de straffen (zonder iets aan de pakkans te doen) levert hooguit een inflatie van straffen op maar werkt niet preventief.
Dat zegt men altijd inderdaad, maar volgens mij vallen mensen in de tijd dat ze in de gevangenis zitten niet in herhaling...
Tsja peter, gaan we mensen het gevang in gooien voor een vergrijp van onder de 2000 euro? Dat zal de gemeenschap heel wat kosten aan het uit de grond stampen van nieuwe gevangenissen. Welke strafmaat zie je voor je? Een maand brommen voor een gestolen fiets? Wat lost dat op?

Plukken van de bewuste overtreder zal ook alleen gaan als deze wat te makken heeft... dat zal vaak niet op gaan.

Kleine criminaliteit is gewoon lastig. We weten dat hard straffen weinig effect heeft (historisch en voorbeelden uit het buitenland).

Ik wil vooral benadrukken dat we in Nederland een hoger welvaartsniveau hebben dan ooit te voren met een hogere veiligheid dan ooit te voren. We moeten de problemen niet ontkennen, maar er is objectief gezien eigenlijk geen reden om juridisch keihard te gaan bijsturen, vooral omdat landen met strengere systemen doorgaans een veel groter probleem hebben (kip ei, ik weet het).
.
Het effect van een Spotty sticker lijkt mij gering. Vele dieven werken op verzoek van helers. Als er vraag is naar bepaalde merken fietsen in jouw omgeving helpt een sticker niet. Ook geen "licht slot". Alleen vast leggen aan deugdelijke "verankerde" voorwerpen met een of meerdere zware sloten werkt. Twee fietsen aan elkaar leidt tot twee slachtoffers.

Stop heling werkt niet. Te veel fietsen worden gedemonteerd en in onderdelen verhandeld op sites. De Nationale fietsregistratie van 1987 tot 1992 is geflopt. Vele gestolen merkfietsen gaan de grens over of komen vanuit het buitenland naar hier. Het blijft handel.

De aangifte bereidheid van gestolen fietsen is gering. Velen kennen het merk en type niet. Vaak alleen de problemen aan remmen, stuur of zadel. Vele slachtoffers vinden hun soortgelijke fiets terug, omdat ie er op leek. Alleen als het van de verzekering moet, wordt altijd aangifte gedaan. Rechercheren op gestolen fietsen is bijna onbegonnen werkt.

En preventie ligt bij de eigenaar van de fiets. Ik rij op een zwarte stalen fiets zonder bling bling. Nog nooit helemaal schoon gemaakt en met zeer oude fietstassen over de Rohloffnaaf. In het dorp op het ringslot en soms vergeet ik het. In de grote steden aan een boom of paal met de de Trelock insteekketting. Na 6,5 jaar nog bezitter. Binnen het gezin is er nog nooit een fiets gestolen. Heb ook zelden of nooit een fiets verzekerd. Zet de premie op m'n spaarrekening. Afromen voor een nieuwe aankoop.

Piet.
loknor schreef:...met een hogere veiligheid dan ooit te voren.
Veiligheid is zeer moeilijk te meten, en wordt in Nederland naar mijn mening in ieder geval verkeerd uitgevoerd.

Het punt is dat mensen hun gedrag aan de door hun ervaren veiligheid aanpassen.

Vroeger konden ouderen 's avonds veilig over straat lopen. Tegenwoordig blijven ze angstig binnen zitten. Het aantal roofovervallen op ouderen daalt daardoor wel, maar daardoor is de samenleving nog niet veiliger voor ouderen.

Een nieuwe trent is overigens dat ouderen thuis in hun eigen huis overvallen worden. Ook daar zijn maatregelen tegen denkbaar.

Al die preventieve maatregelen werken wel, maar werken tevens een gevoel van onveiligheid in de hand.

Vertaald naar fietsen: het zal pas weer veilig zijn als men de fiets zoals vroeger weer op slot kan zetten met zo'n blikken ringslot, en als hij vervolgens niet gestolen wordt. Niemand die dat gaat uitproberen, want iedereen beseft wel dat je fiets dan binnen de kortste keren weg is.
Peter_K schreef:
loknor schreef:...met een hogere veiligheid dan ooit te voren.
Veiligheid is zeer moeilijk te meten, en wordt in Nederland naar mijn mening in ieder geval verkeerd uitgevoerd.

Vroeger konden ouderen 's avonds veilig over straat lopen. Tegenwoordig blijven ze angstig binnen zitten. Het aantal roofovervallen op ouderen daalt daardoor wel, maar daardoor is de samenleving nog niet veiliger voor ouderen.

Al die preventieve maatregelen werken wel, maar werken tevens een gevoel van onveiligheid in de hand.
Veiligheid is zeker te meten. In de criminaliteitscijfers zijn factoren als aangiftebereidheid meegenomen. Gevoel voor onveiligheid wordt bepaald door hypes in de media. Dat geldt ook voor vonnissen, waarbij de straf vrijwel altijd te laag uitvalt volgens de "kenners". Alleen schreeuwers met een mening, passend in dat programma, komen in het nieuws.

Het veiligheidsgevoel op straat is nauwelijks veranderd. Ik loop als bejaarde net zo veilig over straat als vroeger. De kans om overreden te worden is wel toegenomen. Maar dat weerhoudt me niet om binnen te blijven.

En de fiets gewoon aan de ketting. Net als vroeger.

Piet.
Het was PietV die over op straat lopende bejaarden schreef:De kans om overreden te worden is wel toegenomen.
Piet, wel meer dat je op dit forum vertelt zit volgens mij bezijden de waarheid maar deze vind ik vrij sterk.
Even wat CBS-getallen: Tussen 1964 en 1970 vielen er elk jaar in NL meer dan 600 doden onder de voetgangers alleen al. Dat is in de loop van de jaren afgenomen tot minder dan 100 per jaar.
Gegevens CBS via Stephan Okhuijsen. Link: http://www.datagraver.com/case/aantal-v ... open-jaren
Leon schreef:Om daar wat aan te doen is uiteraard veel meer nodig dan een boete of schoffelen hier en daar en wat begeleiding door een bureau. Het traject begint al bij de ouders voordat het kind geboren is en gaat via bovenal goed onderwijs naar een goede werkgever. Een lang traject, maar zo lang nu ook weer niet, want na 20 jaar zijn de huidige jonge gasten vervangen door nieuwe en de huidige oude dieven krakkemikkig.
Het effect van onderwijs wordt nog al eens overschat. Goed onderwijs maakt mensen niet eerlijker, maar kan ze wel extra vaardigheden bijbrengen om zichzelf ten koste van anderen verrijken. Zo had ik 30 jaar terug een studiegenoot die met een mengeling van overschatting van zijn eigen lef en minachting voor zijn slachtoffer stond te bluffen dat hij een dure racefiets, die voor een huis geparkeerd stond, had 'meegenomen'. Hij woonde zelf in een kraakpand en had lak aan mensen met geld en macht. Het zou me niet verbazen als hij inmiddels een hoge ambtenaar of bestuurder is geworden met een hoop vriendjes in de vastgoedwereld.
Leon schreef:Zo duur is het ook weer niet, want in de vorige eeuw konden we het ook betalen, alleen hadden we (ik bedoel veel mensen, zeker niet allemaal) toen niet zo vulgair veel geld over dat we ons in januari verse pruimen uit Guatemala (en het hele jaar door etenswaren uit verre landen), vier iPhones voor het hele gezin en elke 10 jaar een compleet nieuwe kamerinrichting zouden hebben kunnen veroorloven.
Ik ken ze ook, mensen die elk jaar met het hele gezin minstens een oceaan overvliegen om hun vakantiebestemming te bereiken. Ze hopen dat hun kinderen zich daardoor ontwikkelen tot kosmopolitische wereldburgers. Die kinderen vinden overigens dat ze best wel arm zijn, omdat er geen zwembad achter hun huis is, zoals bij hun vriendjes om de hoek...
Leon schreef:Even on-topic: ik vind dat in plaats van camera's plaatsen om te voorkomen dat er op die plek fietsen gejat worden (waardoor er over de hele stad een paar duizend camera's nodig zouden zijn) er camera's geplaats zouden moeten worden om de daders efficiënt te pakken. De politie weet echt wel waar de daders de hele dag rondlummelen. (Tip: voor de deur van het stadskantoor, ervaring :evil: )
De politie weet het, de conducteurs weten het, forensen weten het al jaren en toch verandert er weinig. Dit artikel over criminelen op treinstations is al 15 jaar oud!