Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TREK vs CUBE - Forum Wereldfietser

TREK vs CUBE

Niet voor niets post ik in de beginnershoek: tot 2 weken geleden wist ik nog (bijna) helemaal niks van fietsen...

Omdat ik een fiets wil om lange afstanden op te fietsen (50km) maar wel af een toe een bos-/duinpad wil nemen, heb ik besloten om een hybride te gaan kopen. Kan ik hier op deze MTBsite een vraag over stellen? Of is dit gelijk aan vloeken in de kerk?

Ik twijfel tussen twee fietsen (merken).

De eerste is de TREK fx7200 http://www2.trekbikes.com/Bikes/City_Bi ... /index.php
Prijs: 599e

De specificaties (zegt mij allemaal niet zo veel):

Frameset
Sizes 15, 17.5, 20, 22.5, 25"; Women's 16, 20"
Frame Alpha Aluminum
Front Suspension RST, 50mm
Wheels
Wheels Alloy front, Shimano RM60 rear hub; Matrix 750 rims
Tires Bontrager Invert Hardcase, 700x35c
Drivetrain
Shifters SRAM MRX Plus
Front Derailleur Shimano C102
Rear Derailleur Shimano Alivio
Crankset Shimano TX71 48/38/28 w/chainring guard
Cassette SRAM 850 11-32, 8 speed
Pedals Dual density platform
Components
Saddle Bontrager webspring
Seatpost Alloy suspension
Handlebars 50mm rise
Stem Adjustable rise
Headset Semi-cartridge, sealed
Brakeset Tektro V w/alloy levers, Kraton inserts, bell

De tweede is een CUBE fiets. Dat zou de Curve (649e) worden: http://www.cube-bikes.de/cube_bikes/t_curve.html

kan iemand mij adviezeren om een keuze te maken tussen TREK en CUBE?


Alvast bedankt!!

Tja,
Voor je je al zo beperkt tot twee concrete fietsen zou ik eerst maar eens heel goed nadenken over de vraag wat voor soort fiets je nu eigenlijk wilt hebben. Wil je vooral langere en snelle tochten (100-150 km per dag) maken met weinig bagage, dan zou ik denken aan een fiets met niet al te brede (32 mm?) 28 inch banden, een lichte bagagedrager, en misschien zelfs een racestuur. Zo'n snelle randonneur is een heel traditioneel en prachtig type fiets. Wil je daarentegen flink wat bagage mee kunnen nemen, en ook over slechte wegen en overharde paden kunnen rijden, dan zou ik een fiets met stevige brede banden willen hebben. Omdat zulke wielen stevig moeten zijn, en dus zwaar, zou ik de voorkeur geven aan iets kleinere 26 inch velgen. Die zijn lichter en sterker. De bouwers als Vittorio die voor zulke fietsen toch de voorkeur geven aan 28 inch wielen gebruiken dan wel meestal wielen met 48 i.pv. 36 spaken (en dat is duur).
Velen van ons rijden inderdaad meer en meer over slecht wegdek en onverharde wegen, ook in Europa, omdat dat de beste manier is om rustig en veilig uit de buurt van auto's te blijven. De fietsen waar velen (maar lang niet allen) onder ons de voorkeur aan geven zijn dus mtb achtige fietsen met stevige 26 inch wielen (maar wel soms met een racestuur). De geometre is meestal wel wat rustiger dan van een echte mtb, maar de leek ziet van een afstand het verschil niet. Zet er snelle slick banden op, en je fietst nog altijd behoorlijk snel (en minstens zo snel als op de wat zware 28 inch fietsen die jij noemt).
Voor een goed en betaalbaar voorbeeld kun je denken aan de Fahrrad Manufaktur T400, voor rond de 900 euro te koop bij de Vakantiefietser of bij Bike4travel. Dat is wel wat meer dan de voorbeelden die jij noemt, maar dan heb je echt een veel betere fiets. Zonder overbodige fratsen als verende voorvorken (goede verende vorken zijn heel duur), maar wel met een prima stalen frame, en goede en complete afmontage. Het is een fiets om vele vele jaren met veel plezier op te rijden.
Als ik jou was zou ik eens uitgebreid gaan zitten om eerdere discussies op dit forum te lezen. Er is al heel vaak over geschreven. En kijk eens op de sites van aanbieders van echte vakantiefietsen als de eerder genoemde Vakantiefietser, Bike4travel, Santos, Snel, Recycle, of Vittorio (of het Engelse Thorn: www.sjscycles.com).
Veel fietsplezier,
Wim

Zoals Willem ook al schrijft, zoek eerste eens uit wat je precies wilt met je fiets.
Als je twee weken geleden nog weinig tot niets wist, hoe kan je dan nu al weten dat je tussen deze twee fietsen gaat kiezen.
Heb je in je vrienden kring niet toevallig wat mensen waar je een fiets van kan lenen ?
En dan denk ik vooral aan de verschillende typen fitsen zoals race,atb en hybride.
En ga ook eerst eens dit soort afstanden fietsen.
JE komt er dan vanzelf achter welke eisen jij aan een fiets stelt.

Suc6
RomeoS schreef:Omdat ik een fiets wil om lange afstanden op te fietsen (50km) maar wel af een toe een bos-/duinpad wil nemen, heb ik besloten om een hybride te gaan kopen. Kan ik hier op deze MTBsite een vraag over stellen? Of is dit gelijk aan vloeken in de kerk?
Nee hoor, tuurlijk mag je deze vraag hier stellen, al is dit geen MTB-site maar een site van reizende fietsers, die vaak veel bagage aan de fiets hebben hangen. Als je dat niet hebt is dat een voordeel want dan heeft je fiets een stuk minder te verduren. Bovendien hoeft je fiets niet extreem betrouwbaar te zijn, je gaat immers niet naar Timboektoe. De fietsen die je noemt zijn prima geschikt om tochten van 50 km te maken, mits het de goede maat voor je is en zadel en stuur goed op jou zijn afgesteld en het zadel lekker zit.
Wat misschien wel een idee is om te kijken naar een tweedehands fiets zonder verende voorvork. Buiten de grote steden (en buiten studentensteden) vindt je bij fietsenmakers aardige collecties. Voor hetzelfde geld koop je dan een fiets die toch wel beter is.
Succes ermee,
Leon

Het is idee van de fiets is:

zaterdag-/zondagochtend opstaan en dan een km of 50 te gaan fietsen. Af en toe een duin-/bospad nemen. Het doel opzich is niet om te crossen, maar af en toe is zo'n pad wel praktisch. Zeker in de buurt waar ik woon (zeeland -> duinen). Ook af en toe op een avond na dag werken me even in zweet rijden.

Ik heb ook nog getwijfeld om een racefiets te kopen, maar das net iets te fanatiek voor mij. Ik wil ook een beetje van de omgeving kunnen genieten en niet helemaal over mijn stuur heen hangen en enkel weg zien.

(waarom deze: op internet gelezen, en bij mijn plaatselijke fietsenverkopers langsgeweest.)

En over de verende voorvork: is dat niet handig? Ik vond het wel relaxed rijden.

Maar misschien moet ik de vraag wat algemener stellen:

Ik wil een fiets gaan kopen met idee:

zaterdag-/zondagochtend opstaan en dan een km of 50 te gaan fietsen. (Af en toe een duinpad nemen.) Ook af en toe op een avond na dag werken me even in zweet rijden.

In totaal heb ik budget van 1000e. Dus inclusief kleding etc. Wat raden jullie aan?

Eenmaal op de fiets is de kans groot dat je binnen een paar jaar langere afstanden gaat rijden dan je in eerste instantie gedacht had. Tenminste dat overkwam mij. Zodoende ben ik overgestapt van een MTB op een 2e hands tourfiets. Dat bevalt mij uitstekend.

Af en toe een zandpad gaat ook hiermee goed. Los duinzand, tsja.... dat zal stevig trappen worden.:)
Een verende voorvork lijkt mij meer iets als je echt hele dagen achter elkaar over onverharde (corrugated= vol met ribbels) wegen in Marroko rijd ofzo.

Roald schreef:Af en toe een zandpad gaat ook hiermee goed. Los duinzand, tsja.... dat zal stevig trappen worden.:)
Het zijn maar glay-paden. Die ze door duiden heen leggen, maar waar je met een 'gewone fiets' prima op kan fietsen. Alleen als het geregend heeft is het misschien lastiger....

Heb je ook een fiets die je aanraadt? Ik merk nl dat als ik een fiets opzoek en deze voorleg aan mensen er altijd commentaar op is. Welke raden jullie aan?

Als ik nu een beetje begrijp waar je de fiets voor wilt gebruiken, dan zou ik een klassieke randonneur met 28 inch banden als de Trek 520 kopen, want dat zijn toch wel feestelijke fietsen. Wat is dat dan, vraag je natuurlijk. Wel dat zijn fietsen die er van een afstand uit zien als racefietsen (dus met een racestuur), maar waar je bredere banden op kunt monteren (tot ongeveer 37 mm, de maat van een gewone stadsfiets dus), net als spatborden en dragers voor flink wat bagage. Het voordeel is dat je er als je er wat smallere snelle bandjes op zet nog echt lekker hard kunt riijden. Het zijn dus wat feestelijke fietsen. Tegelijk kun je er met bredere banden over tamelijk slechte paadjes rijden (niet echt het mtb werk, maar er kan best wat), en dat je er ook nog mee op vakantie kunt. Snel en Santos hebben er ook allebei eentje, die echter beide wat boven je budget uitkomen. Hoeveel de genoemde Trek in Nederland moet kosten weet ik niet, maar in de VS kost ie ongeveer 1000 dollar, dus dat zou inclusief btw in principe rond de 1000 euro moeten zijn. Een alternatief is nog de Engelse Thorn Club Tour (www.sjscycles.com), of, als die nog in Nederland geleverd wordt, de Dawes Galaxy.
Met een racestuur hoef je echt niet helemaal voorover te zitten. Zorg dat de vork niet afgezaagd wordt voordat je je fiets krijgt, dan kun je het stuur een paar cm hoger dan het zadel zetten, zodat je genoeg van het landschap zult zien. Kies als je meer op slechte paadjes wilt rijden voor een breed stuur. Een niet te laag racestuur is volgens velen veel comfortabeler dan een recht stuur, omdat je meer handposities hebt.
Wil je meer onverhard, dan zou ik een stevige allround fiets met 26 inch banden als de Fahrrad Manufaktur T 400 kiezen. Zet er slicks op, en je rijdt best hard. Zet er steviger banden op, en je fietst naar de andere kant van de wereld.
Veel fietsplezier,
Wim

Dank Wim!
Uitleg in Jip-en-Janneke-taak!! Dat kan ik waarderen!