door
Yopie » ma 11 jul, 2016 17:48
math schreef:Mooi dat de methode werkt, maar toch een waarschuwing, zeker voor fat bikes.
Met druk kun je enorme krachten uitoefenen. In de procestechniek is de
ketelformule belangrijk: hoe groter de diameter van een drukvat, hoe groter de trekspanning rond de omtrek en hoe dikker de wand moet zijn om die krachten op te vangen. Een campinggas-blikje met butaan kan nog redelijk dunwandig zijn; de wand van een butagasfles van ca. 40 cm diameter moet veel dikker gemaakt worden.
Dat geldt ook voor banden: hoe groter de diameter, hoe lager de maximale druk. In feite is ook de velg een onderdeel van het drukvat: de hielen van de band trekken de opstaande flanken van de velg uit elkaar. Een stevige aluminium velg kun je laten scheuren door een dikke band knalhard op te pompen. De foto is van mijn achterwiel deze zomer: waarschijnlijk veel te hard is opgepompt door een defecte drukmeter. Let dus zowel op de maximumdruk van de band als op de maximumdruk van de velg.
Mooi hoor, kennis delen. En ook weer duidelijk uitgelegd.
Zal het niet zo zijn dat het bij fatbike velgen juist
minder druk geeft omdat deze gaten in de velg heeft? Die gaten zijn er niet alleen voor gewichtsvermindering en betere vering/schokken opvangen maar ze zitten er vnl om de gigantische bandendruk op de velgen te verminderen.
Zag trouwens dat sommige 29ers (iig de Krampus) ook al gaten in de velg hebben/krijgen.
OmeGerrit schreef:Ik moest ook even zoeken maar dit had ik zelf kunnnen bedenken: Easy Fit
Heb trouwens zelf nog steeds het vermoeden dat dit veredelde - en dure - zeepsop is.
Glassex schijnt te verdampen, dat gebruiken ze ook weleens bij motorcrossbanden.
Travelmaster schreef:Overigens is de zeepsopwaarschuwing wel terecht, maar ik vermoed ook wel een beetje theoretisch. Ik heb dit al bij zóveel banden gedaan, maar nog nooit een verschoven band gehad. En ik ontzie de boel niet.
Maar mss is dat wel het geval als je met extreem lage bandenspanning rijdt, zoals bv 0.2bar bij een fatbike? Dacht dat iemand mij dat ooit heeft uitgelegd, iets over terreinbanden, landrovers, banddraaien, bandklemmen enzo en die persoon heette volgens mij Travelmaster. Of heb ik dat gedroomd?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kan me iig goed voorstellen dat gladde zeep dit verdraaien extra helpt.