Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bobbel in band - Forum Wereldfietser

bobbel in band

Hallo

ik heb via de WF een CTC buiten band gekocht opvouwbaar. Heb deze gisteren om mijn voorwiel gedaan en toen 35 km gefietst. Het probleem is dat er een bobbel in zit en ik deze er niet meer uit krijg. Heb in de ochtend mijn band er af gehaald en de binnen band en buiten band opnieuw gemonteerd, maar bobbel blijft.

Dit is de eerste keer dat ik een vouw band monteert, heb deze problemen nooit eerder gehad.

heeft iemand misschien het zelfde probleem gehad of tips.

Mario
Kijk of de band concentrisch op de velg zit. Er zit meestal vlak boven de hieldraden een ribbel in het rubber. Kijk of die aan beide zijden overal even ver van de rand van de velg zit. Is dat niet het geval, dan moet je eerst kijken of het velglint goed gecentreerd is. Een opgekropen velglint is vaak de reden dat de band niet goed wil centreren.
Leg dan de binnen- en buitenband om de velg en maak de buitenkant van de buitenband en de binnenkant van de velg vochtig met een nat doekje dat je langs een stukje zeep hebt gehaald. Pomp dan de band op tot de maximum druk. Meestal hoor je een paar plopjes en de band zit goed. Als de band nog niet goed gecentreerd is, kun je nog een stukje boven de maximumdruk bijpompen, maar nooit boven de maximumdruk van de velg. Verminder wel de druk als je klaar bent.
Zie ook http://www.schwalbe.com/en/montage.html
Je bedoelt Continental Travel Contact? Ik heb meerdere van deze (26") banden langere tijd gebruikt (> 5 jaar), altijd in de vouwversie i.v.m. gewicht, maar nog nooit een bobbel geconstateerd. Er hoort geen bobblel of bobbel in een band!

Wellicht is de band reeds deels uitgedroogd waardoor het kanvas verzwakt is?

Waarom verkocht de vorige eigenaar hem eigenlijk...?

Ik zou anders mijn geld terugvragen. Zoiets heet "een verborgen gebrek" en daar moet een verkoper je van op de hoogte stellen.
supermario schreef:Het probleem is dat er een bobbel in zit en ik deze er niet meer uit krijg.
Maak er eens een foto van, dat geeft een beter idee van het probleem. Maak desnoods twee foto's van de zijkant van het hele wiel, van elke kant een.
Pomp de band eens heel erg hard op. Je hebt dan kans dat de bobbel eruit 'plopt'
En smeer eventueel wat water met zeepsop langs de velgrand.
Ik kon vorige week een Big Apple plus niet zonder bobbel monteren. Gewrikt en gezweet, maar het lukte niet. Ook zeepsop geprobeerd, 6 bar (52mm!!) opgepompt, maar er gebeurde niets. Dus ik met het schaamrood enigszins op de kaken naar de FM. Blijkt dat ze daar een tang hebben om de band even in het gareel te krijgen:

Afbeelding

Binnen 2 tellen zat de band goed! Dus....
Bikefools schreef:Pomp de band eens heel erg hard op. Je hebt dan kans dat de bobbel eruit 'plopt'
Zonder dat je weet wat er aan de hand is is dat EEN ONVERSTANDIG ADVIES!
Het zou best kunnen dat het werkt, maar de oorzaak kanook ergens anders liggen.
Het probleem is opgelost.

Ik heb gisteravond de bi en bui band en af gehaald. De buiten band goed aan een inspectie onder worpen, daarna de bi band er weer in en met speciale Schwalbe zeep de flanken goed in gesmeerd en met een speciale voet pomp hard op gepomp, onder tussen hard de flanken in de velg gedrukt.

geen problemen meer.

Bedankt voor alle reacties.

Mario
Heb het eens gehad met een marathon racer, die wou bij 8,5 bar pas op z'n plek 8)
Een CTC band met een bobblel... mooie combinatie!
Is het zo'n moeite om de juiste spelling te gebruiken? :roll: ,
Indien ja, dan is het ook teveel moeite om een antwoord te typen. :cry:
sjefke schreef:Een CTC band met een bobblel... mooie combinatie!
Is het zo'n moeite om de juiste spelling te gebruiken? :roll: ,
Indien ja, dan is het ook teveel moeite om een antwoord te typen. :cry:
Gelukkig is dit een fietsforum en geen taalforum.
supermario schreef:Het probleem is opgelost. [..]
Mooi dat het is opgelost Mario!

Ik heb het ook een keer gehad. Opnieuw oppompen, buitenband eraf/erop, zeep .. hielp niets. Masseren is lachwekkend op een 120mm fatbike spijkerbandje met 240 spikes, het velglint lag heel mooi (is 64mm breed en verschuift niet zomaar) en een flinke schop geven deed ook geen wonderen. En toen, precies op tijd, kwam Math hier met zijn wijze raad: knalhard oppompen, over de gewenste bar heen. Dus heb de luchtcompressor erop gezet, knallendhard opgepompt, daarna de fiets flink laten stuiteren (een fatbike is net een skippybal) en hoera de truc werkte! Dus hierbij: Thanks Math! 8)
math schreef:
Leon schreef:
math schreef:Pomp de band nu hard op, minstens tot het maximum van de aanbevolen druk. Als de band zich nog niet zet, ga er dan rustig nog 1 bar overheen.
Dat lijkt me echt geen goed advies.
Mijn ervaring is dat masseren en duwen en zelfs opnieuw opleggen meestal weinig uithalen. Je vingers kunnen die band niet concentrisch op de velg duwen. Dat kan alleen een alzijdige hoge inwendige druk. Zeep op de wrijvingspunten helpt aanzienlijk.

Bij het specificeren van een maximumdruk heeft een fabrikant er rekening mee gehouden dat een tot het maximum opgepompte band in de zomer in de zon wel tot rond 70oC kan opwarmen, een factor 1,15 meer druk. Bovendien is dat maximum een overdruk; de inwendige druk is 1 bar meer, al bij het oppompen. Ik denk niet dat het schadelijk of onveilig is om die reserve te gebruiken gedurende hoogstens enkele minuten om een onwillige band op zijn plek te krijgen. Maar wie het niet vertrouwt, moet het niet doen.
Sjefke

Ik maakte per ongeluk een schrijf fout. Ik heb het veranderd anders slaap je niet goed.

En je moet inderdaad niet reageren

mario
Yopie schreef:... Dus heb de luchtcompressor erop gezet, knallendhard opgepompt, daarna de fiets flink laten stuiteren (een fatbike is net een skippybal) en hoera de truc werkte! Dus hierbij: Thanks Math! 8)
Mooi dat de methode werkt, maar toch een waarschuwing, zeker voor fat bikes.

Met druk kun je enorme krachten uitoefenen. In de procestechniek is de ketelformule belangrijk: hoe groter de diameter van een drukvat, hoe groter de trekspanning rond de omtrek en hoe dikker de wand moet zijn om die krachten op te vangen. Een campinggas-blikje met butaan kan nog redelijk dunwandig zijn; de wand van een butagasfles van ca. 40 cm diameter moet veel dikker gemaakt worden.

Dat geldt ook voor banden: hoe groter de diameter, hoe lager de maximale druk. In feite is ook de velg een onderdeel van het drukvat: de hielen van de band trekken de opstaande flanken van de velg uit elkaar. Een stevige aluminium velg kun je laten scheuren door een dikke band knalhard op te pompen. De foto is van mijn achterwiel deze zomer: waarschijnlijk veel te hard is opgepompt door een defecte drukmeter. Let dus zowel op de maximumdruk van de band als op de maximumdruk van de velg.

Afbeelding
Ook het gebruik van zeep kan zijn problemen geven, zeker bij (mtb)banden die met een lage bandenspanning worden gebruikt. De zeep vermindert de wrijving tussen band en velg (wat ook de bedoeling is) waardoor bij lage bandenspanning en krachtig remmen de band tov de velg kan verdraaien met schade (lekkage) aan het ventiel tot gevolg.
Mijn oplossing voor slecht om de velg liggende banden: tubeless rijden;).

Beetje onzin natuurlijk en op mijn vakantiefiets wil ik het niet eens, maar op de MTB zijn de banden nog nooit zo makkelijk en mooi om de velg gegaan als bij tubeless montage. Zonder binnenband dus.

Overigens is de zeepsopwaarschuwing wel erecht, maar ik vermoed ook wel een beetje theoretisch. Ik heb dit al bij zóveel banden gedaan, maar nog nooit een verschoven band gehad. En ik ontzie de boel niet.

Maar Schwalbe heeft er een speciaal soort vloeistof voor die verdampt kort na aanbrengen. Ben de naam even kwijt, misschien heeft TS die uiteindelijk wel gebruikt?
Ik moest ook even zoeken maar dit had ik zelf kunnnen bedenken: Easy Fit
Afbeelding
Heb trouwens zelf nog steeds het vermoeden dat dit veredelde - en dure - zeepsop is.
math schreef:Mooi dat de methode werkt, maar toch een waarschuwing, zeker voor fat bikes.

Met druk kun je enorme krachten uitoefenen. In de procestechniek is de ketelformule belangrijk: hoe groter de diameter van een drukvat, hoe groter de trekspanning rond de omtrek en hoe dikker de wand moet zijn om die krachten op te vangen. Een campinggas-blikje met butaan kan nog redelijk dunwandig zijn; de wand van een butagasfles van ca. 40 cm diameter moet veel dikker gemaakt worden.

Dat geldt ook voor banden: hoe groter de diameter, hoe lager de maximale druk. In feite is ook de velg een onderdeel van het drukvat: de hielen van de band trekken de opstaande flanken van de velg uit elkaar. Een stevige aluminium velg kun je laten scheuren door een dikke band knalhard op te pompen. De foto is van mijn achterwiel deze zomer: waarschijnlijk veel te hard is opgepompt door een defecte drukmeter. Let dus zowel op de maximumdruk van de band als op de maximumdruk van de velg.
Mooi hoor, kennis delen. En ook weer duidelijk uitgelegd. 8)

Zal het niet zo zijn dat het bij fatbike velgen juist minder druk geeft omdat deze gaten in de velg heeft? Die gaten zijn er niet alleen voor gewichtsvermindering en betere vering/schokken opvangen maar ze zitten er vnl om de gigantische bandendruk op de velgen te verminderen.
Zag trouwens dat sommige 29ers (iig de Krampus) ook al gaten in de velg hebben/krijgen.

OmeGerrit schreef:Ik moest ook even zoeken maar dit had ik zelf kunnnen bedenken: Easy Fit
Heb trouwens zelf nog steeds het vermoeden dat dit veredelde - en dure - zeepsop is.
Glassex schijnt te verdampen, dat gebruiken ze ook weleens bij motorcrossbanden.
Travelmaster schreef:Overigens is de zeepsopwaarschuwing wel terecht, maar ik vermoed ook wel een beetje theoretisch. Ik heb dit al bij zóveel banden gedaan, maar nog nooit een verschoven band gehad. En ik ontzie de boel niet.
Maar mss is dat wel het geval als je met extreem lage bandenspanning rijdt, zoals bv 0.2bar bij een fatbike? Dacht dat iemand mij dat ooit heeft uitgelegd, iets over terreinbanden, landrovers, banddraaien, bandklemmen enzo en die persoon heette volgens mij Travelmaster. Of heb ik dat gedroomd? :wink: Kan me iig goed voorstellen dat gladde zeep dit verdraaien extra helpt.
Yopie schreef:Zal het niet zo zijn dat het bij fatbike velgen juist minder druk geeft omdat deze gaten in de velg heeft? Die gaten zijn er niet alleen voor gewichtsvermindering en betere vering/schokken opvangen maar ze zitten er vnl om de gigantische bandendruk op de velgen te verminderen.
Zo zie je maar weer dat de wetten van pneumatiek en mechanica van de vorige eeuw nu ineens heel anders kunnen uitpakken. :wink:
Ik ontken niets Yopie;). Ik denk eigenlijk wel dat dat meer ging over het van de velg aflopen van de band. Beadlockers, ringen die de hieldraad in de velg houden bij zeer lage spanning, voorkomen dat:

Afbeelding

Wordt mij een beetje te gek op m'n 29er, maar misschien is het iets voor zo'n fatbike;).