Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen helm op? - Forum Wereldfietser

Wel of geen helm op?

Dit jaar gaan we voor het eerst op fietsvakantie richting Frankrijk.
De één zegt: onzin een helm op. De ander vindt dat we niet zonder moeten gaan. Nu weet ik dat het een persoonlijke keuze is, maar wat doen jullie?

Wij zijn van plan een deel van de Groene weg heen te fietsen en terug een deel van de Barcelona route te fietsen.

Alvast bedankt!
Groeten Belle
Bij ons, met kinderen, hangt dat af van de omstandigheden: bij vrijliggende fietspaden op vlak terrein doen we het niet, bij meer heuvelachtig terrein vanwege de hogere snelheden bij de afdalingen wel. Bij wegen met geregeld gemotoriseerd verkeer gaat de helm ook op, in ieder geval bij de kinderen. In Nederland gebruiken we de helm praktisch nooit, uitgezonderd Limburg, en de jongste (5) die nog wat minder koersvast en handig is.
Inhakend op je andere topic over regenkleding: over een helm kan je een regenhoesje trekken (zoals deze). Dat heeft me wel eens een helm doen dragen in situaties waar ik anders geen helm op zou zetten.
Ik draag altijd een helm, ook in de stad. Ik heb helaas gezien wat er kan gebeuren als je het niet doet. Maar het schijnt in Nederland een controversieel onderwerp te zijn.
Met een bepakte fiets doe ik altijd een helm op, en met mountainbiken ook. Heb een lichte helm gekozen met veel ventilatieopeningen. Weinig last van onderweg.
Ik rij altijd met helm geeft mij een veilig gevoel.
Goede vraag. Is vaker gesteld, en zal tot vele reacties leiden :D

De vraag gaat neem ik aan over een helm op fietsvakantie voor volwassenen. Ik kader even in omdat je anders misschien irrelevante reacties krijgt.

Goed. Ik draag op fietsvakanties een helm als ik van een heuvel of berg af fiets, of als er veel verkeer is. Op autoluwe, vlakke wegen draag ik meestal geen helm. Dat is niet principieel en ook geen luiheid.

Bij warm weer en klimmen heb ik echt last van een helm. Ik kan gewoon net goed tegen hitte, krijg hoofdpijn en word misselijk. (Ja, ik heb zo'n helm met ventilatieopeningen.) Een bandana vind ik dan gewoon fijner. Voor mij is dat veiliger want ik blijf zo geconcentreerd.

Het argument zal nog voorbij gaan komen dat een helm schijnveiligheid biedt en daarmee risicogedrag uitlokt. Dat lijkt me flauwekul. Ik ga echt niet wilder fietsen omdat ik een helm draag.

Mijn fietsvakantiemaat draagt altijd een fietshelm.

Ik adviseer je sowieso helmen mee te nemen. Afhankelijk van de weg en het moment kun je altijd nog besluiten wat te doen.
Zoals je al zegt het is een persoonlijke keuze. Mocht je besluiten geen helm te gaan dragen is het een persoonlijke keuze dat je mogelijk schade oploopt op het einde van de dag als je moe bent of als je plotseling moet uitwijken voor honden, medeweggebruikers of je fietsmaat. Kortom denk na welke voorzorgsmaatregelen jij belangrijk vindt en accepteer de risico's .
Toevallig gisteren een nieuwe gekocht. Wil er toch een bij me hebben maar wel eentje die groot genoeg is en goed zit. In de uk droeg ik 1 dag een helm, tweede dag niet. Toen was het rustig en er waren nergens stoepen. Ook veel onverhard. Dan ligt de helm achterop.
Wauw wat een hoop reacties. Dank daarvoor allemaal.
Helm gaat mee en waarschijnlijk ook altijd op. Ik heb hem op de racefiets altijd op, maar zo in Nederland dagtochtjes op de vakantiefiets nog niet op gehad.
Maar hij gaat zeker mee!
detrage schreef:Inhakend op je andere topic over regenkleding: over een helm kan je een regenhoesje trekken (zoals deze). Dat heeft me wel eens een helm doen dragen in situaties waar ik anders geen helm op zou zetten.
Wauw...dat is toch ook weer mooi. Vandaag bij de Zwerfkei geweest en een mooie afritsbroek met fietsonderbroek erin gekocht. Materiaal wat zo droog is. Van een fiets vriendin een mooi compacte regenbroek te leen. Zo heb ik de spullen toch aardig bij elkaar denk ik.
willem.m schreef: Het argument zal nog voorbij gaan komen dat een helm schijnveiligheid biedt en daarmee risicogedrag uitlokt. Dat lijkt me flauwekul. Ik ga echt niet wilder fietsen omdat ik een helm draag.
Of lokt het bij de medeweggebruiker "wilder" gedrag uit?
Belle78 schreef:
willem.m schreef: Het argument zal nog voorbij gaan komen dat een helm schijnveiligheid biedt en daarmee risicogedrag uitlokt. Dat lijkt me flauwekul. Ik ga echt niet wilder fietsen omdat ik een helm draag.
Of lokt het bij de medeweggebruiker "wilder" gedrag uit?
Voor de medeweggebruiker is krap aan de kant rijden iets dat meer risicovol gedrag uitlokt, namelijk het uitermate krap inhalen zonder degelijke uitwijk mogelijkheid voor jezelf.

Risico gedrag bij helmdracht geldt lang niet altijd en voor iedereen. Hoewel het sentiment "ik draag een helm, dus ik ben veilig" toch geregeld naar voren komt als men met 50+ naar beneden komt razen :p.

Persoonlijk draag ik in ieder geval wel een helm. Ik zie vanaf de andere kant frequent genoeg de gevolgen van men die er geen draagt en de verschillen in presentatie met wanneer men er wel een draagt.
willem.m schreef: Het argument zal nog voorbij gaan komen dat een helm schijnveiligheid biedt en daarmee risicogedrag uitlokt. Dat lijkt me flauwekul. Ik ga echt niet wilder fietsen omdat ik een helm draag.
Dat dat bij jou niet speelt kan best zijn, maar om het daarom af te doen als onzin. Projectie is altijd iets waar men beter met oplet bij het vormen van een mening. Of zit iedereen psychisch hetzelfde in elkaar als jou?
Wim schreef:Maar het schijnt in Nederland een controversieel onderwerp te zijn.
Is het niet in elk echt fietsland (en dan bedoel ik landen waar veel functioneel gefietst wordt) een controversieel onderwerp? En is het niet veelzeggend dat het in die landen net een controversieel onderwerp is?


Zelf draag ik soms een helm, maar niet tijdens het alledaagse functionele fietsen en niet bij rustige fietsvakanties in Nederland of Vlaanderen over verharde en semi-verharde wegen.

Renaat
Ik schrijf: lijkt me.

En het is: als jij.

Welterusten.

P.s.
Ik acht je zeker hoog hoor 8)
Altijd de helm op, bovenop de achtertassen welteverstaan. Geen idee waarom ik dat ding nog steeds meeneem.
Berger schreef:Altijd de helm op, bovenop de achtertassen welteverstaan. Geen idee waarom ik dat ding nog steeds meeneem.
Om je bagage te beschermen? :wink:
Enkel tijdens mountainbike routes.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom je die vraag stelt. De reacties bestaan haast altijd uit a) anekdotes, b) voorkeuren en c) wetenschappelijke studies. A) en b) zijn welhaast per definitie persoonlijk en in c) staan doorgaans geen aparte statistieken voor vakantiefietsers die de Groene Weg doen.

Uiteindelijk gaat het om de keuze tussen

"Ik had hem even goed niet kunnen dragen"
en
"Had ik hem maar op gehad".

Het exacte, juiste, enig passende antwoord ken je toch altijd pas achteraf.
Ik heb heel veel gewonde fietsers gezien toen ik nog op de spoedeisende hulp werkte. Ik draag nog steeds maar heel zelden een helm.