Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geometrie vraag - Forum Wereldfietser

geometrie vraag

Vandaag ben ik toch weer gaan fietsen op een andere fiets omdat mijn huidige (heerlijke) fietsje toch een probleem (b)lijkt te hebben om de zware hondenkar te trekken.

Ik reed eerder al eens op een Santos Travelmaster maar vond het toen geen prettige fiets. Daarna al eens op een Koga Traveller gereden.

Nu heb ik vandaag weer op een Santos gereden. Travelmaster 2.8 alu in de maat 57. Ik ben ook opgemeten en we hebben die maten vergeleken met mijn huidige fietsje (een 22 inch dus 55.8 cm fiets).

Nu heb ik een vraag. Gezien mijn BBL (90.3) zou de ideale framemaat 58.5 zijn. Volgens het boekje zou dan een 57 kunnen passen. De buislengte is echter pas optimaal als de stuurpen 1 cm langer zou worden dan er nu op zit (er zit een 11 cm op maar zou dus 12 moeten zijn). Met het zadel op de hoogte volgens de berekeningen zit ik op zich lekker, maar ik vind mijn knie nog te gebogen en als ik afstap, voel ik ook mijn rechterknie (stijf). Misschien fietste ik wel veel te hard (en te zwaar) want man wat kan die fiets snel.

Maar nu twijfel ik toch een beetje. De Santos 61 cm is te groot (buislengte veel te lang als ik het goed zie). Een Koga 60 zou wel die ene centimeter erbij hebben maar heeft dus een andere frame hoogte.

Zou het zadel omhoog voor de gebogen knie en dan de stuurpen vervangen nu voldoende zijn?

Wie kan meedenken of suggesties doen want ik vind het erg moeilijk. Santos die lekker fietst met de XT afmontage of kijken naar de Koga 60 cm? Probleem is dat ik niet om de hoek de Koga kan proberen, daar moet ik ruim 2 uur voor rijden :-(

Meedenken erg welkom, hoop dat ik de vraag duidelijk heb gesteld
Hoop vragen in 1x.
Max2015 schreef:omdat mijn huidige (heerlijke) fietsje toch een probleem (b)lijkt te hebben om de zware hondenkar te trekken.
Huidige fiets bevalt dus goed, maar problemen met hondenkar? Wat voor probleem dan? Is dat niet op te lossen?

Wat betreft maatvoering: als je lekker zit op je huidige fiets (dat is wat ik uit je verhaal opmaak), waarom dan laten opmeten en dingen gaan veranderen?

En als je een andere fiets wilt: huidige fiets opmeten en geometriekaartjes kijken voor eentje die daar zo dicht mogelijk bij in de buurt komt.

Zadel verstellen of een centimeterje stuurpen meer of minder is nooit een probleem natuurlijk, gewoon doen.
*Heilig huisje*

Een centimeter meer of minder is niet spannend tenzij je echt heel nare blessures hebt (schoenplaatjes zijn wel weer tricky). NIEMAND zit gefixeerd op de fiets en een menselijk lichaam past zich prima aan.

Om deze kracht bij te zetten:
1. Je flexibiliteit is de ene dag wat beter dan de andere
2. Iedereen krimpt gedurende dag, soms 1-2 centimeter.
3. Verschil in zeem dikte kan millimeters bedragen, zo ook je sokken.
4. Bij testen naar de efficientste zithouding kwam men erachter dat mensen vrij snel wenden aan andere posities.

Een fiets moet goed zitten, maar een centimeter meer of minder is minder spannend dan wat veel mensen denken.

Dat gezegd hebbende, als ik de verschillen beluister kan je vermoedelijk de stand van je contactpunten wel nabootsen.
Frame hoogte is niet een heel belangrijke maat (binnen grenzen natuurlijk). Veel belangrijker is de framelengte. Verder spelen natuurlijk de hoeken van de buizen een grote rol, net als de stuurgeometrie. Tot slot is er de positie van het zadel. Veel moderne zadelpennen hebben weinig setback, en dan zit je al gauw te ver naar voren ten opzichte van de trapas. Kortom, he tis een hele set van maten, en niet alleen de framehoogte. Maar als een fiets niet goed zit moet je hem niet nemen.
loknor schreef:Een centimeter meer of minder is niet spannend tenzij
... tenzij je toch al op de grens zit.
loknor schreef:2. Iedereen krimpt gedurende dag, soms 1-2 centimeter.
Dat geldt vooral voor de rug, minder voor de benen. Het heeft dus vooral betrekking op de lengte, minder op de hoogte.
Wim schreef:setback
Misschien moeten we nu met de Brexit maar weer gewoon terugstand zeggen. :shock:

Het gaat inderdaad vooral om de bovenbuislengte. Het zadel op en neer bewegen gaat iets gemakkelijker, al zie je wel eens fietsen met een zadelpen die zo lang is dat het achtersta van de berijder bijna boven de achteras uitkomt, dat kan niet goed zijn.

Bedenk ook dat het aantal mensen dat met het toenemen van hun leeftijd een langere fiets wil wel heel beperkt is, andersom komt vaker voor, logischerwijs.
Leon schreef:
loknor schreef:Een centimeter meer of minder is niet spannend tenzij
... tenzij je toch al op de grens zit.
Een waarheid als een koe 8)

Te hoog is gewoon te hoog. Maar als je niet op die grens zit is het gewoon niet zo spannend.
Leon schreef:Het heeft dus vooral betrekking op de lengte, minder op de hoogte.
Eens, maar de TS heeft het hier vooral over de lengte ;)

We zijn het niet oneens, maar ik wil vooral benadrukken dat er vaak teveel (helemaal bij racefietsen^^) over de perfecte zit wordt getwijfeld, terwijl dat eigenlijk niet bestaat. Niet voor niets dat er geen enkele pasmethode is die hetzelfde resultaat geeft, het is allemaal gewoon gokken en persoonlijke voorkeur
Hello

Dank voor alle input. Blij mee. Vanmorgen terug gegaan. Eigen ergons met barends erop en eigen zadel. Nog steeds heerlijk fietsen. Ik stop met twijfelen en inmiddels heb ik voor mezelf een Santos 2.8 met xt afmontage kado gedaan. Joepie
Probeer deze eens : http://www.bikegeo.net/