Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff met spanner - Forum Wereldfietser

Rohloff met spanner

Zijn er mensen die ervaring hebben met een Rohloff met spanner en ketting dus.?

Is deze manier alleen zo omdat het dan een ongedeeld frame is?

Graag een antwoord van de (ervarings)deskundigen.

Dank jullie.
Heeft niets met een ongedeeld frame te maken - is waarschijnlijk goedkoper dan met een exentrisch bracket te werken.

Heb geen ervaring met beidde systemen doch als ik er voor een zou gaan dan zou het eentje met exentrisch bracket zijn = makkelijker afstellen denk ik + vind het mooier.
De mensen met echte ervaring zullen ook wel reageren, maar volgens mij heb je 3 mogelijkheden om de ketting te spannen, via een excenter in de trapaspot, met horizontale padden in het frame en als je frame dat beide niet heeft met een spanner. (zeg maar semi-deraileur) Op een fiets met een deelbare staande achtervork kun je natuurlijk ook een ketting ipv riem gebruiken, het lijkt me alleen een beetje zonde van het geld.
Hoi Roald,
Onze eerste testfiets van Santos was een standaard frame met een spanner.
Eerlijk gezegd werkte dat prima. Groot voordeel ten opzichte van een excentrische trapas of horizontale padden is dat je de boel niet meer af hoeft te stellen wanneer de tandwielen en/of ketting slijten. De boel blijft keurig op spanning. Ziet er iets minder 'clean' uit maar goed, daarmee wordt de werking niet minder.
Groet,
Marco
Een fiets met horizontale patten werkt ook prima, ik rijd al er al 13 jaar mee. Af en toe even een paar millimeter opspannen, zelfs ik kan het. Voor een riem, dat was toen ik mijn fiets kocht nog nauwelijks een optie, zou ik niet zo snel kiezen.
Sinds maart vorig jaar fiets ik met Rohloff met een kettingspanner, in totaal 16.000 km.
Bevalt me prima. Je hoeft niets af te stellen. Tja, wel natuurlijk regelmatig de ketting schoonmaken.
De ketting is na 10.000 km vervangen. Niet omdat dat echt nodig was, maar ik vond het wel zo prettig met een lange tocht voor de boeg.

Jan
_Peter_ schreef:De mensen met echte ervaring zullen ook wel reageren, maar volgens mij heb je 3 mogelijkheden om de ketting te spannen, via een excenter in de trapaspot, met horizontale padden in het frame en als je frame dat beide niet heeft met een spanner.
Sliding of swinging dropouts kan ook nog.

En als je een frame hebt zonder EBB of verstelbare dropouts kun je ook nog een Trickstuff Exzentriker of soortgelijk monteren.
De kettingspanner biedt vooral uitkomst voor frames die geen van de andere voorzieningen hebben om een ketting op te spannen (excenter, schuivende padden, etc.). Met andere woorden met behulp van zo een spanner kan je elk (derailleur)frame rohloff-compatible maken.
Heb er zelf >25000km probleemloos mee rondgereden. Indien je niet periodisch wil gaan sleutelen/opspannen dan is het een prima oplossing.

Greetz,
Bram