Sinds vorig jaar rijden mijn vriendin Corrie en ik op ligfietsen van Optima. Beide fietsen werden geleverd met holle velgen van het Tsjechische merk Remerx (http://www.remerx.cz), type Grand Rock, en Schwalbe Marathon buitenbanden.
De Marathons op mijn fiets zijn na 5700 km nog niet ??n keer lek geweest, maar die op Corries achterwiel moest na nog geen 5000 km vervangen worden omdat het loopvlak op ??n plek zo beschadigd was, dat er een bobbel was ontstaan waar de binnenband al bijna doorheen kwam. Ik heb deze band vervangen door een Marathon XR vouwband. Deze was een stuk dikker (50 mm) dan de kapotte Marathon (40 mm), maar paste nog wel op de velg, die aan de binnenkant 19 mm breed is.
Al na drie km fietsen liep de band leeg. De binnenband bleek op meerdere plaatsen beschadigd door de scherpe randen van de holtes in de velg, waar de spaaknippels in liggen. Het velglint was namelijk verschoven en gekreukt, precies op de plek waar ik het laatste stuk van de buitenband met enige moeite om de velg had gelegd (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... lglint.htm).
Het velglint (dun donkerblauw zelfklevend katoen of linnen) heb ik vervangen door een ander (van stevig elastisch rubber: het beste dat ik in een uithoek van Noorwegen kon krijgen!). Met de nieuwe buitenband en het nieuwe velglint hebben we nog enkele honderden kilometers zonder problemen gefietst.
Terug van vakantie heb ik ook de andere buitenband op Corries voorwiel vervangen. Aangezien dit een 20 inch wiel is, past er geen Marathon XR op en heb ik er weer een gewone Marathon opgezet (47 mm breed, dit is 7 mm breder dan de band die er oorspronkelijk op zat). Het velglint op dit wiel leek nog goed en heb ik laten zitten. Vervolgens heb ik de voor- en achterband opgepompt tot 5 bar, de maximale druk die banden van deze breedte volgens Schwalbe mogen hebben. Bij de oude banden van 40 mm pompte ik meestal tot de 6 bar bereikt was. Ik hoopte op weer enkele duizenden lekloze kilometers.
Na amper 4 km fietsen was ik een illusie armer: allebei de banden liepen leeg! Door het omleggen van de voorband en het oppompen van de achterband waren op de beide velgen de linten weer gaan schuiven! Terwijl Corrie met haar fiets aan de hand terug naar huis liep, rolde de voorband ook nog eens spontaan van de velg af! Toch moet volgens Schwalbe een band van 47 mm om een velg van 19 mm passen (http://www.schwalbe.com/index.pl?modus= ... uktgruppe=).Volgens dezelfde bron zou de achterband van 50 mm, die in leeggelopen toestand keurig om zijn velg bleef, juist niet moeten passen?
Wie nu denkt dat ik een volstrekte amateur op het gebied van banden en velgen ben, heeft het mis. De afgelopen 40 jaar heb ik vele bandentrauma's met succes bezworen, ettelijke wielen in elkaar gezet en naast het vele klussen, prutsen en vloeken ook nog heel wat kilometers gefietst tussen Lesotho en de Lofoten. Wel bleven op mijn good old Mavic velgen (de laatste was ??k hol) zelfs de lulligste lintjes en bandjes keurig zitten?
Conclusies:
- De zelfklevende velglinten die standaard op deze fietsen zitten, blijven niet op hun plaats bij het verwisselen van een band; ze lijken me sowieso veel te smal (15 mm) voor deze velgen.
- Dikkere velglinten zonder kleeflaag gaan ook schuiven wanneer je de banden na enkele weken weer eens oppompt.
- Een leeggelopen 47 mm dikke Schwalbe Marathon blijft niet om een Remerx velg van 406 x 19 zitten, terwijl een 50 mm dikke leeggelopen Marathon XR niet van een velg van 559 x 19 af lijkt te lopen.
Vragen:
- Zijn velgen en banden OK, maar moet er dikker en beter velglint gebruikt worden? Bijvoorbeeld 20 mm breed spul van Velox of Schwalbe?
- Zijn Remerx velgen ?berhaupt betrouwbaar voor lange ritten met veel bagage - vergelijkbaar met Mavic en Exal - of, net als het velglint, een verkeerde bezuiniging van Optima?
- Wie heeft er ervaring met stevige banden om zulke velgen?
De Marathons op mijn fiets zijn na 5700 km nog niet ??n keer lek geweest, maar die op Corries achterwiel moest na nog geen 5000 km vervangen worden omdat het loopvlak op ??n plek zo beschadigd was, dat er een bobbel was ontstaan waar de binnenband al bijna doorheen kwam. Ik heb deze band vervangen door een Marathon XR vouwband. Deze was een stuk dikker (50 mm) dan de kapotte Marathon (40 mm), maar paste nog wel op de velg, die aan de binnenkant 19 mm breed is.
Al na drie km fietsen liep de band leeg. De binnenband bleek op meerdere plaatsen beschadigd door de scherpe randen van de holtes in de velg, waar de spaaknippels in liggen. Het velglint was namelijk verschoven en gekreukt, precies op de plek waar ik het laatste stuk van de buitenband met enige moeite om de velg had gelegd (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... lglint.htm).
Het velglint (dun donkerblauw zelfklevend katoen of linnen) heb ik vervangen door een ander (van stevig elastisch rubber: het beste dat ik in een uithoek van Noorwegen kon krijgen!). Met de nieuwe buitenband en het nieuwe velglint hebben we nog enkele honderden kilometers zonder problemen gefietst.
Terug van vakantie heb ik ook de andere buitenband op Corries voorwiel vervangen. Aangezien dit een 20 inch wiel is, past er geen Marathon XR op en heb ik er weer een gewone Marathon opgezet (47 mm breed, dit is 7 mm breder dan de band die er oorspronkelijk op zat). Het velglint op dit wiel leek nog goed en heb ik laten zitten. Vervolgens heb ik de voor- en achterband opgepompt tot 5 bar, de maximale druk die banden van deze breedte volgens Schwalbe mogen hebben. Bij de oude banden van 40 mm pompte ik meestal tot de 6 bar bereikt was. Ik hoopte op weer enkele duizenden lekloze kilometers.
Na amper 4 km fietsen was ik een illusie armer: allebei de banden liepen leeg! Door het omleggen van de voorband en het oppompen van de achterband waren op de beide velgen de linten weer gaan schuiven! Terwijl Corrie met haar fiets aan de hand terug naar huis liep, rolde de voorband ook nog eens spontaan van de velg af! Toch moet volgens Schwalbe een band van 47 mm om een velg van 19 mm passen (http://www.schwalbe.com/index.pl?modus= ... uktgruppe=).Volgens dezelfde bron zou de achterband van 50 mm, die in leeggelopen toestand keurig om zijn velg bleef, juist niet moeten passen?
Wie nu denkt dat ik een volstrekte amateur op het gebied van banden en velgen ben, heeft het mis. De afgelopen 40 jaar heb ik vele bandentrauma's met succes bezworen, ettelijke wielen in elkaar gezet en naast het vele klussen, prutsen en vloeken ook nog heel wat kilometers gefietst tussen Lesotho en de Lofoten. Wel bleven op mijn good old Mavic velgen (de laatste was ??k hol) zelfs de lulligste lintjes en bandjes keurig zitten?
Conclusies:
- De zelfklevende velglinten die standaard op deze fietsen zitten, blijven niet op hun plaats bij het verwisselen van een band; ze lijken me sowieso veel te smal (15 mm) voor deze velgen.
- Dikkere velglinten zonder kleeflaag gaan ook schuiven wanneer je de banden na enkele weken weer eens oppompt.
- Een leeggelopen 47 mm dikke Schwalbe Marathon blijft niet om een Remerx velg van 406 x 19 zitten, terwijl een 50 mm dikke leeggelopen Marathon XR niet van een velg van 559 x 19 af lijkt te lopen.
Vragen:
- Zijn velgen en banden OK, maar moet er dikker en beter velglint gebruikt worden? Bijvoorbeeld 20 mm breed spul van Velox of Schwalbe?
- Zijn Remerx velgen ?berhaupt betrouwbaar voor lange ritten met veel bagage - vergelijkbaar met Mavic en Exal - of, net als het velglint, een verkeerde bezuiniging van Optima?
- Wie heeft er ervaring met stevige banden om zulke velgen?