Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee in het openbaarvervoer Zweden - Forum Wereldfietser

Fiets mee in het openbaarvervoer Zweden

In August willen wij fietsen in Zweden van Goteborg naar Stockholm en terug met de ..... Ik heb begrepen dat de fiets niet mee mag in de trein. Iemand suggesties of ervaring?

Bedankt en groeten,
Robert
Voor zover ik het mij goed herinner (van ca. 5 jaar geleden), is fiets mee in stoptreinen geen probleem. Bij intercities is het lastiger: daar is het vervoer uitbesteed aan een vrachtbedrijf en moet je de fietsen vaak een dag eerder afgeven. Bovendien is het aantal beschikbare plaatsen per trein zeer beperkt. Het kan zomaar zijn dat je langer moet wachten. Wij zijn ten einde raad maar per vliegtuig teruggegaan van Stockholm naar Malmö.
Ik hoop dat het in de tussentijd verbeterd is, of dat je met stoptreinen kan reizen.
t
Kijk even bij de treinreiswinkel, er schijnt zeker in de zomer meer mogelijk te zijn dan daarbuiten. Het is wel zo dat er maar in een beperkt aantal treinen fietsen mee mogen kunnen.
Zoals hierboven al gezegd, het klopt niet helemaal dat fietsen niet mee mogen. In Zweden is het treinverkeer iets ingewikkelder als in Nederland waar we meestal NS en soms Arriva hebben met soortgelijke regels.

In Zweden zijn er veel meer vervoerders. Bij SJ (met snelle treinen naar Stockholm), mogen fietsen niet mee. Naar mijn mening onbegrijpelijk voor een anders zo beschaafd land. Gelukkig kan je fiets bij Øresundstag en Arriva bijvoorbeeld weer wel mee, daarnaast zijn er nog een aantal andere vervoerders met ieder weer hun eigen regels. Maar als die niet rijden naar waar je wil dan heb je daar niet zoveel aan.

Als je op zoek bent naar een creatieve oplossing kun je ook een grote tas met fietsonderdelen in de trein meenemen in plaats van een fiets...
Dat van de verschillen tussen de treinmaatschappijen klopt, maar volgens mij is dat effectief alleen van toepassing in het zuiden. De verbinding tussen Stockholm en Goteborg is qua trein zover ik dat kon zien geen optie.

Er zijn kaarten beschikbaar waar je de indeling van het netwerk kan zien, vervolgens kan je bij de maatschappijen op de website de regels napluizen. Dan zie je dat met name in het zuiden er zeker mogelijkheden zijn, maar op deze lijn is je fiets nemen geen optie. (Dat was mijn conclusie, maar wellicht heb ik iets over het hoofd gezien.) Ook op de fiets- en wandelbeurs kreeg ik bij de Zweden stand hetzelfde antwoord. (Ze gaven wel aan met een lobby hiervoor bezig te zijn.)

Ons alternatief voor juli is nu auto achterlaten in Kiel, ferry naar Goteborg, fietsend naar Oslo en vanuit Oslo de ferry naar Kiel.

Veel succes!
Iedereen bedankt voor hun reactie. Ik heb inmiddels contact gehad met de Zweedse OV maatschappij en daar kreeg ik de bevestiging dat de fiets niet mee mag in de trein. Dat is alleen mogelijk op bepaalde trajecten langs de kust in het zuiden van Zweden. Wel is er een mogelijkheid om de fiets (voorwiel eruit, trappers eraf, stuur kwartslag gedraaid en gewikkeld in zijl of iets dergelijks) mee te nemen in de bus.

Nogmaals bedankt en groeten,
Robert
misschien beetje vreemde suggestie, maar heb je aan de bus gedacht?

Vorig jaar heb ik in Zweden eens stuk met de bus afgelegd, mijn volgeladen fiets midden in de bus geparkeerd (omdat ik anders een bepaald traject van zo'n 50 km voor de derde keer fietsend dreigde af te moeten leggen). Ik heb toen een lokale lijnbus genomen.
Nu is Stockholm - Goteborg natuurlijk wel een aardige afstand, maar misschien lukt het met een (paar keer) overstap(pen), bijvoorbeeld via Jonkoping.

Volgens mij is de bus in Zweden een veel meer gebruikt openbaar vervoermiddel dan de trein. Op lokaal nivo (in Zweden praat je dan al snel over > 100km) ontbreekt de trein namelijk vaak simpelweg.