helmplicht e-bike Italy
Geplaatst: za 14 mei, 2016 13:41
Er blijkt een helmplicht te zijn op een e-bike in Italy. Heeft iemand ervaring op de handhaving hiervan?
Groetjes Roger Stegen.
Groetjes Roger Stegen.
Het gaat daar om een speed-pedelec: http://m.srf.ch/sendungen/kassensturz-e ... izer-velosjumbo schreef:Vraag TS heeft waarschijnlijk te maken met dit bericht :
http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html
Zoals al aangegeven door Jumbo; E-bike en trekking. http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html Volgende week vertrekken we naar Italy om daar o.a. met onze elktrische fietsen wat rond te toeren. Van dit berichtje schrok ik toch wel even. Vandaar mijn vraag op dit forum.peter de rijk schreef:Hoe kom je aan die info? Als je een fiets met trapondersteuning hebt tot max. 25 km/u en een vermogen tot 250 W is een helm in Italië niet verplicht, aldus de Italiaanse politie.
Dat zou best kunnen. Maar het zich niets aantrekken van zulke regels is vaak geen probleem tot er wel iets gebeurt en de verzekeringen (en of justitie) zich er met gaat mengen.Aart Veldhuizen schreef:Ik kom net terug uit Italie. Daar is een hoop verplicht, maar trekt niemand zich wat van aan.
Zoals al aangegeven door eindgebruiker, ging het bij die Zwitsers om speed-pedelecs. In de link van de Italiaanse politie die ik gaf, wordt het allemaal uitgelegd (gebruik Google vertaal).Roger schreef:Zoals al aangegeven door Jumbo; E-bike en trekking. http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html Volgende week vertrekken we naar Italy om daar o.a. met onze elktrische fietsen wat rond te toeren. Van dit berichtje schrok ik toch wel even. Vandaar mijn vraag op dit forum.
Groetjes, Roger.
Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.peter de rijk schreef:Zoals al aangegeven door eindgebruiker, ging het bij die Zwitsers om speed-pedelecs. In de link van de Italiaanse politie die ik gaf, wordt het allemaal uitgelegd (gebruik Google vertaal).Roger schreef:Zoals al aangegeven door Jumbo; E-bike en trekking. http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html Volgende week vertrekken we naar Italy om daar o.a. met onze elktrische fietsen wat rond te toeren. Van dit berichtje schrok ik toch wel even. Vandaar mijn vraag op dit forum.
Groetjes, Roger.
Kun je aangeven hoe je bij deze reactie komt? Want op basis van de link van de Italiaanse politie die ik gaf, concludeer ik dat voor een e-bike tot een vermogen van 250 W ("bicicletta pedalata assistita") een helm, een verzekering en een nummerplaat juist niet verplicht zijn.bladerdeeg schreef:Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
peter de rijk schreef:Kun je aangeven hoe je bij deze reactie komt? Want op basis van de link van de Italiaanse politie die ik gaf, concludeer ik dat voor een e-bike tot een vermogen van 250 W ("bicicletta pedalata assistita") een helm, een verzekering en een nummerplaat juist niet verplicht zijn.bladerdeeg schreef:Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
Je maakt hier een roerei met definities...bladerdeeg schreef: Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
aandegracht schreef:Ga je nu met een helm rijden in het altijd hete Italië, en zo ja, met welke soort helm?
Euh, degene die hier verward is en een roerei aan het bakken is, ben jij.loknor schreef:Je maakt hier een roerei met definities...bladerdeeg schreef: Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
1. Een Pedelec is een ebike
2. Een fiets met duimgas is ook een ebike
3. Er zijn 25 kmpu ebikes/pedelec en varianten die tot 45kmpu gaan. De laatste heten ook wel Speed-Pedelecs (S-pedelec)
Een koe is een zoogdier, niet alle zoogdieren zijn koeien.
De meeste mensen gebruiken de term e-bike voor de 25kmpu variant en die vat dus juist niet onder de bromfiets regeling. Een S-Pedelec is in de meeste landen een grijs gebied (afhangend van de interpretatie zelfs illegaal).
Ik snap je verwarring overigens wel omdat er een site (Ebikescentre en een pak sites uit dezelfde koker, allemaal hetzelfde bedrijf) met een hele rare definitie komt waarbij een ebike een gashandel heeft. Wikipedia is wat dat betreft een stuk duidelijker, ebike is een mantel begrip voor elke fiets met een electrische motor.
Die sites zijn ook de bron van ruis omtrent de wetgeving die ze werkeljk compleet uit de lucht grijpen (een soort half voorschot op 2017, maar ook dan nog incorrect). Het probleem is namelijk dat er uberhaupt geen wetgeving is.
Ik ben een beetje allergisch voor die koekenbakkers... het is al een veeg teken dat ze zich voordoen als meerdere sites/bedrijven, terwijl het allemaal dezelfde toko is.
Dank voor het heldere verhaal tussen alle verwarring. Zo lees je ook wel in de krant dat het aantal "e-bikes" in Chinese steden waanzinnig groeit. Die term is bedrieglijk, voor wie denkt dat Chinezen opeens weer allemaal sportief bezig zijn nadat ze hun fiets voor een stinkende brommer hadden ingeruild, want het gaat dan nooit over de fiets met trapondersteuning , maar steevast over elektrische brommers/scooters.loknor schreef:Wikipedia is wat dat betreft een stuk duidelijker, ebike is een mantel begrip voor elke fiets met een electrische motor.
Helder, maar feitelijk incorrect.peter de rijk schreef:Dank voor het heldere verhaal tussen alle verwarring.loknor schreef:Wikipedia is wat dat betreft een stuk duidelijker, ebike is een mantel begrip voor elke fiets met een electrische motor.