Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke adapter, van iso naar cv gasblik - Forum Wereldfietser

welke adapter, van iso naar cv gasblik

Ben op zoek naar een adapter zodat ik een iso gasbrandertje kan gebruiken op een campingaz easy-clic. Zodat ik allebij de verschillende blikken kan gebruiken.

ik kan deze kopen, maar er is toch wel een goedkopere ebay variant ? adapter kost 3 x zoveel dan het brandertje+blikje :evil:

https://www.bergzeit.nl/edelrid-adapter ... GwodiAYCtw

en deze gaat zeker niet werken ? http://www.ebay.com/itm/Outdoor-Camping ... SwMmBV5Q~i
Die laatste gaat idd niet werken, die is voor hele andere gasflesjes bedoeld namelijk degene die eruitzien als een bus haarlak / verf etc (oa te koop bij de Action heb ik begrepen)

Afbeelding
terunky schreef:ik kan deze kopen, maar er is toch wel een goedkopere ebay variant ? adapter kost 3 x zoveel dan het brandertje+blikje :evil:
Je mag al blij zijn als je er überhaupt een kan kopen, ze zijn vaak uitverkocht/niet voorradig.
balen, wat ik in gedachten had gaat dan niet door.... zijn er misschien hele lichte branders die allebei de sluitingen hebben ?

andere vraag, kan je de schroefblikjes makkelijk overal kopen in europa ?
terunky schreef:andere vraag, kan je de schroefblikjes makkelijk overal kopen in europa ?
Daarover is in dit forum al heel veel geschreven, maar nee, in sommige landen zijn prikblikjes nog altijd verreweg het makkelijkst te krijgen, in de bouwmarkten. Met een adapter zit je altijd goed.
Ik heb zelf ook zo'n Edelrid adapter gekocht nadat wij in Italië eigenlijk alleen maar Campingaz en doorprikblikjes konden vinden...

Het ding heet blijkbaar officieel de "Kovea PAT adapter" :roll: en hier is ie net een paar euro goedkoper!
terunky schreef:balen, wat ik in gedachten had gaat dan niet door.... zijn er misschien hele lichte branders die allebei de sluitingen hebben ?
https://www.primusshop.nl/primus-expres ... duo-piezo/
Is deze licht genoeg?
Alfred schreef:
terunky schreef:balen, wat ik in gedachten had gaat dan niet door.... zijn er misschien hele lichte branders die allebei de sluitingen hebben ?
Is deze licht genoeg?
Ik lees nergens dat die brander geschikt is voor prikblikjes.

Renaat
Alfred schreef:
Is deze licht genoeg?
Ah dat is nu eens handig! Waarom wist ik dat nu niet eerder... (ik heb destijds precies hetzelfde brandertje gekocht maar dan zonder "duo" aansluiting)
Revanho schreef:Ik lees nergens dat die brander geschikt is voor prikblikjes
Klopt! Niet voor prikblikjes maar wel voor Campingaz en Lindal ventielen 8)

Voor doorprikblikjes heb je nog steeds zo'n geval nodig:

Afbeelding
Bedankt allemaal, ik ben heel wat wijzer geworden :D die primus ziet er goed uit, dus voor campingaz en schroefblikjes. Gewicht is netjes, misschien een modelletje zoeken die geen piezo ontsteker heeft. En misschien een goedkope adapter van prikblik naar schroef.
terunky schreef:En misschien een goedkope adapter van prikblik naar schroef
Ik denk niet dat je die gaat vinden helaas (mij lukt het iig niet), de enige die op de markt is de bovenstaande Kovea P Adapter en dat ding kost toch echt zo'n €25...

Bovendien, als je met gas en andere "gevaarlijke" brandstoffen aan de gang gaat wil je toch een degelijk product neem ik aan? :twisted:

Maar met zo'n Primus "Duo" brandertje of zo'n PAT adapter kan je binnen (West) Europa volgens mij goed uit de voeten hoor, tankjes met een ventiel zijn niet meer zo moeilijk te vinden.
Ja inderdaad, niet te goedkoop. Gas blijft gevaarlijk. Ik denk dat ik komende jaren in deze landen ga fietsen. NL-Belgie-Duitsland-Frankrijk-Spanje-Denemarken-Zweden-Noorwegen-Zwitserland-Oostenrijk. Als ik zeker weet dat ik aan schroefblikjes kan komen, koop ik het liefst een brandertje voor enkel iso. Ik doe makkelijk een week met een blikkie. Kan het maar niet vinden waar de iso blikjes allemaal verkrijgbaar zijn. (campinaz heeft wel een mooi site daarvoor)
terunky schreef:Kan het maar niet vinden waar de iso blikjes allemaal verkrijgbaar zijn. (campinaz heeft wel een mooi site daarvoor)
Tja die blikjes met een "normaal" schroefventiel (Iso / Lindal) worden geproduceerd door diverse fabrikanten dus logisch dat hier geen duidelijk overzicht van te vinden is zoals bij Campingaz, zij zijn de enige die dat "twist & click" ventiel gebruiken volgens mij...

Doe jezelf een lol en koop zo'n "Duo" bander of neem een PAT adapter mee want de verkrijgbaarheid van gewone schroefblikjes is in sommige landen zoals Frankrijk en Italië is echt beperkt tot grote buitensportzaken terwijl je Campingaz daar in bijna elk campingwinkeltje tegenkomt :roll:
Het staat hier allemaal uitgelegd: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Er zijn twee soorten ventielblikjes: schroefdraad en campinggaz bajonet. Er zijn van Edelrid adapters te koop om van het ene systeem op het andere te komen (vast allemaal door Kovea gemaakt), en er zijn ook (onvermijdelijk vrij grote) adapters om prikblikjes te bevestigen op schroefventielen (ik weet even niet of ze er ook zijn voor Campinggaz ventielen). Er zijn ook een paar duo branders op de markt voor zowel schroef als bajonet ventielen, maar helaas past de prikblikjes adapter daar niet op.
Zelf vind ik het allemaal teveel gedoe, en kook ik op een Trangia spiritusbrander. Spiritus kun je zowat overal makkelijk kopen.
Een Edelrid adapter (Kovea is een merk naam^^) en je kan in elke West Europees land wel terecht. GEen gedoe en qua kosten geen nieuwe brander waard.
loknor schreef:Een Edelrid adapter (Kovea is een merk naam^^)
Ik denk dat het net andersom is, het Zuid-Koreaanse "Kovea" is de oorspronkelijke producent en Edelrid verkoopt de adapter vervolgens onder hun eigen merknaam hier in West-Europa 8)
Ja, je hebt gelijk... ik dacht dat de sluiting Edelrid heette. Weer wat geleerd :lol:
terunky schreef:Bedankt allemaal, ik ben heel wat wijzer geworden :D die primus ziet er goed uit, dus voor campingaz en schroefblikjes. Gewicht is netjes, misschien een modelletje zoeken die geen piezo ontsteker heeft. En misschien een goedkope adapter van prikblik naar schroef.
Let op! Primus verkoopt ook branders.met een duo aansluiting Deze aansluiting past op iso schroef en op camping gaz ventiel echter NIET op de ddoorprik adapter van Koveo
Wim schreef:Er zijn ook een paar duo branders op de markt voor zowel schroef als bajonet ventielen, maar helaas past de prikblikjes adapter daar niet op
Ronald van der Perk schreef:Deze aansluiting past op iso schroef en op camping gaz ventiel echter NIET op de ddoorprik adapter van Koveo
Dat is inderdaad handig om te weten, denk je op alles voorbereid te zijn met je duo brander + P Adapter en dan gaat het nog mis :wink: