Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagagedrager - Forum Wereldfietser

bagagedrager

Hallo,

Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een bagagedrager voor mijn 28" fietsje (achterop). Op het frame zitten oogjes. Wat raden jullie aan om te monteren?

Dank
rundoggy schreef: . Wat raden jullie aan om te monteren?
Hangt er vanaf wat en hoeveel kg je op de bagagedrager wil vervoeren.
- Hoeveel gewicht wil je vervoeren?
- Hoeveel belang hecht je aan gewicht (van de drager zelf)?
- Denk je ooit een kinderzitje te willen monteren op die drager?
- Hecht je belang aan kleur?
- Hoeveel volume wil je vervoeren?
- Wat voor fiets heb je?
- Wat is je budget?

Renaat
Helemaal gelijk dat is natuurlijk een stomme onvolledige vraag zo....

Ik denk dat er maximaal 25 kilo op hoeft, kleur enzo maakt me niks uit en een kinderzitje hoeft ook niet. Alleen voor tassen aan de zijkanten en bij voorkeur ook iets waarmee ik eventueel zo'n grote waterdichte zak bovenop kan vastmaken.

Het moet niet heel duur worden want ik ga kijken naar een andere fiets, het is nu even voor mijn oude ATB fietsje waar ik de doggyride mee wil trekken en bagage wil meenemen.
Voor een gewicht van max 25kg zou ik al gauw kiezen voor een tubus of OMM.
Aangezien dit niet de goedkoopste dragers zijn en het maar tijdelijk is kun je iets goedkopers overwegen, maar of dat de rij eigenschappen ten goede komt is nog maar de vraag.
Je kunt natuurlijk ook altijd zo'n tubus of OMM weer demonteren en meenemen naar je volgende fiets.
Of even wachten op een tweedehandse.
Dank voor de eerste suggesties. Ik zit even te kijken naar die Tubus dingen. De cargo 28" bijvoorbeeld. Maar wat is daar het voordeel van boven een goedkopere? Gewicht? Waar let ik op bij vergelijkingen?

Iemand suggesties of de Tubus Santos Travelrack iets is? Ik heb echt totaal geen benul waar ik op moet letten :-(
Het voordeel van zo'n Tubus t.o.v. een goedkopere drager is dat jouw fiets veel stabieler zal fietsen.
Een goedkoop dragertje kan wel, maar zou ik niet doen met 25 kg.
Je schreef dat je hem wil gebruiken op een atb.
Misschien verstandig om te kijken hoe lang je achtervork is, want als die vrij kort is kan het voorkomen dat je met de hakken tegen de tassen aan komt.
Hangt natuurlijk ook een beetje af van je schoenmaat en waar je de voeten op de pedalen plaatst.
In dat geval kun je kijken naar de logo classic of de logo evo, die hebben allebeide de mogelijkheid de tassen iets verder naar achter te plaatsen.

De tubus Santos Travelrack heb ik geen ervaring mee maar lijkt mij ook niet slecht.
Op Marktplaats een tubusdrager vinden is lastig want ze zijn veelgezocht. Met een tubusdrager blijven zitten omdat een latere fiets er al een heeft is daardoor ook geen groo probleem: ze brengen op Marktplaats flink wat geld op.
Ik zou eens kijken bij rose: https://www.rosebikes.nl/producten/fiet ... terdragers

De dragers van eigen merk (Rose) en xTreme hebben volgens mij een prima prijs-kwaliteitsverhouding. En ik hoop dat anderen mij verbeteren als ik mij vergis, maar zelf met de goedkoopste van die dragers is er denk ik weinig mis. Maar de Xtreme Sport Tour I bagagedrager zou ik b.v. niet aanraden.

Enkele zaken waar je sowieso op moet letten:
- goede verstelbaarheid
- goede verbinding tussen drager en de staande achtervork
- bovenbuis met 'normale' vorm (dus ronde of bijna ronde bovenbuis) zodat deze geschikt is voor alle soorten tassen
- aanwezigheid van afstandhouder voor tassen
- voldoende draagkracht
- mogelijkheid om standaard achterlicht aan te bevestigen (als dat gewenst is)

Renaat
Fantastisch dank jullie wel. Wat een fijne tips en het laat weer zien dat ik een volslagen newbie ben op dit gebied. Inderdaad ook of die tassen er wel op kunnen of dat ik er tegenaan zal stoten... nooit aan gedacht.

Ik ga speuren!
Revanho schreef:Ik zou eens kijken bij rose: https://www.rosebikes.nl/producten/fiet ... terdragers

De dragers van eigen merk (Rose) en xTreme hebben volgens mij een prima prijs-kwaliteitsverhouding. En ik hoop dat anderen mij verbeteren als ik mij vergis, maar zelf met de goedkoopste van die dragers is er denk ik weinig mis.
Dat zou zomaar kunnen. Op de VSF T-100 van mijn vriendin zat standaard een Pletscher drager (dit merk staat ook in het rijtje bij Rose). Die hebben we inmiddels vervangen door een tweedehands Tubusdrager omdat de Pletscher toch wat zwaar was. Maar de Pletscher was zeker oerdegelijk uitgevoerd en alle boutjes waren RVS en zelfborgend. Wel had het ding een beetje - niet meer - moeite met de haken van de ortliebtassen. Het zou echter zomaar kunnen dat de huidige Pletscherdragers hieraan aangepast zijn, want als fabrikant wil je wel dat je spullen compatibel zijn met de meestverkochte merken tassen.
Ik ben inmiddels weer wat verder. Gisteren gezien dat er bijna geen tas op mijn fietsje kan denk ik. Maandag komen de tassen dus dan kan ik beter kijken maar ik zie dat mijn voet erg ver naar achteren komt op deze fiets. Nog even uitpluizen wat ik moet doen nu
Hallo rundoggy, Als jouw achtervork erg kort is kan het misschien een probleem zijn.
Ik heb een 21 inch mtb met een achtervork lengte van 41 cm.
Als drager gebruik ik een tubus logo met ortlieb tassen.
Ik kom nog lang niet met de hakken tegen de tassen.
Je kunt ook nog evt de tas haken iets verstellen zodat je meer ruimte hebt.

Welke atb heb je en welke tassen komen erop bij jou, als ik vragen mag?
Heb je trouwens al een keuze gemaakt over de bagagedrager?
Heb net gekeken en gemeten. Ik heb een 22" fietsje (Fuji) en mijn achteras is langer. dat zou dus moeten kunnen. Ik zag een aanbieding voor de Tubus travelrack (van een santos). Die zou ook ontwerp dingen van de Logo hebben dus dat is misschien wat. Tassen van Ortlieb.
rundoggy schreef:Heb net gekeken en gemeten. Ik heb een 22" fietsje (Fuji) en mijn achteras is langer. dat zou dus moeten kunnen. Ik zag een aanbieding voor de Tubus travelrack (van een santos). Die zou ook ontwerp dingen van de Logo hebben dus dat is misschien wat. Tassen van Ortlieb.
Als je gemeten hebt van hart trapas naar bevestigingsgaatjes in je achtervork dan moet het volgens mij kunnen.
Ik ga er vanuit dat je cranklengte niet langer is dan 180mm.
Met de tassen van Ortlieb kun je altijd nog iets schuiven, maar het liefste ook niet te ver naar achter.

De Tubus travelrack heb ik geen ervaring mee maar lijkt mij wel goed.

Misschien kunnen andere mensen hier op het forum jou daar meer over vertellen