Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 type identificeren - Forum Wereldfietser

Nexus 8 type identificeren

Dus ik wil binnenkort mijn fiets met Nexus 8 versnelling eens een goede grote beurt geven en het binnenwerk smeren.

Nu heb ik tijdens het afstellen vorig jaar een deel van de cassettejoint afgebroken. :oops: Dus als alles toch uit elkaar gaat dan wil ik dit onderdeel + de stofring gelijk vervangen.

Nu is dit net een van de onderdelen die erg typeafhankelijk is... en het kan dus zowel de SG-8R20, SG-8R22, SG-8R25, SG-8R27, SG-8R30 of de SG-8R36 zijn.

Het is een reguliere Nexus 8 (geen redband, geen premium) van een fiets uit ~2007 met rollerbrakes.

Wie kan mij helpen met het vaststellen welk type ik heb?
Staat het typenummer normaal gezien niet gewoon op de naaf zelf?
BrunoMo schreef:Staat het typenummer normaal gezien niet gewoon op de naaf zelf?
...!

Als ik dit plaatje mag geloven wel :oops:
Afbeelding

Ben zo terug. :roll:
Normaal gezien doen ze dat toch vrij goed bij Shimano (type- en onderdelennummers, exploded views enz).
Het is dus de SG-8R30.

Het was niet bij me opgekomen om de behuizing goed schoon te maken en daar te kijken. :oops:

Bedankt voor het meedenken. En mijn excuses voor de overlast. :lol:
Vooraleer je de boel opent best ook eerst de buitenkant grondig poetsen.
Je wil uiteraard geen troep/zand/... in het raderwerk te krijgen.
cycloantverpia schreef:Vooraleer je de boel opent best ook eerst de buitenkant grondig poetsen.
Je wil uiteraard geen troep/zand/... in het raderwerk te krijgen.
Eén heel goede opmerking. Schoonmaken van buiten is de belangrijkste stap in gehele process. Ik gebruik oude tandborstels met keuken ontvetter of diesel. Na verwijderen van tandwiel alweer grondig schoonmaken.
Qwa tijd spendeer ik
1. Wiel /ketting uithalen = 40% van de tijd
2. Schoonmaken = 30% van de tijd
3. Voorbereiden schoon plek voor demontage, schoon geredschap en handen - 10%
4. Demotage monatge – 5%
5. Smeren minder dan 10%

Kortom wiel uithalen en schoonmaken is ¾ vvan he t werk

Tip: als je toch alle los heb even de tandwiel/ ketting controleren
Eeen tandwiel kost 1,95Euro bij bike components.

Wat ik grappig vind – voor de prijs van een Rolhof tandwiel heb je bij bike components compleet nieuwe tandwiel cassette kabel en shifter voor Nexus.