Bekijk ik zowel de landkaart (schaal 1:100.000) als Google Maps met Streetview: het ziet erg moeilijk uit om van Trieste (Italië) naar Koper (Slovenië) te fietsen om daarna door te gaan naar Pula in Istrië. In de omgeving van de Sloveense grens een rommelige wirwar van wegen en tunnels, waar gevaarlijk en waar niet. Hoe het beste om er door te komen?
Ik heb even zitten streetviewen. Ook is de opgeving van Triëste in 3d op maps te zien, maar dan moet je geloof ik wel de plugin hebben. Bij de google-routeplanner kun je bij de opties aanklikken dat je autoroutes wilt vermijden.
Het ziet er inderdaad niet fraai uit. Beide landen hebben volgens goede gewoonte hun industrie in de buurt van de wederzijdse grens neergezet en zeker gemaakt dat de auto de enige manier is om er doorheen te komen.
De industriegebieden zijn alleen (gedeeltelijk) te vermijden als je met een boog het binnenland in gaat. De olieopslagplaatsen zijn nog het minste probleem, want daar is minder verkeer. Fietsen op zondag zal ook helpen, dan is er minder verkeer in dit soort gebieden.
Ik zou me niet schamen om een veerboot of een trein te nemen.