Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bikes in het vliegtuig - Forum Wereldfietser

E-bikes in het vliegtuig

E-bikes zijn uitgerust met Lithium-ion accus. deze accu's hebben een zeer groot vermogen en kunnen grote hitte genereren bij oa kortsluiting. Door de enorme opkomst van electrisch aangedreven middelen is ook het aantal incidenten in de luchtvaart met lithium batterijen en accu's navenant toegenomen.
Dit heeft geresulteerd in zeer streng geworden en complexe regelgeving.
losse accu's zijn vrijwel onmogelijk per luchtvervoer; en vaak tegen hoge tarieven.

voor E-bikes etc etc is een 'uitzondering' aanwezig in de IATA dangerous goods regelgeving.( deze 'uitzondering' gaat dit jaar zeer waarschijnlijk gewijzigd worden.)


ik heb bij diverse maatschappijen de vraag inzake het accepteren van E-bikes uitgezet maar verwacht niet dat ik daar een bevredigend antwoord op zal krijgen. zelfs bij toestemming van de maatschappij kun je nog tegen problemen oplopen bij het inchecken vanwege ondeskundig- en onwetendheid van het grondpersoneel.
transavia is een maatschappij die E-bikes specifiek accepteerd in hun voorwaarden.
bij de meeste maatschappijen zul je je fiets/E-bike vervoer moeten aanvragen; en ik adviseer de bevestiging mee te nemen bij het inchecken.

de IATA voorwaarden zijn:
- kortsluiting ten allen tijde voorkomen door de polen te ontkoppelen.
-het gebruik van een stevige omdoos; oftewel een fietsdoos
-de maatschappij moet de doos voorzien van een label.

IATA dangerous goods omschrijving:
UN 3481; litium-ion batteries contained in equipment. (NIET: packed in equipment.)
power: > 100Wh
de fabrikant van de accu zal ten allen tijde test documentatie en Wh vermogen moeten kunnen overleggen.
let op: een 'battery' is in gevaarlijke stoffen taal een accu. een accu is opgebouwd uit 2 of meer losse batterijen; zgn 'Cells'. een accu uit elkaar halen en de batterijen apart aanbieden gaat je niet werken omdat de voorwaarden voor losse Li-ion batterijen met een hoog vermogen veel strenger zijn dan voor E-bikes!! dit heeft oa te maken verpakkings eisen.

walter
KLM: NEE. navraag leidde tot: geen antwoord
Delta: we weten het niet zo goed dus nee.
Icelandair: NEE


Transavia: JA

wordt vervolgd.
walter
wat ik hier van weet wat betreft mijn werk is dat deze Lithium-ion accus binnen het wegvervoer vallen onder adr klasse 9 daar ik bij een pakketdienst werk en onze chauffeurs over het algemeen geen adr papieren hebben mogen wij deze dus niet vervoeren
als we deze al niet over de weg mogen vervoeren zal het door de lucht (waar de boel nog strenger is wel helemaal lastig worden

gr john

ps zo ziet de adr aanduiding voor deze acu's er uit
Afbeelding
Is er geen eis dat de accu's leeg moeten zijn tijdens transport? Het gevaar inschattend is een lege accu een stuk minder gevaarlijk dan een volle. Kortsluiten van een lege accu levert logischerwijs immers geen effect op.
het enige wat ik hier nog over weet is dat een hele grote verkoper van dit soort baterijen voor de modelvlieghobby speciaal een aantal magazijnen in europa heeft neer gezet omdat hij ze niet meer via het vliegtuig mocht vervoeren naar zijn klanten wereldwijd vanuit china
ook is bij een bekende van mij zijn halve huis afgebrand bij het laden van dit soort baterijen
zoek ze maar eens op op youtube
ook is het zo dat Lithium-ion baterijen eigenlijk nooit helemaal leeg getrokken mogen worden ivm de houdbaarheids duur,voor het vliegen met dit soort baterijen word meestal 70 % aangehouden zodat ze wat langer meegaan maar ze krijgen met deze sport wel redelijk op hun donder een 12s 8000mah kan dan ook binnen 4 tot 5 min leeg getrokken worden bij 3d vliegen
Dankzij de brandende batterijen van de populaire hoverboards zit er een verbod aan te komen voor lithium-ion-batterijen in het laadruim van vliegtuigen. Dat wordt dus meenemen in de handbagage.

Aangezien die dingen gewoon brandgevaarlijk zijn, en de lithium-ion-batterijen van e-bikes vrij fors zijn, zou het vervoeren van die dingen in vliegtuigen wel eens een blijvend probleem kunnen gaan vormen.
Peter_K schreef:Aangezien die dingen gewoon brandgevaarlijk zijn, en de lithium-ion-batterijen van e-bikes vrij fors zijn, zou het vervoeren van die dingen in vliegtuigen wel eens een blijvend probleem kunnen gaan vormen.
Dat denk ik ook. Het is immers net als benzine uiteindelijk chemische energie in een klein pakketje. Sterker: bij benzine moet je nog zuurstof toevoeren en dat mengsel op een of andere manier actief tot de ontbrandingstemperatuur brengen; bij accu's zitten oxidator en reductor in hetzelfde pakketje en is een electrisch contact genoeg om de energie vrij te laten komen. Ik ben bang dat er een volledig verbod aankomt en als incidenteel vlietuigpassagier zonder e-bike vind ik dat ook niet erg.
In de Guardian van vandaag http://www.theguardian.com/world/2016/f ... er-flights

Kortsluiten van een accu levert meestal blijvende schade op. Dat komt omdat accu's bijna altijd uit een stapeling van cellen bestaan. De capaciteit van de cellen is nooit precies gelijk. Bij kortsluiting dwingen cellen waar nog onverbruikte reagentia inzitten stroom door de cellen waar al alle reagentia verbruikt zijn. Dat zorgt voor ongewenste en onherstelbare nevenreacties. Vandaar dat de accu's meestal uit voorzorg in een spaarstand gezet worden als er nog 5-10% van de capaciteit over is.
Peter_K schreef: Dat wordt dus meenemen in de handbagage.
door de complexe materie is media nieuws meestal onvolledig en voor onjuiste interpretative vatbaar. voor passagiers met consumenten producten gelden er soms uitzonderingen.

eerder draadje:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... erij+zzing

resumerend:

Reserve Batterijen zijn niet toegestaan in checked bagage (ruimbagage)
Reserve batterijen voor condumenten producten incl lithium zijn wel toegestaan in cabin bagage; mits beschermd tegen kortsluiting. Limiet : twee stuks en 100-160Wh
Batterijen in consumenten producten zoals je phone; tablet etc in cabin bagage zijn vrijgesteld.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen en mogen strengere eisen stellen
Nu ik even wat verder zoek vindt ik een document waarin inderdaad duidelijk staat:
IATA schreef:where the lithium ion battery exceeds 160 Wh the device is forbidden from being in either passenger or crew checked or carry-on baggage.
Dat betekent dat je voor het vervoer van een e-bike in het vliegtuig wel heel erg gelimiteerd wordt. Er zullen niet veel batterijen van e-bikes overblijven die nog wel in een passagierstoestel vervoerd mogen worden.