Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" Rohloff frame: Wat zijn de mogelijkheden - Forum Wereldfietser

26" Rohloff frame: Wat zijn de mogelijkheden

Ik rijd momenteel op een VSF T400 met rohloff. Prima fiets waarop ik al heel wat reisjes gemaakt heb. Nu zou ik graag het VSF frame vervangen en een groot deel van de onderdelen van de VSF overzetten (Wielset met Rohloff/Son, Hs33 remmen, Sugino cranck, Tubus dragers, brooks zadel)

Ik vind de Thorn Raven en heel erg mooi frame, maar misschien heeft hier iemand nog een goede suggestie waar ik ook eens naar kan kijken?

Mijn voorkeur gaat uit naar:
-Excentrische as
-Staal (maar zeg niet meteen nee tegen alu suggesties)
-26"
-+/- 850 voor frame+vork

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Berger schreef:Ik vind de Thorn Raven en heel erg mooi frame,
Als dat je criterium is ben je klaar :D
Wat is het wat je zoekt? Wat bevalt je niet aan de T400?
Geen excentrische as, maar Surly World Troller wellicht? Avaghon S26?

Maatframe laten bouwen komt misschien zelfs in de buurt met dat budget?
De VSF heeft horizontale dropouts wat ik niet heel handig vind met het spannen van de ketting. Daarnaast wil het wiel nogal eens scheef gaan zitten bij veel wasbord(wat ik ook probeer, blijft terugkomen). Verder is het frame een aantal lange reizen niet helemaal ongeschonden doorgekomen(deukjes, krassen en moet het balhoofd vervangen worden) ook vind ik het vooral gewoon leuk om weer een keer een nieuw fietsje te bouwen :lol:)

De zithouding van de VSF vind ik prima, maar iets minder gestrekt mag ook wel. Ik hoop op wat goede suggesties zodat ik me vervolgens kan geen verdiepen in de geometrie etc.

@Jurr: Wat zou de toegevoegde waarde van maatbouw zijn als je geen afwijkende maten en/of eisen hebt?
Het is wel zaak goed op te letten welke versie van de Rohloff naaf je hebt, want het frame moet daar echt bij passen. Bij een maatframe is dat natuurlijk geen probleem. Het grote andere voordeel van een maatframe (behalve de perfect juiste maat) is dat de stijfheid van het frame precies aangepast kan worden aan het gewicht van jou en je bagage. Een confectieframe moet stijf genoeg zijn voor zware mensen met veel bagage, en is dus al gauw wat stug voor de meeste anderen. Een wat soepeler frame fietst lekkerder. Tot slot kun je overwegen nu eens een racestuur te gebruiken.
Thorn Raven is inderdaad een mooi frame doch zou hem zelf niet willen.

Bevestiging voor disc brakes achter is nogal knullig - zit op de meest kwetsbare plaats en voor de voorvork is er geen disc brake bevestiging.

Zou daarom liever voor een Avaghon of Surley gaan. Maar als het financieel mogelijk is nog liever een maatframe. Om de al door Wim genoemde redenen.
Wim schreef:Het is wel zaak goed op te letten welke versie van de Rohloff naaf je hebt, want het frame moet daar echt bij passen.
Als je een VSF 400 hebt met Rohloff en horizontale padden, dan is dit vermoedelijk met de Rohloff - versie zonder snelspanners maar met van die echte stadsfiets 15mm- moeren. Je hebt dan nu het OEM2 plaatje dat je met het kleinere schroefje aan het frame moet bevestigen. Dit is een vervelend klusje. Ik kan mij voorstellen dat je nu een excenter zou willen om de ketting te spannen. Ik ving ergens op dat de VSF's tegenwoordig gelukkig ook een excenter hebben om de ketting te spannen, maar hou me ten goede als dit niet zo is.

Als je een ander voor Rohloff geschikt frame koopt is de kans tamelijk groot dat je een ander plaatje op je naaf moet zetten. Deze pagina:
http://www.sjscycles.co.uk/page/find/?n ... e=1#page=7 geeft een aardig overzicht. Er zijn QR versies (voor Rohloffnaven met snelspanner), en TS versies (voor Rohloffnaven met die stadsfietsmoeren).


Zelf rijd ik op een Thorn Raven Tour, iets zwaarder dan de huidige Raven Tour maar verder weinig anders. Hierop is het OEM plaatje nodig, in plaats van dus OEM2. De Raven Tour wordt met snelspanner geleverd. Of jij jouw stadsfietsmoerenversie (met het goede OEM plaatje) probleemloos in een Raven Tour kan plaatsen weet ik niet zeker. Weet iemand anders dit?

Het lijkt me logisch dat als je een Raven Tour frame overweegt, je aan velgremmen denkt.

Hans
Schijfremmen heb ik geen behoefte aan.

Mijn naaf zit inderdaad vast met 15mm moeren, QR's zou natuurlijk mooier zijn bij een ander frame, maar ik vind het niet onoverkomelijk. Bij mijn weten hoeft enkel het plaatje vervangen te worden van de Rohloff toch? Als ik iets over het hoofd zie hoor ik dat heel graag!

@Hans: De nieuwe VSF heeft inderdaad ook een excenter. Hoe bevalt de Thorn Raven?
Een Santos frame zou ook nog een optie kunnen zijn, de Travelmaster 2.6, 800 euro: http://iframe.santosbikes.com/?ct=custo ... 3&type=114
Wel alu, dus een ander karakter dan de Thorn.

Zelf had ik een aantal jaar geleden een vergelijkbare vraag, maar wilde ook nog schijfremmen en voorvering. Toen kwam ik uit op de Thorn Nomad. Heerlijk fietsje.
Hier is een overzicht van de diverse modellen naven: http://www.rohloff.de/en/products/speedhub/ Zelfs zonder schijfremmen moet je dus letten op de as, op de vraag of het om een externe schakelbox gaat of een interne, en om de manier waarop de reactiekrachten worden opgevangen. Bij vooral oudere frames kan daar ook nog het punt van de kettingspanner bij komen. Kortom, het is echt wel even zaak te kijken wat je hebt.
Wim schreef:Hier is een overzicht van de diverse modellen naven: http://www.rohloff.de/en/products/speedhub/
het overzicht klopt prima, maar de drie plaatjes kunnen misverstanden oproepen omdat ze teveel tegelijk willen laten zien.

Er zijn op vier zaken die verschillen tussen Rohloffnaven:
Een Rohloff is CC óf TS, dwz met snelspanner of met stadsfietsmoeren,
EX óf geen EX, dwz met Extern schakelmechanisme of anders intern,
DB óf geen DB, dwz geschikt voor schijfrem of niet,
en heeft voor het opvangen van reactiekrachten een OEM of OEM2 -plaatje, of een (lelijke) versie met grote reactiearm, dit is afhankelijk van het beoogde frame.
Rohloff - specifieke frames hebben meestal OEM of OEM2, bij inbouw in niet - Rohloff - specifieke frames heb je de grote reactiearm nodig en een losse kettingspanner.

CC/TS is bij mijn weten niet te veranderen, jij houdt vermoedelijk dus je stadsfietsmoeren.
OEM/OEM2 kan wel gewisseld worden, afhankelijk van het beoogde frame.

Rohloff in een oude VSF met horizontale padden zoals jij hebt, heeft TS, schakelt intern, geen DB, en een OEM2 plaatje. Maar kijk vooral even voor de zekerheid of dit allemaal klopt bij jou.
Een Thorn Raven heeft CC (snelspanner), schakelt intern, vermoedelijk nog steeds meestal geen DB, en een OEM.
Bij inbouw in een nieuw Raven frame moet in ieder geval dat plaatje worden veranderd (van OEM2 naar OEM (voor TS)) voor een redelijke kans op succes.

Mijn Thorn Raven Tour bevalt uitstekend. Is aan de zware kant, de huidige Thorn Raven zou iets lichter zijn. Als er veel bagage meegaat is hij comfortabel, zonder bagage voelt het wat inflexibel. Mijn vriendin rijdt op een VSF zoals jij hebt, en die fiets is bij het sleutelen wat gebruiksonvriendelijker maar ook betrouwbaar.

Hans
Je budget laat prachtige frames toe, maar de specifieke versie van je Rohloffnaaf sluit mogelijk het een en ander uit. Na ombouw zit je met een VSF frame waar je wellicht moeilijk vanaf komt of niet veel voor terug krijgt, want specifiek voor dat type naaf. Is het geen idee om de VSF als geheel te verkopen en iets nieuws terug te bouwen? Als het je om het zelf bouwen te doen is, dat kan ook goed, en alles kan geheel naar eigen smaak. De waarde van een gebruikte fiets met Rohloffnaaf is vaak ook goed, zodat je toch wel weer een leuk budget hebt alles bij elkaar. Ik vind zelf het bij elkaar zoeken van onderdelen en deze voor een zo goed mogelijke prijs vinden een van de leuke dingen van dit proces.
August schreef:Je budget laat prachtige frames toe, maar de specifieke versie van je Rohloffnaaf sluit mogelijk het een en ander uit.

Waarom sluit dit het een en ander uit? Sleutel 15 meenemen in je fietstas om 'm los te maken, dat is toch geen probleem? Heb zelf een Rohloff naaf met CC en eentje met TS, prima uit te wisselen die wielen.

Wat verder het kostenplaatje zou zijn om eerst de fiets of het frame te verkopen weet ik verder niet, maar die mogelijkheden eens tegen elkaar afwegen kan sowieso geen kwaad lijkt me.
August schreef:Na ombouw zit je met een VSF frame waar je wellicht moeilijk vanaf komt of niet veel voor terug krijgt,
Voor een VSF-frame krijg je nooit veel terug, want ze kosten ook niet veel. Het eerste is een nadeel, het tweede een ontegenzeggelijk voordeel.
Als er een vervangend VSF-frame voor de fiets is dan lijke me dat een optie. Maatje kleiner, misschien een leuke kleur en Bergers fiets ziet er weer prachtig uit voor weinig geld.
Weet iemand wat VSF-frames kosten? Het lukt me even niet om een prijs te googlelen, ook niet in het Duits. 600 euro zal het niet zijn want daarvoor krijg je een VSF met alle onderdelen eraan.
@Leon De frames kun je bij mijn weten niet los kopen. De topicstarter zou een rekensommetje moeten maken van geschatte opbrengst indien hij die afweging zou willen maken. Het zijn overigens prima frames. Je kunt je ook afvragen waarom sommige merken zoveel geld voor een frame vragen. De topicstarter geeft wel terecht aan dat de zit van de VSF wat lang/gestrekt is te noemen.

@Jurr, ik herhaalde slechts wat hierboven al door anderen werd gezegd. Het zal best gaan (al dan niet met aanpassingen), maar het is iets om rekening mee te houden aangezien sommige frames echt op specifieke modellen naaf zijn gemaakt. Maar goed de topicstarter wil geen schijfrem, dus daarmee wordt het al iets eenvoudiger.
Verkopen en nieuw kopen gaat zeker niet goedkoper zijn. Ik ga mij eens verdiepen in het overzetten van de Rohloffnaaf, maar kan mij haast niet voorstellen dat dat voor grote problemen gaat zorgen. Ik houd jullie op de hoogte :wink:
August schreef:@Leon De frames kun je bij mijn weten niet los kopen.
Ook niet als je frame stuk is door een ongeluk?
Pakketje uit de UK :D
Afbeelding
Super zo'n pakket :wink:
Berger,

lukt het overzetten van de naaf goed?

Hans