Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reis rond de wereld (enkele vragen) - Forum Wereldfietser

Reis rond de wereld (enkele vragen)

Hallo iedereen, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben nu al geruime tijd het forum aan het volgen en van alles aan het lezen. Uiteindelijk besloten om ook eens iets te posten.

Ik heb ondertussen al 3 lange afstandsreizen met mijn fiets gedaan, enkel in Europa weliswaar. Mijn volgende doel is om min of meer de wereld rond te fietsen. Met als begindatum ergens rond herfst 2017.

Ik ben nog niet volledig uit welke richting ik nu zou opgaan. Momenteel heb ik 3 verschillende routes die mij aangenaam lijken.

1) Vanuit België langs Turkije, Iran, en al deze -stan landen, Mongolië en van Ulaan Bataar vliegtuig richting Japan om via Zuid Korea en China naar Vietnam, Cambodia, Thailand, Malaysia en Singapore te gaan. In Kuala Lumpur een vlucht naar Nieuw-Zeeland en uiteindelijk vliegtuig naar de USA kust naar kust.

2) Dezelfde route als hierboven maar Iran en sommige -stan landen vermijden door via Ukraine, Rusland en Kazachstan te fietsen.

3) Meteen naar USA, kust naar kust. Dan naar het Noorden richting Anchorage in Alaska via Canada (meer bepaald de Rocky Mountains volgen). Van hieruit naar Japan en dan weer helemaal naar het Zuiden Nieuw-Zeeland als eindbestemming (Volledig Midden-Oosten overslaan)

Ik ben al weken bijna iedere dag informatie aan het opzoeken en mijn grootste zorg blijft de visums. Voornamelijk die in het Midden-Oosten (vandaar dat ik ook route 3 heb). Ik heb namelijk geen zin om bijvoorbeeld een week in een of andere stad te blijven wachten op een visum voor het volgende land. Het lijkt (volgende de informatie die ik al heb gevonden) mij dat de visums voor de Westerse landen en voor Zuidoost Azië best wel makkelijk te verkrijgen zijn in vergelijking met het Midden-Oosten. Deze route door het Midden Oosten is best wel bekend dus ik neem aan dat fietsers hier deze ook al hebben gedaan. Ik zou hier graag concrete ervaringen en adviezen bij hebben. (Ik heb al enorm veel blogs en informatie opgezocht, ben dus niet lui) Waar welke visums, wat voor wachttijden, moet je in een grote stad lange tijd verblijven...

Dan als tweede vraag, alle 3 de routes spreken mij enorm aan. Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan.

En ten derde, mijn budget zal rond de 30000e liggen. Mij lijkt dit mooi voldoende (met alles rekening houdend), wat zijn jullie ervaringen hierbij? (In een reis rond Europa kwam ik uit op 10-15e gemiddeld per dag, dit door best wel wat campings en treinen gedaan te hebben).

Misschien nog een laatste vraag, maar is niet de juiste plaats op het forum hiervoor. Als ik een route door het Midden-Oosten zou doen zou ik graag met 2 zijn. Hier moet ik dus nog iemand mee, enige kandidaten :D :D

Bedankt voor het lezen van mijn best wel lange tekst en al bedankt voor jullie antwoorden.
Marc
Zelf als vrouw (alleen) zou ik de stan landen vermijden. Maar is misschien onterecht.

Uit je route spreken mjj het meeste aan Japan, china, vietnam en omgeving, new zeeland maar waarom niet vanuit hier de oversteek naar Australie maken? Verder canada en de states. Waarom coast to coast en niet bjjvoorbeeld de 1 en 101 vanuit Alaska naar beneden fietsen met wat zijdwaardse afdwalingen om de parken mee te pakken?

Hoe lang denk je over je reis ted doen? En heb je in je budget een contingency fund ivm aanschaf van nieuwe onderdelen fiets ivm slijtage, medische kosten ed.. Heb je al aan een verzekering gedacht? Een goede fiets heb je inmiddels al neem ik aan. Kun je hieraan ook de eventuele reparaties uitvoeren?

Mijn eigen route (over een jaartje of tig) zal bestaan uit new zeeland, australie, japan, china tibet en andere aziatische landen alsmede canada en de us. En als ik daarna nog zin heb afzakken naar latijns amerika. Althans dat is nu het plan als het lichaam het toelaat.
Mooie plannen, en ervaring heb je al. Dat gaat dus de goede richting op. En: je bent de eerste van wie ik verneem wat het geschatte budget is. Ik vind het slim dat je daarover nadenkt!

Succes met je plannen, helaas ben ik verder niet de aangewezen persoon je hierin te adviseren.
Hi Marc!

Visa regelen voor Centraal Azië (de Stans) is een kwestie van plannen. En echt veel minder problematisch dan iedereen denkt. Ik spreek uit recente ervaring. Veel kan tegenwoordig online dus een week wachten in een stad was bij ons niet nodig. Het enkele dat in ons geval en bij meerdere een beetje tricky was, was de permit voor de Pamir Highway vanwege wat incidenten en politieke spelletjes. Maar zelfs als dat niet lukt, kan je een alternatief inlassen. De actuele situatie wijzigt echter constant dus een lijstje wat, wanneer en hoe is niet te geven. Caravanistan.com de website van Steven Hermans is een fijne bron. Vergeet niet om zelf ook jouw info te delen daar :wink: Let je wel even op de seizoenen met je routes? Zo zijn wij in Mongolië begonnen van daar naar ZO Azië en dan via Oman naar Centraal Azië gereisd. Zo hadden we bijna overal het ideale seizoen (niet te koud, te warm of te nat) en Armenië in het voorjaar - een grote droom van me. En bij zo'n lange reis plan je niet alles vooruit - je hebt een grof plan en dat volg je of pas je aan naar mate je vordert. Je bent een lange tijd vrij om te doen en laten wat je wilt, pluk daar dan ook echt de vruchten van! :wink:

Veel plezier!
Wit schreef:En bij zo'n lange reis plan je niet alles vooruit - je hebt een grof plan en dat volg je of pas je aan naar mate je vordert. Je bent een lange tijd vrij om te doen en laten wat je wilt, pluk daar dan ook echt de vruchten van! :wink:
Hear hear!
Bedankt al voor de snelle antwoorden.

Wit, mooie filmpjes. Zal ik zeker allemaal eens nakijken. En enorm bedankt voor de link naar caravanistan.com, zeer interessante informatie en maakt voorbereiden al stukken overzichtelijker.

Ik ben ook informatie aan het opzoeken over de seizoenen. Vandaar dat ik mijn reis zou willen aanvangen in de herfst. Europa is tijdens de winter makkelijker te fietsen dan Mongolië of Noord China lijkt me :D . En inderdaad ik probeer met alles rekening te houden, maar niet te veel in detail: Een grof plan.

Inge 1, bedankt voor je reactie. En jou reis lijkt me best mooi. Wat is jou budget hiervoor als ik dat mag vragen?
Ik sta altijd open voor aanpassingen van routes en ik zal jou idee eens bekijken. Australië spreekt mij eerlijk gezegd niet zo aan, lijkt me een dor en warm land waar het moeilijk is om wild te kamperen.

Ik zou het niet erg vinden om 2 jaar onderweg te zijn. Dit budget is alles wat ik bezit qua geld en dus geen back-up (behalve mijn ouders dan in extreem noodgeval). Ik hou in het budget rekening met zoveel mogelijk.

Specifieke budget: 35800e
-Vluchten: 4000e (misschien wat ruim geschat)
-Fietsreparatie: 1000e
-Verzekering: geen idee
-Aankoop nieuwe kampeerspullen en kleding: 1500e
-Visums en administratie: 1000e
-De rest is voor al de rest :D

Ik heb een vsf tx400, mss niet de perfecte fiets maar heeft mij overal al naartoe geleid en lijkt me (deels) geschikt voor een wereldreis.
Ik ben nog bezig met mijn budget maar plan als mijn huisgenoten (2 lieve Siberische katten worden nu 7) niet meer op deze aarde rondlopen mijn huis te verkopen en dus zal mijn budget, ik vermoed, bijna 3x dat van jouw zijn. Maar wil een gedeelte (1/3) reserveren voor als ik terug kom. En wil dan een jaar of 7 of langer gaan fietsen naar daar waar de wind me gaat brengen.

Ik denk dat je je vergist in je beschrijving van Australië en wildkamperen is er over het algemeen juist makkelijk.

Zie dat je je budget al aardig hebt verdeeld maar bovenop je verdeling zou ik 10% extra reserveren voor ooit weet je nooit. Aangezien je niet weet wat de reis in werkelijkheid zal brengen. Sommige kosten zullen hoger en andere lager worden dan je nu inschat.
De kostenverdeling die ik nu maak is inderdaad enorm ruw. Ik heb dan ook nog anderhalf jaar om voor te bereiden. Binnen een jaar ga ik een betere schatting maken door specifiek te kijken hoeveel alles kost en dan ga ik ook al mijn route hebben bepaald (in grote lijnen).

Het lijkt mij in ieder geval dat het zeker moet lukken met mijn budget om gedurende 2 jaar de wereld rond te reizen. Als jij zegt dat je ongeveer 3x mijn bedrag hebt maar wel 7 jaar weg wenst te blijven komt het ongeveer op hetzelfde uit niet :D .
Inge1 schreef:Ik ben nog bezig met mijn budget maar plan als mijn huisgenoten (2 lieve Siberische katten worden nu 7) niet meer op deze aarde rondlopen mijn huis te verkopen en dus zal mijn budget, ik vermoed, bijna 3x dat van jouw zijn. Maar wil een gedeelte (1/3) reserveren voor als ik terug kom. En wil dan een jaar of 7 of langer gaan fietsen naar daar waar de wind me gaat brengen.
Mooie plannen! Alleen nog wat jaartjes geduld hebben
Yep, helaas wel. Aan de andere kant geeft een gedegen voorbereiding ook weer veel rust. En dromen is ook leuk.


Met je budget moet je zeker ene heel eind komen. Ben zelf altijd van het ruime tellen en ik wil 1/3 reserveren voor als ik weer terug ben. Zal ergens moeten wonen, toch?
Inge1 schreef:... als mijn huisgenoten (2 lieve Siberische katten worden nu 7) niet meer op deze aarde rondlopen ....
Onze drie katten werden respectievelijk Bijna 17, 21 en bijna 22 ...
Maar wij hebben ook gewacht, toen 'vergeten/afgesteld' en toen het zo ver was toch gedaan. Ons 'wachten' duurde echter korter.
Wit schreef:
Inge1 schreef:... als mijn huisgenoten (2 lieve Siberische katten worden nu 7) niet meer op deze aarde rondlopen ....
Onze drie katten werden respectievelijk Bijna 17, 21 en bijna 22 ...
Maar wij hebben ook gewacht, toen 'vergeten/afgesteld' en toen het zo ver was toch gedaan. Ons 'wachten' duurde echter korter.
Niet te goed voor ze zorgen dus Inge :lol: :wink:
Laat Martin het maar niet horen. De fazanten waren laatst al een heikel puntje :lol: .
Ik ga er vanuit dat ze ca 17/ 18 jaar worden. Als ze me langer gezelschap houden dan schuiven mijn plannen gewoon een stukje op.

En ondertussen gewoon in de zomer 3 weken naar een leuke fietsbestemming.

En nee, slechter voor ze zorgen nah dacht het niet....
USA visum

gezien de duur van je reis en (oa) het verkopen van je huis is een B2 visum aanvragen af te raden
Je komt automatisch terecht in het Visa Waiver Program: je max verblijf is 90 dagen.
Dit visum (beter gezegd visum-vrijstelling) hoef je niet van te voren aan te vragen.
Meer info over usa en visums op de fiets wiki

Vwb de coast to coast: die kun je het hele jaar doen; de beperking is het klimaat.
Alhoewel er fietsers zijn die de noord route in de winter fietsen; het is niet voor iedereen. de zuid route is dan warmer.
Rocky mountains winter: bergpassen kunnen gesloten zijn.
De zuidroute is dan weer erg warm ( californie/arizona/texas etc) beginnend in ong apr/mei.
De pacific coast /highway 101 kun je het hele jaar doen. Verwacht wel meer regen van okt-mei in het noordwesten.

Walter.
Walter dank voor de info.

Het gewone visum kan ook altijd verlengd worden aangezien mijn verblijf wel wat langer dan 3maanden zal zijn.

Met de Coast Highway ben ik bekend heb hem in 93 gereden vanaf Victoria tot San Louis Obispo. Als ik hem helemaal zou willen fietsen dan zou ik eind mei in het noorden starten end an lekker zuidwaarts afzakken. Vind de warmte niet zo een probleem.
Voor route, vooral doen waar jij je goed bij voelt en waar jij het interessant vind. Centraal Azie is boeiend en als je toch in de buurt bent zonde om te missen als dat vanwege visa zou zijn. Heb je persoonlijk meer interesse in Rusland dan is dat voor jou misschien een beter keuze, erg persoonlijk. Centraal Azie visa zijn even puzzelen maar zoals hier gezegd echt wel goed te doen.

Elke bestemming wordt sowieso een avontuur zolang je je daarvoor openstelt :)

30.000 euro budget als je verwacht om veel wild te kamperen zie ik geen probleem in voor een periode van 2 jaar maar hangt van je persoonlijke reisstijl af. In de volgende database vind je meer info over afstanden, tijden en budgetten: http://thenextchallenge.org/ldcj/
Bedankt voor die link naar die database, interessant om te lezen.

Ik heb best wel een sobere reisstijl, geen speciaal duur eten, alles zelf koken, zo veel mogelijk wildkamperen. Ik zou ook het liefst zoveel mogelijk steden vermijden. Het enige dat ik wat zal moeten minderen is het bier, op mijn vorige trips ging er heel wat geld naar pils dat ik dronk na een dag fietsen :lol: .

Ik ben zeker ook van plan om veel van warmshowers gebruik te maken, heb zelf al een paar keer mensen ontvangen en vind ik heel aangenaam. En het is financieel voordelig natuurlijk.
Ben ik gewoon benieuwd naar wat je graag wilt meemaken op je reis. Je schrijft steden zoveel mogelijk omzeilen. Nu ben ik ook geen stadsmens maar er zijn helaas wel vaak de nodige bezienswaardigheden en als ik voor mezelf spreek dan wil ik er altijd wel een aantal van meepakken.

En misschien je bier inwisselen voor af en toe lekker uit eten?
Ik zou in ieder geval niet met plezier willen overnachten in een grote stad. Een paar uur doorbrengen in een stad om vervolgens weg te gaan vooraleer het donker is. Het liefst van al wil ik mooie natuur zien en zeker niet betalen voor bezienswaardigheden.

Ja, af en toe eens zelf niet hoeven te koken is wel aangenaam. Maar daarmee wachten tot de goedkopere landen dan :D