Vakantievaardige e-bikes
Geplaatst: di 12 jan, 2016 18:24
Wat bij e-bikes voor vakanties vaak een issue is, is dat er weinig e-bikes zijn zonder verende vork. Dit beperkt de mogelijkheid voor lowriders. Op de Nederlandse markt zijn er voor zover ik weet vier modellen die dit wel hebben.
Santos=> Erg duur en een naafmotor (dat heeft niet mijn voorkeur qua storingen). Adviesprijs 4899 met een 3x10 deore aandrijving, pinion 6995
http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... more-10548
Idworkx=> Erg duur, maar met een Bosch middenmotor. Remmen met grotere schijven en een Rohloff naaf. Adviesprijs 5995,-
http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... -test.html
Gaastra=> Zelfde frame als de Idworkx (ik zie geen verschil, beide onder de billen gehad), maar met standaard schijfremmen en een Alfine 8 naaf. Duidelijk goedkoper. Adviesprijs rond de 3900,-
http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.e
http://gaastrabikes.eu/images/presse/14 ... yts_4E.pdf
http://www.gaastrabikes.eu/images/press ... ericht.pdf
Batavus Razer=> Yamaha motor (erg betrouwbaar!), magura HS11 remmen, alfine 8 naaf. De goedkoopste: adviesprijs rond de 2500,-
https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/razer.htm
Wij zijn zelf bijna een jaar eigenaar van twee Razers, met name voor alle daags woonwerk, school en boodschappen klussen (twee kinderen, aanhangkarren en geen auto), maar heb proefgereden op de Gaastra/Idworkx modellen en heb ervaring met ION (5 jaar, 140k km over 3 fietsen) Go Swiss (paar dagen) en BIONX (een kort ritje) motoren.
De Razer: Hoewel ik liever schijfremmen zou hebben ben ik wel weer erg blij dat deze fietsen een Yamaha motor hebben, dit vanwege een enorme actierradius (Mijn record: 140km inclusief lege Roland Carrie M, windkracht 3)en vooral de gunstige ervaringen betreft storingen (nagenoeg geen kabelboom omdat de accu op de motor aansluit).
De Idworkx/Gaastra fietsen zijn mooier, maar duurder en hebben een Bosch motor. Er zijn iets meer issues met Bosch motoren, maar in vergelijking met Naafmotoren is het minder kwetsbaar doordat de kabelboom korter is. Voordeel van de Gaastras: Geschikt voor dikke banden, daar waar de Batavus met een 42mm band wel aan zijn max zit.
Tot slot de Santos. Ik ben een fan van het merk, maar vind de keuze voor een naafmotor achterhaald. Naafmotoren hebben een aantal nadelen qua kracht, kwetsbaarheid en actieradius. Een ander belangrijk nadeel is dat een wiel niet zomaar kan worden uitgenomen door de gebruiker, iets waar een middenmotor geen probleem mee heeft.
De fietsen in ogenschouw nemende hebben ze allemaal hun sterke punten. Allemaal hebben ze een lekker stijf alu frame met een goede geometrie. Ze geven geen krimp ook al belast je ze met berijder bagage en twee kinderen.
Qua rijgedrag rijden de Batavus, Gaastra en Idworkx vergelijkbaar: stabiel op elke snelheid maar toch goed wendbaar. De Santos heb ik niet bereden, maar daar heb ik ook vertrouwen in. Niet alleen heb ik zelf een TM2.6 die super rijdt, de rij-impressie van Sint-Christpophorus is lovend.
De Batavus is het minst "af", het stuur, zadel en handvatten zijn prut, er is geen bidonhouder en je bent enigzins beperkt qua bandenkeuze. Anderzijds is het prijsverschil enorm en is de motor erg goed (de Yamaha is een zwaar argument, er is zelfs te motiveren dat dit momenteel de beste motor op de markt is). Een nette FM zal de nodige aanpassingen doen. De Gaastra/Idworkx rijden heerlijk en zijn gewoon klaar voor gebruik. De prijs is echter erg fors. De Santos is duur en ik vind de keuze voor deze motor een misser.
Verder: Een Alfine 8 is minder beperkend dan bij een gewone fiets omdat je door de motor flink geholpen wordt. Eventueel upgraden van de naaf (Rohloff) kan prijstechnisch prima(prijsverschil tussen de modellen is dusdanig dat dat past tussen de Batavus/Gaastra/Idworkx). Wij hebben ondanks de belasting en de kilometers nog geen Alfine naaf weten te slopen, dus ik denk dat ik het geld in de portemonee houd.
Santos=> Erg duur en een naafmotor (dat heeft niet mijn voorkeur qua storingen). Adviesprijs 4899 met een 3x10 deore aandrijving, pinion 6995
http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... more-10548
Idworkx=> Erg duur, maar met een Bosch middenmotor. Remmen met grotere schijven en een Rohloff naaf. Adviesprijs 5995,-
http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... -test.html
Gaastra=> Zelfde frame als de Idworkx (ik zie geen verschil, beide onder de billen gehad), maar met standaard schijfremmen en een Alfine 8 naaf. Duidelijk goedkoper. Adviesprijs rond de 3900,-
http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.e
http://gaastrabikes.eu/images/presse/14 ... yts_4E.pdf
http://www.gaastrabikes.eu/images/press ... ericht.pdf
Batavus Razer=> Yamaha motor (erg betrouwbaar!), magura HS11 remmen, alfine 8 naaf. De goedkoopste: adviesprijs rond de 2500,-
https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/razer.htm
Wij zijn zelf bijna een jaar eigenaar van twee Razers, met name voor alle daags woonwerk, school en boodschappen klussen (twee kinderen, aanhangkarren en geen auto), maar heb proefgereden op de Gaastra/Idworkx modellen en heb ervaring met ION (5 jaar, 140k km over 3 fietsen) Go Swiss (paar dagen) en BIONX (een kort ritje) motoren.
De Razer: Hoewel ik liever schijfremmen zou hebben ben ik wel weer erg blij dat deze fietsen een Yamaha motor hebben, dit vanwege een enorme actierradius (Mijn record: 140km inclusief lege Roland Carrie M, windkracht 3)en vooral de gunstige ervaringen betreft storingen (nagenoeg geen kabelboom omdat de accu op de motor aansluit).
De Idworkx/Gaastra fietsen zijn mooier, maar duurder en hebben een Bosch motor. Er zijn iets meer issues met Bosch motoren, maar in vergelijking met Naafmotoren is het minder kwetsbaar doordat de kabelboom korter is. Voordeel van de Gaastras: Geschikt voor dikke banden, daar waar de Batavus met een 42mm band wel aan zijn max zit.
Tot slot de Santos. Ik ben een fan van het merk, maar vind de keuze voor een naafmotor achterhaald. Naafmotoren hebben een aantal nadelen qua kracht, kwetsbaarheid en actieradius. Een ander belangrijk nadeel is dat een wiel niet zomaar kan worden uitgenomen door de gebruiker, iets waar een middenmotor geen probleem mee heeft.
De fietsen in ogenschouw nemende hebben ze allemaal hun sterke punten. Allemaal hebben ze een lekker stijf alu frame met een goede geometrie. Ze geven geen krimp ook al belast je ze met berijder bagage en twee kinderen.
Qua rijgedrag rijden de Batavus, Gaastra en Idworkx vergelijkbaar: stabiel op elke snelheid maar toch goed wendbaar. De Santos heb ik niet bereden, maar daar heb ik ook vertrouwen in. Niet alleen heb ik zelf een TM2.6 die super rijdt, de rij-impressie van Sint-Christpophorus is lovend.
De Batavus is het minst "af", het stuur, zadel en handvatten zijn prut, er is geen bidonhouder en je bent enigzins beperkt qua bandenkeuze. Anderzijds is het prijsverschil enorm en is de motor erg goed (de Yamaha is een zwaar argument, er is zelfs te motiveren dat dit momenteel de beste motor op de markt is). Een nette FM zal de nodige aanpassingen doen. De Gaastra/Idworkx rijden heerlijk en zijn gewoon klaar voor gebruik. De prijs is echter erg fors. De Santos is duur en ik vind de keuze voor deze motor een misser.
Verder: Een Alfine 8 is minder beperkend dan bij een gewone fiets omdat je door de motor flink geholpen wordt. Eventueel upgraden van de naaf (Rohloff) kan prijstechnisch prima(prijsverschil tussen de modellen is dusdanig dat dat past tussen de Batavus/Gaastra/Idworkx). Wij hebben ondanks de belasting en de kilometers nog geen Alfine naaf weten te slopen, dus ik denk dat ik het geld in de portemonee houd.