Reizen met de e-bike
Geplaatst: ma 11 jan, 2016 20:26
Goed: naast het onderwerp 'batterijen' nu ook gebruikerservaringen. Ik wil wel de spits afbijten.
Waarschuwing vooraf: het is een lang bericht.
Eerst even het materiaal (dat kwam in 'batterijen' ook al even aan bod): geen 'rechtopfiets', maar een Flevobike E-Orca ofte een elektrisch ondersteunde velomobiel.
In 2014 maakte ik er een vrij lange reis mee door Frankrijk. Grosso modo van thuis naar de baai van de Somme, dan langs de kust naar Bretagne. Na een (bedoeld) oponthoud daar ging het naar Saint-Nazaire, dan via 'Loire à Vélo' tot Tours en dan via een Sint-Jacobsroute over Chartres terug noordwaarts, naar Gent, waar ik woon.
De reisconfiguratie bestond uit een volgeladen E-Orca en daarachter een Radical Cyclone. Ik kampeerde en in Bretagne ging ik zeilen, dus moest ook daarvoor het nodige mee (neen, geen boot). Dat geeft een idee van wat ik en de ondersteuning moesten trekken.
Even technisch, omdat het van belang is, de accu is een 500 Wh (13 Ah) LiFePo4 exemplaar van Flevobike. De ondersteuning gebruik ik meestal in de laagste stand. Op die manier haal ik gemiddeld zowat 150 km op één lading in normale omstandigheden.
Het spreekt voor zich dat op zo'n reis ook de lader mee moet. Dat is een 5 A lader, die dus de accu op pakweg 2,5 uren vol laadt.
Een eerste gevolg van ondersteund reizen, is dat je de accu moet kunnen laden. Dat betekent - omdat ik kampeer - telkens op een camping een plekje zoeken met een stroomaansluiting. Dat is in Frankrijk nooit een probleem gebleken (mijn voorkeur gaat naar de vrij eenvoudige 'camping municipal' als het even mogelijk is).
Was er geen plek met netaansluiting beschikbaar, dan kon ik aan de receptie laden. Eén keer deed ik dat in het sanitaire blok. Dat was minder leuk, omdat zo'n accu toch een behoorlijke som vertegenwoordigt. Anderzijds: op campings maakte ik nog nooit mee dat er gestolen werd (maar het kan natuurlijk altijd voorvallen).
De eerste dagen, van thuis tot aan de baai van de Somme, haalde ik ruim 120 km op één lading. Dat was voldoende. Daarna volgde de Normandische kust, met venijnig steile klimmen en af en toe een stevige tegenwind. Op de slechtste dagen daalde het bereik tot 80 km (hellingen, tegenwind, regen). Daarbij moet ik zeggen dat de ondersteuning op de steilste hellingen - misschien 20% - op de derde van vier standen stond en dat doet natuurlijk ook wat.
Als ik merkte dat het verbruik tegenviel, werd 's middags een pauze ingelast op een terrasje of een restaurantje, waar ondertussen de accu en lader bovengehaald werden. Met 5 A kun je op een uur de accu redelijk aanvullen: dat geeft 25 tot 50 km extra. Nooit bleek dat een probleem. Een enkele keer werd gevraagd naar het vermogen dat die lader vroeg, maar mits enige uitleg werd het vlot aanvaard. Het probleem was niet te kost, maar bezorgdheid of het net in de zaak de belasting aan zou kunnen. Met 'ongeveer zoveel als een flink tv-toestel' werd dat bevattelijk.
Nu is zo'n velomobiel wel iets bijzonders, zeker buiten onze lage landen, en dus een onderwerp van gesprek. Ook dat maakte wellicht de bereidwilligheid wat groter. Fietsreizen spreekt - alvast in Frankrijk - toch nog tot de verbeelding en mensen willen graag weten wat je drijft. De laadtijd wordt op die manier snel gevuld.
Bij twee gelegenheden ontstond er wel een probleem. De ene keer was een zondag, waarop de geplande afstand wel wat groter was (ongeveer 190 km) en dus ook in de namiddag een extra laadbeurt noodzakelijk werd. Op zondagnamiddag is in Bretagne zowat alles dicht. De oplossing was toen: mensen aanspreken en vragen of het bij hen thuis kon. Ook weer geen probleem. De tweede keer was ergens voorbij Chartres, in een streek waar wel dorpen zijn, maar geen winkels of horeca-zaken. Ook daar belde ik aan en werd vlot geholpen.
Conclusie 1: het bereik kan een probleem vormen (maar je kunt je ritafstand erop afstellen)
Conclusie 2: niemand maakte bezwaar tegen het laden van een accu
Conclusie 3: in 2015 kwam er een 2de accu bij (400 Wh) om het bereik te vergroten
Conclusie 4: dit jaar doe ik weer zoiets, maar dan wat langer in afstand en tijd
Concrete informatie in de verslagen op de blog. De link verwijst naar dag 1 van die reis.
Waarschuwing vooraf: het is een lang bericht.
Eerst even het materiaal (dat kwam in 'batterijen' ook al even aan bod): geen 'rechtopfiets', maar een Flevobike E-Orca ofte een elektrisch ondersteunde velomobiel.
In 2014 maakte ik er een vrij lange reis mee door Frankrijk. Grosso modo van thuis naar de baai van de Somme, dan langs de kust naar Bretagne. Na een (bedoeld) oponthoud daar ging het naar Saint-Nazaire, dan via 'Loire à Vélo' tot Tours en dan via een Sint-Jacobsroute over Chartres terug noordwaarts, naar Gent, waar ik woon.
De reisconfiguratie bestond uit een volgeladen E-Orca en daarachter een Radical Cyclone. Ik kampeerde en in Bretagne ging ik zeilen, dus moest ook daarvoor het nodige mee (neen, geen boot). Dat geeft een idee van wat ik en de ondersteuning moesten trekken.
Even technisch, omdat het van belang is, de accu is een 500 Wh (13 Ah) LiFePo4 exemplaar van Flevobike. De ondersteuning gebruik ik meestal in de laagste stand. Op die manier haal ik gemiddeld zowat 150 km op één lading in normale omstandigheden.
Het spreekt voor zich dat op zo'n reis ook de lader mee moet. Dat is een 5 A lader, die dus de accu op pakweg 2,5 uren vol laadt.
Een eerste gevolg van ondersteund reizen, is dat je de accu moet kunnen laden. Dat betekent - omdat ik kampeer - telkens op een camping een plekje zoeken met een stroomaansluiting. Dat is in Frankrijk nooit een probleem gebleken (mijn voorkeur gaat naar de vrij eenvoudige 'camping municipal' als het even mogelijk is).
Was er geen plek met netaansluiting beschikbaar, dan kon ik aan de receptie laden. Eén keer deed ik dat in het sanitaire blok. Dat was minder leuk, omdat zo'n accu toch een behoorlijke som vertegenwoordigt. Anderzijds: op campings maakte ik nog nooit mee dat er gestolen werd (maar het kan natuurlijk altijd voorvallen).
De eerste dagen, van thuis tot aan de baai van de Somme, haalde ik ruim 120 km op één lading. Dat was voldoende. Daarna volgde de Normandische kust, met venijnig steile klimmen en af en toe een stevige tegenwind. Op de slechtste dagen daalde het bereik tot 80 km (hellingen, tegenwind, regen). Daarbij moet ik zeggen dat de ondersteuning op de steilste hellingen - misschien 20% - op de derde van vier standen stond en dat doet natuurlijk ook wat.
Als ik merkte dat het verbruik tegenviel, werd 's middags een pauze ingelast op een terrasje of een restaurantje, waar ondertussen de accu en lader bovengehaald werden. Met 5 A kun je op een uur de accu redelijk aanvullen: dat geeft 25 tot 50 km extra. Nooit bleek dat een probleem. Een enkele keer werd gevraagd naar het vermogen dat die lader vroeg, maar mits enige uitleg werd het vlot aanvaard. Het probleem was niet te kost, maar bezorgdheid of het net in de zaak de belasting aan zou kunnen. Met 'ongeveer zoveel als een flink tv-toestel' werd dat bevattelijk.
Nu is zo'n velomobiel wel iets bijzonders, zeker buiten onze lage landen, en dus een onderwerp van gesprek. Ook dat maakte wellicht de bereidwilligheid wat groter. Fietsreizen spreekt - alvast in Frankrijk - toch nog tot de verbeelding en mensen willen graag weten wat je drijft. De laadtijd wordt op die manier snel gevuld.
Bij twee gelegenheden ontstond er wel een probleem. De ene keer was een zondag, waarop de geplande afstand wel wat groter was (ongeveer 190 km) en dus ook in de namiddag een extra laadbeurt noodzakelijk werd. Op zondagnamiddag is in Bretagne zowat alles dicht. De oplossing was toen: mensen aanspreken en vragen of het bij hen thuis kon. Ook weer geen probleem. De tweede keer was ergens voorbij Chartres, in een streek waar wel dorpen zijn, maar geen winkels of horeca-zaken. Ook daar belde ik aan en werd vlot geholpen.
Conclusie 1: het bereik kan een probleem vormen (maar je kunt je ritafstand erop afstellen)
Conclusie 2: niemand maakte bezwaar tegen het laden van een accu
Conclusie 3: in 2015 kwam er een 2de accu bij (400 Wh) om het bereik te vergroten
Conclusie 4: dit jaar doe ik weer zoiets, maar dan wat langer in afstand en tijd
Concrete informatie in de verslagen op de blog. De link verwijst naar dag 1 van die reis.