Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bolivia: kamperen in juli/augustus? - Forum Wereldfietser

Bolivia: kamperen in juli/augustus?

Wij willen in juli/augustus vier weken fietsen en kamperen in Bolivia, vooral in de streken Altiplano, Salar de Uyuni en Potosi. Wie kan ons informeren over de temperaturen, dominante windrichting en -kracht en kampeerbaarheid in de Boliviaanse winter op 4000m hoogte? Verder nog tips voor mooie (rustige) plekken en routes? Ik hoor graag van jullie. Freerk
Hi,

Wij fietsen daar van 7 juni tot 6 augustus. Het is bitter koud op de Altiplano, vooral 's nachts. We hebben in de binnentent (4-seizoenen tent) een temperatuur gemeten van -21 graden Celsius. Overdag vroor het ook en de ijzige en sterke wind maakten het zwaar, maar oh zo ontzettend mooi en bijzonder!

Ik kan me herinneren dat we veel tegenwind hadden, dus de dominante windrichting is waarschijnlijk NW.

We hebben 2 nachten gekampeerd op de Salar de Uyuni, gewoon omdat het kan en omdat het ontzettend gaaf is. Wij hadden geen haast en zijn ook blij dat we de tijd hebben genomen. De Altiplano is machtig mooi, ik zou zo weer terug gaan!

De Laguna Route is wel heel erg mooi hoor, zeker doen als je de kans krijgt. Sucre is een prachtige stad en ook Potosi was best mooi en interessant. We hebben geen problemen gehad met wildkamperen, heerlijk op de mooiste plekjes gestaan.

Hier lees je wat meer over onze fietsavonturen in Bolivia.

Veel plezier!!!
Dag Freerk,

Ik kampeerde ook in juli 2015 op de Altiplano. Ik fietste vanaf La Paz naar Sajama en vanaf daar naar Uyuni en Potosi.
Ik heb een "doorwaaitentje", maar op de Altiplano is meestal een "droge kou", waardoor je het in een goede donzen slaapzak redelijk warm kunt houden. Zelfs een redelijke koukleum als ik. Zorg wel voor een warme muts, dunne wollen shirts en lang ondergoed en droge sokken.
Mijn donzen slaapzak is comfortabel tot ongeveer min 10, maar ik heb het niet koud gehad 's nachts, ondanks temperaturen tot min 20.
Ik zette mijn tent zo op dat 's ochtends vroeg de zon erop stond, want door schade en schande kwam ik erachter dat de tent opbreken in de bittere kou niet echt een pretje is. Daarom vertrok ik ook iets later dan gebruikelijk. Overigens nog steeds vroeg genoeg om dagafstanden van rond 100 km te maken.
Zoals Ellen al aangaf staat er vaak een Westelijke wind. Door een harde westelijke stormwind ben ik in 1 dag vanaf Lica over de Salar de Uyuni naar Uyuni gefietst. Kicken :lol:
Aanrader: de prachtige onverharde route door Sajama national park, over Salar Coipassa en Salar Uyuni. Deze staat goed beschreven op http://theglobelovers.com/worldbiketour ... ing-guide/. Ook met een prima GPS track. Deze heb je echt nodig om niet te verdwalen. Vergeet op Salar Coipassa niet de mooie cactussen te bekijken op de landtong Zuidoostelijk tegenover Coipassa. Je bent hier helemaal alleen tussen manshoge cactussen. Minstens zo mooi als het overvolle Isla Incahuasi op de Salar de Uyuni. Op Incahuasi hebben ze wel weer overheerlijke Quinoa soep (bleek thuis niet te eten, maar prima fietsersvoer onderweg :) )
Vanaf Uyuni gaat een goede, rustige asfaltweg naar Potosi.

Geniet alvast van de voorpret

Erik Veenstra
We were also there in July / August and since it’s a “dry cold” (like Eric Veenstra noted) the freezing temperatures aren’t a big problem as long as you have a good sleeping bag. The same holds true for the wind.

For us the big problem was SAND! It’s the stuff of nightmares!!!

While researching your route you probably came across Harriet and Neil Pike’s website http://andesbybike.com. In the Bolivia section they write:

Road Conditions
There isn’t much tarmac in Bolivia, so if you decide to keep to any paved roads you find, expect to be on a major route and sharing it with plenty of traffic.

Unpaved routes in Bolivia have a reputation for being tough on cyclists with many corrugated and sandy kilometres. While there are certainly some poor surfaces on the Bolivian altiplano, there are also plenty of quiet unpaved roads with surfaces which are fine to cycle about on
.

Sure the unpaved roads are “fine to cycle about on” if you are as thin as Harriet or Neil Pike - see photo https://www.flickr.com/photos/pikesonbi ... ateposted/ and carry an absolute minimum of gear. If you weigh more, than be prepared to spend hours / days pushing your bike and staring at the ground – trying to find the ‘best’ sand track to push your bike through.

For instance on one of their shorter routes they wrote: “How much we had to push on this route?” “Not at all.”

For us (and another Dutch couple we met) we spent more than half of the time - on the same route - pushing them through the sand.

Afterwards I contacted the Pikes and asked them about their experiences with dry (non-compacted) sand. They replied that sometimes they attach their mountain climbing harnesses to their bikes to aid in pushing them. https://www.flickr.com/photos/pikesonbi ... ateposted/

Unfortunately it’s a bit difficult to find out which non-paved roads are good to cycle and which ones are pure “sand traps” since a lot depends upon how recently the road has been graded.

If you want to experience what it’s like to cycle Bolivian backroads beforehand - then take your loaded bike to Zandvoort and on a dry section of beach next to the dunes - start cycling.

The Salar de Uyuni is fantastic as is the Salar de Coipasa and Sajama National Park.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Cycling and camping on the Salar de Uyuni

Afbeelding Afbeelding
Sajama National Park

As for Potosi – I can’t say we were impressed although we didn’t take the mine tour.
Beste mensen, dank voor jullie zeer informatieve en inspirerende verhalen. Het klinkt alsof de kou niet je grootste vijand is, maar vooral de rijdbaarheid van de zanderige wegen de grootste opgave is. Meer reacties zijn welkom. Freerk
Ligt er ook aan waar je gaat fietsen natuurlijk. Na de lagunaroute (inderdaad zand, stof, zout) fietsten wij van Uyuni naar Potosi over een glad geasfalteerde weg waar nauwelijks verkeer rijdt. Vervolgens van Potosi naar Sucre af en toe wat stukjes onverhard maar vrij makkelijk stukje. Sucre naar Cochabamba bijna 80 km kinderkopjes (pfffff). Vanaf Cochabamba naar La Paz is overigens ook nog een mooie alternatieve route via Coroico. Erg mooi (maar zwaar). Nadeel vonden wij dat op stukjes van dit traject niet iedereen op ons bezoek zat te wachten (zal met de daar aanwezige cocateelt/-handel te maken hebben).
Dag Freerk, de zandwegen in Sajama national park waren prima te rijden. Tot aan de Salars heb ik maar een paar keer onrijdbare stukken gehad van hoogstens een paar honderd meter.


Erik
Ik heb misschien een paar honderd meter hoeven te duwen over de hele laguna-route. Grootste probleem voor mij was het vele wasbord. Met al dat gehobbel was ik genoodzaakt het tempo steeds erg laag te houden.
Ik was vrij zwaar beladen, 10 kilo voedsel, 10 liter water, 30 kilo bagage, 20 kg fiets.

Nou moet ik wel zeggen dat ik een flink stuk mul zand gehad heb, maar dat was hellingaf, dus dat was daardoor nog net fietsbaar.

Ik was echter in Januari, al weet ik niet of dat een groot verschil maakt. Ik had niet het idee dat er ooit regen viel in die regio.

Kou vond ik echter wel een probleem, maar ik had dan ook geen donzen slaapzak. Met een goede slaapzak moet het wel te doen zijn (al is Augustus wel een stuk kouder).

Ik denk echter wel dat er een heel groot verschil zit in welke kant je het op fietst. Als je vanuit het zuiden komt, dan ben je nog veel minder aan de hoogte gewend en dan is het waarschijnlijk heel veel zwaarder.