Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een helm aanschaffen, waar op te letten? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Een helm aanschaffen, waar op te letten?

Ik heb recent een helm aangeschaft voor mijn ritjes op de racefiets. Het praktische probleem waar ik tegen aan liep was dat ik geen idee had welke merken en/of modellen voor mij een goede pasvorm hebben.

Om daar achter te komen heb ik simpelweg twee keer een stuk of vijf helmen van verschillende merken besteld bij een grote online winkel. (Gratis verzenden, gratis retourneren) De prijzen varierend van 80 tot 150 euro. De omtrek van mijn hoofd heb ik even met een meetlintje bepaald.

Tussen de eerste bestelling zaten helmen die direkt al op vervelende plekken druk uitoefenden. Er bleef er 1 over die wel lekker zat. Maar na een aantal ritten bleek deze toch niet goed te blijven zitten. Ik had nml. wel gekeken of de helm zonder bandje niet naar voor en achter kon bewegen, maar niet opgemerkt dat hij aan de zijkant wel nogal ruim zat.

De tweede keer daar dus wel op gelet en ik heb nu een Lazer helm waarbij het verstelmechanisme rondom het hoofd aantrekt, en niet alleen van achter. De pasvorm is een stuk beter.
Probeer dus of je na aandraien van het mechanisme je helm nog voor- of zijwaarts kan bewegen en check of er niet erg veel of weinig ruimte aanwezig is. Op Youtube kan je filmpjes vinden met tips.

(Mijn) Conclusie: de pasvorm en afwerking van duurdere helmen is beter. Een helm die niet goed past draag je uiteindelijk ook niet.

Naar mijn mening heeft het dus geen zin om iemand één bepaalde helm aan te prijzen. Sommige merken passen wel bij bepaalde (vormen) hoofden.
Andere bijkomende vraag: weet iemand of het veel uitmaakt of je helm gaten heeft aan de achterkant voor koeling? Ik heb een helm, maar die is aan de achterkant dicht en vind hem in de zomer meestal te warm.
Het is geen hele dichte pot overigens, maar hij heeft alleen geen gaten aan de achterkant. Hier een voorbeeld van een helm met gaten:
Afbeelding
De helm die ik heb lijkt er qua type op, maar dan zonder de gaten aan de achterkant.
Leon schreef:Andere bijkomende vraag: weet iemand of het veel uitmaakt of je helm gaten heeft aan de achterkant voor koeling? Ik heb een helm, maar die is aan de achterkant dicht en vind hem in de zomer meestal te warm.
Het is geen hele dichte pot overigens, maar hij heeft alleen geen gaten aan de achterkant. Hier een voorbeeld van een helm met gaten:
Afbeelding
De helm die ik heb lijkt er qua type op, maar dan zonder de gaten aan de achterkant.
Hangt af van je kapsel naar mijn mening. Bij wat langer haar (lees een cm of 5) bemerk ik zelf dat de helm je haar gewoon als vlak laat neerslaan en er in mijn geval, redelijk dik haar, weinig ruimte tot ademen is. Dit is warm, zweterig, en jeukt. Zeker in de zomermaanden.

Lekker kort (<2 cm) heb ik daar allemaal geen last van bij een helm met voldoende ventilatie zoals op het design van de aangehaalde helm.
Juist ik ben eruit, 3-5 jr interval van vervangen vermoedde ik al als marketing-blabla. Dank u.
Sonny schreef: Om daar achter te komen heb ik simpelweg twee keer een stuk of vijf helmen van verschillende merken besteld bij een grote online winkel. (Gratis verzenden, gratis retourneren)
"Dont showroom your LBS" :lol:
Shrek schreef: "Dont showroom your LBS" :lol:
Ik begrijp wat je bedoelt maar...
Als ik terecht kan bij een fijne fietsenwinkel die meerdere merken heeft liggen , en niet slechts 2 of 3 (ik probeerde Kask, RH+, Giro, Abus, BBB, Lazer), dan ben ik de eerste die deze winkel zal bezoeken. Qua onderdelen wil ik blijkbaar ook afwijkende dingen, dus wielen en onderdelen koop ik vaak bij Marten of Jelle (Just Pedal). En passen in een winkel en dan vervolgens online kopen vind ik not done.

Soms is een grote online aanbieder gewoon het makkelijkst, zoals in dit geval: snel verschillende merken/pasvormen vergelijken.
Sonny schreef:En passen in een winkel en dan vervolgens online kopen vind ik not done.
Dat bedoelde ik juist :lol:
Mocht iemand nog een fijne helm zoeken...

Zo goed als nieuwe bell ghisallo helm. Voor mij helaas toch net te klein. Makkelijk instelbaar qua omtrek, achterop zit een draaiknop daarvoor. Maat: small (51-55 cm) kleur: zwart/carbon gewicht: 295 gram omgeving rotterdam of amsterdam. Opsturen kan ook
daulagari schreef:Wat betreft veiligheid comfort en het na een val weggooien, is Headkayse een leuke nieuwe speler op de markt, zij zijn bezig met flexibele helm die je kan opvouwen en ook na een klap kan blijven gebruiken.

Grootste probleem: Nog niet op de markt, hoewel dat niet lang meer duurt.
Knap over nagedacht. Om te onthouden.

Bedankt voor de tip!!
daulagari schreef:Wat betreft veiligheid comfort en het na een val weggooien, is Headkayse een leuke nieuwe speler op de markt.
Niet echt. Ze geven zelf aan dat de meest ernstige verwondingen, welke vaak leiden tot de dood, draaibewegingen als oorzaak hebben. Daarna komt een heel verhaal, waarin de nietsvermoedende consument leest dat zij het een en ander onderzocht en uitgeprobeerd hebben. Daarna komen zij met een oplossing welke deze bewegingen niet tegengaan. Dat staat er letterlijk. Lees maar, er staat nergens dat het probleem van de draaibewegingen wordt voorkomen. Ze zeggen zelf dat MIPS dat mogelijk wel voorkomt.

Oftewel: zij bieden geen oplossing voor de ernstigste verwondingen. Die verwondingen die je juist wilt voorkomen.

Overigens hebben zij ook leuke voetnoten: case studies waarbij n=1. Verwijs dan naar wetenschappelijke onderzoeken in je voetnoten!

Headkayse is, met andere woorden, de zoveelste commerciële speler op de markt. Hebben ze een oplossing voor de veelvuldige kleine impacts? Ja. Is dat ook te gebruiken in andere buitenactiviteiten zoals watersporten, bergsporten en wintersporten? Nee. Erg specifiek dus en geen oplossing voor de grootste problemen bij de fietshelmen.
bladerdeeg schreef:Oftewel: zij bieden geen oplossing voor de ernstigste verwondingen. Die verwondingen die je juist wilt voorkomen.
Ook valhelmen voor bromfietsen en motoren bieden geen oplossing voor ernstige verwondingen. Hetzelfde geldt voor autogordels en kooiconstructies.
bladerdeeg schreef:Nee. Erg specifiek dus en geen oplossing voor de grootste problemen bij de fietshelmen.
Wat is het grootste probleem bij fietshelmen? Dat ze bescherming geven ter voorkoming van ernstiger letsel aan gezicht en/of schedel? Of zijn al die wielrenners zot met een valhelm op?

Piet.
bladerdeeg schreef:Is dat ook te gebruiken in andere buitenactiviteiten zoals watersporten, bergsporten en wintersporten? Nee.
Zou kunnen maar waar baseer je dit op?

Verder geef je aan dat Headkayse geen verbetering geeft wat betreft bescherming tegen draaibewegingen en ja dat is zo, maar daarmee zijn ze zo goed of slecht als andere fietshelmen. Wel zie ik andere voordelen, zoals bijv. de bescherming bij kleine impact, de herbruikbaarheid en het feit dat je de helm kan opvouwen.

Inderdaad, Headkayse is een commerciële speler maar is dat een probleem? Ik vraag me af waar jij bijvoorbeeld je fiets en welke merk je hebt gekocht? Lijkt me sterk dat dat geen commerciële spelers zijn ;-)
Roald schreef:Juist ik ben eruit, 3-5 jr interval van vervangen vermoedde ik al als marketing-blabla. Dank u.
Is niet geheel marketing blabla, maar je kunt er niet echt een interval aan vast knopen. Het is namelijk sterk afhankelijk van de intensiteit van gebruik en woonomgeving. UV straling speelt een rol in de afbraak van de helm. En daar zit een belangrijk verschil in iemand die gemiddeld 4 uur per dag fietst in Australië versus iemand die 8 uur per maand fietst met helm in Nederland.

Naast UV spelen andere factoren mogelijk ook een rol, maar hier is niet goed duidelijk wat precies. Helm fabrikanten doen hier de laatste jaren wel meer onderzoek naar. Zonnebrand lijkt geen invloed te hebben. DEET is mogelijk minder gunstig. Helm af alvorens het spuiten is mogelijk dan ook aan te raden.

Overigens, de helm zelf is niet het enige dat slijt. De padding en straps zijn na enkele jaren intensief gebruik van een helm bij lange na niet meer wat het geweest is. En hierin zijn veel fietsenmakers juist erg goed om mensen bij deze veel gehoorde 3 - 5 jaar een nieuwe helm aan te smeren. Maar padding en straps kun je vaak voor nog geen tientje separaat kopen en vervangen als slijtage onderdeel.

Pas zodra de shell van de helm zelf scheurtjes gaat vertonen is het tijd om te vervangen, of na een val. Plak er geen jaren aan vast. Maar houdt er rekening mee dat het geen eeuwig leven heeft.
@PietV:
Ik zal het maar letterlijk zeggen, want zelf redeneren blijkt lastig: het grootste probleem van veel fietshelmen is dat deze niet de meest ernstige (lees: dodelijke, hoewel het discutabel is of dood zijn of levenslang verlamd het ergste is) verwondingen kunnen voorkomen. Headkayse zelf beweert dat boven een bepaalde impact je net zo goed geen helm kunt dragen, maar verwijst daarbij niet naar enige onderzoeken in die richting. Of het aangezicht intact blijft is daarbij niet relevant, omdat de impact daarbij zodanig hoog zal zijn dat de kans op overleven nihil zou zijn. Mocht deze gedachtegang van Headkayse op wetenschappelijk onderbouwd onderzoek berusten, dan is het volgende probleem van veel fietshelmen dat deze slechts een zeer beperkt inzetbereik hebben. (Namelijk tot zo'n 30 km/u, als je daar al een impactsnelheid aan kunt verbinden.)

@Daulagiri:
Ik baseer dat op het feit dat de Headkayse helmen daar helemaal niet voor getest, laat staan goedgekeurd, zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld veel helmen van Kong.

Overigens zijn er wel fietshelmen die de meest ernstige verwondingen zouden moeten voorkomen. Dat geeft Headkayse zelf ook al aan in de link waar jijzelf naar verwijst. Heb je dat wel gelezen?

Verder is het natuurlijk geen probleem dat Headkayse een commerciële speler is. Althans, als je achter het kapitalisme staat. (Aangezien het not done lijkt om daar niet achter te staan, doe ik maar even net alsof.) Echter is in de afgelopen millennia al vaak empirisch gebleken dat het hebben van commerciële belangen niet overeenkomt met de belangen van de consument en de burger. Vandaar dat ik deze relatie toch maar even benoem. :wink:
bladerdeeg schreef:Daarna komen zij met een oplossing welke deze bewegingen niet tegengaan. Dat staat er letterlijk. Lees maar, er staat nergens dat het probleem van de draaibewegingen wordt voorkomen. Ze zeggen zelf dat MIPS dat mogelijk wel voorkomt.
Onderaan de tekst beweren ze net dat door de flexibiliteit die draaibeweging wordt verminderd. The best we can do is try to reduce it, with better lower speed impact cushioning, ability to handle multiple impacts and the flexibility to help with rotational accelerations.
Het lijkt eerder een veronderstelling, ik mis op hun site een test die deze bewering onderschrijft.
bladerdeeg schreef:Overigens zijn er wel fietshelmen die de meest ernstige verwondingen zouden moeten voorkomen. Dat geeft Headkayse zelf ook al aan in de link waar jijzelf naar verwijst. Heb je dat wel gelezen?
Ze geven aan dat er ontwerpen zijn (MIPS ea) waarbij die draaibewegingen al beter opgevangen worden dan vroeger, maar dat de EPS-problemen hiermee nog niet opgelost zijn.

Verder stellen ze: Our ultimate dream is that this project will help open the door to redesigning the current EU standard, to include new multiple impact, low-impact and rotational tests.
Een overzicht hiervan zou voor de consumenten een duidelijke basis zijn bij de aankoop van een helm. Vind het een innovatief idee.
Wie een iets betere helm wil hebben kan een helm kiezen die zowel aan de Europese als aan de Amerikaanse eisen voldoet (daarvan zijn er best veel). Samen is dat vast iets beter.
Echt betere bescherming krijg je van de nieuwe e-bike helmen. Of die erg prettig dragen weet ik niet.
Ik ben zelf ook op zoek naar een helm maar ik wil niet zo'n race model of een mtb model. Nu heb ik een mooie helm van Brooks gezien , alleen kan je die in elkaar vouwen. Hij wordt dan iets kleiner. Onnodig naar mijn idee maar ik vind het model wel mooi. Maar hoe zit het met de veiligheid van zo'n opvouwbare helm ?
Inderdaad een echte retro look. Ze hebben gewoon de Europese en Amerikaanse certificatie (maar niet die van het Snell Institute).
bladerdeeg schreef:@PietV:
Ik zal het maar letterlijk zeggen, want zelf redeneren blijkt lastig: het grootste probleem van veel fietshelmen is dat deze niet de meest ernstige (lees: dodelijke, hoewel het discutabel is of dood zijn of levenslang verlamd het ergste is) verwondingen kunnen voorkomen.
Dat probleem is eveneens aanwezig bij speed-pedelec-, bromfiets- en motorfietshelmen. Dat probleem wordt nog wat groter, naar mate de massa van de helm toeneemt. Maar na de invoering helmplicht voor motorrijders nam dodelijk letsel met 42% af. Voor bromfietsers lag dat getal op 13%. Dat lagere cijfer komt door toename van het aantal snorfietsers die met hun schedel de keien blijven koppen. Ook het onjuist dragen van de bromfietshelm draagt daartoe bij. Onjuiste maat, niet goedgekeurde helm en los gedragen, zonder bevestiging van de kinband. http://www.swov.nl/rapport/factsheets/n ... helmen.pdf
bladerdeeg schreef:Headkayse zelf beweert dat boven een bepaalde impact je net zo goed geen helm kunt dragen, maar verwijst daarbij niet naar enige onderzoeken in die richting. Of het aangezicht intact blijft is daarbij niet relevant, omdat de impact daarbij zodanig hoog zal zijn dat de kans op overleven nihil zou zijn. Mocht deze gedachtegang van Headkayse op wetenschappelijk onderbouwd onderzoek berusten, dan is het volgende probleem van veel fietshelmen dat deze slechts een zeer beperkt inzetbereik hebben. (Namelijk tot zo'n 30 km/u, als je daar al een impactsnelheid aan kunt verbinden.)
Dat geldt voor alle weggebruikers met helm op. Ook voor motorrijders. Ik heb ruim 60 jaar motor, bromfietsen en fiets gereden en diverse schuivers gemaakt. Maar de impactsnelheid zal gemiddeld rond de 5 km/h zijn geweest. 1 motorhelm, 1 motorpak en 1 fietshelm in de Kliko. Maar na alle schuivers en botsingen geen hoofdletsel.
Bij 75% van de geregistreerde fietsongevallen waren geen motorvoertuigen betrokken. De kans op 30 km/h impactsnelheid (lees frontaal) doet zich dan ook zelden voor. Tenzij je wordt overreden. Dan helpt ook een helm niet meer.
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... helmen.pdf

Piet.
Ik heb ooit eens een test gezien van een fietshelm en een gebreide muts. Beide werden op een hoogte van 10 m losgelaten op een betonnen vloer.
De helm was gebarsten, de muts was ok. Dus, een muts.....

Fiets veilig!!!

Philmar