Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL

178 berichten
Revanho schreef: Blijft de vraag of met de mond opblazen geen negatieve invloed heeft op de isolatiewaarde, zowel op korte termijn (vochtige lucht in het matje) als op lange termijn (aantasting van de isolatie door dat vocht).
Voor zover ik het begrijp: opblazen met de mond zou schimmelvorming in de hand werken.

- Bij de Synmat is dit vervelend, maar niet direct catastrofaal.
- Bij de Downmat is het wel een accuut probleem omdat je dons dan niet goed meer "loft" en dus niet meer isoleert.

Verder denk ik niet dat opblazen met mond, pomp, zak of gemodificeerd TAR motortje veel uitmaakt met het delaminatie probleem. Ik geloof ook niet direct dat hitte een oorzaak is. De reden dat ik niet denk dat er een duidelijke oorzaak is is omdat er zijn zoveel duidelijke signalen dat het een breed verspreid probleem is dat volgens mij de enige conclusie kan zijn dat gelijkmatig lassen van deze matjes toch lastig is.

Overigens is dat misschien wel een voordeel van de "budget" Lite range (5cm dik met, diepe brede lassen). In ieder geval zijn die voor een heel licht gewicht toch met dikke materialen gebouwd.

Nadeel is natuurlijk de diepere kloof tussen de banen en de kleinere dikte.

Met mijn 68kg schoon aan de haak ben ik heel tevreden met mijn Downmat Lite, maar of het ook voor zwaardere mensen goed ligt is natuurlijk discutabel. en of het gebrek aan verhalen over delaminatie van deze mat significant is durf ik ook niet te stellen, volgens mij worden er niet echt veel van verkocht :lol:
Ben gisteren naar Soellaart geweest. Bekend probleem. Het lag niet aan een hele serie, anders zou die teruggeroepen zijn. Uit dezelfde periode zijn er matjes, die niet delamineren en anderen weer wel. Soellaart ruilde probleemloos mijn matje om.
Zo kan ik straks weer heerlijk mijn lijf in de catacomben van mijn tent te ruste leggen....

Ik ben wel benieuwd wat Exped daadwerkelijk aan deze constructiefout? gaat doen. Aan de gebruikers ligt het blijkbaar niet.

Ger64
En de teller staat sinds afgelopen weekend op 3 kapotte matjes :cry: (zelfde probleem, -van 8 naar 7 banen pardoes - waarvan de laatste 2 van voorjaar 2015, deze matjes waren bij verschillende winkels gekocht)

- niet als stoel gebruikt, niet in de zon in de tent, niet hard erop gaan zitten enz. niet met de mond opgeblazen. Gewoon als slaapmat gebruikt :shock: -

Ik moet bekennen dat ik inmiddels wel een beetje klaar ben met exped.
Maar ns horen hoe de verkoper daarover (mee)denkt..

(inmiddels antwoord gehad van outdorado: de mat mag vervangen worden door een thermarest, super geregeld!)
Dat komt me bekend voor: 5 x kapotte Exped (lekkend, delaminatie, kapotte opening (en voor leugenaar uitgemaakt door Exped toen ik klaagde over een ovale opblaasopening die niet meer kon worden gesloten)); vervangen door 2 x Thermarest.
Exped mag coulant zijn voor omruilen, maar drie weken lang elke nacht twee keer je bed opblazen wordt op den duur toch vervelend.
(maar dat waren wel allemaal Down-matten en alsaze heel zijn slaapt niets lekkerder)
We hebben al jaren 4 Exped Synmat matjes: 2M en 2L (die M is voor fietsvakanties, de L voor als we met de auto zijn). Uiteraard geen UL want dat is wat mij betreft vragen om problemen, en ook geen down. Vele maanden per matje op geslapen, nog nooit een probleem mee gehad. Ik doe er wel voorzichtig mee. Dus niet ploffen op een mat, niet buiten de binnentent gebruiken etc.
Na het eerste contact via e-mail met campz.nl op 13 augustus heb ik vandaag (7 weken later!) de bevestiging dat er een nieuwe DownMat UL 7 XS grey is opgestuurd.
Boe voor Campz, hoera voor exped, en een beetje boehoe hiero want ondanks dat het een extra dimensie aan de slaapervaring toevoegt (ploptie wel of ploptie niet) wil ik eigenlijk helemaal geen ontploppend luchtbedje meer...
Beste Bart, ook mijn matje moest er aan geloven.

- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
Met de 'pompzak'.

- Om welk type matje gaat het?
Exped Downmat 9 (175,- euro)

- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
Ik heb de mat sinds 2007, maar slechts 3 gebruiksweken, en altijd liggend in het donker bewaard. Laatst liet ineens de middennaad los en kwam de middelste baan omhoog. Nu is de mat onbruikbaar. Jammer want het was een comfortabel en zeer warm ding die ik in Scandinavische winters gebruik om in de sneeuw te slapen.
Binnen de garantieperiode ontstond, na anderhalf jaar een een bobbel in de exped synmat ul7m. Dus ik lag wat ongemakkelijk. Probleemloos vervangen door nieuw matje. Dit nieuwe matje begon na enige tijd ( zeg na een jaar) langzaam ’s nachts onder mij leeg te lopen. Ik was op vakantie (augustus 2015), dus in een ENORME zaak in Keulen(Globetrotter), ondanks prijs, toch een nieuwe gekocht, want tja je wilt toch wel lekker liggen. En dat doen ze. Het leeglopende matje naar huis gestuurd. Nu ben ik op zoek naar de rekening van het eerder vervangen matje, zodat ik dat, hopelijk vallende in garantieperiode, wederom kan vervangen en het eventueel, bij succes, op marktplaats kan zetten.
Grass schreef:Nu ben ik op zoek naar de rekening van het eerder vervangen matje, zodat ik dat, hopelijk vallende in garantieperiode, wederom kan vervangen en het eventueel, bij succes, op marktplaats kan zetten.
Zelf als je de rekening niet vindt zou ik het gewoon proberen. Mijn ervaring (en met mij die van vele anderen) is dat zulke bedrijven vaak soepel omgaan met garantieregeling.

Renaat
Een trieste ervaring met mijn Exped UL mat noopt mij tot het aanvullen van dit draadje; ook mij is nu het genoegen ten deel gevallen van twee banen die één worden. Met als gevolg een onbruikbare mat, en dat na een jaar of 4 met vrij weinig gebruik.
Ik ga het nu maar eens bij de concurrent proberen.
Georg,

Ik zou even een berichtje naar je verkoper sturen, krijg je van Exped gewoon een nieuwe. Kan je altijd verkopen op Marktplaats als je er geen vertrouwen meer in hebt! :D
Georg schreef:Een trieste ervaring met mijn Exped UL mat noopt mij tot het aanvullen van dit draadje; ook mij is nu het genoegen ten deel gevallen van twee banen die één worden. Met als gevolg een onbruikbare mat, en dat na een jaar of 4 met vrij weinig gebruik.
Ik ga het nu maar eens bij de concurrent proberen.

Mijn Exped UL7 M is ook na ruim 2,5 jaar stuk gegaan. Ik heb na een week meteen een nieuwe gekregen na beoordeling aard van mankement. Wanneer buiten de garantietijd van twee jaar een baan loslaat (delaminatie) krijg je een nieuwe matras.
Inderdaad; ik nam contact op met de importeur in NL, en ik heb bliksemsnel een geheel nieuwe mat opgestuurd gekregen. Dat is na 4 jaar geen slechte service.
Ben nu benieuwd of ze iets aan de productie hebben veranderd; de tijd zal het leren. Bij zulke goede service is in ieder geval het risico van een miskoop nihil, ook bij falen van de mat.
Als je in Verwegisthan op de grond ligt is het toch best een miskoop.. 8)
Editie 2015 gaf bij mij/ons geen oplossing, sterker nog; die gingen nog sneller stuk, ( <6 weken) (x2) zie eerder in dit draadje.
ook ik heb de mat stuk twee banen los gelaten. Ben vandaag terug geweest naar de winkel. ik heb alleen 20 procent korting gekregen uit coulance. de mat was 5 jaar oud.ligt dat dan aan de winkel of hoe zou dit zitten.Ik lees dat toch verscheidene winkels hier anders mee om gaan.
rinus schreef:ook ik heb de mat stuk twee banen los gelaten. Ben vandaag terug geweest naar de winkel. ik heb alleen 20 procent korting gekregen uit coulance. de mat was 5 jaar oud.ligt dat dan aan de winkel of hoe zou dit zitten.Ik lees dat toch verscheidene winkels hier anders mee om gaan.
Ik ga er even vanuit dat het de verkoper was die de 20% korting aanbood en daarbij geen contact heeft gehad met de verdeler of fabrikant.
De verkoper is verplicht om twee jaar garantie te geven. (Het is in werkelijkheid nog wat genuanceerder en ingewikkelder dan dat, maar daar komt het ruwweg op neer.)

Meer mag natuurlijk, maar moet niet. Waarschijnlijk is het hier de winkel die 20 procent korting aan biedt, wat dus meer is dan ze moeten.

Dit bovenstaande staat los van de fabrieksgarantie en de producent/verdeler heeft hier (naar de consument toe) niets met te maken. Voor de fabrikant/verdeler zijn er voor zover ik weet geen minimale verplichtingen, maar het (bij betere merken) meer regel dan uitzondering dat de verkoper die garantie van 2 jaar kan verhalen op de fabrikant. (Maar dat zijn dan de afspraken tussen fabrikant/verdeler en verkoper, de consument heeft hier geen boodschap aan.)

Maar toch heeft de verkoper naar mijn gevoel niet juist gehandeld. Merken als Thermarest, Exped, ... (en wel meer merken van o.a. buitensportmateriaal) bieden vaak meer garantie (dan de standaard 2 jaar garantie die de verkoper moet bieden) of zijn soepel in toepassing van hun garantieregeling. In die gevallen kan men zich als consument rechtstreeks richten tot de fabrikant. Maar het is vaak logischer en makkelijker (en zeker niet uitzonderlijk) dat ook dit via de verkoper wordt geregeld. De kans is dus groot dat als de verkoper in plaatst van 20% korting aan te bieden de verdeler/fabrikant had aangesproken, je nu een nieuw matje had gehad.

Renaat
de verkoper zei dat die met exped had gebeld maar dat weet ik niet
want hij liep naar achter toen die belde en dat exped alleen korting kon geven
niet meer
Ik zou even rechtstreeks contact met Exped opnemen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik kocht bij het Duitse internet befrijf Bergzeit een thermarest mat. Die ik terug stuurde. Dit kostte mij 13 euro.

Mario
Dat is volgens mij net weer even wat anders.