Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano 7 speed revoshift met Sachs Spectro P5, werkt niet. - Forum Wereldfietser

Shimano 7 speed revoshift met Sachs Spectro P5, werkt niet.

L.S.,

Ik besloot een hulpbehoevende dame te helpen met haar fiets, Het Nieuwe Werck geheten, met bovenstaande uitrusting. De revoshift is een handversnelling, de Sachs een 5 versnelling met terugtraprem (althans dat denk ik).

Ik snap niet wie er een 7 speed op een 5 speed versnelling zet, maar wie ben ik.

Nog veel doller werd het dat een fietsenmaker als goedkope oplossing alle kabels verwijderde, en in de Sachs een kromgebogen spaak deed, om aldus met handkracht maar een beetje te gaan trekken en duwen aan de kromme spaak, om aldus naar wens je fiets in een bepaalde versnelling te krijgen.

Ik vermoed dat de versnelling ook niet helemaal lekker loopt, het is net of de rem er op staat de hele tijd.

Mijn vragen zijn:

1. Welke handversnelling hoort op het stuur?
2. Hoe stel ik het zaakje af?
3. Behoeft de Sachs naaf nog wat onderhoud? Ik las iets van schoonspoelen met kruipolie door het gaatje van het bedienings gat.
Het Nieuwe Werck is het eigen merk van Theo Grimminck, fietsenmaker in de Westerstraat te Amsterdam, en de overbuurman van Eric Schuijt (De Vakantiefietser). Ik kan me niet voorstellen dat hij zelf zo'n achterlijke combinatie zou monteren, want Theo is een fietsenmaker oude stempel met beroepseer, dus mijn vermoeden is dat er aan die fiets flink gerotzooid is. Vraag is wat er nog meer aan geklooid is wat minder voordehandliggend is.

Nu kun je hem natuurlijk naar Theo brengen, maar die is dan misschien wel een goede fietsenmaker; goedkoop is-ie niet. Bovendien krijg je dan waarschijnlijk de wind van voren over het broddelwerk aan de fiets. Maar dat hoort er allemaal een beetje bij. Bij ons in de Jordaan enzo, weetjewel, weetjeniet?

De Shimano Revoshift is een twistgrip shifter voor derailleurversnellingen, en die hoort niet thuis op een Het Nieuwe Werck. Wat er wel op hoort, is dit:

Afbeelding

Of de equivalente SRAM P5 shifter (Sachs is opgegaan in SRAM).
Beste Alien,

Tja, goede fietsenmakers heb ik respect voor, maar ik heb ook respect voor mezelf en andermans portemonnee, en daar zit hem de crux. Deze dame heeft al een dunne portemonnee en ze zal heel graag willen dat ik het ga doen. Of ik het ga doen is vers 2, maar mezelf goed informeren is de start van een doortimmerd plan.
Nog iets wat er niet bij wordt verteld: soms zeggen mensen tegen een fietsenmaker: "maak mijn fiets rijdend voor zo weinig mogelijk geld" en dan komt die kromme spaak methode om de hoek kijken.
Maar goed, er zijn nog wat vragen (ik zeg niet dat jij die moet gaan oplossen hoor), de afstelling (misschien nog het minst moeilijke), en het onderhoud, is het een goed idee om het naafje met kruipolie uit te spoelen?
Dan ga ik ook even kijken voor een 28 inch 1 1/2 velg want daar zit een slinger in. Ik weet niet of dat nog te herstellen is.

Is dit wat ik moet kopen?
https://www.google.nl/shopping/product/ ... uxSopOfoA4

Een achtervelg spaak 13 gaat me 18,95 kosten...dan nog wat spaken...te doen.
Ik ken deze naaf niet (en ben sowieso geen autoriteit op het gebied van versnellingsnaven), maar een snelle Google vertelt me dat-ie ook nog even onder de SRAM naam gevoerd is. Dus zoeken naar instructies voor het reviseren van 5v SRAM naven kan ook nog wel wat bruikbaars opleveren.

Je zou er ook gewoon een terugtrapremwiel zonder versnellingen in kunnen hangen, dat past ook prima bij zo'n fiets. Als je toch al een nieuwe velg nodig hebt, is dat het overwegen waard. Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik Theo een nieuw wiel in mijn fiets heb laten zetten, maar in mijn herinnering kostte dat ook de wereld niet, hoor.
Ik heb mijn bericht aangepast Alien, dus kijk even wat ik vond.

Acht ja, je hebt ook gelijk, een gewoon achterwiel met terugtraprem is ook te doen, kan de Sachs P5 in de verkoop voor een liefhebber. Maar daar draai ik mijn hand ook niet voor om, dat er in zetten.