Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura en Rohloff - Forum Wereldfietser

Magura en Rohloff

Hoi,

Ik heb vandaag wat onderhoud gedaan aan mijn fiets en zit nu met twee vragen. Ik heb mijn Magura remsysteem ontlucht (heeft betere remmen opgeleverd, de zuigers gaan nu weer helemaal naar binnen). Nu vroeg ik me af of ik de olie die uit de leidingen is gekomen, nog kan gebruiken voor een eventuele volgende keer. Of moet die gewoon weg? Ik heb begrepen dat olie verversen bij Magura eigenlijk nooit nodig is en dat die olie altijd goed blijft. Maar misschien verandert dat als hij eenmaal uit het systeem is.

Dan heb ik ook de olie ververst in mijn rohloffnaaf. Toen ik het schroefje op de naaf los draaide, viel het me op dat er geen rond gat onder zat, maar dat de vulopening deels bedekt was (zoals een gedeeltelijke zonsverduistering, zeg maar). Ik kan me dat niet herinneren van eerdere keren dat ik de olie heb ververst. Zou er ergens in de naaf iets verdraaid zijn, of is het toch normaal?

Alvast bedankt voor de feedback! Groeten, Hans
bij mijn naaf is dat ook zo, maar dat is altijd zo geweest heb me ook wel eens afgevraagd of dat zo hoort maar ben dus niet de enige. maar die stand van de vulopening is niet veranderd dus het zal zo wel horen.misschien heb je het niet eerder opgemerkt.

Adriaan
Adriaan, dank voor je reactie. Als het bij jouw naaf ook zo is, zal het wel zo horen. Ik heb de naaf een jaar geleden laten nakijken door Rohloff; ze hebben er toen wel iets aan gedaan zodat-ie stiller is geworden, maar ik weet niet precies wat.
Vandaag ook de olie van mijn Rohloff naaf ververst en inderdaad zie je een bokje binnen voor het gat. Rohloff zegt dan ook in de handleiding dat het plunje met 0.5 N vastgezet mag worden en niet dieper dan flash met de naaf omdat er anders schakelproblemen kunnen ontstaan.
De magura remvloeistof is van minerale aard en niet zoals je autoremmen van meervoudig onverzadigde alcohol. Het neemt geen water op en verouderd nauwelijks. Maar het moet natuurlijk wel schoon zijn anders slijten er weer rubberdichtingen en dat kost meer als een beetje hydraulische olie.
Vandaag ook de olie van mijn Rohloff naaf ververst en inderdaad zie je een bokje binnen voor het gat. Rohloff zegt dan ook in de handleiding dat het plugje met 0.5 N vastgezet mag worden en niet dieper dan flush met de naaf omdat er anders schakelproblemen kunnen ontstaan.
De magura remvloeistof is van minerale aard en niet zoals je autoremmen van meervoudig onverzadigde alcohol. Het neemt geen water op en verouderd nauwelijks. Maar het moet natuurlijk wel schoon zijn anders slijten er weer rubberdichtingen en dat kost meer als een beetje hydraulische olie.