Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tour de France 2015 - Forum Wereldfietser

Tour de France 2015

Morgen start de Tour de France in Utrecht! Blijkbaar gaat dit tot nu toe aan "ons" wereldfietsers voorbij. Deze grootste fietshappening ter wereld heeft mij echter alweer bijna 20 jaar geleden (bij de start in Den Bosch) het fietsen weer op doen pakken. Ondanks alle negatieve zaken rondom de Tour is het fantastisch om het van dicht bij mee te maken. Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren hoe ik heb genoten van de tijdrit in regenachtig weer waar de ene renner voorzichtig en de andere volle bak door de gladde bochten reed. Dus: als je in de gelegenheid bent: probeer er iets van mee te krijgen. Het is een andere tak van dezelfde sport.Afbeelding
De Tour komt hier wel heel dichtbij, Haastrecht is uitgeroepen tot Tourstad van de Krimpenerwaard. Vandaag een beetje meegewerkt aan de aankleding, ziet er heel leuk uit.
Kortom, de Tour leeft meer dan andere jaren want het is toch wel bijzonder als dit evenement je "eigen" polder aandoet, ook al gebeurt het in een flits.

Annita
Ik woon een paar 100 meter van de start/finnish en heb net een rondje binnenstad gedaan.
kan mij geen groter feest herinneren dan wat er nu allemaal in de binnenstad gaande is. Koningsdag valt hierbij in het niets.
Zal het zeker voor de TV gaan volgen,hartstikke mooi!,maar zal zeker niet naar Utrecht afreizen
De Franse TV brengt alles wel prachtig in beeld
Hoop wel dat er voor de bergetappes geen favorieten zijn weggevallen
Ben ook benieuwd welke landgenoot nu weer tot held ge-hyped wordt

Dirk
Ja, en ik woon zowat op Neeltje Jans. Ik ga zondag zeker even kijken.
Er zijn al veel leuke filmpjes over deze tour en de beleving (van t fietsen, plat Nederland, de fiets kom thuis, Utrechtfietsstad etc.) ervan op internet verschenen. Het heeft mij inderdaad ook verbaasd dat het op t forum niet leeft. Of vergis ik me?
Bert van Sprang schreef:Morgen start de Tour de France in Utrecht! Blijkbaar gaat dit tot nu toe aan "ons" wereldfietsers voorbij.
Op het forum is het inderdaad nog erg stil, maar ik denk dat het aan de meeste wereldfietsers niet voorbij gaat. Iedereen die wat vaker dan gemiddeld fietst(en dat hoeft niet persé op een racefiets te zijn) weet hoe het is om een hongerklop te hebben of een gaatje van 50cm met geen mogelijkheid meer dicht te kunnen rijden. Dat soort eigen ervaringen maakt het extra mooi.
Ik heb van de week 5 dagen gekampeerd in Rockanje en heb de hele route die ze rijden wel gefietst overal is mooie gele versiering aangebracht. De mooiste plek om te kijken vind ik als ze Renesse binnen rijden, daar is een bocht waar het smaller word en waar ze even in de remmen moeten alvorens ze weer gas gaan geven richting Neeltje Jans.
Ga morgen denk ik wel even kijken - komen voorbij in mijn "achtertuin" - 150 meter van mijn huis.
Ik ben jaloers op Inge en Jasmon. Wat een bof konten.
Alhoewel ik geen racefiets heb vind ik de tour geweldig om te volgen.
bij de ploegenvoorstelling

Leuk topic.

Ik fiets morgen naar Oudewater. Rondje 127 km met 20 sec peloton.

Mijn eerste kennismaking met de Tour was toen ik een jaar of tien was. Toen reden we door Wallis en daar kwam opeens het peloton voorbij terwijl we met de auto voor een kruispunt wachtten. Er was daar helemaal geen spektakel, het kwam echt als een verrassing.

Ben het de jaren erna redelijk fanatiek gaan volgen. Mooie tijd met Hinault (de nadagen), Fignon, Roche, Delgado, Lemond, Rooks, Theunisse, Breukink, Alcala... Natuurlijk allemaal vol aan de dope, maar dat beleid was toen nog vrij selectief (Theunisse straf, Delgado door...). Het werd eerlijk gezegd vrij saai met Indurain; toen ben ik toch wel afgehaakt. Wel goed van hem dat hij luisterde naar de Tourbaas toe die zei: je mag niet een zesde keer winnen. 8)

Mijn moeder, die meestal niet op vakantie ging, vond de tour een geschenk: drie weken lang reizen door Frankrijk voor de buis, met de stemmen van Mart en Jean.

Toch wel leuk zo'n tour. Maar ik ga veel liever zelf fietsen dan op tv kijken.
Ach Anja - je moet maar zo denken - op tv zie je alles veel beter :wink: En in een paar minuten zijn ze voorbij :)

Maar eh, als je zin hebt om morgen naar Utrecht te komen. Kijken we samen :wink:
ik vind het weer genieten: een prachtig evenement met een fijne sfeer. en met wat er geschreven is (in Trouw) ben ik het eens: het gaat behalve om de wedstrijd ook vooral om de verhalen.
aan de andere kant: als media en meneer Preudhomme lovend doen over de stadsfietsen e.d. in Utrecht en onze fietscultuur dan zie ik dat qua media-aandacht als een mooi 'bruggetje', maar het is ook totaal iets anders dan zijn wielerwedstrijd+evenement. wielrennen is heel verschillend dan allerlei andere vormen van fietsen.
(net als bij reizen met de fiets: het gaat om de reis)
Inge als ik daar nu eens eerder aan gedacht had.... :x
Dat is net als bij Oerol: ieder jaar denk ik er aan als heen gaan niet meer haalbaar is. Misschien wat meer lange termijn planning?
Gaat morgen helaas niet meer lukken, maar ik weet nu wel dat Zwolle - Utrecht per fiets te doen is. Je houdt hem te goed.
Geniet er allemaal van.
Anja
willem.m schreef: Mijn moeder, die meestal niet op vakantie ging, vond de tour een geschenk: drie weken lang reizen door Frankrijk voor de buis, met de stemmen van Mart en Jean.
Maar het geluid kun je gelukkig gewoon uitzetten. ;)

Carl
Geeft niets. Helemaal goed.
Inge1 schreef:Ach Anja - je moet maar zo denken - op tv zie je alles veel beter :wink: En in een paar minuten zijn ze voorbij :
Inge,

dan sta je op de verkeerde plek :lol:
Ook de eerste etappe was een groot feest.

Het duurde 3,5 uur voor dat iedereen voor bij was.
Goede sfeer en enthousiast publiek.
Leuk filmpje van Orica GREENedge van de eerste etappe met onder andere beelden van een camera die op 1 van de fietsen was gemonteerd https://www.youtube.com/watch?v=6Iku-qxMPdI