Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis naar Rome (benjaminse) - Forum Wereldfietser

Fietsreis naar Rome (benjaminse)

Hallo, deze zomer ga ik voor de eerste keer op fietsreis naar Rome. Aangezien het mijn eerste keer is, zit ik nog met heel wat vragen.. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze route en die mij handige tips en advies kunnen geven? Bvb omtrent (wild)kamperen of eerder gaan voor b&b, hostels,etc... Ik zou de tocht alleen maken, ik hou vooral vd natuur en de vrijheid die zo'n reis geeft.. Mvg Vincent
Ik heb geen ervaring met de rit naar Rome, maar wel met de Benjaminse route naar Barcelona. Prima route, goede beschrijvingen, maar onbegrijpelijk loodzware boekjes (zoals veel andere fietsrouteboekjes ook)
Drie van dingen wegen bijna een kilo.
Ik neem ze toch mee ivm de lijst overnachtingsmogelijkheden/kaartweergaven.

Waarom zijn fietsrouteboekjes zo zwaar, en waarom niet voor de helft van het geld van bijbelpapier? Dat is de vraag die altijd bij me opkomt. Het hoeft voor mij niet regenbestendig.

Maar goed; wat het fietsen betreft; ik wissel kamperen en vast-dak-overnachtingen af al naar gelang zin, weer etc. Neem een licht tentje mee en het kan allebei.
Zonder kampeerspul is je bagage wel veel lichter (althans dat kan), maar je portemonnee ook. En het vrije gevoel mis je dan ook wel natuurlijk.

Advies; vroeg starten, op tijd weer stoppen.
Georg schreef:Waarom zijn fietsrouteboekjes zo zwaar, en waarom niet voor de helft van het geld van bijbelpapier? Dat is de vraag die altijd bij me opkomt. Het hoeft voor mij niet regenbestendig.
Goeie vraag, maar of iedereen er zo over denkt ... Ik ken de gidsen van Paul B niet, maar het gemiddeld gewicht is rond de 250 gram, met uitschieters naar onderen en naar boven. Ik denk dat een beetje scheurvast bijbelpapier duurder is dan het meestal gebruikte MC-papier. Ook foto's en kaarten komen op MC-papier veel beter tot hun recht. Behandelen met persvernis maakt ze maar ietsje zwaarder, maar ook beter bestendig tegen vocht. Overigens is de gebruikte papiersoort al een stuk dunner dan 15 jaar geleden, 115 grams nu tegen 200 grams destijds. 8)
Overweeg om de route andersom te doen, geen haast om een vliegtuig of wat dan ook te moeten halen. Je kunt beter in nederland een trein moeten nemen, alsje beperte tijd hebt, dan in italie. En je komt alle naar rome fietsers tegen, heel gezellig om tips uit te wisselen.
Ik ben hem nu aan het fietsen (Perugia nu)
Zou zeker een tent meenemen en voor de plekken waar geen camping zou ik je airbnb aanraden. Regel iemand ING rentepunten spaart en er niets mee doet, en bestel kortingsbonnen van 25 euro. Dan is jet soms niet of nauwelijks duurder dan kamperen.

ik vond het onverharde stuk Pienza (mocht je daar komen) uit overigens extreem zwaar en lang. Overweeg daar de alternatieve route te kiezen. Succes :)
Wij zijn in 2014 via Benjaminse naar Rome gefietst. Een uitgebreid verslag vind je op: http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02014.html Wij proberen zoveel mogelijk te kamperen.
We maken naast het boekje gebruik van de GPS, vinden wij wat prettiger fietsen dan alleen via het boekje. Deel 1 hebben we in Basel op de post naar huis gedaan, hadden we beter iets eerder in Duitsland kunnen doen, was wat goedkoper geweest.
Terug fietsen vind ik persoonlijk wat minder, voor mijn gevoel ga je van mooi naar minder mooi. Het is verder een prachtige route, geniet er van.

Harry
Vorig jaar gereden via Benjaminse. Prachtige tocht, veel gekampeerd. Soms is er een tijdlang geen camping en moet je wat anders. Plek in hotels is er altijd. Tip in Italie: ga naar een buro voor toerisme en vraag naar de goedkoopste overnachting. Zo had ik vorig jaar in torrito di siena een gammele hotelkamer voor 25 euro.

Voor een zeer uitvoerig verslag: zie www.aartveldhuizen.nl