Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 op maat maken - Forum Wereldfietser

Magura HS33 op maat maken

Beste Wereldfietsers,

Even een sleutelvraagje:
Ik heb een setje HS33 gekocht om mijn v-brakes te vervangen, deze wil ik gaan installeren. Heb wat handleidingen bekeken en het ziet er niet heel ingewikkeld uit. Het enige wat mij niet duidelijk is, is het op maat snijden van de kabels. De rem is al afgevuld, snij ik deze gewoon op maat terwijl de olie erin zit? Of loopt dan alle olie eruit? Dat hij daarna weer bijgevuld/ontlucht moet worden spreekt voor zich.
Nog andere tips?
Als je het netjes doet (leiding niet indrukken, recht afsnijden, etc) dan kun je de leiding afsnijden met de olie erin. Magura heeft daar zelfs een blokje voor. De olie blijft door de luchtdruk namelijk zitten zolang je de hendel niet indrukt etc.
En als je het netjes doet (en een beetje geluk hebt) hoef je zelfs niet te ontluchten.
JaapG schreef:Als je het netjes doet (leiding niet indrukken, recht afsnijden, etc) dan kun je de leiding afsnijden met de olie erin. Magura heeft daar zelfs een blokje voor. De olie blijft door de luchtdruk namelijk zitten zolang je de hendel niet indrukt etc.
En als je het netjes doet (en een beetje geluk hebt) hoef je zelfs niet te ontluchten.
Ok, spannend! Zo'n blokje heb ik...
Er staat een video over inkorten op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=azWdjPjbOgk
math schreef:Er staat een video over inkorten op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=azWdjPjbOgk
Dank je, volgens mij had ik deze video al bekeken, maar toen was het mij nog steeds niet duidelijk of hij nou met gevulde of lege leidingen werkte. Wel ideaal die instructiefilmpjes, laptop in de garage en de stappen volgen 8)
Nog wat tips:
-zeer scherp mes gebruiken, bijv. zo'n breekmesje of stanleymes. Beide nieuw en ongebruikt
-blokje gebruiken
-open kant vd leiding niet aanraken want dan haal je er olie uit en moet je dus ontluchten
-open kant vd leiding niet ergens tegenaan stoten/raken, zelfde reden
-maak de leiding vast en test of je moet ontluchten. In het ergste geval kost je dit een extra sluitringetje.
-als je de leiding hebt afgesneden en je kijkt erin dan zie je het midden van het oliepijl 1 a 2 mm onder de rand zitten (beetje concaaf vlak want de olie 'plakt' aan de binnenwand van de leiding). Als dit meer is dan geldt: hoe meer hoe groter de kans op ontluchten.
-leg wat kranten onder het geheel, de olie geeft zo'n troep als het fout gaat
Nog beter: een leiding/kabelkniptang. Die heeft een circulair knipvlak en voorkomt dat je leiding wordt afgeplat. Iets dat met een mesje wel kan gebeuren.
Ik denk dat, als ik hem in dit blokje klem en zoals Jaap al zei, een heel scherp mes gebruik de kabel niet of nauwelijks zal vervormen. Een kabelkniptang heb ik ook wel toch denk ik dat de leiding daarmee mee vervormt.

Afbeelding
Zou natuurlijk kunnen. Ik heb juist betere ervaring met een kniptang, maar moet zeggen dat dat met Shimano-blokjes was, en misschien was de leiding inferieur. Er is in ieder geval een alternatief voor het genoemde blokje, moet je maar denken.