Additionally, paste this code immediately after the opening tag: remkabel en stuurlint - Forum Wereldfietser

remkabel en stuurlint

Ben nog wel even bezig met dat Vittorio racefietsje, waar ik zo succesvol de cranks van heb verwijderd :oops: dus daarom nogmaals een vraag :roll:
Volgende uitdaging waar ik tegenaan loop zijn de remkabels en het stuurlint, heb eigenlijk niet heel veel zin om het (leren) stuurlint te verwijderen om de remkabels te vervangen, die lopen eronderdoor namelijk. Beetje huiverig voor dat wikkelen, en mooi stuurlint (Brooks ofzo) is ook nogal prijzig, in ieder geval te prijzig om te verkloten...
Daarom de vraag of het mogelijk is om de remkabels te vervangen zònder het stuurlint eraf te halen, wordt dan natuurlijk alleen de binnenkabel vervangen, of is het gewoon veel beter om binnen èn buiten tegelijk te doen.
En als ik dan toch ook het stuurlint moet doen, zijn daar nog handige tips voor of zijn er goede ervaringen met andere, makkelijker te wikkelen, linten?
Jeroen
Misschien is het een tip eerst die remkabels en dat stuurlint te laten zitten, en liever de remmen zelf te vervangen? Je kunt inderdaad best de oude kabel eruiittrekken, door die bij de remhoef los te maken, maar dan is een vraag of een nieuwe kabel past in de oude mantel. En of de buitenkabel niet zo'n ouderwetse is, met een metalen binnenwerk en de bijbehorende corrosie.

Ervaar eerst hoe het fietst, zo lijkt me.

Want als die fiets een oud beestje is, zal deze waarschijnlijk single pivot remhoeven hebben. Dual pivot remmen doen het stukken beter, en vergen ook niet zo enorm hard knijpen. [Als de remmen enige lengte moeten hebben is de Shimano BR R451 heel niet slecht.]

Stuurlint is een strikt persoonlijke zaak. Ik heb de schurft aan leer daar, want dat wordt mij altijd 'snotterig' in de regen, en dat voelt niet zo fijn. Maar ik ga dan ook meestal voor een goedkope nepkurk, met flink veel omvang.
Als de buitenmantel nog in goede staat is (geen corrosie of scheurtjes) dan kun je het laten zitten. Anders echt vervangen. Gezien de leeftijd zou ik ze vervangen, maar ik weet niet wat de staat ervan is.

Stuurlint wat er een sjiek uit ziet hoeft niet duur te zijn. Het hoeft ook niet per se van leer te zijn. Ik heb er zelf spul van de decathlon om zitten wat heel fijn aanvoelt in zowel de zomer als winter en niet al te veel kost. Stuurlint wikkelen hoeft ook niet moeilijk te zijn. Ik merk zelf wel dat het steeds makkelijker gaat, maar de eerste keer was het ook zeker niet verkeerd. Gewoon goed strak wikkelen en na iedere halve slag goed terug kijken wat je hebt gedaan.

Dit stuurlint zit er bij mij op: http://www.decathlon.nl/stuurlinten-300 ... 73324.html.

Het is dat het je te ver van mijn route van het weekend af woont, anders had ik je graag even helpen wikkelen.