Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe ketting kraakt op Truvativblad - Forum Wereldfietser

Nieuwe ketting kraakt op Truvativblad

Ik heb een toerfiets van het merk Ortler Perigor met een Rohloffnaaf. Mijn ketting was versleten en ik heb er een nieuwe opgezet die breder is dan de oude. De oude ketting kraakte niet, de nieuwe wel als ik aanzet. Volgens de fietsenmaker lag dat aan een versleten voorblad. Nieuw voorblad erop gezet (ik zag/zie trouwens geen slijtage op het oude blad) en dat kraakt net zo hard. Het gaat om een Truvativ krankstel en het blad heeft 42 tanden. Wie weet wat er aan de hand is?
Misschien is je bredere ketting zijdelings minder flexibel, waardoor deze eerder kraakt. Waarom heb je er een bredere ketting op gelegd?
of ligt het juist aan je achter tandwiel?
jasmon schreef:of ligt het juist aan je achter tandwiel?
+1
Hè Jan, je bent me net voor :lol:
Tsja, als die óók versleten is, heb je daar wel kans van.
Zal aan je achtertandwiel liggen, heb het ook eens gehad met een op het oog bijna niet versleten tandwiel. Dus achtertandwiel vervangen, of misschien gaat het over als je nieuwe ketting wat ingelopen is.
Mogelijk is het een achtertandwiel dat je kunt omdraaien, dat is bij een rohloffnaaf heel gebruikelijk. Dan slijt je de andere kant van de tandjes.
Bij mij is het standaard als de ketting vervangen moet worden, het achtertandwiel ook vervangen moet worden. Juist met z'n kleinere omtrek is het aan slijtage onderheviger dan bij een voorblad. Tip van een fietsenreparateur.
Dank voor alle antwoorden. Ik heb een achterkettingbladafnemer besteld en probeer of de kraak weggaat als ik het blsd omdraai. Heb ook een dure smalle ketting gekocht. Wordt vervolgd.