Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bewaren/ opbergen van Therma-rest Xtherm (Large) - Forum Wereldfietser

Bewaren/ opbergen van Therma-rest Xtherm (Large)

Gisteren mijn slaapmatje Therma-rest Xtherm (Large) en kussen (exped air pillow large) gekocht bij CarlDenig in Nieuwegein ivm de mooie acties die ze nu hebben.

Echter nu heb ik een vraagje mbt het bewaren van het matje. Mijn allereerste matje bewaarde ik altijd uitgerold en met het ventiel open. Echter nu las ik in de bijsluiter dat ze adviseren het op te rollen en in de bijbehorende zak te doen met het ventiel open.

Voor nu heb ik hem openliggen met het ventiel open op een stretcher. Echter ik vroeg me hierdoor af hoe jullie je matjes bewaren en waarom je voor de ene of de andere manier hebt gekozen.
De reden dat je je oude (zelf opblaasbare) matje plat met het ventiel open moest bewaren, is dat het schuim dan droog en opgezet blijft. Bewaar je zulke matjes gecomprimeerd, dan zullen ze op je kampeerplek zichzelf minder enthousiast volzuigen; blijft er vocht in zitten, dan zullen er schimmels gaan groeien waardoor het schuim ook minder elastisch wordt.

Je nieuwe matje, een Thermarest Neoair, heeft geen schuim of vochtgevoelige materialen, en heeft er dus geen last van als ie ingepakt bewaard wordt. Je kunt hem wel uitrollen, maar hij zal zichzelf dan toch niet volzuigen, dus dat maakt niet uit. Ik denk trouwens dat er best wel schimmelculturen in kunnen ontstaan, maar dat zal het ligcomfort niet doen afnemen. Waarom ze adviseren wel het ventiel open te houden is me niet helemaal duidelijk; ze maken mij niet wijs dat het vocht eruit kan terwijl het ding is opgerold in de zak. Misschien is dit alleen om de o-ring van het ventiel niet te doen verplakken.
Urje - dank voor je antwoord. Top! :D

Dan ga ik straks mijn matje gewoon oprollen en in het zakje doen - stukje makkelijker met bewaren dan volledig uitgerold.

Exped geeft trouwens bij het kussentje aan dat je die wel uitgerold met ventiel open moet bewaren - heeft dit dan misschien te maken met het voorkomen van schimmelvorming?