Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In memoriam: 26" - Forum Wereldfietser

In memoriam: 26"

Met alarmerende stroomversnellingsgewijs is de eigenlijk nietsmismeezijnde maat 559 uitstervende. Velgen fabrikanten als Mavik produceren naar verluid geen 26" velgen meer en in de winkels is geen MTB met 26" wielen (of met velgremmen, for that matter) meer te vinden. De bandenfabrikanten blijken nu te volgen. Alles robuust wordt 29" - en 27,5 voor lengtetechnisch minderbedeelden -; 26" lijkt momenteel nadrukkelijk de weg van alle mammoet te volgen.

Tot op heden is deze aardverschuiving tamelijk pijnloos verlopen, maar hoe moet het met de klimgeitfetishisten, de minderbedeelden die op MTB's van 13 jaar geleden hun trekkingtochten maken of de Stoere Santos eigenaars met onverslijtbare framen in deze rap obsolete wordende maat? Moeten en kunnen zij naar de 27half en hoe zit het met de wereldwijde verkrijgbaarheid van de bijbehorende accessoires in dit overgangstijdperk?

Het is in mijn visie een marketingtruc om ons tot aanschaf van nieuwe rijwielen te dwingen nu onze frames onverwoestbaar blijken, onze wieltjes zonder uizondering ook in de meest krankzinnige situaties spaakbreukvrij en onze mobieleapparaten eerder opgeladen.

Ze proberen van de 26" gewoon een Windoos XP te maken. En we kunnen er he-le-maal niets aan doen.

Of wel?
Toen ik in 1993 een 7-speed-fiets kocht zei men me in 1995 dat 7 speed er al uit was. Ik kan er echter 20 jaar later nog steeds onderdelen voor krijgen.
Marko schreef:Velgen fabrikanten als Mavik produceren naar verluid geen 26" velgen meer
Misschien moet je je minder aantrekken van "naar verluid" en de bewering natrekken: http://www.mavic.com/rims/mtb#/26%27%27/1-0_filter

Ook bij Rose (http://www.rose.nl/producten/onderdelen ... r_products) tel ik 21 van de 51 velgen als 26" en staan er gewoon ook 26" MTB's in het leveringsprogramma. Ik dek dat je hier wat enthousiast op de toekomstmuziek vooruit loopt.
Opruimingsuitverkoop. En over 6 maanden alleen nog maar op E-bay te krijgen.
Opkopen dus!
26" spullen worden collector items. Alleen nog op speciale bestelling te krijgen. Banden krijgen een zegel met jaar van productie. Kunnen enthousiastelingen eindeloos discussiëren over de superieure rijkwaliteiten van een Schwalbe Marathon uit 1999. En dat er toch wat, je ne sais quoi, ontbreekt aan die uit 2000. Vergeet die 1% rente op je spaarrekening, beleg in 26" onderdelen! Waardestijging gegarandeerd! Voor Jan Modaal wordt het allemaal helaas niet meer te betalen, dus doe maar zuinig aan met je dure rubber!

Ik zag de bui al hangen en mijn nieuwe fiets krijgt 650b wielen :-)

(en voor de rest ben ik het helemaal met Leon eens)
Wat Ave Gone zegt.

Ook op Ryde.nl en Schwalbe.com zie ik het getal 559 nog ruimschoots voorbij komen.
Er wordt hier vergeten dat de wereldmarkt bepalend is voor de vraag naar banden en dus ook de banden in 559, 584 (die hier zo hardnekkig 27 half wordt genoemd) en 622mm. Er zijn immers maar enkele grote bandenfabrikanten die hoogwaardige producten maken. En dat is dus helemaal niet Europa en ook niet Noord-Amerika, maar Azië. En de tijd dat daar alleen maar laagwaardige merken banden werden verkocht ligt ook goeddeels achter ons. Er zijn al jaren grote Aziatische bandenfabrikanten/wereldspelers die ook hoogwaardige producten maken en die uiteraard vooral in hun thuismarkt, waar 559mm overheerst, willen domineren.
De aziatische consumenten hebben het geld en willen ook goed spul en dat wordt nog altijd gemaakt. Ook door de Europese spelers, die overigens vooral in Azië produceren. Er zitten traditiegetrouw mutaties in het bandenassortiment, maar een lijn zie ik er niet in.
Marco,
als de patient waarlijk komt te overlijden, ben ik beschikbaar om een waardige uitvaartdienst te leiden.
Stellingen:
• Alle maten zullen tot in de verre toekomst leverbaar blijven.
• Innovaties zijn vooral gericht op kopers die kleine voordelen of opvallende designs tegen een flinke meerprijs willen afnemen, de A- en B-consumenten.
• Bij fietsbanden zijn Europese firma’s zoals Michelin, Continental, Schwalbe en Vittoria nog steeds de trendsetters. Hoewel hun productiecentra in Azie staan en de markt wereldwijd is, zijn de nieuwe ontwikkelingen primair op de Europese markt gericht.
• Er zijn veel verschillende soorten fietsen en fietsers: racefietsen, MTB’s, reisfietsen, woon-werkfietsen, E-bikes. MTB’s en racefietsen worden vooral gekocht door jonge, prestatiegerichte mensen. Reisfietsen en E-bikes vooral door senioren, die meer comfort-gericht zijn.
• Jonge mensen zijn gemakkelijker te verleiden met nieuwe producten dan ouderen, die in doorsnee meer conservatief, afwachtend en argwanend zijn.
• Het ligt daarom voor de hand dat ontwikkeling van snellere, kleurrijke banden (‘grafeen loopvlak’) op racefietsen en op 29/27.5” MTB’s gericht zullen zijn. Voor 26” zal de industrie op een laag pitje wel blijven werken aan lekbestendigheid, schokdemping en langere levensduur (tegen meerprijs).
Laten we deze theorie in de praktijk toetsen. Bijvoorbeeld elke drie jaar een update in dit draadje. En in de tussentijd die 26 inch wielen banden en frame gewoon opgebruiken. Oftewel: gaan fietsen!
Kan iemand ondertussen de titel van dit draadje aanpassen zodat er pas In Memoriam staat als het zover is?
Dat zou en probleem zijn voor een mode bewust boutique fietser.
Ik was ooit begonen met een 28incher. In jaren 90 ben ik niet overgestapt naar de 26inch mode. Nu ben ik alweer modern.:-) Lang lee de 622
Is er een probleem met de 26 inch? Mijn antwoord is nee. Thuis hebben wij 24, 26, 28 fietsen- kinders,moeder,stads,hybride race fietsen. Nooit problemen met een bandenmaat/velg te vinden.Rememer wij leven in een verzadig economie
Ik krijg de indruk dat een aantal mensen wat dingen door elkaar haalt. 29" is niet op de vergadertafels van marketingafdelingen ontstaan om arme consumenten de laatste centen uit de zak te kloppen. Het is ontstaan omdat een jaar of tien geleden freaks/nerds/kleine merken gingen experimenteren met iets nieuws, omdat ze daarin voordelen vermoedden. Die bleken er te zijn, er ontstond een cult-aanhang die langzaam uitdijde totdat ook sommige grote fabrikanten overtuigd raakten. Vervolgens sprong de hele industrie erop, want anders zouden ze een marktkans missen. Zo ging het 35 jaar geleden in Californië ook met het ontstaan van de mountainbike. Zelfde zie je nu met fatbikes. Surly maakte tien jaar geleden al fatbikes. Waarom? Omdat ze overtuigd waren van het concept. Afgelopen jaar moest opeens iedere fabrikant een fatbike in het assortiment hebben. Waarom? Omdat alle andere fabrikanten het ook hadden en ze bang zijn marktaandeel mis te lopen. Maar dat doet niets af aan het concept van de fatbike.
twintig jaar geleden wou een fietsenboer me al vertellen dat 28 x 1 1/2 x 1 5/8 'binnenkort niet meer te koop' zou zijn. Ik koop ze nog steeds. Ook gewoon de Schwalbe marathon versie. Met 26" zal het niet anders gaan.
28 x 1 1/2 x 1 5/8 is geen maat, maar een nominale aanduiding. Dat terzijde, deze heeft nooit bestaan en nu ook niet, ook niet in Schwalbe Marathon. Misschien bedoel je 37-622. Dat is de maat en die bestond 20 jaar geleden ook al.
Een rubbermal in een bandenfabriek is duur in aanmaak.
Maar eens in bezit gaat de mal oneindig lang mee.
De banden worden op bestelling van de groothandels gemaakt.
Een paar uur per maand die 'minder populaire band' produceren is geen meerkost.

Ik zie niet in waarom de bandenindustrie die mallen van 26'-wielen zou weggooien.

Een voorbeeld uit de autowereld :
Mensen die nog met oudere wagens rijden, met bandenmaten 155/70/13, geraken nog moeiteloos aan banden. De norm is nu zowat 205/65/16.
sjefke schreef:28 x 1 1/2 x 1 5/8 is geen maat, maar een nominale aanduiding. Dat terzijde, deze heeft nooit bestaan en nu ook niet, ook niet in Schwalbe Marathon. Misschien bedoel je 37-622. Dat is de maat en die bestond 20 jaar geleden ook al.
Echt niet? 44-635, oftewel 28 x 1 1/2 x 1 5/8 is wel degelijk een maat.
Overigens klopt het dat Schwalbe ze nu niet meer heeft. Ook Vredestijn heeft ze er zo te zien uitgegooid. Dat wordt nog wat als ik nieuwe wil.