Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Door de wielen het bos niet meer zien.... - Forum Wereldfietser

Door de wielen het bos niet meer zien....

Beste lezers,

Ik ben voornemens om in mei naar Rome te fietsen. Op een eerder topic (http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 12&t=23400) kreeg ik de tip om voorafgaand aan de trip wat investeringen te doen in mijn relatief eenvoudige fiets; trek fx 7.2. Ik hoop met name een kwaliteitsslag te bereiken door het vervangen van de wielen, de banden en de cassette. Me verdiepen in de verschillende banden en cassettes gaat prima, maar door alle verschillende wielen zie ik helaas het bos niet meer...

De fiets is nu uitgerust met bontrager at 750 wielen / velgen???. Hiermee ben ik overigens zonder problemen vanuit den haag naar parijs gefietst (750km) over een grote diversiteit aan wegsoorten (kasseien :? :? :?). Ik kan van deze wielen echter nergens een beoordeling oid dergelijks vinden, dus heb geen idee met wat voor kwaliteit ik uberhaupt van doen heb. Zodoende heb ik tav de wielen de volgende vragen:

1: Ik heb voor de wielen een budget van ca 300€ in gedachten. Voor die 300€ zou ik het achterwiel het liefst ook direct laten uitrusten met een nieuwe cassette en zou ik (wanneer dit financieel haalbaar is) in het voorwiel een naafdynamo willen laten opnemen. Is dit bedrag realistisch voor 2 nieuwe wielen en krijg ik voor dit bedrag ook daadwerkelijk een betere kwaliteit wielen welke geschikt zijn voor een lange trip met zware bepakking?

2: Zijn er standaard (fabrieks) wielen beschikbaar die aan mijn wensen voldoen (zo ja, welke wielen worden aangeraden?) of kan ik beter voor handgespaakte wielen gaan? Wanneer ik voor handgespaakte wielen ga, waar kan ik dan het beste terecht en waar moet ik al dan niet op letten bij het bestellen van zulke wielen?

Ik hoor graag wat de doorgewinterde wielexperts hierover te zeggen hebben :D :D :D

Alvast heel erg bedankt!
Mijn beperkte ervaring met bontrager wielen is: ofwel gaat het onmiddelijk mis (dus in de eerste weken) ofwel houden ze het best lang uit. Je gaat ze niet zwaarder belasten in de trip naar Rome dan in de trip naar Parijs. (tenzij je natuurlijk ergens in een put rijdt ofzo). Persoonlijk zou ik ze pas vervangen als er iets mis mee is.

Een naafdynamo kan je ook in je bestaande wiel spaken/laten spaken. Shimano dynamos vindt je van 30 tot 80 euro, voor Son of shutter precision betaal je (heel) wat meer. Ik moet nog steeds de eerste melding vinden van een falende shimano naafdynamo, uit metingen blijkt wel dat ze een iets hogere weerstand hebben met het licht uit, maar als je daarover valt moet je ook elke dag je ketting smeren. Bij rose of kurbelix vind je erg betaalbare voorwielen met naafdynamo in allerlei smaken, prijzen van 60 tot ... euro. Een voorwiel is niet erg kritisch tenzij je heel veel meesleurt dus als je krap bij kas zit moet je daar de hoofdprijs niet voor betalen.
Bike4travel bouwt erg goede wielen, volgens mij kom je voor om en nabij de 300 euro wel aan een setje met LX naaf achter en LX naafdynamo voor(maar dan geen casette) . Als je van plan bent nog lang op deze fiets te blijven rijden een prima investering. Eventueel zou je er voor kunnen kiezen alleen een nieuw achterwiel te laten spaken, het voorwiel overleeft het meestal wel.
Ik vind de nadruk op stevigere wielen wat overdreven. Ik zeg dat, terwijl afgelopen jaar mijn tocht door de VS aan een dun draadje hing door een gebroken achterwiel. Maar dat was op onverharde wegen door een derailleur die in de spaken sloeg, in een fiets-niemandsland. Alles zéér uitzonderlijk. Als je gewoon de verharde wegen volgt naar Rome, speelt dit allemaal niet.

Ik zou die voor die 300 euro de volgende opties bekijken.
1. Bredere banden, als je frame het toelaat. Dat fietst, bij lagere druk, comfortabeler.
2. Klikpedalen. Geven veel meer kracht bij het klimmen. Ik zou kiezen voor MTB pedalen die je schoenen en knieën meer zijdelingse speling geven, zoals Look S-Track of Time Atac.
3. Magura HS 33 hydraulische velgremmen. Geven je veel meer remkracht op afdalingen dan Tektro velgremmen, vooral belangrijk als het nat is en je veel bagage hebt.
4. Cassette 11-34t. Als je derailleur niet genoeg capaciteit heeft voor méér tandjes, een lange-slag LX-of XT-achterderailleur nemen. Die zijn niet zo duur.
Een steviger voorwiel nemen is in dit geval volledig onnodig; voorwielen worden maar licht belast.
Een nieuw achterwiel nemen zou ik als ik jou was alleen doen als het om een fors totaalgewicht gaat, dus als je zelf, de fiets, tassen, water plus bepakking meer wegen dan 125 kilo.
Wat je ook kunt doen is het huidige achterwiel laten nakijken en naspannen door een goede wielbouwer zoals de genoemde bike4travel en m-ginneering. Ik weet niet zeker of ze daar zin in hebben.
Wielen van deze twee bedrijven zijn niet echt duurder dan wielen uit de winkel maar ik heb daar wel veel meer vertrouwen in. Bij die bedrijven hoef je nergens op te letten want zij vragen jou wat nodig is en ze verkopen je niet zomaar te dure wielen. Van die 300 euro ga je zeker 100 euro overhouden.
Ik weet niet waar Roomijsje woont maar als er toch namen van wielspakers genoemd worden, gooi ik graag de naam van Job van de Vakantiefietser uit A'dam op.
Loes
Dank voor de reacties! Het forum stelt wederom niet teleur!!!! :D :D :D

Als ik de reacties zo lees brengt een set nieuwe wielen voornamelijk wat zekerheid met zich mee maar is het niet noodzakelijk. Als het al noodzakelijk is dan ligt de nadruk voornamelijk op het achterwiel. Goede kans dat ik in dat geval enkel het achterwiel vervang en daar direct een 11/32 cassette op monteer (had op weg naar Parijs nog al eens moeite om de heuvels op te komen). Het ontbreken van een naafdynamo neem ik in dat geval voor lief. Het ombouwen van het oorspronkelijke wiel lijkt me weinig efficient en omslachtig.

Ik woon overigens in Den Haag en werk in Rotterdam. Ik zal binnenkort eens een bezoekje brengen aan Bike4Travel....

Nogmaals dank voor de behulpzame replies en gr!!!!
Deze Trek kost nieuw ca. 500 euro. Er wringt iets, vind ik, als je er dan voor 300 euro nieuwe wielen op zet en ook nog eens een nieuwe cassette en een naafdynamo.
Anderen beginnen ook nog eens over Magura-remmen en andere upgrades. Je moet je dan afvragen of de basis wel goed was gekozen.

Overigens zou ik zelf niets upgraden. Gewoon wachten tot iets echt aan vervanging toe is.
Bij vervanging van de cassette ook de ketting vervangen. Een 8v cassette vervangen door een eveneens 8v.

Deze Trek is een 'fitness-fiets' en houdt het langer uit als je er zo weinig mogelijk bagage aan hangt.
Jan Eleveld schreef:Deze Trek is een 'fitness-fiets' en houdt het langer uit als je er zo weinig mogelijk bagage aan hangt.
En zie daar dan een echt nuttige plek om wat investeringen te doen. Van een lichte slaapzak en/of tent zul je iedere klim een beetje plezier hebben. Voor gemoedsrust is een fietsreparatiecursus misschien ook nuttiger dan een nieuw achterwiel, dan kun je meteen die cassette zelf vervangen.
Je lichtste versnelling is niet heel licht met deze voorbladen. Je kunt achter als grootste tandwiel 34 overwegen als je met bagage onderweg wilt. Dat kan met 8 versnellingen, maar 9 is mooier.
Verder hult Trek zich in stilzwijgen over de trapas van dit modelletje - dus dan weten we het wel weer.
Als je iets gaat vervangen, kies dan voor een un55 als trapas!

Met de rest kom je best in Rome. Ik kwam in Sardinie met een Trek van 330 euro. [en een tent van 5 kilo] :)
Dank voor de nieuwe reacties!

Ik ben me er ter degen bewust van dat ik geen geweldige fiets heb met onbegrensde mogelijkheden :oops: . Echter ben ik van mening dat het frame de basis vormt voor het geheel en dat in principe alle andere onderdelen vervangbaar zijn om het geheel beter te maken. De fiets heb ik ooit eens in mijn studententijd gekocht en desalniettemin vervang ik ten behoeve van het verkrijgen van een aantal extra zekerheden (het voorkomen van een kapot wiel of het opkomen van een berg) liever een aantal onderdelen dan dat ik de hele fiets vervang. Daarbij ga ik er van uit dat de inferieure alivio onderdeeltjes op mijn fiets voorlopig wel naar behoren blijven draaien, dat het frame niet zomaar in tweeën zal breken, dat mensen met minder dan 24 versnellingen de berg ook wel opgekomen zijn en dat dezelfde mensen met minder dan mijn v-brakes ook wel weer beneden zijn gekomen.

Ik kan best leren een spaak te vervangen, een band plakken, of de berg oplopen wanneer de beklimming te zwaar wordt; maar wie heeft daar tijdens zijn vakantie nou echt zin in? :D :D :D

Wat bepakking betreft ben ik nog niet zo ver dat ik elke gram op mijn fiets door en door overweeg. Daarbij komt dat ik een comfort mens ben en dat ik liever een wat grotere tent tot mijn beschikking heb dan zo'n benauwde klamme lightweight éénpersoons doodskist :cry: :cry: :cry: Mocht deze behoefte aan comfort betekenen dat ik beter een sterker achterwiel kan plaatsen in mijn fiets, dan doe ik dat met liefde!!! :D :D :D De naaf dynamo was eventueel sec een extraatje...

Hoop dat mijn overwegingen duidelijk zijn. Mocht uit bovenstaande echter hopeloze naïviteit blijken dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :D (uiteindelijk doe ik ook maar wat :roll: )

Nogmaals dank en gr

Ps de trapas is vorige jaar nog vervangen na een val, geen idee voor wat voor type oid
Roomijsje schreef:Hoop dat mijn overwegingen duidelijk zijn. Mocht uit bovenstaande echter hopeloze naïviteit blijken dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :D (uiteindelijk doe ik ook maar wat :roll: )
Nee, integendeel. Mijn complimenten voor je redeneringen. (En de anderen hier weten dat ik dat zelden zeg...)
Nee, integendeel. Mijn complimenten voor je redeneringen. (En de anderen hier weten dat ik dat zelden zeg...)
Thnx!!! :D