Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grensovergangen Chili en Argentinie - Forum Wereldfietser

Grensovergangen Chili en Argentinie

Ik ben bezig met de eerste voorbereidingen voor een fietsreis Patagonië en/of wellicht een stukje noordelijker. Met mijn aangeboren afwijking om bergen te willen zien en de ervaringen tijdens onze Great Divide-tocht, zal de route langs de rug van de Andes gaan lopen. Nu zijn er op kaarten en Google Maps vrij veel wegen die (bijna) tot de grens lopen, dan mist er een stukje en daarna heb je aan de andere kant van de grens weer een weg. Hoe ver die wegen doorlopen verschilt per kaart, maar nagenoeg overal kun je met Google Earth zien dat de wegen fysiek gewoon verbonden zijn. Daar gaan onmogelijk overal douanes te vinden zijn.

Van verslagen van anderen (o.a. Eric Schuijt) en topics hier op het forum begrijp ik dat er dan stempels gehaald moeten worden ergens in een bewoonder deel van het land. Maar de grote vraag is dan: werkt dat overal zo en waar vind je die grens-/douaneposten? Ik waag graag een gokje en een beetje avontuur is alleen maar leuk, maar het gaat daar vaak meteen om grote afstanden om ergens anders de grens over te kunnen.

Of zou je ook gewoon door kunnen fietsen zonder stempel, als je dat trucje dan maar zo herhaalt dat je bij uitreizen met het vliegtuig de laatste stempel wel op orde hebt?
Nou, dat laatste zou ik zeker niet doen.
Toen wij pas de paso sico over fietsten, kwamen we een engels stel tegen. Ze waren teruggestuurd, 'even' terug naar San Pedro de Atacama...

Om welke grensovergangen gaat het precies? 9 van de 10x liggen de posten sowieso ver van de fysieke grens.
Heb je al gegoogled op die passen? Er zijn ook websites van dd beide douanes die je vast vertellen waar je dan je stempel moet halen.

Succes!
Dank voor je reactie. In Google Maps is jouw voorbeeld een hele goeie: die weg loopt volgens Maps ook niet door, terwijl dat in werkelijkheid dus wel het geval is.

Welke overgangen weet ik nog niet, maar bij het rondkijken zijn er heel veel voorbeelden te vinden. Maar kom je die stempelposten wel op logische plekken tegen? Als dat zo is, wordt het al wat makkelijker en kan ik wat vrijer plannen.

Het idee van stempels skippen is ingegeven doordat er best vaak geen fatsoenlijke plaats te vinden is tussen twee overgangen. Voorbeeldje is dit:
https://www.google.nl/maps/@-45.3789826,-71.6363598,10z
Als je dan vanaf de 51 Chili in wil rijden en dan bij de 26 Argentinië weer in, dan vraag ik me af of je daar wel ergens een stempel kunt halen, of een heel eind verder Chili in moet rijden. Nu is dit niet zo'n heel goed voorbeeld omdat je je af moet vragen waarom je het zou willen, maar eerder kwam ik iets vergelijkbaars tegen waar ik misschien wel zo 2 keer snel achter elkaar de grens over zou willen.
Meestal liggen de grensposten wel op de route, alleen ver van de fysieke grens. Soms is het onlogisch, Paso Sico bijvoorbeeld moet je Chili uitstempelen in San Pedro de Atacama.

Paso Jama, Paso San Francisco, Paso Agua Negra, Paso Pichachen... allemaal logisch. En dan zijn er nog talloze kleine overgangen, als de pas een naam heeft, kun je er misschien wel op Googlen voor info.

Die route die jij aangeeft, liggen (als ik het goed heb) de grensposten aan de route.

Je kunt ook altijd even langs de Carabinieros in de 'grootste' plaats voordat je de grens over steekt. Zij weten vast wel meer.

En kijk ook eens naar deze link: http://www.andesbybike.com
Hier vind je ook veel info over passen in de Andes, echt een hele goede en informatieve site.
Let er op dat je geen groenten en fruit mee de grens over mag nemen. Als ze je 'pakken' dan moet je flink dokken. En nee, ze geven geen bonnetje dus je mag nul keer raden waar dat geld blijft.
(gelukkig doen ze dat vaker bij automobilisten die ogenschijnlijk meer geld tot hun beschikking hebben)
@fietsjunks: dat is inderdaad een leuke site, dank!

En Eric, dat van dat fruit doet me denken aan een grensoversteek Canada-VS. De douaneman vroeg of we groenten of fruit bij ons hadden. Toen ik hem de pot jam liet zien dacht hij dat ik hem in de zeik nam (was ook zo) werd hij ineens heel chagrijnig.
Was misschien ook wel slechte grap, maar dan moet je maar niet van die domme dingen vragen. :)
Wees altijd voorzichtig met grapjes aan de grens. De beambte voelt zich een autoriteit en wil zo ook behandeld worden. Daar komt ook nog bij dat er grensovergangen zijn met zeer weinig verkeer: met het effect van eindelijk hebben we wat te doen! Kan ook tegenover gesteld zijn: "Waarom komt die vervelende fietser nu net op dit moment, waarop ik met mijn lunch wil beginnen?" Aan de andere kant heb je ook wel kans dat zij respect kunnen opbrengen voor een fietser die over een pas de grens oversteekt.
@Bert Wij hebben echt alleen maar vriendelijke douanebeambten meegemaakt. We kregen altijd wel water of brood en een keer werden we uitgenodigd voor de lunch! En bij Paso San Francisco hebben we zelfs een kamer met twee bedden gekregen.. Voor niks!

Dus gelukkig niets dan goeds over de heren aan de grens met Chili en Argentinie. :)
fietsjunks schreef:@Bert Wij hebben echt alleen maar vriendelijke douanebeambten meegemaakt. We kregen altijd wel water of brood en een keer werden we uitgenodigd voor de lunch! En bij Paso San Francisco hebben we zelfs een kamer met twee bedden gekregen.. Voor niks!

Dus gelukkig niets dan goeds over de heren aan de grens met Chili en Argentinie. :)
Ha die El en El, ik denk dat het er sterk vanaf hangt wat je zelf uitstraalt. Ik heb alleen maar ervaring op de overgang bij de Paso Huahum in de omgeving van San Martin de los Andes. Heen van Chili naar Argentinië ging alles soepel, maar op de terugreis had ik mijn dag niet en deed de Chileense beambte wat moeilijker tegen mij.
Respect voor autoriteiten ligt de Nederlander niet zo, maar is reuze belangrijk in de meeste landen, en in de VS en Latijns Amerika helemaal. In Peru gooide ik mijn paspoort bij de zoveelste persoonscontrole eens iets te hard op tafel van de beambte. 'Respeto por la Policía!' blafte hij me toe. Dat heb ik sindsdien altijd in mijn oren geknoopt.