Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 39 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Kan iemand ons uitleggen wat het eigenlijk het essentiële verschil is tussen de traditionele vorm van vakantiefietsen en bikepacking? De voordelen? Behalve dan een andere verdeling (smaller en lichter) van bagage. (Dus dito bijpassend materiaal waar dan weer NIEUWNIEUW een nieuwe markt en dito centen is) Wij fietsen al ruim 15 jaar met gewone fietstassen off road overall ter wereld. Tja en wij moeten dus soms de tassen eraf halen en een stukje heen en weer lopen. Is dat het of ... Echt snappen doen we het nog niet helemaal. Zeker als we zogenaamde bike packers van hotel naar hotel of restaurant naar restaurant, zien fietsen (omdat er geen ruimte meer is voor dagen voeding mee) en dus helemaal niet zo off the grid zijn als wij soms met onze traditionele set up. Regelmatig kijken we met een schuin oog naar tips bij bikepackers omdat wij een steeds grotere aversie krijgen tegen wegen die we moeten delen met auto's. Veel van de autoluwe landen worden heelaas steeds drukker. Maar echt veel tips om het anders te doen, hebben we nog niet gevonden.
Frans & Dieuwertje schreef:
za 04 mei, 2019 13:31
Kan iemand mij uitleggen wat het eigenlijk het essentiele verschil is tussen de traditionele vorm van vakantiefietsen en bikepacking?
ff kort: dat ze zeker geen zij-voortassen gebruiken en ook geen zij-achtertassen, hoogstends hele kleintjes.

Gevolg: kunt beter op kleine paadjes, door hoog gras, dieper water dan heel ondiep, de evt. voorvering blijft nuttig te gebruiken, achtervering is ook niet altijd onmogelijk en het geheel is lichter want in de bikepackingtassenset kan niet veel.

Maar als je alleen op asfalt, gravel en goed begaanbaar onverhard blijft is het misschien gewoon gemakkelijker om het te laten bij twee achtertassen en een kleine stuurtasje.
Dank voor je antwoord Leon, maar we hoopten natuurlijk op een reactie van iemand met ervaring. :wink: En volgens ons heb jij die niet, of hebben we het mis?

Dus iemand die vroeger met volledige bepakking off road fietste en nu met een bikepacking setup. Maar dan wel ook met dagen off the grid ervaring, dus eten en soms oom water mee. Wat zijn de verschillen welke wijzigingen zijn life changing welke niet t.o.v beide methodes.
Hoi Frans,
Met beide setups kom je een heel eind.
Je hebt inderdaad gelijk, met een bikepacking setup kost het iets meer moeite om voor dagen eten mee te nemen. Veelal eindigt dat in een rugzak.
Maar eerlijk gezegd is de setup niet het belangrijkste. De mindset is dat veel meer. Bij bikebackers leeft de discussie veel minder over de pro’s en cons van fietstassen versus een bikepacking setup. Daar gaat het veel meer om welke tocht je wilt gaan maken over vaak slecht terrein. En daar wordt de uitrusting op uit gekozen. Je ziet dan ook allerlei verschillende setups. Maar de basis voor velen is wel, veeeeel minder spullen meenemen. En dat helpt echt wel als je over moeilijk terrein fietst.
Maar ook wij hebben met volle bepakking door Afrika gefietst en dat ging ook. Maar ben wel blij dat het nu terug is naar minder gewicht. En dat het gewicht ook beter verdeeld is over de fiets. Je kan dan toch een stuk vrijer/technischer fietsen.

Kortom: kijken naar de tocht die je wilt maken, hoeveel gewicht je mee wilt dragen, of je zin hebt om af en toe je fiets te duwen, of dat je graag s’ochtends je zelf gemaakte espresso wilt hebben, je zin hebt in de openlucht te slapen, enz, enz. En dan komt het materiaal vanzelf.
Nog een kleine correctie, bikepacking is niet van oorsprong uit de commercie gekomen. Het is iets wat mtb’ers/fietsers zelf is opgestart.

Succes met je keuze.
Groetjes,
Marco
Thxs Marco,

Maar benomen nu eens die specifieke veranderingen van jullie t.o.v het gewone vakantiefietsen die voor jullie nu echt de belangrijkste? Wat doen jullie nu precies anders. Je noemt gewicht en verdeling, kan je dat specifieker maken. Wat is uit de paklijst gegaan of veranderd. Waar zit nu wat op de fiets en waarom is dat fijner t.o.v. vroeger met de vakantiefiets opzet?

We hebben tochten gemaakt waar we voor meerdere dagen eten en drinken nodig hadden omdat er simpelweg niets was onderweg. Zelfs water was soms meerdere dagen niet voorhanden (geen beken, bronnen of meren). Ik zie dat echt niet gebeuren met een bikepacking opzet.

Thxs alvast
Frans & Dieuwertje schreef:
za 04 mei, 2019 14:20
Dank voor je antwoord Leon, maar we hoopten natuurlijk op een reactie van iemand met ervaring. :wink: En volgens ons heb jij die niet, of hebben we het mis?
Je hebt gelijk dat ik geen ervaring heb, het was een schot voor de boeg.
Hoi Frans of Dieuwertje?,

Ik heb de antwoorden hieronder geprobeerd zo goed mogelijk weer te geven. Als het niet duidelijk is, vraag gerust.
Frans & Dieuwertje schreef:
za 04 mei, 2019 15:33
Maar benomen nu eens die specifieke veranderingen van jullie t.o.v het gewone vakantiefietsen die voor jullie nu echt de belangrijkste?

Ik weet niet precies of je de fietsreis bedoeld of de fiets.
Voor wat betreft de fietsreis geldt: we doen ongeveer hetzelfde maar kunnen het langer volhouden. Wat wel is veranderd is de mogelijkheid om echt smalle single tracks te nemen. Dat deden we vroeger ook maar dat was vaak wel wat gekloot om met voortassen en zware bagage langs alle rotsen te komen. Nu hebben benutten we beter de mogelijkheid om echt MTB parcours te volgen.
Wat betreft de fiets geldt: ik kan makkelijker over boomwortels, rotsen, kuilen jumpen. Dat kon ik voorheen echt niet. Zowel de fiets als de bagage is lichter en dat scheelt een stuk.

Wat doen jullie nu precies anders. Je noemt gewicht en verdeling, kan je dat specifieker maken. Wat is uit de paklijst gegaan of veranderd.
One paklijst vind je hier terug https://biketravel.exposure.co/catalunya. Dat kan je vergelijken met je eigen paklijst. De meest moeilijke slag die ik moest maken is het thuis laten van een zware camera uitrusting. Dat deed/doet wel een beetje pijn. Daarnaast zijn we keer op keer door de paklijst heen gegaan. Elk snoertje, elke haring, elk onderdeel werd gewikt en gewogen. Daarbij hebben we het principe aangehouden: als we het niet bij ons hebben kunnen we dan ter plekke een alternatief vinden? Als je dat aanhoudt blijft veel meer thuis. Zo vind ik het niet erg om in 20% van de gevallen het iets te koud te hebben. Dat scheelt weer veel kleding. En kleding is relatief zwaar. Daarnaast hebben we door de jaren heen veel uitrusting vervangen. Was toch toe aan vervanging en dan kozen we gelijk voor iets veel lichters. En dat ging soms extreem. Hoesje voor de slaapzak nemen we niet meer mee. Haringen werden vervangen, eReader blijft thuis, electronica werd een heel stuk kleiner. Waterfilter werd kleiner, enz, enz. Moet ook eerlijk zeggen dat we in de flow zitten: minder is meer. Heerlijk om weinig spullen mee te nemen.

Waar zit nu wat op de fiets en waarom is dat fijner t.o.v. vroeger met de vakantiefiets opzet?
Ik vind de rolzak voor aan het stuur een verademing. Heerlijk om geen voortassen meer te hebben. In eerste instantie kozen we voor een frametas en een grote zadeltas. Maar daar ben ik weer vanaf gestapt. Reden is: hou er niet van om iets tussen mijn benen te hebben. En de zadeltas is veel minder stijf dan setup die we nu hebben (twee voortasjes achter). Daarnaast heb ik erg veel tijd besteed om de bagage dichter bij het centrum van het frame te brengen. Zie ook https://www.marcolisettesport.com/singl ... ook-scheef. Dat scheelt een heel stuk in stijfheid. En omdat de tasjes niet helemaal zijn gevuld en het gewicht laag is helpt dat natuurlijk ook.

We hebben tochten gemaakt waar we voor meerdere dagen eten en drinken nodig hadden omdat er simpelweg niets was onderweg. Zelfs water was soms meerdere dagen niet voorhanden (geen beken, bronnen of meren). Ik zie dat echt niet gebeuren met een bikepacking opzet.
Dat was bij ons ook de puzzel. Toch doen veel bikepackers dat wel degelijk. Ze snoeren hun hele frame vol met flessen en hebben een waterzak op de rug. De eerste stap is: heel simpel eten. dagen op muesli is geen uitzondering. Dat wend snel. Water is zwaar en niet stabiel om mee te nemen (wij nemen nooit ander drinken mee). Ik kan 14 liter meenemen. Dat is meer dan menig andere vakantiefietser. 4 maal 1 liter bidon op de fiets en 2 maal 2 waterzakken in de tassen.
Doe ik liever niet want dan is het natuurlijk een stuk moeilijker om onverhard bergop te fietsen.

Help dit jullie een beetje?

Thxs alvast
Oh ja, voordat ik het vergeet, de fietsen zijn ook lichter geworden. Omdat de bagage lichter is kan je ook met een lichtere fiets overweg. En dat scheelt ook weer een paar kilo.
Frans & Dieuwertje schreef:
za 04 mei, 2019 13:31
Kan iemand ons uitleggen wat het eigenlijk het essentiële verschil is tussen de traditionele vorm van vakantiefietsen en bikepacking?
Er is geen essentieel verschil. Essentieel betekent dat iets op de ene manier niet kan wat op de andere manier wél kan. Ik weet van geen enkele tocht die je met traditionele vakantiefietsen kunt doen dat je hem niet met een bikepacking setup kunt doen, en omgekeerd. Er zijn wel belangrijke nuance-verschillen.

In de traditionele setup heb je een veel groter pakvolume, zelfs als je de voortassen weg laat. Dat is een belangrijk voordeel als je voor meer dagen eten mee moet nemen en zeker als je ook nog water mee moet nemen. Die traditionele setup is vooral aantrekkelijk bij wekenlange tochten door diverse klimaatzones, vanwege de volumineuzere kleding en kampeeruitrusting, óf als je dagafstand niet erg hoog is.

De bikepacking setup heeft als voordeel dat de bepakking minder volumineus en lichter is. Bovendien gaat het duwen van je fiets een stuk gemakkelijker, omdat je rechterheup je linkertas niet in de weg zit. Je ziet die bikepacking setup vooral bij weekend- en weekuitstapjes waarbij je met weinig spullen en eten toe kunt. Maar de Tour Divide Race, die voor de meeste deelnemers 3-4 weken duurt, waarbij vrijwel iedereen voor een lichte bikepacking setup kiest, laat zien dat je met een focus op snelheid en minimaal comfort ook als bikepacker wekenlang onderweg kunt zijn (op een bekende route).

Ik kan me één tocht voorstellen die alleen met een bikepacking setup kan: de Arizona Trail Race. Daar ben je verplicht de Grand Canyon te voet te traverseren en wielen rollen over het pad is daar verboden. Je moet dus fiets met uitrusting op je rug nemen - 2000 meter afdalen en 2500 meter stijgen. Dat lukt praktisch niet met losse fietstassen. Waarschijnlijk kan iemand die in de Sahara bekend is wel een route construeren waarin je als bikepacker gewoon niet genoeg water kunt meenemen. Maar als je afziet van zulke buitenissige tochten is het een kwestie van voordelen afwegen tegen nadelen.
Kleine spullen meenemen icm. met Handlebar Harness. Tips gezocht!

Ik heb bij mijn traditionele setup (Snel Safari met Ortlieb City achtertassen) een Relevate Designs Harness aangeschaft waar ik o.a. mijn tent en m'n stoeltje (Helinox kloon) aan hang. Daarmee komen mijn Ortlieb voortassen te vervallen.

Waar ik nog naar aan het kijken ben is hoe ik het handigst met m'n kleine spullen (mobiel en andere elektronica, voedsel onderweg, geld, pleisters en zo) om kan gaan.

Daar zijn natuurlijk mooie oplossingen voor van bijvoorbeeld Apidura Accessory Pocket Backcountry 4,5L/120g of Ortlieb Accessory pack 3,5L/204g of Acepack Bike bag 5L/270g of passend bij mijn Harness: Relevate Designs Egres Pocket 2,8L/280g

NB. Ik realiseer me dat die spullen vaak vooral passen bij het systeem van het merk zelf al weet ik niet hoe hard dat precies is.

Maar ik heb ook nog een Lowe Alpine heuptas liggen die een beetje hier op lijkt. Nu ben ik niet ervaren met het fietsen met rugzakken of in dit geval heuptassen. Lijkt me op het eerste gezicht voor langere tijd niet wat eerlijk gezegd.

Wat zouden jullie adviseren om kleine spullen in mee te nemen.

Overigens ga ik geen hele spannende reizen maken hoor. In en rond Nederland en routes vooral over asfalt.
Bovenop je bovenbuis kun je aan de voorkant ook nog een 'fuel tank' tas kwijt, tegen je zadelpen ook nog eentje, en onder je zadel nog een zadeltas. Als je die laatste groot genoeg kiest kunnen zelfs je back rollers komen te vervallen ;)
Frans & Dieuwertje schreef:
za 04 mei, 2019 13:31
Kan iemand ons uitleggen wat het eigenlijk het essentiële verschil is tussen de traditionele vorm van vakantiefietsen en bikepacking?
Vergeet ook het aerodynamische voordeel niet! Ook bij 20km/h gaat de luchtweerstand al een rol spelen.


Ik zelf ben al een half jaar aan het testen en schaven aan mijn bagage-verdeling.
Nu ben ik zo ver dat ik voor 2 weken alles in mijn bikepacking tassen krijg. Zonder voor- of achtertassen dus.
Heb dan gewoon geen ruimte om te veel mee te nemen.
Instagram link voor foto: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.co ... tagram.com
jwkeij schreef:
ma 06 mei, 2019 10:25
...

Vergeet ook het aerodynamische voordeel niet! Ook bij 20km/h gaat de luchtweerstand al een rol spelen.
...
Ieder foordeel hep se nadeel.

Op zo'n als verhuiswagen bepakte fiets hoef je helling af weer minder te remmen.
Eén Vogezen-afdaling haalde ik 82 km/u, dat doe ik niet meer (als je dan moet remmen dan duurt het toch best lang voor je je snelheid kwijt bent, en je remmen worden dan serieus heet - mijn Dinex-rem was heet genoeg om er een eitje op te bakken).
Als evenwel je snelheid boven de 60 km/u door de luchtweerstand niet al te veel meer oploopt is dat comfortabel, en het spaart heel wat remmen.

Groeten BSM
Ik houd niet van voetbal, maar ik begrijp wat je bedoeld. :wink:

Aerodynamica is niet eens zozeer voor klimmen en dalen, maar in het algemeen. Het spaart jezelf toch energie. Alle kleine beetjes helpen. Zeker als je iedere dag, 3 weken onderweg bent.
Voor mij hoeft het ook niet snéller, maar efficiënter. En als dat kan zonder 2x 20 L zijtassen, dan graag.

Leesvoer: https://ridefar.info/bike/cycling-speed ... ance-bike/ en https://ridefar.info/bike/cycling-speed ... nce-types/
Nu hoef ik geen verhitte discussie over 0.005 km/h gemiddeld sneller op 3 weken fietsen, maar stof tot nadenken.
jwkeij schreef:
ma 06 mei, 2019 13:30
Ik houd niet van voetbal, maar ik begrijp wat je bedoeld. :wink:
Ik weet van voetbal ook alleen maar dat het 2x 45 minuten duurt en dat uiteindelijk de Duitsers winnen.

En bij tegenwind is het niet alleen stof tot nadenken ... dan is die aerodynamiek (of het gebrek daaraan) een uiterst reëel gebeuren. Van een helling kan je "winnen", van tegenwind kan je alleen maar verliezen.

Groeten BSM
O ja, misschien nog een voordeel: bij een bikepacking setup hoef je in de trein je tassen er niet vanaf te halen, zitten namelijk in de breedte van het frame 8)
Van hellingen kan je winnen, tegenwind moet je ondergaan.
Smitty schreef:
ma 06 mei, 2019 13:41
O ja, misschien nog een voordeel: bij een bikepacking setup hoef je in de trein je tassen er niet vanaf te halen, zitten namelijk in de breedte van het frame 8)
Een betrekkelijk voordeel. De pietje-precies conducteur zal iedere tas van de fiets willen.
In sommige treinen kan/moet je je fiets ophangen, dan zit een stuur-rol, of een frame-tas ook aardig in de weg.
Gelukkig zijn er heel wat ruimdenkende conducteurs, tassen hoeven er lang niet altijd af. Ik haal de tassen overigens graag van de fiets af als je er ook echt ruimte mee wint.

Groeten BSM
Frans & Dieuwertje schreef: ...
Misschien helpt dit "Bikepacking versus 'gewone' reisfiets" draadje je nog aan inzichten.. Staan interessante uiteenzettingen in.
Nu we het zo heerlijk over allerlei setups hebben, wel/geen zijtassen etc.... Ik heb een achtertas van Vaude geprobeerd op allerlei mogelijke manieren op mijn full suspension bike te krijgen maar wat ik ook doe, hij blijft aanslepen.

Gisteren een pack 'n pedal rekje op de kop kunnen tikken en waarempel, ik kan zowaar mijn tent meenemen bovenop het rekje!
Wat mij betreft gaat het dus vooral om hoe je je spullen het efficiënts mogelijk op/aan je fiets bevestigd en dat is geheel en al afhankelijk van je fiets.

Bij deze heb ik dan ook een Vaude achtertas/seatbag te koop, mocht er iemand belangstelling hebben.