Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Wim schreef:Zoals sommigen hier wel weten ben ik een voorstander van lichte en compacte bagage, dus alles wat dat kan bereiken heeft mijn belangstelling. Ik kon echter niet snel wat informatie vinden over het gewicht van diverse backpacking tassen.
Wim, knoop eens twee drybags met spanbandjes aan je stuur en zadel en kijk of je dat wat vindt. Nog een klein frametasje voor wat klein spul, bidons in het frame en eventueel een mini rugzakje?
Goedkoop, eenvoudig en prima geschikt voor een kort tochtje.

Ik heb zelf drybags van 14L per stuk (maar deze kunnen natuurlijk ook groter). De 14L zijn er al vanaf 40 gram dus met spanbandjes ben je klaar met circa 100gram voor 28 liter.

Je kunt ook de drybag aan je stuur bevestigen dmv een harnas, die Revelate weegt bv 425 gram. Daarmee klik je de drybag in één keer op of van zijn plek en dat kan prettig zijn.
Of een Terrapin onder je zadel (zelfde principe als een harnas) en die weegt 130 gram.
Plus een klein frametasje, ik heb bv een Xtreme easybag L, weegt 220gram maar er zijn vast lichtere te vinden.
Of een grote frametas erbij. Gewicht/inhoud is natuurlijk afhankelijk van de frame grootte.

Of anders een drybag aan het stuur (slaapzak plus wat kleding) en een Tubus Fly dragertje, je Arkel tassen en je tent op de fly.

Je moet wel investeren in ultralicht kampeerspul, maar dat heb je volgens mij al. :)

Dus samengevat:
. twee drybags 28L met spanbandjes: circa 100 gram
. twee drybags plus een harnas: 525 gram
. drybags, harnas en terrapin: 655 g

en dan kun je nog van alles erbij verzamelen: foodbags, anything cages, gastanks, jerrycans, stamcellen en nog meer van dat soort namen. :D

Leuk, Wim gaat bikepacken! Dan willen we wel graag plaatjes van je setup zien Wim! :wink:
Yopie schreef:
SjirkM schreef: Over welke brandstof heb je het eigenlijk?
Benzine voor in de wintermaanden.
Ik zie bovenop je voorrol nog wel ruimte voor een fles. Gewoon dwars er boven op en vastzetten met spanbanden. Je zit daar niet met je handen en als je de pomp er in laat zitten is deze mooi beschermd bij een val / bij omvallen.
Ha! Gewichten en volumes, getallen, de onderzoeker in mij wordt wakker :)

Ik heb de getallen van Wim in een spreadsheet gezet, m'n eigen setups gewogen en een plaatje gemaakt dat een aardig overzicht geeft van de onderlinge verschillen. Dat ziet er dan zo uit:

AfbeeldingBearable Lightness by Michiel Kuit, on Flickr

De horizontale as laat het gewicht van de tassen en bijbehorende dragers zien. De vertikale as toont het totale volume van de tassen combinatie. Voor langere tochten in moeilijk terrein waar je met je fiets loopt te slepen is de gewicht/volume verhouding (de W/V Factor), deze laat het gewicht per liter inhoud zien, een interessante om mee te nemen in de keuze voor een bagage systeem. De omvang van de stippen in de grafiek, en het bijbehorende getal is de G/W Factor: een kleinere stip en lager getal het gewicht per liter inhoud van de verschillende systemen.

De grafiek laat 6 bagage systemen zien. De eerste 2 zijn mijn eigen systemen met zelf gemeten gewichten (fabrieksopgaves zijn vaak wat te optimistich). De eerste is de bikepack setup van Alpkit, de tweede m'n tot voor kort gebruikte bikepack setup met een drager en drybag. De overige 4 systemen komen uit de post van Wim.

Wat mij verraste is dat we kunnen zien dat een bike-packing setup niet per definitie lichter is. Met 36g per liter is de bikepacking W/V Factor gemiddeld. Maar daar staat tegenover dat het absolute volume hoog is. De drager en dry-bag combinaties doen het erg goed met 22 tot 23 g/l, maar zijn vooral geschikt voor tochten waar weinig bagage nodig is. De backroller combinatie is het zwaarste.

Wat voor bikepackers onder ons interessant zou kunnen zijn is om een voor en achterdrager te gebruiken met drybags bovenop vastgezet. De W/V Factor blijft gelijk, terwijl het volume rond de 55l uitkomt (35l drybag achter en een 20l drybag voor). Probleem met dry-bags is wel dat ze bij off-road gebruik zeer snel kapot schuren. Ik heb zowel Ortlieb als Sea to Summit gebuikt en beiden hebben na dag 1 al gaatjes. Op papier ziet het er goed uit en in bepaalde toepassingen werkt het prima (vooral als het terrein niet te hobbelig is), maar voor off-road touring is het op dit moment toch minder geschikt. Bij 11ANTS (waar ik bij betrokken ben) hebben we wel ideeen om de overmatige slijtage van dry-bags op dragers bij zwaar off-road gebruik op te lossen. Als dat lukt is het denk ik een ideaal systeem voor de Scandinavische fjells en vergelijkbare gebieden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere systemen er uit komen. Zijn er nog meer mensen hun opzet gewogen hebben en dit willen delen?
Kan iemand iets vertellen over de kwaliteit van de Alpkit fuelpod
die is een stuk goedkoper dan de Revelate gastank.
lees wel dat ze waterdicht niet garanderen

Is de Alpkit fuelpod een goed alternatief?
gieltje schreef:...Probleem met dry-bags is wel dat ze bij off-road gebruik zeer snel kapot schuren. Ik heb zowel Ortlieb als Sea to Summit gebuikt en beiden hebben na dag 1 al gaatjes. Op papier ziet het er goed uit en in bepaalde toepassingen werkt het prima (vooral als het terrein niet te hobbelig is), maar voor off-road touring is het op dit moment toch minder geschikt. Bij 11ANTS (waar ik bij betrokken ben) hebben we wel ideeen om de overmatige slijtage van dry-bags op dragers bij zwaar off-road gebruik op te lossen. Als dat lukt is het denk ik een ideaal systeem voor de Scandinavische fjells en vergelijkbare gebieden.
Alle tassen slijten op de drager. Ik heb daarvoor een stuk uit een poly-urethaan (schuim) oefenmatje geknipt, ca 45x45 cm, 5 mm dik. Het is mijn "kampeer stoel" en het zit dubbelgevouwen op de drager onder de rol tijdens het rijden. Het houdt een paar weken en dan is het tijd voor een nieuw stuk uit het matje.

Dank voor je leuke en informatieve spreadsheet. Je zult je wellicht hebben gerealiseerd dat een frame bag anders fietst dan een rol achterop, maar het is een goed begin.

Frank
De grafiek is interessant (ook ik ben van het meten is weten). Hij zou nog wat duidelijker zijn als de twee assen werden omgedraaid: kosten (en dat is wat gewicht hier is) staan traditioneel op de vertikale as, en opbrengsten (hier: volume) op de horizontale. Wat je dan ziet is dat het niet alleen een tamelijk lineair verband lijkt te zijn, maar ook dat de gemiddelde kosten/het gewicht per liter oplopen naarmate er meer volume nodig is. Dat betekent dat de marginale kosten (het gewicht van elke extra liter) ook flink oplopen. Bij bikepacking zie je dat goed. De eerste tas is de zadeltas, en die geeft veel ruimte voor weinig gewicht, en hetzelfde geldt voor een klassieke Nitto R10 zadeltasdrager met een moderne drybag (20 liter voor 500 gram, ofwel 25 gram per liter). Maar zo'n gastank tasje bovenop je bovenbuis levert je maar iets van een liter op voor rond de 100 gram. Bij traditionele achtertassen zie je het zelfde effect: die Arkel tassen van iets van 22 liter kunnen licht (429 gram) zijn omdat ze slechts een licht ophangsysteem hoeven te hebben en weinig versteviging. De grote Ortliebs hebben meer nodig (al kan het vast een onsje minder).
Invloed op het rijgedrag van je fiets is een ander verhaal natuurlijk.
Wim
Voor mensen die willen experimenteren, hier nog een combinatie van duurzame tassen en lichte drager:

- 1x Tubus Logo Titan : 360 gr (30 kilo draagvermogen - 10 jaar garantie)
- 2x Carradice Super C : 1760 gr (70 liter - 2x buitenzakken per tas niet meegerekend - 2 jaar garantie op breekbare onderdelen - garantie inmiddels verstreken, geen schade opgelopen)

Totaal tassen en drager : 2120 gr
Totaal gewicht geladen tassen : 12 kilo (laatste reis door Frankrijk in 10 dagen)

Deze combinatie is geschikt voor lange reizen maar dan alleen met lichte en compacte spullen. Al mijn spullen passen erin inclusief tent, slaapzak, matje, kookgerei en extra kleding. Ik heb deze combinatie voor verschillende lange reizen met plezier gebruikt. Ik heb geen frametasjes of voortassen nodig. Mensen kijken verbaasd als ik vertel hoe ver ik hiermee reis. Ze associëren de geladen fiets niet direct met een wereldreis. Een foto van de combinatie is hier te zien :
https://flic.kr/p/c5BmcQ
gieltje schreef:Probleem met dry-bags is wel dat ze bij off-road gebruik zeer snel kapot schuren.
Ik denk dat mensen iets te snel voor de licht uitvoering gaan terwijl als je de extra 100g(10L uitvoering) neemt zijn ze een stuk duurzamer. Ik heb eentje die na 11,000km/1jaar continue gebruik nog bruikbaar is(uiteraard niet meer waterdicht).

De oplossing van Frank valt in hetzelfde gewicht categorie denk ik, ook een prima overweging.

Weight/price/durability - Choose two...........
Een paar jaar terug heb ik in Noorwegen gefietst met iets dergelijks als Han: twee Ortlieb Backroller achtertassen (plus tent erbovenop) en een stuurtas. Dat paste net, maar het was wel met uitrusting voor behoorlijk koud en nat weer: extra warme kleding (met wat extra voor als alles nat zou zijn), en een matras en slaapzak voor iets van min 10. Het paste net met genoeg ruimte voor eten voor een dag of twee. De fiets was nog net in balans, maar zwaarder had het achter niet moeten worden (dan zit je toch wel vast aan voortassen). Meestal fiets ik in minder zware omstandigheden, en dat is wat mij betreft een bereik waar ik nog niet de ideale tassen heb. Mijn Arkel Dry Lites van iets van 22 liter zijn weer net te klein voor alles wat langer is dan een lang weekend. Bovendien ben ik echt wel geïnteresseerd in varianten die nog net wat lekkerder sturen doordat het bagagegewicht net wat meer naar het midden van de fiets verplaatst wordt.
Wim
Wim schreef:Maar zo'n gastank tasje bovenop je bovenbuis levert je maar iets van een liter op voor rond de 100 gram.
Wim
Dit vind ik wel een beetje tekentafel retoriek. Ik heb "de man de met de hamer" menig maal op afstand weten te houden met dit litertje gevuld met snacks. :D

Afbeelding
Ik heb ze gewoon in een stuurtas, die overigens ook geen erg gunstige gewicht per liter verhouding heeft. Maar voor de goede orde: dit is geen argument over gewicht maar over gemak.
Arkel Dry in winterse omstandigheden is de moeite waard om te proberen. Alleen ben ik een beetje geschrokken van het foutieve gewicht meegegeven door de fabrikant. Dit is eerder in een ander topic op dit forum aangekaart. Als het gewicht en de volume niet kloppen, wat klopt er nog meer niet aan de tas? Waterdichtheid misschien? Stevigheid? Ophangsysteem? Als de laatst bekende inhoud van 22 liter klopt dan is de tas idd ook niet groot genoeg voor een wintertocht.

Carradice kan het misschien wel aan met een beetje improviseren. Het volume is onvoldoende. Er moeten warme kleren en een goede tent mee. Het canvas gedraagt zich anders in regenachtig weer. En het effect van een permanent vochtige tas op de inhoud is mij nog onbekend. De fabrikant adviseert geregeld in te smeren om de schade te beperken. Zelf denk ik aan een extra stukje zeildoek boven op de tassen ter bescherming. Het tekort aan volume moet dan maar gecompenseerd worden door zeer lichte maar dure winterspullen.
heb net mijn eerste bikepacking avontuurtje er op zitten twee dagen en een nachtje ,ben nu al een groot fan van de Tangle Frame Bag
heb er een die maar tot de helft is ,maar wat is dat handig
verder een backroller van ortlieb achter op en de tarptent aan het stuur gegespt
ging allemaal goed ,alleen dit was een klein tochtje en had niet zo veel bij
maar alles was toch 8 kilo
wat hebben de doorgewinterde mannen en vrouwen bij hun voor zeg een weekje fietsen ,en hoeveel kilo zit je dan op
waar is de meeste winst te halen
De meeste winst zit in lichte compacte slaapspullen: een Exped synmat ul weegt 420 gram en is goed tot een paar graden boven nul. Mijn PHD minim 200 slaapzak (extra breed) weegt 600 gram en is eveneens goed tot een paar graden boven nul. Het zijn ook heel kleine pakjes, waardoor je weer minder/kleinere tassen nodig hebt. Samen is dit dus ongeveer 1 kg, terwijl de traditionele combinatie van een even warme self inflating matras en een kunststof slaapzak al gauw 3 kg weegt en zeker vier of vijf keer zo veel volume inneemt.
Wim
bodhi schreef:heb net mijn eerste bikepacking avontuurtje er op zitten twee dagen en een nachtje
Bodhi, pics willen we zien! :wink:
Han schreef:Arkel Dry in winterse omstandigheden is de moeite waard om te proberen.

Carradice kan het misschien wel aan met een beetje improviseren.
Het canvas gedraagt zich anders in regenachtig weer. En het effect van een permanent vochtige tas op de inhoud is mij nog onbekend. De fabrikant adviseert geregeld in te smeren om de schade te beperken. Zelf denk ik aan een extra stukje zeildoek boven op de tassen ter bescherming.
Ik heb Arkels Dry zijtassen maar die zou ik absoluut niet in zwaar winterweer inzetten. Misschien wel in de NL'se winters maar ik fiets bv ook bij -30C en in die temperatuur breekt veel materiaal. Het ophangsysteem van De Arkels zou hier echt niet tegen kunnen (dat elastiek wordt kijhard en .. plojnk!)

Carradice ken ik niet, maar als je het hebt over vochtig canvas en insmeren denk ik dat dit ook geen goed idee is. Alles wat vochtig is bevriest, wordt stijf, onhandelbaar, breekt ..
gieltje schreef:Ha! Gewichten en volumes, getallen, de onderzoeker in mij wordt wakker :)

Ik heb de getallen van Wim in een spreadsheet gezet, m'n eigen setups gewogen en een plaatje gemaakt dat een aardig overzicht geeft van de onderlinge verschillen.
Mooi werk Giel!
Wim schreef:De meeste winst zit in lichte compacte slaapspullen: ..
Yep, zonder lichte kampeerspullen gaat bikepacken nooit lukken: tent, slaapzak, matje, kleding .. alles moet licht en het moet vooral een klein pakvolume hebben.
Ik kom bv met tent, slaapzak en matje net onder de 2 kg (slaapzak kan -9C hebben) en alles is goed klein te proppen ..


En mensen, bikepacking is toch echt zonder zijtassen! die mogen hier eigenlijk helemaal niet genoemd worden, offtopic! :wink:

Bikepacking is ook een heel andere manier van fietstochten maken, want zonder die zware en onhandige zijtassen kun je routes nemen die je anders nooit of veel moeilijker had kunnen nemen en dat is juist de 'kick' van het bikepacken. Dus dat je opeens wel over de onmogelijkste wandelpaden, geitenpaadjes en de mooiste bergpaadjes kan, daarom kies je voor 't bikepacken.
En omdat je het stoer vind staan, handig is of aan mtb-races zoals de Tour Divide wilt meedoen. :wink:

Denk dat je het ook 'in' je moet hebben, dat het niet voor iedereen geschikt is. Je moet denk ik net iets meer op zoek zijn naar avontuur en vrijheid en ook wat meer lef/durf hebben.
Want volgens mij zijn de meeste mensen toch bang om onvoorbereid te zijn, bang voor het onbekende, bang voor discomfort en willen daarom zoveel mogelijk spullen mee. Dus angst lijkt mij de voornaamste reden dat men zoveel zooi meeneemt. Want stel: de zon schijnt te fel (zonnebrandcreme plus aftersun mee), je krijgt droge lippen (crempje mee), blaren (blarenpleisters), pijn aan je kont (weer een zalfje), een teek (tekentang), muggenbeten (weer een zalfje), het wordt misschien wel donker (zaklamp, hoofdlamp, fietslamp), het wordt misschien wel licht (oogmasker), het wordt misschien wel luidruchtig (oordopjes), het wordt misschien wel te stil (muziek met oordopjes) .. en zo vul je al snel 4 fietstassen, een stuurtas en nog een kanotas voor op de drager en ga je met meer dan 20kg op stap.
En bij bikepacking en ook het UL fietsen laat je al die spullen (dus die angst) achter je. Je vertrekt dus met alleen het hoognodige en ziet wel wat hoe de wind waait.

Ja, dit is alleen maar mijn kijk op het bikepacking hoor.
Bodhi, pics willen we zien! :wink:
En bij bikepacking en ook het UL fietsen laat je al die spullen (dus die angst) achter je. Je vertrekt dus met alleen het hoognodige en ziet wel wat hoe de wind waait.
dus ook geen camera bij mij ,want dat weegt zo weer een paar gram :)
en ik zou niet weten hoe ik een foto moet posten
maar ik zit te wachten op mijn nieuwe cyclocross fiets en dan ga ik alles eens goed uit meten en wegen
maar op slaap en tent gebied zit ik nu op net geen 3 kilo
zou wat winst kunnen halen in slaapzak ,maar dat is een dikke investering
verder nog even kijken wat ik mee wil nemen op kleding gebied en koken
maar alleen kijken en passen en meten geeft al zo veel lol :P
De winst zal inderdaad moeten komen uit de slaapspullen. Ik heb nu een Thermarest slaapmatje (340 gr), een slaapzak tot -8 graden (800 gr) en een liner van katoen voor in de slaapzak (435 gr). Alles weegt rond 1,5 kilo. Het volume valt erg mee. Alles past in een tas en ik hou nog ruimte over.

Ik zoek nog een lichte binnentent voor mijn Shangri-La 3 (800 gr). Ik wil onder de 2 kilo blijven inclusief een grondzeil van rond 300 gr. Voor warme kleding denk ik aan een jas van dons, een bodywarmer, lichte en betrouwbare regenkleding en sokken van wol. Ik doe de kleding altijd eerst in waterdichte zakken en dan in een compressiezak. Dat scheelt in volume. Voor schoenen denk ik aan mesh sportschoenen met water- en winddichte schoencovers. Die zijn licht, comfortabel en drogen snel. Een wollenfietsbroek (is al eerder genoemd op dit forum - door Wim?) zou misschien nog kunnen. Maar hoe gedragen die zich in de winter? Iemand ervaring hiermee?

Mijn streven voor komende wintertocht is dus een lichte paklijst van maximaal 15 kilo zonder voortassen en frametassen, wel met een stuurtasje.

@Yopie: 2 kilo voor slaapzak + tent + slaapmatje is erg knap, maar is dat ook comfortabel bij lage temperaturen rond het vriespunt?
Yopie schreef:
Ik kom bv met tent, slaapzak en matje net onder de 2 kg (slaapzak kan -9C hebben) en alles is goed klein te proppen ..
ben ik benieuwd wat je precies hebt, even gezocht, maar ik dacht dat je dat nog niet genoemd hebt in geen van je posts of ik lees er overheen
Winst haal je inderdaad uit je slaapspullen, inclusief tent. Mijn zomer-set zit op 1.58kg voor tent (, terranova 720g), slaapzak (western mountaineering hilite: 485g), matje (thermarest neoair x-lite 350g) en drybag om e.e.a. in te pakken (28g). In herfst en voorjaar gebruik ik een andere slaapkzak (WM Ultralight) en komt er 390g bij. Ook dan nog net onder de 2kg.

Kookspullen is ook iets om naar te kijken. Vroegah had ik altijd een MSR benzine brander mee. 's winters doe ik dat nog steeds, maar voor zomer trips gebruik ik tegenwoordig gas, alcohol of esbit, afhankelijk van de duur van de trip en bestemming. Met een beetje slim selecteren is daar ook halve kilo te winnen.

Grote "kostenpost" qua gewicht is dan, naast kleding 4kg), gereedschap en onderdelen (1kg). Tweede fatbike binnenbandjes 400g, en dan gebruik je banden die er eigenlijk niet in horen, de echte fatbike binnenbanden van Schwalbe wegen 390per stuk en die van surly meer dan 500g. Hoezo UL?!

Ik kom met deze set up voor zomer gebruik tot ±0 graden op een basis gewicht van 7kg. Dit omvat gereedschap, reserve delen, communicatie, fotografie, slapen, reserve kleding en kookspul en de fietstassen om alles in te vervoeren. Dit is exclusief voedsel, brandstof en de kleding die ik draag.

Per dag die ik unsupported wil zijn komt er 850g bij voor voeding en brandstof.

Totaal gewicht voor een trip van 7-8 dagen is ±13kg. Dit is inclusief pleister en wat zinkzalf :)
Shane schreef:
gieltje schreef:Probleem met dry-bags is wel dat ze bij off-road gebruik zeer snel kapot schuren.
Ik denk dat mensen iets te snel voor de licht uitvoering gaan terwijl als je de extra 100g(10L uitvoering) neemt zijn ze een stuk duurzamer. Ik heb eentje die na 11,000km/1jaar continue gebruik nog bruikbaar is(uiteraard niet meer waterdicht).
Ik heb de nodige drybags geprobeerd van zware Ortliebs van een halve kg (35l uitvoering) tot de lichte sea to summit versies. Of ze slijten of niet hangt erg af van de toepassing. In combinatie met zijtassen (in mijn geval Ortlieb backrollers) ligt de drybag stabieler op de drager en slijt deze veel minder hard. Ik heb dit gebuikt op reizen die voornamelijk op de asfalt en gravel wegen plaatsvinden, ook in het IJslandse binnenland, werkt prima. In een bikepacking setup, waar je een smal profiel wilt hebben en geen uitstekende zijtassen, kan de drybag meer bewegen, zeker als je off-road rijdt. Onafhankelijk van het gewicht van de drybag slijten ze bij mij in dag een al door. Het zou kunnen dat de drybag bij off-road gebruik met zijtassen wel langer heel blijft. In de het binnenland van IJsland hield m'n drybag het goed uit icm zijtassen, maar dat gebied beschouw ik nog niet als off-road terrein. De paden waar ik met bikepacking kom zijn iets ruiger.
Shane schreef:Weight/price/durability - Choose two...........
I think these days it's possible to have your cake and eat it, or at least get a few bites in :)
jasmon schreef:Kan iemand iets vertellen over de kwaliteit van de Alpkit fuelpod
die is een stuk goedkoper dan de Revelate gastank.
lees wel dat ze waterdicht niet garanderen

Is de Alpkit fuelpod een goed alternatief?
Ja dat kan ik. Ik heb ze beiden. Gisteren m'n eerste rit met de Alpkit fuelpod gedaan. Na 8km heb ik hem verwijderd. De tas is veel minder stabiel dan de Revelate gastank en was niet te fixeren op het midden van de boven buis, de tas hing constant scheef. Heel irritant. De fuelpod werkt met losse klitteband stroken die via een band aan de tas op verschillende plaatsen te gebruiken zijn. Doordat het klitteband niet aan de tas gestikt zit kan de tas bewegen. De gastank daarentegen heeft gestikte stroken klitteband en bij de achterste band wordt terug gestoken via een "oog" waardoor deze veel strakker aan te spannen is. Mocht je een stuurpen hebben die meer dan 5cm boven je bovenste balhoofdcup uitsteekt dan zal de stabiliteit iets beter zijn omdat je 2 klittebandjes om je stuurbuis kunt leggen. Ik reed met een klittebandje om de stuurbuis en dit is onvoldoende. Qua waterdichtheid is het wel ok. Gisteren 7 uur in de zeikende regen en bagger gereden, de inhoud was nog droog. Alpkit garandeerd het niet, maar in de praktijk is het aardig dicht, dat geldt overigens ook voor de gastank. Ik heb besloten m'n fuelpod weg te doen en de gastank te blijven gebruiken.