Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rx100 - Forum Wereldfietser

rx100

Hoi,

Ik heb hier een oude koersfiets staan die ik ga ombouwen naar een recht stuur. Ik vind vrij gemakkelijk alle benodigde onderdelen, maar ik twijfel over de shifters. Het is een Shimano rx100 achterderailleur 8 speed. Zou dit werken met shifters genre Alivio?
Voorderailleur kan geen probleem zijn dacht ik. Er staat een dubbel crankstel op...Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Nu weet ik niet hoe het met de oude groepen zit.
Maar met de nieuwe groepen is juist de voorderri het probleem.
Tegenwoordig heb je speciale raceshifters voor rechtstuur op de markt.
Maar ik weet niet of dat met zo'n oude racegroep ook nodig is.
Ja dat gaat prima werken.
Dat van die speciale raceshifters wist ik, maar die zijn enkel beschikbaar voor 9 of 10 speed. (ketting en cassette zijn nog in prima staat, anders zou ik alles gewoon vervangen hebben door 9 speed).
In de hoop dat Gideon gelijk heeft zal ik me een setje Alivio shifters bestellen, bedankt voor jullie antwoorden!
Gaat met schakelen prima werken, maar minsten zo belangrijk is hoe je gaat remmen. Alivio shifters/brakehandles zijn voor V-brakes. Ik neem aan dat je dual pivot remmen hebt. Dat gaat niet samen. Remmen zullen voortdurend blokkeren. :cry:
Advies is dus losse shifters en losse remgrepen voor dual pivot remmen op het stuur.
iddi schreef:Dat van die speciale raceshifters wist ik, maar die zijn enkel beschikbaar voor 9 of 10 speed.
Nee hoor ook voor 8 speed.

8 speed r440
De geschikte remhendels had ik nog liggen, dat is geen probleem.
Ik heb een setje Acera shifters besteld, pak(je) goedkoper dan Alivio en voor wat het moet dienen lijkt het me goed genoeg....