Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Einde velg - Forum Wereldfietser

Einde velg

Fietsreizigers zullen misschien voor andere velgen kiezen, dus dit overkomt hen niet...

Afbeelding

Het is een Mavic 1.17 26 inch mtb-velg. Er zat een 2.15 mtb-band op met 2.5 atm. Na een klapband bleek 40 cm van de zijkant van de velg afgescheurd. Ik weet niet wat oorzaak en wat gevolg was. Het gebeurde op een asfaltweg.
De velg was volgens de fietsenmaker niet overmatig gesleten. Wel gebruikt met Magura velgremmen. Hij had nooit eerder zoiets gezien bij een aluminium velg.
Hoe oud was die velg dan?
Geen idee hoe oud. Maar leeftijd lijkt me ook niet zo'n issue, want aluminium wordt toch niet zwakker door alleen het tijdsverloop.
Wel een issue voor garantie.
Ik heb bij een wiel dat veel kilometers had gemaakt een scheur van 15 cm in de velg gehad in het midden van het remvlak. Op dezelfde plaats dus waar jouw velg is gebroken. Bij mij kwam het niet tot breuk omdat ik het op tijd opmerkte. De velg werd naar buiten gedrukt en ging tegen een remblokje lopen. De oorzaak was duidelijk dat de velgrand ver was ingesleten door veelvuldig remmen. Het is aan te bevelen om dit bij veelgebruikte velgen in de gaten te houden want als het op vakantie mis gaat, kan het veel tijd kosten voor een nieuwe velg of wiel gevonden en gemonteerd is.

Nu we het toch over velgen hebben overkwam me laatst nog iets merkwaardigs bij een Mavic velg. Het remmen werd onregelmatig, net of er op een deel van de velg een zwaar punt zat (Magura HS33 velgremmen). Bij controle van de velg bleek dat de remrand aan beide zijden van de velg ter hoogte van het ventiel naar buiten was gedrukt. De velg was ter plaatse van het ventiel 0,3 mm breder. Waarschijnlijk heb ik de band een keer te hard opgepompt. Ik hou van harde banden; 4,5 bar bij een 26 x 2 band. Volgens het opschrift op de band is dat het maximum maar wellicht is dit voor sommige velgen te veel. Maar het kan ook zijn dat ik de band een keer op het gevoel heb opgepompt met een pomp zonder manometer en de druk daarbij nog een paar bar hoger is geworden. Ik heb de velg in de bankschroef recht gemaakt maar durf sindsdien toch niet meer hoger te gaan dan 3,5 bar.
Meer velg leed.
Gescheurde velg na drie dagen mountaibiken op de Camino dit voorjaar.
Vermoedelijk door te hoge spaakspanning.
Gelukkig onderweg snel een nieuwe wiel kunnen kopen.
(Specialized Mountainbike met schijfremmen van één jaar oud).

Afbeelding

Afbeelding
Gerard M schreef:Het is aan te bevelen om dit bij veelgebruikte velgen in de gaten te houden want als het op vakantie mis gaat, kan het veel tijd kosten voor een nieuwe velg of wiel gevonden en gemonteerd is.
Tijdverlies is echt niet het ergste. Het kan ook levensgevaarlijk zijn. Ik heb hier nog een prachtig voorbeeld staan van een door slijtage uitgescheurde velgrand die - gelukkig zonder ernstige gevolgen - tot een volledige blokkering van het wiel aanleiding gaf.

Renaat