Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duizelig, water en regelmatig iets nuttigen - Forum Wereldfietser

Duizelig, water en regelmatig iets nuttigen

Vorige week deed ik een 5 daags tochtje met een 100 km daggemiddelde en een temperatuur welke varieerde tussen 25° en 32°. Het belangrijkste wat ik toen heb geleerd is dat je (voortdurend) veel, echt véél moet drinken, gewoon water. Eenmaal ging ik bijna volledig onderuit, gebeurt natuurlijk op zo’n smerige smalle helling met daarnaast een roestig hekwerk en een afgrond. Ik voelde het te laat aankomen, begon namelijk in mijn benen te trillen, lichtelijk zwart werd het voor mijn ogen, vergat dat mijn voeten in clicks zaten en viel gelukkig tegen het hekwerk. Krijg met trillende handen de waterbidon nog aan mijn mond, bleef echter leunen tegen het hekwerk. Valt ook nog die bidon in de diepte en krijg vervolgens met trillende handen amper de grote sigg fles uit de bidonhouder. Vervolgens weet je niet hoe snel je druivensuikerpilletjes moet pakken, een paar biscuits eten en véél water. Langzaam gaat het dan weer goed. Wat kan een fietser zich dan beroerd voelen. :roll: :roll:

Hierdoor wel geleerd: regelmatig drinken en eten.

Frits
Jij bent wel van de open deuren de laatste week he:)?
Louis had nog zo gewaarschuwd. :lol:
Travelmaster schreef:Jij bent wel van de open deuren de laatste week he:)?
Ik moet even bijtanken, even relaxen en even het "oude wijf" uithangen. Daarom is dit óók de rubriek Kletspraat. :wink:
Ik mag dat wel:).
Door de jungle fietsend is zo'n 2 liter water per uur niet heel vreemd. In de praktijk vond ik het niet bij te houden qua water filteren, maar gelukkig (nog) niks aan overgehouden. Ook al was het water uit de buitenkraantjes soms pas na een minuutje meer doorzichtig dan roestkleurig.

Ik kan me voorstellen dat hier in de lage landen een liter per uur ook wel reëel is in de zomer.
Het waterverbruik is niet alleen afhankelijk van de temperatuur, maar ook van het inspanningsniveau. Hetzelfde geldt voor je voeding. Hoe hoger het inspanningsniveau, hoe meer je je glycogeenvoorraad aanspreekt of deels op eiwitverbranding overgaat. Zeker als ook het adrenalineniveau door sportstress stijgt.
Een hoog inspanningsniveau gaat zich vaak wreken bij meerdaagse tochten en onvoldoende rust.

Ik drink bij heet weer zelden meer dan een halve liter water per uur en heb voor voeding bij lange ritten voldoende aan de spijsvertering en voornamelijk vetverbranding. Nooit sportdrank of sportvoeding.

Piet.
En op tijd beginnen te drinken is ook een niet te verwaarlozen detail. Loes
Ehmmm.

Weet je zeker dat het alleen water het beste is? Probeer in die omstandigheden (duizelig, trillen) misschien ook eens een beetje zout water (theelepeltje in een mok met water, twee eetlepels naar binnen en als dat het is merk je dat heel snel, binnen minuten).

Ik zou in meerdaagse inspanningen in dat soort weersomstandigheden wat bouillon ofzo in in ieder geval één maaltijd per twee dagen toevoegen.
Ik moet wel zeggen dat ik zelf op alleen water zo flauw als een dweil wordt. Meestal vind ik het wel lekker om 1 op 2 te mengen met cola, icetea of appelsap. Met 1 op 2 bedoel ik dan 1 deel cola met 2 delen water. Voordeel is ook dat dit in elke uithoek van de aardbol te brouwen is, en steriel zolang je ook flessenwater gebruikt.
Ik ben geen arts ofzo maar toch even het volgende:

Als je veel zweet tijdens inspanning, ga je behalve vocht ook veel zouten kwijtraken. Die zouten maken deel uit van je vochthuishouding, alleen al omdat er in je lichaam vloeistoffen zitten met een zeker osmotische waarde. Mis je die zouten, kan het lichaam het water niet vasthouden.

Als je zoekt op zouttekort en sodium deficiency, dan vindt je bijvoorbeeld dit, http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... -fout.html :
"Veel symptomen die op een zouttekort wijzen zijn ook een symptoom voor uitdroging. Wanneer je door te weinig drinken, vooral in de zomer of in tropische landen, een vochttekort hebt dan gaat dit vrijwel altijd gepaard met een zouttekort."

Nu gaat dit artikel over natrium (sodium), maar er zijn meer "zouten" (electrolyten). Als je zo'n aanval hebt gehad van vochttekort of bv natriumtekort en je neemt wat zout in vocht in, gaat in ieder geval je bloeddruk omhoog wat de duizeligheid en de slapheid deels wegneemt. Het denk ik wel verstandig ervan uit te gaan dat de hele vocht/electolytenhuishouding een opdonder heeft gehad, en dat er meer dingen zijn die bijvulling behoeven, behalve keukenzout en water. Vandaar ook b.v. wat bouillon en een fatsoenlijke maaltijd.

De sympomen die je noemde zijn m.i. wel passend bij zo'n episode. De langzame verbetering past ook prima bij het effect van het zout dat uit de biscuitjes langzaam wordt opgenomen.