Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Arc’teryx Gore-Tex jassen - Forum Wereldfietser

Problemen met Arc’teryx Gore-Tex jassen

Bij twee van mijn Arc’teryx Gore-Tex jassen laat de omslag aan de onderzijde van de jas, waar het elastiek door loopt, los. Arc’teryx gaat het probleem, uit coulance, oplossen.

In het verleden heb ik een Berghaus Gore-Tex Extreem gehad waar de tape op de naden, aan de binnenzijde, los liet. Berghaus gaf toe dat er een productiefout was gemaakt bij deze jassen en ruilde mijn jas zonder problemen om voor een nieuwe. Arc’teryx komt met het verhaal dat de jassen verkeert zijn gereinigd maar dit is niet het geval. Mogelijk maakt Arc’teryx Gore-Tex jassen met een productiefout maar wil dit niet toegeven.

Het probleem is mijns inziens dat de omslag aan de onderzijde van de jas, waar het elastiek door loopt, met tape moet worden vastgezet in plaats van dat deze wordt geplakt.

Mijn vraag is, zijn er mensen die het geschetste probleem met Arc’teryx Gore-Tex jassen herkennen.
ook bij mij is aan de onderzijde de lijm losgelaten (wel jas van een jaar of 5 oud).
ik heb m uiteindelijk maar gewoon laten stikken (E4) ipv plakken (veel duurder). ondanks dat door stikken de jas daar niet meer waterdicht is, bedacht ik me dat 2 cm verder naar beneden het toch al niet waterdicht is (= nml einde vd jas...)
henkk schreef:Arc’teryx komt met het verhaal dat de jassen verkeert zijn gereinigd maar dit is niet het geval.
[...]
Het probleem is mijns inziens dat de omslag aan de onderzijde van de jas, waar het elastiek door loopt, met tape moet worden vastgezet in plaats van dat deze wordt geplakt.
Vertellen ze ook wat wel en niet correcte manieren zijn om de jas te reinigen? Want dat is wel goed om te weten voor gebruikers.

Ik moet wel zeggen dat ik me afvraag waarom je denkt dat tape beter is dan plakken. Want tape is ook maar een kwestie van een laagje er op plakken. Als je dezelfde lijm los tot je beschikking hebt, wat niet onwaarschijnlijk is als fabrikant, zou ik niet weten waarom tapen sterker is. Maar ik ben niet bekend met de constructie van de jassen van Arc'teryx en misschien is hun tape wel bijzonder. Deze vraag komt vooral voort uit mijn interesse in de constructie van outdoorkleding omdat ik veel dingen zelf maak.

Lieke: TNF denkt er net zo over: ik heb van hen een 2.5 laags jasje, dus zonder voering. Daardoor kan je precies zien welke naden er wel en niet getaped zijn. De onderkant is gewoon gestikt en daarna niet getaped. Zeker als er een passende naald gebruikt is komt er toch amper vocht door die miniscule gaatjes in een stuk stof waar geen water op blijft staan omdat het in de regel verticaal hangt.
SanneB schreef:Vertellen ze ook wat wel en niet correcte manieren zijn om de jas te reinigen? Want dat is wel goed om te weten voor gebruikers.
Ja,
Arc’teryx heeft vastgesteld dat de schade veroorzaakt is door verkeerd gebruik van Nikwax was-/impregneermiddel. Ze reinigen de jassen en voeren onder coulance reparaties uit. Het is belangrijk dat je de klant bij terugkeer van de jassen op het hart drukt dat de jassen anders onderhouden moeten worden.

Voorkomende fouten:

- Te veel wasmiddel toevoegen, of een waterbesparend wasprogramma draaien (concentratie wasmiddel is dan te hoog);
- Impregneermiddel niet in een wasprogramma inspoelen, maar in een spoelcyclus (verschil: spoelen gebeurt koud en geeft vlekken, wascyclus is meestal 40 graden).

SanneB schreef:Ik moet wel zeggen dat ik me afvraag waarom je denkt dat tape beter is dan plakken. Want tape is ook maar een kwestie van een laagje er op plakken.
Bij mijn andere Gore-Tex jassen zijn de omslagen aan de onderzijde met tape vastgezet en laten niet los. Vandaar mijn oplossing voor het probleem om tape te gebruiken om de omslag vast te zetten.