Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin GPSMAP 62s vragen - Forum Wereldfietser

Garmin GPSMAP 62s vragen

Ik zit te lonken naar een nieuwe GPS. Nu gebruik ik al een aantal jaren de GPSMAP60c waar ik mee kan lezen en schrijven, in combinatie met MapSource.
Ik zit te kijken naar de GPSMAP62S omdat:
- Deze (denk ik, zie vraag) meer tracks met meer punten kwijt kan (de 60 kan maar 20 tracks met elk maximaal 500 punten)
- Paperless geocaching ondersteunt.

Maar voordat ik de knoop doorhad wil ik graag nog wat bevestiging op dingen die ik al wel opgezocht heb, maar me niet helemaal duidelijk zijn. Ik kweet dat een aantal mensen hier het ding hebben, dus misschien kunnen die me helpen.

1. Klopt het dat hij 200 tracks met een onbeperkt aantal punten ondersteund?

2. Kun je de Openfietsmap erop zetten?

3. Kun je hem gebruiken met MapSource of alleen met Basecamp?

4. Heeft iemand ervaring met het paperless geocachen? Hoe zet de je volledige (!) informatie van meerdere caches er in een keer op? Ik ben Premium Member, en ben gewend met pocket queries te werken.

5. Past hij in dezelfde houder als de 60?

6. Heb je nog andere tips?

Misschien handig om te vermelden dat ik bewust niet voor de 64s ga. Die is me iets te nieuw en ik zie de voordelen er (nog) niet zo van in.

Alvast dank!
Heb twee jaar geleden de overstap gemaakt van de 60 naar 62. Ook voor de 62 is veel info te op internet te vinden die je helpen om je weg te vinden. Ingaand op je vragen,
1: Klopt
2: kan
3: Ja, gebruik ook beide naast elkaar.
4: weet ik niet.
5: Neen, heeft een andere stuurhouder, maar is niet duur, geloof iets van 14 euro.
6. Doen. Is vooral sneller en heeft (nog) meer mogelijkheden. Draad loos communiceren met ander GPS om routes te delen.

Succes, en houd ons op de hoogte van je overwegingen en keuzes.

Gr Leo
Doen Hans! Je zult er geen spijt van krijgen, vooral het gedonder met onderbroken tracks van de 60 kun je missen als kiespijn, ik heb die overstap ook gemaakt twee jaar geleden.
Peter
Ik moet binnenkort waarschijnlijk ook aan een nieuwe GPS aangezien de gpsmap60csx die ik nu heb ouderdomskwalen heeft (uitvallen, weigerende aanknop).

Mijn nadelen bij deze GPS zijn het aantal tracks, dat is opgelost met de 62 zoals ik hierboven lees. (geldt dit ook voor de opslag van track logs die ik opsla en na mijn vakantie wil uitlezen.)

Bovendien vraag ik me af of je naast het uitwisselen tussen GPS je ook routes kan uitwisselen met je telefoon zodat je ze kan delen via strava ( of de Garmin variant) of kan bewaren
Wottie,

Net zoals bij de 60 slaat de 62 de tracks ook 'op de achtergrond' op. Dat wil zeggen dat als je de GPS als 'mass-storage' aansluit (Systeem menu> Interface), je hem als extra drive in je PC ziet. Per dag wordt er een GPX file aangemaakt di eje er dan zo af kan halen. Je moet dit wel instellen bij de Tracks (Geheugenkaart instellingen> Log track op geheugenkaart).

Volgens mij kun je met de 62 alleen uitwisselen met andere Garmin apparaten omdat ze een eigen overdrachtsprotocol gebruiken. Maar dat weet ik niet zeker.
HansvanderVeeke schreef:Wottie,

Net zoals bij de 60 slaat de 62 de tracks ook 'op de achtergrond' op. Dat wil zeggen dat als je de GPS als 'mass-storage' aansluit (Systeem menu> Interface), je hem als extra drive in je PC ziet. Per dag wordt er een GPX file aangemaakt di eje er dan zo af kan halen. Je moet dit wel instellen bij de Tracks (Geheugenkaart instellingen> Log track op geheugenkaart).

Volgens mij kun je met de 62 alleen uitwisselen met andere Garmin apparaten omdat ze een eigen overdrachtsprotocol gebruiken. Maar dat weet ik niet zeker.
Je track bewaren/wegschrijven op geheugenkaart is een mogelijkheid die je niet meer op de nieuwere apparaten van Garmin aantreft, helaas. Alleen op de oudere modellen kon dat en waarom Garmin daar vanaf is gestapt is me een raadsel en zeer frustrerend (ben al eens wat tracks kwijtgeraakt door crashes van het apparaat). Met veel moeite met een OTG USB kabeltje en een Android tablet lukt het om de interne drive van bv een Oregon 600 te benaderen om de tracks eraf te halen om ze bv online te zetten of te backuppen. Hiervoor moet je eerst de SD kaart eruit halen, anders ziet de tablet de Garmin schijf niet. Ik denk dat dit niet anders werkt op een GPSMAP 62.
Draadloos communiceren via het ANT protocol kan de Oregon overigens wel met de meeste andere (nieuwe) Garmins, oa met de Dakota maar waarschijnlijk niet met de meeste smartphones. Bluetooth zou ook moeten kunnen maar of dit werkt zou je op het waypoint forum moeten navragen.
De tovenaar schreef:
Je track bewaren/wegschrijven op geheugenkaart is een mogelijkheid die je niet meer op de nieuwere apparaten van Garmin aantreft, helaas. Alleen op de oudere modellen kon dat en waarom Garmin daar vanaf is gestapt is me een raadsel en zeer frustrerend
Oei, dat had ik niet gedacht. Dat is inderdaad een minpunt. Ik maak daar bij de 60 altijd gebruik van. Nu moet je er dus om denken elke dag je track te saven.
Voordeel is wel dat je nu meer dan 20 kunt bewaren.
Ik neem aan dat je die wel gewoon kunt inlezen met Basecamp of MapSource?

Nog iemand die geocache ervaring heeft met dit apparaat? Of doen fietsers hier niet aan?
Saven gaat ook automatisch, maar in het interne geheugen ipv de SD kaart. Gaat er wat mis door een crash, dan zou het kunnen dat je data verliest (maar dat kan natuurlijk ook in geval van een corrupte SD kaart).
Inlezen kan in zowel Basecamp als Mapsource. Mapsource is echter iets minder compatibel. Bv op de Oregon en Dakota kan Mapsource geen waypoints meer 'zien' die je op de GPS hebt opgeslagen. Daarvoor heb je weer Basecamp (of via bestandsbeheer / verkenner) nodig om ze naar je pc te kopieren. Wat betreft tracksbeheer is sowieso Basecamp een véél uitgebreider programma. Mapsource kan bv maar één track tegelijk openen, dus het is sowieso verstandiger om langzaam maar zeker over te gaan op Basecamp. Ik blijf echter ook nog steeds Mapsource gebruiken, omdat dit veel sneller werkt dan het logge Basecamp. :wink:
Op de Etrex 30 gaat het wegschrijven van tracks naar de geheugenkaart wel automatisch. Ik kan dit instellen via de functie "autoarchiveren". Dit kan ingesteld worden wanneer het geheugen van het apparaat vol is, dit kan dagelijks en dit kan wekelijks.

Dit betekend toch dat het wegschrijven van tracks naar de geheugenkaart automatisch gaat of maak ik een denkfout?
De tovenaar schreef: Wat betreft tracksbeheer is sowieso Basecamp een véél uitgebreider programma. Mapsource kan bv maar één track tegelijk openen, dus het is sowieso verstandiger om langzaam maar zeker over te gaan op Basecamp. Ik blijf echter ook nog steeds Mapsource gebruiken, omdat dit veel sneller werkt dan het logge Basecamp. :wink:
Een beetje off-topic, maar gezien het feit dat ik de TS ben, veroorloof ik me dat:

Ik zet nu per vakantie de kaartdelen over die ik nodig heb. Tegelijk met de routes, tracks en waypoints. Werkt dat net zo bij Basecamp?

En mijn GPSMAP 60 crashte zelden of nooit. Misschien in al die jaren 2-3 keer. Is dat anders bij de 62? Ik krijg de indruk dat deze veel vaker vastloopt.
En nog een tweede vraag:

Heeft iemand ervaring met de aparte temperatuursensor die je met de 62 kan koppelen?
Ik vraag me nl af of deze koppeling 'peristent' is, dwz als het apparaat uit en aan gaat, dan gaat hij gewoon door met temperatuur meten, of dat je na elke opstart hem opnieuw moet koppelen?
HansvanderVeeke schreef:Ik zet nu per vakantie de kaartdelen over die ik nodig heb. Tegelijk met de routes, tracks en waypoints. Werkt dat net zo bij Basecamp?
Voor het verzenden van kaarten heeft Garmin een apart programma naast Basecamp (Mapinstall) maar je kan alles wat je in Mapsource gewend was ook in Basecamp. Voordeel is verder dat je gewoon met de Windows verkenner meerdere kaartensets (img) naast elkaar kunt kopieëren, daarbij heb je geen Mapsource meer nodig. Je oude 60 kan maar één (samengestelde) kaartenset lezen.
HansvanderVeeke schreef:En mijn GPSMAP 60 crashte zelden of nooit. Misschien in al die jaren 2-3 keer. Is dat anders bij de 62? Ik krijg de indruk dat deze veel vaker vastloopt.
Heb geen ervaring met de 62 maar in vergelijking met mijn oude Etrex crashte de Dakota en Oregon ook vaker. Maar de snelheid waarmee je door een kaart scrollt en de kwaliteit van het kaartbeeld is zoveel beter t.o.v. de oudere generatie dat je deze haperingen voor lief neemt.
HansvanderVeeke schreef:En nog een tweede vraag:
Heeft iemand ervaring met de aparte temperatuursensor die je met de 62 kan koppelen?
Ik vraag me nl af of deze koppeling 'peristent' is, dwz als het apparaat uit en aan gaat, dan gaat hij gewoon door met temperatuur meten, of dat je na elke opstart hem opnieuw moet koppelen?
Koppelen gaat automatisch maar de registratie stopt natuurlijk.
Minko, dank je voor je antwoorden. Ik ben in principe al om.

Ik zou alleen nog wat meer willen weten over het paperless geocachen, maar blijkbaar is dit geen ding voor fietsers (terwijl het me toch op de mooist eplekjes brengt tijdens de fietsreizen).
Uh nog nooit 200 tracks erin gezet - waarom zou je? En ja het is een verademing dat er nu zoveel punten in kunnen.
Ja
Ik gebruik Basecamp maar werk met Apple
4. Heeft iemand ervaring met het paperless geocachen? Hoe zet de je volledige (!) informatie van meerdere caches er in een keer op? Ik ben Premium Member, en ben gewend met pocket queries te werken.
Mail es met Ellen en Elmar van fietsjunks. Die cachen ook
Weet niet
Wij hebben hem ook sinds een jaar. Af en toe doet hij moeilijk en lijkt het alsof je batterijen zo leeglopen. FF het xtra geheugen kaartje eruit en erin werkt tot nu toe. Wij zijn vrij tevreden. We hadden de voorloper van jouw Garmin en toen ik het nog moest leren vervloekte ik hem soms. Maar deze is veel eenvoudiger dan je voorganger in het gebruik.
Als je nog vragen hebt - je weet hoe ons te bereiken.
HansvanderVeeke schreef:En nog een tweede vraag:

Ik heb een 62st sinds twee weken, de eTrex beviel me toch niet zo. Met name het bedienen tijdens het fietsen vond ik lastig met dat stickje.

Ik heb nu vrij (helaas nog maar één dag) en ik heb een week in NL en Duitsland gefietst, ik zit nu in Xanten. De 62 is me tot nu toe prima bevallen, ik heb hem voornamelijk gebruikt om tracks te volgen, maar ook een paar keer een route laten berekenen.

Wat betreft de Tempe, je moet de sensor één keer verbinden met 62. Daarna maken ze automatisch verbinding en ontvangt de 62 de temperatuur informatie van de Tempe. De temperatuur wordt weggeschreven in de log van de 62 en je kunt in het Tripcomputer deel de temperatuur laten weergeven.
Als de specs dat zeggen dan is dat zo. Beperking is het geheugen kaartje.

Ja werkt perfect kan je img bestanden downloaden en er zo op zetten buiten basecamp om!

Beide maar basecamp heeft de voorkeur. Ik vind basecamp op windows beter werken dan op mac als je tracks gaat bewerken(ik heb beide).

Nee nieuw type houder nodig.

Koop een 16gb sd kaart en zet er zoveel kaarten op als passen. Je kan kaarten die je niet gebruikt uitzetten dan worden ze niet gebruikt en is hij sneller.

Let op de firmware updates die zijn er niet voor niets! Nog nooit problemen meegehad na updaten.
Koop ook flinke oplaadbare batterijen gaat hij nog langer mee.

Let op dat je verlichting uitstaat. Bij staat hij nog wel eens aan zonder dat ik weet hoe en waarom.

Regel(of koop of whatever bij mij werkte de kaarten van mijn auto gps er ook op) de laatste versie city navigator 2014,40 dan heb je gelijk veel poi's uit de buurt op je gps. Kaart uitzetten maar voor poi's zoeken erg handig.
Ik kan melden dat hij morgen geleverd wordt. Ik kijk met name uit naar het paperless geocaching.
Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdragen.
Ik heb hem afgelopen weekend mee gehad. Het is nog even wennen, er zijn voor- en nadelen tov de oude 60Cx. Maar al met al ben ik wel tevreden over.

Ik heb er ook een losse temperatuur sensor bij. Werkt prima, maar hij logt hem niet in de tracklog (sporenopslag).
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik de temperatuur ook mee laten loggen in het bestand?
Om de temp log te zien moet je Basecamp gebruiken, Mapsource ziet die data helaas niet.
Dank je Minko.

Eindelijk een reden om Basecamp eens te installeren :-)