Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewetensvraag... - Forum Wereldfietser

Gewetensvraag...

Hallo medefietsers,

Ben je ooit te oud om een wereldreis op de fiets te maken?

Zijn er mensen die nu spijt hebben dat ze toen niet die stap genomen hebben?

Zomaar een overpeinzing...

Ohja, wij zijn 30 en 31 en zouden best weg willen over 2/3 jaar!

Groetjes,
El & El

Jullie zijn jonkies en bij lange na nog niet te oud voor een wereldreis!!!!
Er zijn diverse globetrottende fietsers die twee keer zou oud zijn als jullie!!!

Je bent nooit te oud om wat dan ook in je leven te doen, je kan wel te laat zijn en dat zou zonde zijn, dus waarom niet nu!
Groet,
Rena :wink:

Toen wij in Nieuw Zeeland fietsten was er een berichtje op het nieuws over twee fietsers uit Canada. Helaas een wat minder leuk bericht. De vrouw van het stel keek niet goed uit bij het oversteken met haar fiets en werd aangereden. Beide fietsers waren 90 jaar!! Of je nu moet concluderen dat ze wellicht te oud waren voor een fietsreis laat ik aan jullie...

Groet Leo

Je wilt niet weten hoeveel kinderen er jaarlijk aangereden worden!!!

Nee El en El. Je bent nooit te oud! Tenminste... Zolang je kunt fietsen. Ik ken behoorlijk wat mensen die met de VUT zijn en overal fietsen. Je moet alleen je afstanden aanpassen en voor vlakke landen kiezen. Gelukkig zijn er meer wegen die horizontaal lopen dan dat er verticaal lopen :D

Een tip. Doe nu wat je wilt. Er zijn genoeg redenen om nu nog niet weg te gaan. Vorig jaar is mijn net gepensioneerde buurman met een ziekenwagen afgevoerd. Dat was voor mij een eyeopener. Je kan je wel het hompeschompus werken, maar waarvoor? Tot je dan eindelijk met pensioen gaat en dan -zoals mijn buurman- net een hartinfarct krijgt? Stel niet uit wat je nu nog wilt doen.

En eh.., ik zelf kies er bewust voor om in niet-westerse landen te fietsen, omdat die razendsnel aan het veranderen zijn. Stel die tochten door de VS, Europa, Australie en New Zeeland dus nog maar even uit. Dat kan later nog. En als je dan goede medische voorzieningen nodig hebt, dan zijn die daar beter voorhanden dan in Afrika.

Hoi El&El,

Je kunt de vraag ook omkeren natuurlijk: kun je ook te jóng zijn voor een wereldreis of een andere fietsvakantie?
Mij vriend en ik zijn 20 en bijna 20 en hebben er tot nu toe vier fantastische fietsvakanties opzitten. Steeds hebben we het gevoel meer aan te kunnen. Sommige dingen zien we nu echter nog niet helemaal zitten, wellicht omdat het over landen gaat die ver buiten Europa liggen en waar we nog nooit zijn geweest, misschien ook omdat we nog niet zoveel levenservaring hebben..
Feit is volgens mij wel dat de meeste vakantie-/wereldfietsers zo gemiddeld minstens 10 jaar ouder zijn dan wij...wat dat betreft ben je op je dertigste dus sowieso nog niet te oud voor een wereldreis :wink:
Het lijkt me wel dat het steeds zwaarder wordt naarmate je écht ouder wordt (60+ ofzo, misschien nog wel ouder). Dat je minder makkelijk écht grote tochten aan kunt. Ik snap wel dat je het tempo wat verlaagt, maar ook qua comfort en levensomstandigheden lijkt het me dat je steeds minder maanden lang uit een 'fietstas' wilt/kunt leven.
Als ik zo lees dat jullie over een jaar of 2/3 wel op de fiets willen stappen en weg willen gaan, krijg ik helemaal de kriebels, ik denk dat het er bij ons binnen nu een een paar jaar misschien ook wel van gaat komen...het is in ieder geval heerlijk om te fantaseren waar je nog allemaal heen kunt fietsen...Hebben jullie al plannen?

Groet,
Gudrun

Gudrun schreef: :oops:
wat dat betreft ben je op je dertigste dus sowieso nog niet te oud voor een wereldreis.Het lijkt me wel dat het steeds zwaarder wordt naarmate je écht ouder wordt (60+ ofzo, misschien nog wel ouder). Dat je minder makkelijk écht grote tochten aan kunt. Ik snap wel dat je het tempo wat verlaagt, maar ook qua comfort en levensomstandigheden lijkt het me dat je steeds minder maanden lang uit een 'fietstas' wilt/kunt leven. :oops:


Ik ga nog wel even door!!! :D

Wil

Haha, oké, sorry...naarmate je écht ouder wordt (100 ofzo, misschien nog wel ouder)... :P
Mijn punt was eigenlijk, dat ik me voor kan stellen dat je op een gegeven moment wat meer comfort wilt en dus je wereldreisplannen wat aanpast.

Hulde, niets dan hulde voor de wereldfietser van boven de 60!

Gudrun

Hoi El & El,

Wat ik in de "discussie" mis is of men wel nadenkt over de gevolgen die een wereldreis heeft op je pensioen en AOW.

Zelf ben ik kind van een voormalige wereldfietser/reiziger en mijn vader plukt nu de zure vruchten van zijn 5 jaar lange tocht over de wereld. Omdat je je opbouw van je pensioen onderbreekt bouw je sowieso al minder pensioen op dan iemand die 40 jaar heeft gewerkt. Echter, omdat je een jaar, of meerder jaren, niet in Nederland premie voor je AOW hebt afgedragen kort de sociale verzekeringsbank je met 2% voor ieder jaar dat je geen premie hebt afgedragen. M.a.w. mijn vader krijgt 10% minder AOW en hij heeft een ook al een klein pensioen ........

Het is absoluut niet mijn bedoeling om jullie van jullie idee af te brengen. Helemaal niet zelfs. Ik speel zelf ook met de gedachte om "binnenkort" op wereldreis te gaan. Alleen moet ik niet te lang wachten, ben immers ook al 33. Ach, en anders ga ik later wel in het toekomstige wereldfiets-bejaardentehuis wonen. Kunnen de voormalige wereldfietsers me onderhouden met al hun mooie verhalen. :D

Moraal van het verhaal. Ga op wereldreis als je dat wil maar denk wel na over de financiele gevolgen. Die merk je pas als je 65 bent.

Vriendelijke groet,
Maikell

Hi Maikell (en de anderen),

Het schijnt zo te zijn dat je je voor de tijd dat je weg bent kan uitkopen en/of verzekering om het pensioengat te dichten. Marco Meijerink weet er alles van, het is namelijk onderdeel van zijn Workshop Voorbereiden van een Wereldreis.

Groet,
Rena :wink:

Het is mogelijk om het 'verlies' van 2% AOW per jaar middels premiebetaling te voorkomen. Pensioen kan je ook altijd bijstorten. Maar wat heb je aan AOW en pensioen als je de 65 niet haalt (zie de buurman van Eric). Daarbij komt dat het maar de vraag is of er over 20/30 jaar nog een voorziening als AOW is....

Kortom geniet nu! Morgen kan het te laat zijn.

Groet Leo

Precies,

Wij verwachten niet dat er nog AOW is als we eenmaal de 65 bereikt hebben en wellicht moeten we wel doorwerken tot 70 tegen die tijd!! Nou, dan gaan we wel emigreren ofzo!

Wij hebben gisteren een leuk huis aangeboden gekregen.. uitgeloot voor een gezellig jaren 30 nieuwbouw huis...
Dus zitten we in tweestrijd! Gaan we gezellig huisje, boompje beestje doen of sparen we hier in ons huurhuis verder met alle onzekerheden die er dan bij komen (baan opzeggen, geen huis meer als we terug komen, financiele gevolgen etc).
We vinden het een moeilijke keus, dat huis is ook wel heel erg leuk...
En dan zijn we allebei begin 30.. misschien willen we ook nog kids! haha! Het zou zo maar kunnen!
huis - reis, huis - reis... we twijfelen nog!

Als je twijfelt, moet je het niet doen, zegt men altijd! Niet fietsen of niet kopen??? :)

We willen gewoon absoluut geen spijt krijgen van onze beslissing: niet later zeggen.. "hadden we toen maar..."

Toch leuk om al jullie inzichten te lezen!

Groetjes,
El & El

El & EL

Waarom of/of, waarom niet en/en. Je koopt het huis en verhuurt dat gewoon. Je hebt dan in ieder geval geen last van huurverhogingen (met die minister Dekker van VROM weet je het maar nooit..), daarbij ben je verzekerd van een huis bij terugkomst en als klap op de vuurpijl bouw je aan een stukje pensioen. Tja als je kinderen wil, dan wordt het een ander verhaal. Heb je er wel eens over nagedacht hoe lang je kan reizen voor het geld dat je aan een kind tot zijn of haar 21ste kwijt bent.... ;-)

Hoi Leo,

Dat zou inderdaad ook nog wel kunnen, alleen wie komt er dan in je huis?
We zouden er eens goed over na moeten denken!
We hebben tenslotte nog 3 weken alvorens we een beslissing over het huis moeten nemen! 8O
Bedankt!

El & El

De omstandigheden om op wereldreis te gaan zijn zelden optimaal. Er is altijd een huis, een baan of een pensioengat. Maar als je graag een reis wil maken moet je dat gewoon doen. Een koophuis lijkt me een ideaal uitgangspunt; verhuren aan een paar expats die er veel geld voor betalen. Ga je dan ook nog eens naar niet-westerse landen hoef je niet een mega-bedrag te sparen; van de opbrengst van je huis kan je heel wat maaltijden koken...

succes!

Beste allemaal,

Met mijn opmerking over het verlies van AOW wilde ik laten zien dat er meer bij komt kijken dan simpel weg op je fiets stappen en over een x aantal maanden/jaren weer terug te keren.

Begin jaren 60, toen mijn vader vertrok, was het naar mijn idee een stuk moeilijker om aan alle informatie te komen dan nu het geval is. Ik weet dat er legio mogelijkheden zijn om het verlies te compenseren middels verzekeringen enz. Het kan ook zijn dat het mijn vaders karakter eigenschap is van doen waar je zin in hebt en dan zien we later wel. Die eigenschap was in mijn "jonge" jaren ook aanwezig. Tijdens mijn 2 studies heb ik veel gewerkt in het buitenland, een erg leuke en interessante ervaring die ik nooit had willen missen. Maar ja, ik zit nu wel met een leuke studieschuld .......

Wat betreft het mogelijk niet halen van je 65ste. De kans dat je die leeftijd wel haalt is erg groot. En wat dan ....... heb je lekker veel over de wereld gezworven maar vervolgens kan je bijna niet meer rondkomen omdat je niet voldoende hebt gespaard. Niet echt een leuk idee. Toch?

De kans is inderdaad groot dat tegen de tijd dat ik 60 ben, ik nog 10 jaar mag door werken. Emigreren dan maar? Is een optie. Alleen, in veel landen waar ik heb gewerkt (zowel westers als derde wereld) zijn de sociale voorzieningen stukken minder dan in Nederland. Je hebt daar toch echt voldoende geld nodig om rond te kunnen komen. Kortom, emigreren is ook niet zo'n eenvoudige optie.

Nogmaals, het is absoluut niet de bedoeling om mensen hun dromen onderuit te halen. Ik wil alleen de andere kant van de medaille laten zien.

Ach, misschien uit ik mijn frustraties wel. Ik verkeer in min of meer dezelfde situatie als El & El. Belangrijkste verschil is dat ik al een koophuis heb en dat mijn partner twijfelt of ze het wel aan kan :?

Hoe dan ook, als ik jullie was zou ik zou lekker op de fiets stappen. Laat je alleen wel goed informeren ten aanzien van het leven na je 65ste.

Groet, Maikell

Gudrun, Leo schreef:Haha, oké, sorry...naarmate je écht ouder wordt (100 ofzo, misschien nog wel ouder)... :P
Hulde, niets dan hulde voor de wereldfietser van boven de 60!
Gudrun teveel eer. ( Heb je je wel mond afgeveegd ?) :mrgreen:

Ik ben “doodongelukkig” gaan slapen. (ook nog alleen, niemand die mij kon troosten) :cry:
Ik zag het beeld al helemaal voor me, dromerig voor mijn nieuwe nog niet gebruikte stalen Ros staand (kijkend naar de horizon) die ik nu nog “op stal” heb staan, blijft daar staan, eventueel nog “in de wei uitlaten” i.p.v. “in galop” er vandoor gaan. Gelukkig, het was maar een droom! 8O

Gudrun, Leo en > genoten,

Tot over 30 jaar in het “Wereldfietsershuis, wij oudjes” zorgen er wel voor dat je je thuis gaat voelen. ( of… wordt het 35-40 jaar, dat is best jammer voor jullie, maar wij hebben wel meer ruimte om in de met landschappen beschilderde muren in relaxkamers te kamperen, Hopelijk kunnen de vrouwelijke Wereldfietsers wél eerder komen)

Trouwens: je goedmakers praatje wordt geaccepteerd.

Wil :)

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties zover!
We hebben het er nog eens goed over gehad en dit is voorlopig ons besluit:
we gaan voor het koophuis en willen dan over een jaar of 3/4 een jaar weg op de fiets. We zullen dan proberen om het huis onder te verhuren, maar tijd genoeg om ons daar nog in te verdiepen.
Plannen zijn er om gewijzigd te worden, maar toch zouden we die droom van een lange fietsreis waar willen maken! Voorlopig gaan we eerst naar de Noordkaap en is er nog genoeg tijd om leuke reisjes te maken van een week of 5/6!

Groetjes,
El & El

Maikell schreef:Beste allemaal,

Met mijn opmerking over het verlies van AOW wilde ik laten zien dat er meer bij komt kijken dan simpel weg op je fiets stappen en over een x aantal maanden/jaren weer terug te keren.

Begin jaren 60, toen mijn vader vertrok, was het naar mijn idee een stuk moeilijker om aan alle informatie te komen dan nu het geval is. Ik weet dat er legio mogelijkheden zijn om het verlies te compenseren middels verzekeringen enz. Het kan ook zijn dat het mijn vaders karakter eigenschap is van doen waar je zin in hebt en dan zien we later wel. Die eigenschap was in mijn "jonge" jaren ook aanwezig. Tijdens mijn 2 studies heb ik veel gewerkt in het buitenland, een erg leuke en interessante ervaring die ik nooit had willen missen. Maar ja, ik zit nu wel met een leuke studieschuld .......

Wat betreft het mogelijk niet halen van je 65ste. De kans dat je die leeftijd wel haalt is erg groot. En wat dan ....... heb je lekker veel over de wereld gezworven maar vervolgens kan je bijna niet meer rondkomen omdat je niet voldoende hebt gespaard. Niet echt een leuk idee. Toch?

De kans is inderdaad groot dat tegen de tijd dat ik 60 ben, ik nog 10 jaar mag door werken. Emigreren dan maar? Is een optie. Alleen, in veel landen waar ik heb gewerkt (zowel westers als derde wereld) zijn de sociale voorzieningen stukken minder dan in Nederland. Je hebt daar toch echt voldoende geld nodig om rond te kunnen komen. Kortom, emigreren is ook niet zo'n eenvoudige optie.

Nogmaals, het is absoluut niet de bedoeling om mensen hun dromen onderuit te halen. Ik wil alleen de andere kant van de medaille laten zien.

Ach, misschien uit ik mijn frustraties wel. Ik verkeer in min of meer dezelfde situatie als El & El. Belangrijkste verschil is dat ik al een koophuis heb en dat mijn partner twijfelt of ze het wel aan kan :?

Hoe dan ook, als ik jullie was zou ik zou lekker op de fiets stappen. Laat je alleen wel goed informeren ten aanzien van het leven na je 65ste.

Groet, Maikell

Tijdens het voorbereiden van onze wereldreizen zijn we erg nauwkeurig te werk gegaan. Maar al snel kwamen we erachter dat je niet én een schitterende reis kunt maken én een huis van je dromen kunt hebben én een carriëre kunt hebben waar je ouders trots op zullen zijn. Je moet keuzes maken.
Tijdens onze workshops "Voorbereiden van een Wereldreis" willen we laten zien welke keuzes je kunt maken. Dat wil niet zeggen dat je elk risico moet verzekeren. Het doel is om inzicht te krijgen in de risico's en voor jezelf op een rijtje te zetten of de reis het risico waard is.

Eén ding wat ik tijdens onze reizen echt hebt geleerd is dat een kans nooit eenmalig is en dat er altijd weer andere mogelijkheden komen.
Wat betreft je pensioen....Dit kan je grofweg op 2 manieren regelen:
1. Je tijdens je reis bijverzekeren
2. In de periode vóór en na je reis je pensioen opkrikken (dat is iets wat wellicht je vader had kunnen doen wanneer de middelen er daarvoor waren).
Wij hebben voor het laatste gekozen. Financieel bleek dat het meest aantrekkelijk te zijn.

Wat betreft leeftijd.....
Het "probleem" zit hem niet zozeer in leeftijd maar in het feit hoe je in het leven staat. Ik hoor soms mensen praten dat ze "al" 30 zijn en ze dus moeten opschieten. Dat geeft dus aan dat je je leven op een bepaalde manier wilt indelen waar de reis een plek heeft waarop het alleen op dat moment kan gebeuren.

Tijdens het voorbereiden van onze reizen heb ik zaken als een huis, financiën, verzekeringen, ziektes (heb diabetes), onzekerheden, enz, nooit als obstakels gezien maar als onderdelen van de reis zelf. Het waren gewoon dingen die moesten worden opgelost om het doel te bereiken. Zoiets als een bergtop die beklommen moest worden. Ik het het ook nooit als een probleem gezien.
Het doel was duidelijk....de reis.
En als je doel duidelijk is dan vallen de investeringen vaak ontzettend mee. In ieder geval voelt het niet als zware investeringen omdat ze een onderdeel zijn van een groter plan. Dat betekent wel dat je meer vanuit jezelf moet denken dan vanuit de zaken om je heen. En dat is soms wel eens moeilijk. Zeker als al je leeftijdgenoten een kast van een huis hebben, een dikke mercedes en een paar ton op de bank.

Zou ik het weer doen? Ja zeker! Niet omdat ik denk dat het maken van een reis het allerbeste is wat je kunt doen maar omdat voor mij het maken van een reis alles weer even op scherp zet. Ik ga weer meer helder uit mijn ogen kijken, weet weer waar het om gaat, vind de balans weer terug.
En dat is iets wat ik bij zowel jonge als "oude" mensen terug vindt die reizen niet zien als iets wat je gedaan "moet" hebben omdat het zo leuk op je CV staat maar omdat je behoefte hebt aan een soms een ander referentiekader. Vaak blijkt de reis dan ook niet op te houden bij thuiskomst maar wordt het een wijze van leven.

Veel succes met jullie keuzes.

Groet,
Marco