Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Derailleurkabel weinig range: shifter- of derailleurprobleem - Forum Wereldfietser

Derailleurkabel weinig range: shifter- of derailleurprobleem

Ik heb een Koga Forest uit 99/00 met een Nexave 7-speed achterderailleur. Die laatste heb ik gesteld zoals het moet (met de H en L-stelschroeven plus zwart plastic adjusters), maar met de wat bijzondere shifters die toen werden uitgeleverd op de Forest (zie foto) heb ik maar een bereik van 3-4 tandwielen van de 7.

Afhankelijk hoe ik de kabel stel zijn dat tandwiel 1-4 of 4-7 maar dus niet 1-7. De voorderailleur staat op het middelste blad (en het veranderen daarvan heeft verder ook geen effect op de situatie aan de achterkant).

De derailleurkabel lijkt geen schade te hebben opgelopen.

Moet ik inderdaad iets wijzigen/aanpassen in die shifters (High en Low) op het stuur? En zo ja, wat dan precies?
Of zit het probleem ergens anders?

Alvast dank voor je reactie.

coko

Afbeelding
Het afstellen van de kabel gebeurt in de 4e versnelling. Het eenvoudigste met de wartel in de kabel uit de schakelunit op het stuur. twee gele streepjes tegenover elkaar aan de achternaaf.
dat met die gele streepjes op 4 is voor een dichte nexus 7naaf.
waarschijnlijk zit je shifter vastgekoekt door oud vet, spuit er remreiniger in een paar keer en laat dan even staan, daarna weer erin spuiten (via kabelingang) en beweeg met de duimversteller diverse malen op en neer schakelen. waarschijnlijk gaat hij dan snel reageren. De achterderailleur doet niets uit zichzelf, de stuurversteller geeft de opdrachten.
Hoe dom van mij. :oops:
ik zou de kabels vervangen.