Pagina 1 van 1

kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: di 08 apr, 2014 20:17
door evert86
In juli vertrek ik voor 4 maanden naar Canada/Verenigde Staten. Ik ben nog op zoek naar het boekje 'Kettle Valley railway' om men eerste fietsdagen voor te bereiden.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/5 ... AA300_.jpg

Bij deze: wie heeft dit boekje nog ergens liggen en wil dit graag voor een prijsje aan een jonge 26-jarige fietser verkopen? pm of reageer maar.

Dank bij voorbaat!

Evert

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: zo 27 apr, 2014 22:03
door aardvark
Kun je het boekje niet meer te pakken krijgen, heb je geen Kindle, of zoek je het tegen gereduceerde prijs?

In het laatste geval kan ik je niet helpen. Voor mij is mijn exemplaar een souvenir van mijn reis in 2011, met persoonlijke aantekeningen erin.
Heb je problemen met de verkrijgbaarheid, dan mag je het bij mij thuis wel inzien. Uit een ander bericht van jou over fietsverzekeringen denk ik te deduceren ik dat je zo'n 100 km van mij vandaan (zie mijn profiel) woont in Nijlen, België. Stuur me een P(ersoonlijk) B(ericht) als je van mijn aanbod gebruik wilt maken.

Het boekje is overigens niet echt meer actueel. Er zijn hele stukken spoorbedding weggeslagen en in de rivier gegleden. De Othello tunnels kun je nog wel bezoeken maar er niet meer doorheen rijden. Veel van de in het boekje genoemde accommodaties zijn gesloten of letterlijk in vlammen opgegaan (Beaverdell Hotel).

Daarnaast worden veel delen van de route misbruikt door ATV's, waardoor de relatief vaste ondergrond tamelijk rul wordt. Op sommige stukken reed ik daardoor maar 9 - 10 km/u - hard werken.

Hoe het ook zij, ik feliciteer je met je keuze om (een deel van) de KVR te doen. Het is moderne geschiedenis en een fraaie trail om te rijden.

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: ma 28 apr, 2014 21:30
door stef
Je vindt het boekje in de meeste buitensport zaken van Vancouver.

Ik heb het mijne (uitgave 2011) daar in 2011 gekocht voor ± $22, maar houd het ook liever bij vanwege de persoonlijke waarde + aantekeningen.

Prachtige trip wel, die KVR. Veel plezier.

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: ma 28 apr, 2014 22:05
door aardvark
Stef, ik had je website al wel eens gezien, maar nu klikte ik opnieuw op je onderschrift (canada.megasnort.com). Mag ik zeggen dat ik het een geweldig leuke manier vind om je reis te presenteren - ja, dat mag ik, bij deze!

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: di 29 apr, 2014 16:04
door evert86
aardvark schreef:Kun je het boekje niet meer te pakken krijgen, heb je geen Kindle, of zoek je het tegen gereduceerde prijs?

In het laatste geval kan ik je niet helpen. Voor mij is mijn exemplaar een souvenir van mijn reis in 2011, met persoonlijke aantekeningen erin.
Heb je problemen met de verkrijgbaarheid, dan mag je het bij mij thuis wel inzien. Uit een ander bericht van jou over fietsverzekeringen denk ik te deduceren ik dat je zo'n 100 km van mij vandaan (zie mijn profiel) woont in Nijlen, België. Stuur me een P(ersoonlijk) B(ericht) als je van mijn aanbod gebruik wilt maken.

Het boekje is overigens niet echt meer actueel. Er zijn hele stukken spoorbedding weggeslagen en in de rivier gegleden. De Othello tunnels kun je nog wel bezoeken maar er niet meer doorheen rijden. Veel van de in het boekje genoemde accommodaties zijn gesloten of letterlijk in vlammen opgegaan (Beaverdell Hotel).

Daarnaast worden veel delen van de route misbruikt door ATV's, waardoor de relatief vaste ondergrond tamelijk rul wordt. Op sommige stukken reed ik daardoor maar 9 - 10 km/u - hard werken.

Hoe het ook zij, ik feliciteer je met je keuze om (een deel van) de KVR te doen. Het is moderne geschiedenis en een fraaie trail om te rijden.
Ik heb ondertussen het (tweedehands) boekje besteld bij amazon.

Al heel hard bedankt voor de info, aardvark en stef. Moesten jullie nog andere (overnachting-bevoorradingstips of opmerkingen over het traject van Hope tot Kelowna weten, dan hoor ik het graag.Misschien best hier op het forum zodat latere KVR-fietsers er ook van gebruik kunnen maken. ik heb namelijk al een tijdje opgezocht maar vind maar weinig terug. Ik hoop dat het niet té hard werken zal worden, daar het één van onze eerste fietsdagen zullen zijn (vertrek in Vancouver)

Evert

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: di 29 apr, 2014 16:45
door aardvark
Leuk, dat je met lof reageert evert86. Ik zal mijn reisdagboekje opduikelen en kijken wat ik over het traject schreef. Ik reed de KVR en andere rail-to-trails vanaf Nakusp naar Hope, dus van oost naar west.
Ik neem voor het gemak even aan dat je de website over de KVR hebt gespeld? In mijn voorbereiding op het rijden van de KVR heb ik de zoekfunctie op CGOAB benut, deed jij dat ook? Misschien is het handig te melden welke andere bronnen je hebt geraadpleegd? Kan ik of Stef of nog iemand anders het lijstje aanvullen waar nodig.
Heb je route vanaf Vancouver al bepaald? Ik reed namelijk van Hope naar de grens met de USA tussen Vancouver, Canada en Bellingham, USA; de grensovergang Sumas USA, nabij Abbotsford, Canada.

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: di 29 apr, 2014 20:03
door stef
aardvark schreef: Mag ik zeggen dat ik het een geweldig leuke manier vind om je reis te presenteren - ja, dat mag ik, bij deze!
Dat mag je zeker! Bedankt! :-)

Betreft overnachtingsmogelijkheden tussen Hope en Kelowna. Wij hebben bijna altijd gewildkampeerd langs de KVR, plekjes zat.

Eén keer hebben we gebruik gemaakt van een gratis 'camp ground' (hier) en we hebben ook een nachtje geslapen in de jeugdherberg van Penticon. Handig voor de was e.d.

Reken op de hele KVR elke twee dagen zeker op minstens een klein winkeltje waar je de meeste noodzakelijke dingen wel vindt.


Oh ja, nog een ander iets waar ik op voorhand wel mee inzat. De beren rond de KVR (i.t.t. Jasper, Banff ... ) zijn echt hartstikke bang van mensen. Af een toe wat zingen en je eten niet in de tent bewaren en je bent safe.

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: do 01 mei, 2014 15:26
door aardvark
Kampeerplekjes KVR (zomer 2011)

Net als Stef, heb ik veelvuldig wild gekampeerd langs de trail van de KVR. De suggesties voor wildkamperen (backcountry camping) in het boekje van Dan & Sandra Langford bleken voor mij altijd te kloppen. Zelf vind je ook nog wel andere plekjes.

Wat ik handig vond.
Met een beetje planning vul je tijdig je bidons en een waterzak (ik probeer minimaal twee bidons van 750 ml elk en een waterzak van 2 liter vol te hebben, dat was om koffie van te zetten, melk voor muesli ontbijt van te maken, om soep en te pasta koken [water nooit afgieten, of saus van maken, of eerst pasta klaarmaken en dan pas soep maken], tanden te poetsen en om te drinken). Ik kocht geen water, maar tankte dat bij vriendelijke bewoners, vroeg bij winkels, toerismebureau's ("the usual suspects") of perste oppervlaktewater door een waterfilter (er zijn goedkopere, kleinere en met extra koolfilter; of koop je waterfilter bij aankomst in Vancouver in Canada, omdat ze daar voordeliger zijn). Mijn lijf reinigde ik met babydoekjes (let erop: veel doekjes zijn niet afbreekbaar, dus meenemen totdat je het in een afvalcontainer kunt werpen; babydoekjes horen evenmin thuis in de 'outhouses'), tenzij ik toegang tot voldoende water had. Hanteer juist op een trail als de KVR de LNT-principes.
Oh ja, en ook al hangen er soms enkele vellen toiletpapier in de hudo's, zorg voor eigen voorraad en voor een schepje als je in de vrije natuur bent (of neem het papier na gebruik goedverpakt mee). Een klein flesje handgel komt dan ook goed van pas.

:!: op deze locatie overnachtte ik

Carmi subdivision - Midway to Penticton
  • km 39.9 Rhone Station - KVR cyclists rest stop - hier woont Paul Lautard, neem even de tijd om hier te lunchen of thee te zetten. Met een beetje geluk is hij thuis, en krijg je vers getapt, koel water om te drinken. Ik ontmoette hem helaas niet, maar zijn zoon nam de honneurs waar. Je kunt er zelfs overnachten in een nagebouwde caboose.
    km 47.6 :!: Backcountry kampeerplek met outhouse en picknicktafel, verder kun je er zwemmen in het (koude) water van de rivier (dus je hebt onbeperkt water als je een waterfilter meeneemt);
    km 68.1 Beaverdell Station met mogelijkheid tot inkopen, iets van de route af Beaverdell inrijden! (Stef's link/foto);
    km 121.4 :!: Hydraulic Lake Campground (betaald, nu 12 C$) heeft geen douches, alleen simpele toiletten. Water kun je uit het meer halen. In 2011 was er een kerel die gekoeld water en frisdrank verkocht, ondanks het onbreken van electriciteit. Geen onredelijke prijzen, maar toch te hoog voor mij (kan prijs me niet meer voor de geest halen). Ik had aanmaaklimonade in poedervorm (als al het andere, zelfs gewoon koel water niet lekker meer was {of lauw}), koffie, thee, hot apple drink en chocolademelkpoeder bij me, dus keuze genoeg.
    Toen ik er was, was de naastgelegen hotelaccommodatie, McCulloch Resort, in renovatie (nog steeds, lijkt het). Maar als je een keer jezelf wilt verwennen: in de buurt is Raven's Lodging.
    Penticton ca. km 215 :!: Ik kampeerde in Penticton (legio mogelijkheden). Hier is veel toerisme vooral gericht op het water. De prijzen van kampeerterreinen zijn hoog (ordegrootte: 30 C$ en het gebodene vond ik matig. Ik kende de jeugdherberg waar Stef verbleef niet, maar dat moet haast wel een beter alternatief zijn tegen een vergelijkbare prijs.
Tot zover, wordt vervolgd.

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: do 01 mei, 2014 16:37
door evert86
aardvark schreef:Wat ik handig vond...
Jongen, jongen, jongen. Kijk, hier ben ik wat mee zie. Ongelooflijk bedankt! Wat een schat aan informatie zit hier toch op dit forum.
Een msr waterfilter heb ik al, net als een dromedary bag van 6 liter.

Die campings in Pentiction had ik al gegoogeld en werden niet goed bevonden, de jeugdherberg zal het dus worden, maar kan ook warmshowers worden.

Ik had al enkele crazy guy on bike artikels gevonden maar had helemaal niet gedacht aan die zoekfunctie. Ik ben nog op zoek naar plekken waar de trail versperd is of door afbrokkeling niet meer fietsbaar is. Worden er hier alternatieven voor aangeboden of moet je het zelf uitzoeken? Hadden jullie nog ander kaartmateriaal mee? Zo, ja, welke? Ik ga men kaarten in Vancouver aankopen.

Bedankt al voor jullie tips.

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: do 01 mei, 2014 17:49
door aardvark
evert86 schreef:Hadden jullie nog ander kaartmateriaal mee? Zo, ja, welke? Ik ga men kaarten in Vancouver aankopen.

Bedankt al voor jullie tips.
Ken je het gezegde "pay it forward"? Denk kort aan dit bericht terug als jij in de toekomst iemand anders vooruit helpt op basis van jouw ervaringen. Dat is dank genoeg!

Kaartmateriaal algemeen
Ik bezit geen toestel voor satellietnavigatie (GPS) en ook geen smartphone, ik navigeer dus ouderwets met kaart en kompas en goed gebruik van mijn hodometer (in het engels: odometer, populair: fietscomputer).
In het algemeen koop ik tenminste een kaart die een groot deel van mijn reisplan omvat. Dat kan een kaart met schaal 1:1.000.000 (1 cm op kaart komt overeen met 10 km in werkelijkheid) zijn. Daarmee heb ik grofweg een overzicht van het gebied waar ik heenga en ik zie waar grote(re) plaatsen (vliegvelden, diversiteit aan winkels, hospitaal) zich bevinden.
Afhankelijk van het daadwerkelijke gebied dat ik wil doorkruisen, en afhankelijk van het kaartmateriaal in het gidsje wat ik meeneem (als ik een gids meeneem), schaf ik mij kaarten aan met een schaal 1:200.000. In Europa heb ik van vroeger uit een voorkeur voor Michelin: betaalbaar, toont redelijk wat kleine wegen (dat zijn meestal autoluwe wegen) en hadden in het verleden ook aanduidingen voor campings. Volgens mij staan er in recente edities van de Michelinkaarten geen aanduidingen voor kampeerplaatsen meer. Voor kampeerplaatsen in Europa gebruik ik tegenwoordig de database van Archie. In het buitenland probeer ik al op de luchthaven van aankomst een gratis kaart en/of campinggids te scoren, ik ga naar het lokale toeristenbureau of vooraf struin ik thuis het internet af naar een bestand of kaart (in pdf, afdrukken op papier [ik ben een kaartenfreak] en digitaal meenemen) met campings. Ik ben voorbereid op wildkamperen, dus eigenlijk maakt het me niet veel uit; ik vind wel een plek. Je moet de dingen ook aan het toeval durven overlaten: dat zijn later vaak de mooiste ervaringen.

Kaartmateriaal KVR - British Columbia, Canada
Voor de KVR kocht ik naast het welbekende boekje over de Kettle Valley Railway Trail de 5e editie van de "British Columbia Back Road Atlas" van de firma MapArt voor C$ 19.95 (2011; ISBN13: 978-1-55368-018-5). Ik heb in mijn gauwigheid geen plaatje van de kaft opgezocht op het internet: het is een overwegend rood boekwerkje, met kaartdelen in een ringband. Het formaat is ca. 21,5 * 28 cm, dus iets te onhandig en te groot om in een waterdichte kaartenmap op je stuurtas te binden. Maar met het gidsje bij de hand, kun je op de KVR niet verdwalen. BC is een lege provincie, voor het zuidelijke deel zijn de kaarten schaal 1:500.00 en dat bleek voldoende. Er is een alternatieve kaartenmaker (BackroadMapbooks) maar daar heb ik geen ervaring mee.
Op de kaarten stond relatief veel informatie: nationale en provinciale parkgrenzen, diverse soorten picknick- & kampeerterreinen, informatie over veerboten (BC Ferries), e.d.
Kortom: als je in België of Nederland (webshops) geen kaartmateriaal kunt vinden, koop het dan in Vancouver. Dat is tenslotte een grote stad, lijkt me sterk dat alle kaartmateriaal met een redelijke schaal is uitverkocht als jij daar arriveert. Bel zo nodig het filiaal van MEC (outdoorwinkel) in Vancouver - of mail ze - of zoek een grote boekhandel daar. Trouwens als je lid bent van een automobielclub (in NL de ANWB), dan heb je kans dat je in Vancouver bij de CAA ook nog wel wat gratis kaartmateriaal kunt lospeuteren. Ik had geen lidmaatschapskaart maar werd gelukkig niet zonder pardon geweigerd. Ik had een kaart van de stad Vancouver nodig (sightseeing & moest ook nog wat aankopen doen) en kreeg er een gratis uitgereikt, ofschoon er ook een prijs op de kaart stond (C$ 4.95). 8)

Gratis campinggidsen British Columbia
In 2011 vond ik op veel plekken - luchthaven, toeristenbureau, nationale parken, outdoorwinkel, e.d. twee publicaties over betaalde campings:
  1. Go Camping BC - 2011 Provincial Parks Visitor's Guide - webstek
  2. Super Camping - British Columbia's RV Adventure & Camping Guide 2010/11 - webstek
Kijk daar zelf even of dergelijke gidsen ook digitaal (bijv. in pdf) voorhanden zijn. Misschien is er wel een app.

Als laatste nog een advies, uit eigen ervaring: stop al je kaartmateriaal & gidsen die je van huis uit meeneemt in je handbagage (wel denken aan max. gewicht). De kans dat je handbagage niet op dezelfde luchthaven aankomt als jij is uiterst klein. Zeker als je veel moeite hebt gedaan om routebeschrijvingen e.d. te verzamelen is het extra zuur als je ruimbagage kwijt is. Ik heb ooit een fax uit Nederland moeten laten sturen met de informatie voor de eerste dagen omdat een deel van mijn bagage niet was gearriveerd (ja, juist, die met de kaarten) en kon zo toch zonder al te veel vertraging mijn reis starten. Gelukkig werd aan het eind van de 2e dag alles bezorgd op het adres (doorgeven aan luchtvaartmij.) waar ik toen verbleef. Eind goed, al goed (opgelucht, maar de frustratie over de eigen stommiteit hield nog wel even aan).

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: ma 05 mei, 2014 09:45
door aardvark
@evert86
Heb je zo voldoende vertrouwen dat je je eigen kampeerplekjes langs de KVR gaat vinden? Zo nee, laat dat dan weten dan zoek ik mijn overige overnachtingsplekken op en meld ze hier.

Ik ben nog bezig de weggeslagen stukken terug te vinden in mijn notities, maar ik heb toch nog even tijd voor je vertrekt, niet?

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: ma 05 mei, 2014 10:28
door evert86
aardvark schreef:@evert86
Heb je zo voldoende vertrouwen dat je je eigen kampeerplekjes langs de KVR gaat vinden? Zo nee, laat dat dan weten dan zoek ik mijn overige overnachtingsplekken op en meld ze hier.

Ik ben nog bezig de weggeslagen stukken terug te vinden in mijn notities, maar ik heb toch nog even tijd voor je vertrekt, niet?
Ik ben bezig met de campings op te lijsten en je vorige posts te doorgronden. Zo heb ik van die twee BC kampeergidsen reeds de digitale versie/app te pakken.


dit is wat ik al heb: let op, eerste versie.

Hope: 0 km

Aan meer in Noord-oosten van meer twee campings.

http://www.kawkawalake.net/#
http://www.coquihallacampground.ca/page.php?id=8
commerciele campings. rond de 32 dollar.
beste: othello tunnels campground langs othello road !!


Coquihalla lake: 78 km

Meer met wildkampeermogelijkheden langs meer.


Princeton 195 km:


inkopen doen voor komende dagen.

http://www.riversedgerv.ca/index_files/Information.htm
sanderson way noordoosten van stadje aan rivier.

Chain lake 236 km:

gewone campsite. Ietwat raar volk lijkt me.

link lake 241 km:

http://www.sitesandtrailsbc.ca/search/s ... &type=Site
12 dollar

Osprey lake:

zelfde als link lake.

Summerland 290 km:

grotere stad. Grotere, commerciële campsites aan meer.


Moest je nog ergens leuke campgrounds (wild mag ook) weten, vooral tussen Hope en Princeton dan zou me dit nuttig lijken.

Ik vertrek op 9 juli maar probeer zo snel mogelijk alles goed voorbereid te hebben, omdat ik voor men werk nog drukke weken tegemoet ga.

Dank!

Evert

Re: kettle valley railway-boekje te koop gevraagd

Geplaatst: ma 05 mei, 2014 11:14
door aardvark
evert86 schreef:Ik ben bezig met de campings op te lijsten en je vorige posts te doorgronden. Zo heb ik van die twee BC kampeergidsen reeds de digitale versie/app te pakken.
dit is wat ik al heb: let op, eerste versie.[...]
Het is goed om je voor te bereiden, maar ik plan zeker niet alles in detail. Durf te vertrouwen op jezelf!
Ik heb wel een grof idee van mijn doel, maar gedurende mijn reis kan de route veranderen. 'k Heb meestal wel veel kaartmateriaal bij me. Ga af en toe in op suggesties van lokale mensen (medewereldfietsers, wildvreemden of het toerismebureau bijv.; automobilisten vind ik minder betrouwbaar: zij schatten in elk geval de afstand en de tijd om er te komen verkeerd in). Het einddoel is niet heilig. Zorg voor een soort van noodbudget om, in geval van een vaststaande datum van vertrek met een vlucht, naar die plaats te komen met andere middelen van vervoer.
Mijn methode is om 's avonds de eerstvolgende paar dagen te plannen. Dat gaat zowel om potentiele kampeerplekken (op ca. 70, 100, 120 km), als de route, als etensvoorraad in minder bewoonde gebieden. Het is niet voor iedereen, maar durf ook zaken over te laten aan het toeval. Ik bewaar daaraan mijn dierbaarste reisherinneringen (zie bijv. het topic over 'Plastic pot voor vrek', over een stuk gebraden eland dat mijn mond invloog).
Als je toch de zaken in meer detail wilt vastleggen, plan dan ook ruimte in voor rustdagen. Mij overkomt het wel, dat ik, zeker op langere tochten, ineens een dag of 2 tot 3 moet bijtanken. Wat lezen, rondslenteren, meer menselijk contact, op je rug in het gras naar de wolken staren, naar de bioscoop gaan (zeker in kleine plaatsen erg geinig), eens alle kleren uitwassen, tent uitgebreid poetsen, groter fietsonderhoud, lekker koken met verse spullen, dat soort dingen.

Toeristische tip
Als je in Summerland blijft overnachten en van oude stoomtreinen houdt, maak dan een ritje over een deel van de KVR. In de buurt van het vertrekstation (maar een paar honderd meter van de KVR trail) zit een winkeltje met lokale zoetigheden (fruit jelly candy, jams, vruchtensiropen): Summerland Sweets (als je daarvan houdt; ik kocht er een heerlijke verse ijsco; reviews op Tripadvisor).

Camping in Summerland
Zelf verbleef ik enkele dagen op Peach Orchard Campground, volgens mij betaalde ik daar de gewone prijs per kampeerplek (dus relatief duur), maar zoek op of ik genoteerd heb dat ik korting heb bedongen (weet het niet uit het hoofd). Had redelijke plekken, ook schaduw, was daar in augustus, met enkele zeer warme dagen. Ik koelde o.a. een fles melk 's nachts in het beekje (creek) dat door de campground loopt (touwtjes binden aan handvat of flessehals), werkte uitstekend. Door de toegangspoort (zie website) had ik een veilig(er) gevoel v.w.b. mijn fiets.

Beren
Stef schreef er al over dat beren in het algemeen schuw zijn en vluchten. Als je over ontmoetingen met beren, en hoe je te gedragen, nog niet gelezen hebt, dan is de website van de Canadese Get Bear Smart Society wel interessant. Als je weinig tijd hebt lees dan minimaal Camping in Bear Country en over voedsel veilig opbergen.

Eland (Moose)
Ik had het geluk om op de KVR een elandkoe met jong tegen te komen. Zo'n majestueus dier tegenkomen, en ervaren dat ze echt enorm zijn, vind ik een van de mooie dingen aan het uitgestrekte Canada. Laat ik je vertellen dat ik niet direct zeven kleuren str*nt scheet, maar ik was wel op mijn hoede. Elk moederdier met jong is een gevaar; ik vond dit wel een aardige beschrijving hoe je in de buurt van een eland te gedragen (afstand houden & wegwezen).