Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Altus-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?) - Forum Wereldfietser

Shimano Altus-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?)

Er zijn allerlei versnellingsmechanismen in de handel, maar aan de prijs-kwaliteitverhouding van de Shimano Altus valt toch eigenlijk niet te tippen. Ik rij er zelf al 10 jaar mee omdat het standaard werd meegeleverd op mijn fiets en ik er nog nooit problemen mee heb gehad.
Recentelijk heb ik een nieuwe derailleurgroep aangeschaft omdat de cassetes met 7 versnellingen wat moeilijker te krijgen zijn en ik ben voor 45 euro weer klaar voor de volgende 10 jaar. Voor dat geld heb ik nu 24 schakelmogelijkheden die ik zomaar naar wens en terrein kan aanpassen.
Ben je ook de trotse bezitter van deze Shimanogroep laat dan weten:
- hoe lang je ermee doet
- wat je ervoor betaald hebt
- hoe vaak je een fietsenmaker bent tegengekomen die er geen onderdelen voor had

Ik ben reuze benieuwd.
Dan heb je vooral veel geluk gehad en bij deze nog 10 jaar geluk voor de toekomst gewenst.
Rij nu op mijn vakantiefiets met Shimano Deore, inmiddels na zo'n 10 000 km tweede set kettingbladen, derde cassette en vierde ketting erop. Derailleurs en remmen doen het nog als nieuw.

Heb ook een Alivio-groep van vijftien jaar oud op een eerdere vakantiefiets liggen. Heeft me nooit ernstig in de steek gelaten maar er zit inmiddels wel aanzienlijke zijdelingse speling in de voorderailleur.

Samengevat heb ik gefietst met Dura Ace uit 1977, Dura Ace uit 2005, Deore, Alivio, Tiagra, en naamloze "Shimano SIS" 6-speed systemen. Soms op een geleende fiets ook wel SRAM, maar echt nog geen meter op Campagnolo. Geen van deze dingen heeft mij ooit op verrassende wijze in de steek gelaten, maar de duurdere systemen schakelen wel sneller en makkelijker.
sjefke schreef:Dan heb je vooral veel geluk gehad.
Fietsenmakersprietpraat. Bij regelmatig onderhoud gaat zo'n groep gewoon 10 jaar mee.
gios schreef:
sjefke schreef:Dan heb je vooral veel geluk gehad.
Fietsenmakersprietpraat. Bij regelmatig onderhoud gaat zo'n groep gewoon 10 jaar mee.
Ik ben geen fietsemaker en bij regelmatig gebruik, pakweg 6000 km per jaar, (daar zijn ze voor gemaakt, niet onderhoud!) zijn ze binnen 5 jaar kapot. En soms eerder. "Gewoon" is een subjectief en nutteloos adjectief in dit verband.
sjefke schreef:
gios schreef:
sjefke schreef:Dan heb je vooral veel geluk gehad.
Fietsenmakersprietpraat. Bij regelmatig onderhoud gaat zo'n groep gewoon 10 jaar mee.
Ik ben geen fietsemaker en bij regelmatig gebruik, pakweg 6000 km per jaar, (daar zijn ze voor gemaakt, niet onderhoud!) zijn ze binnen 5 jaar kapot. En soms eerder. "Gewoon" is een subjectief en nutteloos adjectief in dit verband.
Fijn dat dit topic in kletspraat staat.

Je hebt gelijk dat ketting en tandwielen versleten zijn na 6000 km. Bij regelmatig onderhoud gaat de rest van deze groep 10 jaar mee, bewijst topicstarter :P
Ik heb een Altus voorderrailleur en een Tiagra Achterderrailleur. Voor de rest de goedkoopste bladen en cassettes van Deore. Nooit problemen mee, ik als fietsreiziger en fietskoerier doe meer kilometers dan menig autobezitter.

Hoe lang: 2,5 jaar en 25.000 km
Wat betaal ik ervoor: Eenmaal ketting, eenmaal nieuwe cassette en eenmaal groot voorblad. Samen ongeveer 38 euro
Fietsenmaker vindt dit zelf topmateriaal. Goed onderhoud en kan zoals topicstarter zegt weer 10.000 km mee. En derailleurs nog veel langer.

Natuurlijk schakelt het niet zo soepel als duurder materiaal en zit hier en daar meer speling op, maar het is zeker zo betrouwbaar - misschien betrouwbaarder.

Hoewel Deore XT nog steeds het allerbeste is :lol:
Vergeet de XTR groep niet :)
@M276: ja, die bedoel ik eigenlijk!
Overigens heb ik ook ontelbare kilometers met de Shimano CB100 afgelegd. Nooit stuk gegaan, hooguit na 5000+ km een nieuwe ketting en tanfwiel.
Van regelmatig onderhoud was geen sprake. Ik heb gewoon sterke duimen. :D
In die 10 jaar zijn er 3 nieuwe cassettes opgegaan, en daarvan telt 1 keer eigenlijk niet omdat het hele achterwiel werd vervangen en de lokale fietsenmaker geen spacers zei te hebben om m'n 7 speed cassette terug te zetten op de nieuwe 8 speed hub.

De voorbladen zijn 2 keer vervangen en ik ben nu bezig met mijn derde ketting, maar die tellen niet mee want die moeten ook regelmatig worden vervangen op systemen met De Bekende Duurdere Naaf.
Jaren zeggen niet veel, km's al meer, maar de omstandigheden doen er ook toe. Rijd je in sneeuw, bij regen? Heb je spatborden of wordt je ketting gezandstraalt als je door de modder scheurt? Dus 10 jaar zegt me weinig, jaarlijks doe ik 10 à 15 000 km in alle weersomstandigheden. Dus op 10 jaar ga ik met 3 cassettes er echt niet komen.

Mijn twee dag-dagelijkse fietsen hebben alle twee oude Shimano achterderailleurs (toevallig wel XT en LX) die inderdaad nauwelijks slijten. Een beugel over je derailleur is de beste maatregel die je kan nemen om de levensduur langer te maken, van slijtage krijg je die dingen moeilijk stuk. (hoewel ik nu een SRAM X3 heb die te stroef gaat en niet meer goed schakelt, geen idee hoe dat komt)

In de zomer kan ik 6-8000 km met één cassette/ketting doen, een zachte winter zoals dit jaar is het beste dat mijn fietsen kan overkomen. Een winter met sneeuw en ijs (en de wetenschap dat mijn fiets vrijwel nooit binnen kan staan) reduceert de levensduur van een cassette en ketting meestal tot 3-5000 km. (En in die omstandigheden heb ik al kettingen gehad waar aan sommige schakels het middengedeelte verdwenen is). Concreet wissel ik meestal in maart-april en oktober-november ketting en cassette om. Mijn grootste voorblad houdt het zo'n 3 à 4 cycli vol, de andere gebruik ik niet of nauwelijks.

Voor cassettes en voorbladen gebruik ik gewoon het budgetspul.
Na 13 jaar nog steeds geen lekkage gehad. Duimshifters wel omgewisseld voor draaischifters, maar niet omdat ze kapot waren.
Een 8-speed cassette is echt belachelijk veel goedkoper dan een Rohloff tandwiel als je 't per tandje uitrekent.
sjefke schreef:Ik ben geen fietsemaker en bij regelmatig gebruik, pakweg 6000 km per jaar, (daar zijn ze voor gemaakt, niet onderhoud!) zijn ze binnen 5 jaar kapot. En soms eerder.
Dat zijn 30.000 km 8) . Dat is drie keer zo lang als de gemiddelde Nederlandse fiets mee gaat. Het lijkt me een mooi compliment in vergelijking met de hordes consumentenartikelen die meestal één maand na het verlopen van de garantie de geest geven.
Mits en indien er geen rommel in komt heeft een derailleur niet zo gek veel te lijden op een fiets (offroad is dus andere koek). Sterker nog, eigenlijk gaat dat op voor de meeste onderdelen op een fiets, de belasting die een mens levert is niet zo hoog. Alleen slijtage onderdelen als ketting, kransjes en remblokken hebben echt te lijden. Zelfs voorbladen gaan vaak verassend lang mee (ook weer afhankelijk van de hoeveelheid blub/zand).

Lagers gaan vooral naar de gallemiezen als je doorrijdt bij speling/kraakjes of als je een keertje de fiets laat vallen (al dan niet met berijder erop). Voor de rest gaan die dingen gewoon heel lang mee. Het verhaal dat het spul vijf jaar mee gaat totaal niet gebaseerd op de praktijk. Ervaring leert dat het gelukkig allemaal reuze meevalt.
- Shimano 600 dereauler voor en achter – ongeveer 25 jaar af en toe willetjes wisselen/shimano,tacx en Rose versand/. Ontelbaar km. Derailleur is op meerdere race fietsen geweest.
- Kettingen – ontelbaar shimano en laste tijd KMC kettingen. Wisselen tussen 2000…7000km samen met 7 later 8 speed cassete.
- Voor bladen wisselen ongeveer bij elke vierde ketting.
- Kabels wissel ik ongeveer elke 2…4 jaar
- Shifter – geen info. Nu rij ik meer dan 10 jaar met een tweede hands STI 105 shifters.
- De naven zijn in vierde wielset. Nu in Mavic CPX 30. Naven zijn Shimano dura ace – ong 25…30jaar. Ooit de achter conussen vervangen – een was beschadig. Regelmatig onderhouden. Laste 10…12jaar rij ik met keramische kogels – grade 50 dacht ik???


Ik wil dit ding kapot krijgen. Tips en idees zijn welkom. Misschien ogen dicht en naar gemeenteverf brengen is een goede oplosing.


De schuur zit full met mijne fietsen – Carbon Dura Ace racer, Vakantiefiets deore 3x9 – 15jaar ong 1500…3000km/jaar. Forens fiets met nexus 8, dan komt kinderen en moeder fietsen daarbij.

Kortom een 25jarige race sisteem zonder serioze problemen.Nu te oud mischien gaat 100% werkend naar prullen bak.
Ter vergelijking: ik rij ik al 7 jaar (37 000 km) met Sram X9. De voornaamste reden om niet voor Shimano te kiezen, was dat ik gripshifts wilde gebruiken (daarmee kan ik redelijk ongestraft enkele klikstanden overslaan bij een onverwacht steile helling). Gripshifts werken bij de strak schakelende Shimano derailleurs (ratio 2:1) voor geen meter zodra er vuil in het systeem komt. Sram derailleurs (ratio 1:1) blijven jaar in jaar uit goed werken met gripshifts.
De originele voorderailleur doet het nog prima. De achterderailleur begaf het na 20 000 km: de veer was afgebroken, waardoor ik nog wel van een zwaarder naar een lichter verzet kon schakelen, maar van licht naar zwaar handmatig de derailleur boven het gewenste tandwiel moest plaatsen. Zo heb ik een halve dag gefietst om bij een fietsenmaker te komen. De 2e achterderailleur doet het nu nog prima. (Wel zou het onderste geleidewieltje vervangen moeten worden, maar dat krijg ik met geen mogelijkheid meer los.)
Gripshifts links heb ik 1x vervangen, rechts 2x.
Kleinste (22t) en middelste (32) kettingblad heb ik 2x vervangen; het kleinste is nu een stalen exemplaar. Het grootste kettingblad (44t) gebruik ik zo weinig, dat ik het nooit heb hoeven vervangen.
De ketting vervang ik om de 3 à 4 duizend kilometer.
De cassette heb ik zelf samengesteld uit verschillende Shimano onderdelen. De grootste 4 kransjes (23-26-30-34) vormen een geheel. De overige 5 (13-15-17-19-21) heb ik er los opgezet. Oorspronkelijk zat er een 11-32 cassette op, wat voor mij een overschot aan (te) zware verzetten opleverde, terwijl het bergverzet van mij nog wel een paar tandjes lichter mocht.
Vanaf morgen heb ik ook een fiets met Rohloffnaaf. Mijn derailleurfiets blijf ik gebruiken voor ritten dichtbij huis en weekends in Nederland. Een bergverzet heb ik op deze fiets dan niet echt meer nodig. Misschien ga ik de cassette zo aanpassen, dat de sprongen tussen de laagste verzetten nog wat kleiner worden.
keesswart schreef:De achterderailleur begaf het na 20 000 km: de veer was afgebroken, waardoor ik nog wel van een zwaarder naar een lichter verzet kon schakelen, maar van licht naar zwaar handmatig de derailleur boven het gewenste tandwiel moest plaatsen.
:shock: Zal wel gekomen zijn doordat je derailleur verkeerd gemonteerd zat; bij mijn fietsen zit 'ie _onder_ de cassette...

Carl
keesswart schreef: Misschien ga ik de cassette zo aanpassen, dat de sprongen tussen de laagste verzetten nog wat kleiner worden.
Kijk eens bij Miche, die hebben (9-speed) cassettes van 13-26 of 15-25, en kosten je ook de kop niet. Je kan ze zelfs zelf samenstellen http://www.wielerparts.nl/Cassettes/Mic ... sp-shimano
Dus als je van bepaalde kransjes geen of slechts zelden gebruik maakt zou je alleen de gebruikte hoeven te vervangen.
Als je mag kiezen kan je ook beter een 8speedcassette op je tenen laten vallen dan een rohloffnaaf. Het veilgheidsaspect is onderbelicht in de discussie.