Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe naar Ijsland gaan? - Forum Wereldfietser

Hoe naar Ijsland gaan?

Hallo,

mijn broer en ik gaan deze zomer met Icelandair (Schiphol-Keflavik) en onze fietsjes Ijsland een bezoekje brengen. Ik heb twee vraagjes:

1/ We hebben in totaal een 10-tal tassen aan onze fiets hangen. Hoe nemen jullie die mee op de vlieger? Ik zie vaak staan dat ge maar een 2-tal bagagestukken moogt meegeven als bagage per persoon.

2/ In de heenreis zou ik mijn fiets in een kartonnen doos stoppen (pedalen eraf, stuur scheef, ...). Wat doen jullie meestal in de terugreis? Ik zou graag het antwoord vernemen van mensen die ook al op Keflavik zijn gevlogen...

Groeten, Filip.

Er mogen ook mensen antwoorden die er nog geen Ijsland-reis hebben opzitten ze...

vraag 1
Ik neem altijd een transporthoes voor rugzakken mee. Daar prop je gewoon je 4 fietstassen in, je 5e neem je mee als handbagage. Ik neem aan dat je niet 10 tassen per persoon bedoelt
:lol:

vraag 2
Gewoon je doos ergens laten bewaren of verstoppen. Als dat niet kan of als ie later er niet meer blijkt te liggen een andere doos kopen, of je fiets onverpakt meenemen, vaak gaat dat prima en is de kans op beschadigingen zelfs kleiner omdat het luchthavenpersoneel met een onverpakte fiets zorgvuldiger omgaat dan met een in een doos verpakte fiets.

Op de camping in de buurt van de luchthaven van Kevlavik zou een container staan waar je je doos en andere spullen kan achterlaten en (als niemand je voor is) weer op kan halen voor de terugreis.

Hoi Filiberke,

Wat betreft de eerste vraag: zo'n rugzak-vliegtuig hoes werkt prima. Wij hebben er zo'n 6 tassen in kunnen passen, de andere als handbagage meegenomen.

En wat betreft dozen: op de heenweg lijkt het veplicht gesteld te worden door Schiphol. Een doos kan ook zo'n doorzichtige plastic fietshoes zijn en die zijn in ieder geval makkelijk mee te nemen. Terugreis is wat lastiger als je een doos wilt hebben. Meestal niet te krijgen (op Keflavik in ieder geval niet), maar ik ben ook van mening dat het luchthavenpersoneel beter met je fiets omgaat als ie niet in een doos zit; ermee gooien wordt immers minder vanzelfsprekend.
De camping dichtbij (3km) de luchthaven lijkt een optie, maar met een volbeladen fiets is het mij nog nooit gelukt een doos die redelijk zwaar en net zo groot is als je fiets te vervoeren. Mijn advies: gewoon achterlaten op de luchthaven en niets eromheen doen op de terugweg.

De camping is trouwens wel een uitkomst voor de vroege vluchten richting Schiphol! Laatste dag lekker in de Blaa Lonid liggen en een fijne massage nemen en dan nog 20 km fietsen naar de camping om de volgende dag vroeg het vliegtuig te kunnen nemen.

Veel plezier!

Ik ben diverse keren naar IJsland gevlogen, en heb nooit commentaar gehad op mijn aantal tassen (4 stuks + een pakket met tent/slaapzak/slaapmat + 2 handbagage) . EEN keer is me gezegd dat mijn voortassen apart behandeld zouden worden omdat ze te klein waren voor bagage (?) wat alleen betekende, dat ze niet op de transportband gingen, maar door een grondstewardess werden gedragen.

Voor het vervoer van mijn fiets heb ik altijd gebruik gemaakt van een plastic hoes. Dit is meestal goed gegaan, alleen een keer mijn pomp kwijtgeraakt. (vergeten vast te plakken). De laatste keer echter bleek mijn hoes al voor het inladen in het vliegtuig op Schiphol verdwenen te zijn. Bij Icelandair op Keflavik geklaagd, en ik kreeg gratis een nieuwe.

Voor de terugweg kun je het volgende met een fietsdoos doen :
- Achterlaten op de camping van Keflavik. Kost je ISK 100 per dag. De camping is overigens sinds afgelopen zomer niet meer in het centrum van Keflavik, maar op een uitvalsweg naar het vliegveld, bij Motel Alex . Vanaf het vliegveld is het nog geen twee kilometer.
- Met de vliegbus naar Reykjavik en achterlaten op de camping. Kost je ook ISK 100/dag.
- Achterlaten bij het oud vuil op het vliegveld. Voor de terugweg kun je dan OF een fietshoes kopen bij Icelandair (ISK 1500), of een doos proberen te krijgen bij een fietshandel in Reykjavik of Keflavik.
- Verstoppen in het lavaveld rond het vliegveld, en hopen dat het er op het eind van je vakantie nog is.