Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen bij aanschaf nieuwe VSF t400. - Forum Wereldfietser

Vragen bij aanschaf nieuwe VSF t400.

Gisteren door mijn Koga gezakt, dat wil zeggen een spaakbreuk in het achterwiel met direct een flinke slag er in. Nu kan ik spaken vervangen, maar om dat van de zomer elke twee dagen te doen, vind ik niet aantrekkelijk. Het achterwiel moet of opnieuw gespaakt worden of er een nieuw en sterker achterwiel in laten zetten. De Koga is van 2002 en ik ben een zware jongen van meer dan 100 kg die van de zomer via Benjaminse van Sneek naar Assisi gaat fietsen, met gezien de reisduur wat meer bagage dan anders.
Heb besloten - met steun van het fietsplan op mijn werk - een nieuwe fiets te kopen, ook omdat ik anders ook nog wat andere dingen aan mijn Koga wilde veranderen. Maak vrijdag een proefrit op een nieuwe T400, waar ik al jaren oog op heb. Vanmiddag een stuk op een T100 gereden die ze klaar hadden staan, reed uitstekend. Er zit een VSFdealer hier in Sneek.

Ik kies voor 26 inch, ook vanwege mijn gewicht. Een paar vraagjes:

1. Standaard zitten er brede Schwalbe Mondial onder, vlg mij 50-ers. Verdient het aanbeveling om die om te ruilen voor Big Apple of een andere band?
2. Ik rijd tamelijk rechtop en ben 1 meter 86, met een bovenlijf dat langer is dan mijn benen. Een Mountainbike-houding met zadel hoger dan het stuur is voor mij een crime. De bovenbuis is bij de T400 langer dan bij andere fietsen. Voorwaarde voor mij is dat ik er goed en behoorlijk rechtop op kan zitten. Is het handig om een tussenstuk tussen vork en stuur te laten zetten? VSF heeft van die stukken, zo zag ik. Geen idee hoe ze heten trouwens.
3. Als ik hem in Sneek bij de plaatselijke fietshandel koop, waar moet ik dan op letten voor wat betreft de afmontage? Die is bij VSF namelijk minder dan bij de duurdere vakantiefietsen, zo las ik. Overigens wel veel beter dan bij Batavus en consorten, zo werd me verteld.
4. Is het handig om er autoventielen in te zetten? Nu pompte ik me geregeld onderweg haast een liesbreuk met dat kleine pompje om de banden weer op druk te krijgen. Of pompt het met autoventielen nog zwaarder als er geen pompstation in de buurt is?
5. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
26" banden met noppen zijn het best om snel op gewicht te komen.
Marko schreef:26" banden met noppen zijn het best om snel op gewicht te komen.
Nou, dan nog liever rupsbanden. :)
De mondial lijkt me te stug. Ik wil graag een comfortabele, snelle band. De little big ben op mijn koga bevielen me uitstekend.
De mondial is inderdaad vrij stug. Ik heb ze nu bijna 4000 km in gebruik en heb er ng niet mee lek gereden maar op asfalt voel en hoor je ze duidelijk. Ik denk dat je van een set BA's wel blij wordt.
Als je toch nieuwe buba's moet hebben zou ik eens kijken naar de nieuwe Almotion

waar hoge verwachtingen van zijn
Aart,

Wat betreft een pompje, kijk eens naar een Topeak Morph. Dat pompt onderweg een stuk makkelijker:
https://www.google.nl/#q=topeak+morph

Jan
Aart Veldhuizen schreef:4. Is het handig om er autoventielen in te zetten? Nu pompte ik me geregeld onderweg haast een liesbreuk met dat kleine pompje om de banden weer op druk te krijgen. Of pompt het met autoventielen nog zwaarder als er geen pompstation in de buurt is?
Naast de tip van het Topeak-pompje; een verloopnippeltje doet het ook goed, voor minder geld (tenzij de fietsendealer gratis de banden en velgen voor je vervangt). Met een Frans->Dunlop en een Dunlop->auto ben je van alle markten thuis, eventueel door ze op elkaar te schroeven, weegt en kost haast niks.
De andere vragen laat ik over aan mensen met ervaring met VSFs.

Alvast veel plezier met je nieuwe aanwinst,

Carl
Dank voor de tips van het pompje en de verloopnippel.

Ik wist niet dat zo'n vice versa nippel bestond. Wel eens naar gevraagd, maar die fietsenmaker wist dat niet. Heb je een linkje voor me? Lijkt me erg handig!

Die Almotion lijkt wel een wonderband als je het zo geloven moet. Ook(!) gebruikers zijn enthousiast, zie ik zo. Alleen: zijn ze al te koop?
Aart,

kijk voor banden eens bij bike components, daar kan je voor 25 euro schwalbe supreme banden kopen. Gaan lang mee en lopen soepel.

Pas op met de t400. De boven buis is vrij lang, die bepaalt het reikbereik van je zadel naar je stuur en daar kan je op beperkt niveau iets aan veranderen. Mijn advies kies een iets kleinere maat dan normaal, dan is je bb kleiner en zit je meer recht op. Rij wel altijd eerst proef.

Mario
Ja Mario, dank je.
Ik weet dat de bovenbuis lang is. Daarom ga ik morgenmiddag ook proef rijden na mezelf eerst goed op te laten meten.
Is de framemaat trouwens ongeveer gelijk als de T100? Gisteren reed ik daarop, een 57 versie. Die zat me eigenlijk wel erg goed, het stuur had zelfs nog wel wat verder weg gemogen. Met mijn 1,86m schijnt de lengte niet vooral in mijn benen te zitten, maar in mijn bovenlichaam. De wat lange bovenbuis van de T400 kan voor mij wel eens juist uitpakken.
Morgen laat ik het passen bij Bike for Travel in Rotterdam. Die hebben er verstand van en dat ligt per slot van rekening dichtbij Sneek.
Ook ik ben niet de lichtste fietser ook rond de 100 kg. met 20 kg. bagage heb ik gekozen voor een extra sterk achterwiel met meer spaken.
Ik heb vorig jaar gekozen voor de Santos travelmaster 26 inc. wielen met Rohloff naaf met snaar aandrijving.
Ik weet niet of je bij VSF een optie heb om een versterkte achterwiel te nemen.
Klaas
Aart Veldhuizen schreef:Ik wist niet dat zo'n vice versa nippel bestond. Wel eens naar gevraagd, maar die fietsenmaker wist dat niet. Heb je een linkje voor me? Lijkt me erg handig!
De mijne komt gewoon bij de Halfords vandaan, veel fietsenmakers hebben ze, het verbaast me dat de jouwe niet van het bestaan weet.
http://lmgtfy.com/?q=verloopnippel+frans+ventiel
Die Almotion lijkt wel een wonderband als je het zo geloven moet. Ook(!) gebruikers zijn enthousiast, zie ik zo. Alleen: zijn ze al te koop?
:lol:

Carl
saagstree schreef:Ook ik ben niet de lichtste fietser ook rond de 100 kg. met 20 kg. bagage heb ik gekozen voor een extra sterk achterwiel met meer spaken.
Ik heb vorig jaar gekozen voor de Santos travelmaster 26 inc. wielen met Rohloff naaf met snaar aandrijving.
Ik weet niet of je bij VSF een optie heb om een versterkte achterwiel te nemen.
Klaas
Zou een versterkt achterwiel nodig zijn? Ik neem een 26inch, die is al een stuk sterker. Het lijkt me dat het wel genoeg is.

Carl, bedankt voor de nippeltip.
Aart Veldhuizen schreef:
saagstree schreef:Ook ik ben niet de lichtste fietser ook rond de 100 kg. met 20 kg. bagage heb ik gekozen voor een extra sterk achterwiel met meer spaken.
Ik heb vorig jaar gekozen voor de Santos travelmaster 26 inc. wielen met Rohloff naaf met snaar aandrijving.
Ik weet niet of je bij VSF een optie heb om een versterkte achterwiel te nemen.
Klaas
Zou een versterkt achterwiel nodig zijn? Ik neem een 26inch, die is al een stuk sterker. Het lijkt me dat het wel genoeg is.

Carl, bedankt voor de nippeltip.
Ik ben ook niet de lichtste, maar met goed gespaakte wielen 26inch op een VSF T400 Rohloff van Bike4travel, heb ik nog nooit problemen gehad. Bij een Rohloffnaaf zou ik er extra aandacht aan geven of de spaken in de juiste hoek uit de velg komen. bij een verkeerde hoek kan dat tot spaakbreuk leiden.

Succes
Vanmiddag bij Bike4travel geweest en proefgereden. Het viel me niet mee. Ik werd uitstekend geholpen, maar de zit is voor mij niet plezierig. Het zit me te veel voorover. De Avaghon 28 met deore afmontage zat me wel als gegoten. Eigenlijk ben ik verliefd op die fiets, wat reed dieheerlijk zeg, maar met toebehoren gaat het wel over de 1800 euro heen. Nog een paar nachtjes over slapen en ook nog eens bij andere merken kijken.
Ik heb gekozen voor een versterk achterwiel omdat ik met mijn nieuwe Giant met Rohloff naaf vreselijk veel problemen had met spaakbreuk heb het verlies genomen en binnen een jaar een andere fiets gekocht Santos om dat ik die slechte ervaring heb ik geen risico willen nemen een versterkt achterwiel genomen.
Na heel veel mails heeft Giant uiteindelijk het achterwiel opnieuw gespaakt maar ik vertrouwde het niet meer.
Ik las op de Santos site dat zij nu ok 28 inch wielen ver een r-naaf verkopen met 48 spaken. iets wat bij multicycle heel normaal is.

Aart kijk ook eens bij multicycle. De prijs kwaliteit verhouding is heel goed

http://www.multicycle.nl/Summit.aspx?NL-22-84-208


Mario
Daarnet Bike4Travel gebeld dat de VSF het niet wordt. Hij zit me niet lekker. Ik neig sterk naar de Avaghon S28 die me fantastisch paste. Vanmorgen ook nog naar mijn eigen fietsenmaker geweest die me eerder sponserde en me vaak bijstaat en me ook een rijwielherstelcursus heeft gegeven (op 22 januari uitgezonden op Nederland 2 in het programma Geloven op 2). Die fietsenmaker vertelt als Kogadealer uiteraard dat Koga de beste fiets is. Hij wil me een supercomplete Koga Randonneur verkopen met 300€ korting waardoor hij met SX afmontage maar een paar tientjes duurder is dan de Avaghon. Lastig om te kiezen. Wel kan daar geen 50-622 band onder en dat wil ik wel graag. Woensdagmiddag kan ik er een rit op maken.

Ik neig toch naar de Avaghon, die lijkt me toch sterker. Hebben jullie nog argumenten pro of contra de een of de ander?

Heeft de Koga Randonneur een vierkante trapas en buitenlagers, weet iemand dat?

Voor alle duidelijkheid:
Ik fiets drie a viermaal per week naar mijn werk, een kleine 30km per dag per keer. Daarom wil ik ook een naardinamo en toebehoren.
Verder maak ik geregeld grote ritten in eigen land. Fietste eerder meerdere grote tochten in westeuropa.
18 juni vertrek ik met campingspullen in mijn eentje via Benjaminse naar Assisi. Ben van plan deze fietsvakantie voor het eerst ook voortassen mee te nemen om net wat meer ruimte te hebben. Ik ben 1.86 en weeg ruim 100kg.
Het enige dat ik erover kan zeggen is dat je bij zo'n uitgave één keer slikt, en daarna elke dag dat je op die fiets zit, geniet en denkt: Gelukkig heb ik deze gekocht!
Als je de iets goedkopere kiest, denk je even: lekker geld uitgespaard, en daarna elke dag dat je erop zit: Ik had toch beter die andere kunnen kopen!

Dus: Zoek verder bij andere, goedkopere fietsen, maar als je daar geen fiets vindt die als gegoten zit,kies dan voor de lange termijn...
Als er budget is voor die Avaghon zou ik zeker die nemen gezien uw enthousiasme.
Een goed passende fijne fiets is het geld waard.
De schrik van de hoge prijs is allang verdwenen als het plezier van de kwaliteit nog voortduurt. (Of woorden van gelijke strekking)

Wat betreft de vraag over autoventielen; bedenk dat de luchtpomp bij benzinestations zelden verder gaat dan 4 bar, wat voor (smallere) fietsbanden te weinig is.
Voor de gewenste 50mm banden ligt dat misschien weer anders.