Gisteren door mijn Koga gezakt, dat wil zeggen een spaakbreuk in het achterwiel met direct een flinke slag er in. Nu kan ik spaken vervangen, maar om dat van de zomer elke twee dagen te doen, vind ik niet aantrekkelijk. Het achterwiel moet of opnieuw gespaakt worden of er een nieuw en sterker achterwiel in laten zetten. De Koga is van 2002 en ik ben een zware jongen van meer dan 100 kg die van de zomer via Benjaminse van Sneek naar Assisi gaat fietsen, met gezien de reisduur wat meer bagage dan anders.
Heb besloten - met steun van het fietsplan op mijn werk - een nieuwe fiets te kopen, ook omdat ik anders ook nog wat andere dingen aan mijn Koga wilde veranderen. Maak vrijdag een proefrit op een nieuwe T400, waar ik al jaren oog op heb. Vanmiddag een stuk op een T100 gereden die ze klaar hadden staan, reed uitstekend. Er zit een VSFdealer hier in Sneek.
Ik kies voor 26 inch, ook vanwege mijn gewicht. Een paar vraagjes:
1. Standaard zitten er brede Schwalbe Mondial onder, vlg mij 50-ers. Verdient het aanbeveling om die om te ruilen voor Big Apple of een andere band?
2. Ik rijd tamelijk rechtop en ben 1 meter 86, met een bovenlijf dat langer is dan mijn benen. Een Mountainbike-houding met zadel hoger dan het stuur is voor mij een crime. De bovenbuis is bij de T400 langer dan bij andere fietsen. Voorwaarde voor mij is dat ik er goed en behoorlijk rechtop op kan zitten. Is het handig om een tussenstuk tussen vork en stuur te laten zetten? VSF heeft van die stukken, zo zag ik. Geen idee hoe ze heten trouwens.
3. Als ik hem in Sneek bij de plaatselijke fietshandel koop, waar moet ik dan op letten voor wat betreft de afmontage? Die is bij VSF namelijk minder dan bij de duurdere vakantiefietsen, zo las ik. Overigens wel veel beter dan bij Batavus en consorten, zo werd me verteld.
4. Is het handig om er autoventielen in te zetten? Nu pompte ik me geregeld onderweg haast een liesbreuk met dat kleine pompje om de banden weer op druk te krijgen. Of pompt het met autoventielen nog zwaarder als er geen pompstation in de buurt is?
5. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Heb besloten - met steun van het fietsplan op mijn werk - een nieuwe fiets te kopen, ook omdat ik anders ook nog wat andere dingen aan mijn Koga wilde veranderen. Maak vrijdag een proefrit op een nieuwe T400, waar ik al jaren oog op heb. Vanmiddag een stuk op een T100 gereden die ze klaar hadden staan, reed uitstekend. Er zit een VSFdealer hier in Sneek.
Ik kies voor 26 inch, ook vanwege mijn gewicht. Een paar vraagjes:
1. Standaard zitten er brede Schwalbe Mondial onder, vlg mij 50-ers. Verdient het aanbeveling om die om te ruilen voor Big Apple of een andere band?
2. Ik rijd tamelijk rechtop en ben 1 meter 86, met een bovenlijf dat langer is dan mijn benen. Een Mountainbike-houding met zadel hoger dan het stuur is voor mij een crime. De bovenbuis is bij de T400 langer dan bij andere fietsen. Voorwaarde voor mij is dat ik er goed en behoorlijk rechtop op kan zitten. Is het handig om een tussenstuk tussen vork en stuur te laten zetten? VSF heeft van die stukken, zo zag ik. Geen idee hoe ze heten trouwens.
3. Als ik hem in Sneek bij de plaatselijke fietshandel koop, waar moet ik dan op letten voor wat betreft de afmontage? Die is bij VSF namelijk minder dan bij de duurdere vakantiefietsen, zo las ik. Overigens wel veel beter dan bij Batavus en consorten, zo werd me verteld.
4. Is het handig om er autoventielen in te zetten? Nu pompte ik me geregeld onderweg haast een liesbreuk met dat kleine pompje om de banden weer op druk te krijgen. Of pompt het met autoventielen nog zwaarder als er geen pompstation in de buurt is?
5. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?