Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hondenfiets kar - Forum Wereldfietser

hondenfiets kar

hallo,wij willen dit jaar eens een grote fietsvakantie houden met een trekking fiets.
Ook willen we de hond mee nemen in een fietskar.
De hondenkar van Burley spreekt ons erg aan.
Nu moeten we alles nog kopen (normaal gesproken met de racefiets).
Wat is wijsheid voor het gebruik van een hondenfiets kar?
Twijfel koga of santos.
Twijfel ketting of rohloff.

Wie heeft er tips?
Kijk vooral eens goed rond op dit voor jullie waarschijnlijke nieuwe forum, met behulp van de zoekfunctie.
Over jullie 'probleempuntjes' is hier al veel geschreven...
Naast Koga en Santos zijn er nog veel andere goede (en betere) fietsen, en ook de voor- en nadelen van Rohloff en/of derailleur en ketting en/of riem staan in vele topics uitgebreid besproken.
Hallo, wij zijn nog niet gaan kamperen, wel al veel dagtochten gemaakt met fiets en hondenkar. Wij hebben de doggyride novel, bevalt erg goed. Sien heeft vanaf pup af aan er in gemoeten en vindt het inmiddels prima. Eerst hadden we gazelle trekkings 28 inch, maar die zijn na 19 jaar afgeschreven en we zijn overgestapt op 26 inch (santos met derailleur ivm rohloff te duur), omdat we ook af en toe onverharde stukjes rijden en omdat hier geschreven staat dat de banden-wielmaat makkelijker verkrijgbaar is in het buitenland. Daarbij hebben wij geen haast. Het was even schrikken, want de trekstang zit nu iets dichter bij de grond en ik moet nu opletten met heftige hobbels in het wegdek, dan gaat het goed. Veel plezier met uizoeken en voorbereiden, ik ben heel benieuwd naar jullie komende ervaringen.
onze hond zit in een bob 1 wieler kar
ze is het van pup af al gewend en gaat altijd mee
deze kar hangt achter een tandem (daar al aan gedacht ??)
verder zou ik inderdaad eerst goed inlezen op forums over fietsen en versnellingen
en denk goed na wat en waar je denk te gaan fietsen ,asfalt,gravel ,of mtb
en past dat bij de fiets die je denkt te gaan aanschaffen
Wij hebben redelijk wat met de hond 'gevakantiefietst'. De tip van een tandem kan ik onderschrijven, verdeelt de last eerlijk. Zorg sowieso dat je met versnellingen behoorlijk licht kunt schakelen, je sleept best wat extra gewicht mee.

Wat betreft de kar, wij kozen destijds een kinderkar, omdat hondenkarren nauwelijks bestonden, en degene die er waren erg rudimentair waren (zwaar van constructie, en erg open). De hondenkar van Burley ziet er niet verkeerd uit, hij kan goed dicht bij regen (hoewel de zijkant wel alleen maar gaas heeft) en heeft een stevige bodem. Hij is ook goed op te vouwen, wat handig is. Het lijkt wel maar één grote binnenruimte te zijn, wij hadden een ruimte achter de rugleuning (van het kinderbankje wat er in zat) om nog wat aan bagage kwijt te kunnen. Is misschien wat minder noodzakelijk (of zelfs wenselijk) als je met twee losse fietsen gaat, omdat je meer aan je fiets kan hangen dan bij een tandem. Overigens willen we van onze kar (een Chariot) af, we hebben onze hond inmiddels niet meer, laat maar weten als je belangstelling hebt.

Roelof
wimmo17 schreef:Kijk vooral eens goed rond op dit voor jullie waarschijnlijke nieuwe forum, met behulp van de zoekfunctie.
Over jullie 'probleempuntjes' is hier al veel geschreven...
Naast Koga en Santos zijn er nog veel andere goede (en betere) fietsen, en ook de voor- en nadelen van Rohloff en/of derailleur en ketting en/of riem staan in vele topics uitgebreid besproken.

Tja er is ook zoveel,ik zal eens goed op het forum snuffelen naar antwoorden
bodhi schreef:onze hond zit in een bob 1 wieler kar
ze is het van pup af al gewend en gaat altijd mee
deze kar hangt achter een tandem (daar al aan gedacht ??)
verder zou ik inderdaad eerst goed inlezen op forums over fietsen en versnellingen
en denk goed na wat en waar je denk te gaan fietsen ,asfalt,gravel ,of mtb
en past dat bij de fiets die je denkt te gaan aanschaffen

Tandem ook over nagedacht maar dan zit je wel met het "probleem"dat je nooit alleen met de hond kan fietsen en altijd met z'n 2en moet zijn.
We gaan de onverharde wegen niet opzoeken,maar als je een keer op een onverharde weg komt en geen andere keus hebt...
Normaal gesproken zitten we alleen op de racefiets en hebben we nooit onverharde wegen
Rongyos schreef:Wij hebben redelijk wat met de hond 'gevakantiefietst'. De tip van een tandem kan ik onderschrijven, verdeelt de last eerlijk. Zorg sowieso dat je met versnellingen behoorlijk licht kunt schakelen, je sleept best wat extra gewicht mee.

Wat betreft de kar, wij kozen destijds een kinderkar, omdat hondenkarren nauwelijks bestonden, en degene die er waren erg rudimentair waren (zwaar van constructie, en erg open). De hondenkar van Burley ziet er niet verkeerd uit, hij kan goed dicht bij regen (hoewel de zijkant wel alleen maar gaas heeft) en heeft een stevige bodem. Hij is ook goed op te vouwen, wat handig is. Het lijkt wel maar één grote binnenruimte te zijn, wij hadden een ruimte achter de rugleuning (van het kinderbankje wat er in zat) om nog wat aan bagage kwijt te kunnen. Is misschien wat minder noodzakelijk (of zelfs wenselijk) als je met twee losse fietsen gaat, omdat je meer aan je fiets kan hangen dan bij een tandem. Overigens willen we van onze kar (een Chariot) af, we hebben onze hond inmiddels niet meer, laat maar weten als je belangstelling hebt.

Roelof
tandem lijkt me inderdaad lichter fietsen maar je kan nooit eens alleen met de hond weg,dan moet je toch met z'n 2en op de tandem.
met tandem moet je al het andere bagage aan de fiets hangen......?voordeel?
we dachten zelf dat het handiger is om 1 hondenkar en 1 bagage aanhanger kar te gebruiken...
tja wat is wijsheid
corry/stephan schreef:Hallo, wij zijn nog niet gaan kamperen, wel al veel dagtochten gemaakt met fiets en hondenkar. Wij hebben de doggyride novel, bevalt erg goed. Sien heeft vanaf pup af aan er in gemoeten en vindt het inmiddels prima. Eerst hadden we gazelle trekkings 28 inch, maar die zijn na 19 jaar afgeschreven en we zijn overgestapt op 26 inch (santos met derailleur ivm rohloff te duur), omdat we ook af en toe onverharde stukjes rijden en omdat hier geschreven staat dat de banden-wielmaat makkelijker verkrijgbaar is in het buitenland. Daarbij hebben wij geen haast. Het was even schrikken, want de trekstang zit nu iets dichter bij de grond en ik moet nu opletten met heftige hobbels in het wegdek, dan gaat het goed. Veel plezier met uizoeken en voorbereiden, ik ben heel benieuwd naar jullie komende ervaringen.
Vorige week voor de 1e keer met Sjaan in fietskar een rondje gereden.
We konden een (electr.fiets) en kar van iemand lenen.
Electrische fiets niet handig als de accu leeg is.
sjaan vond het nog wel een beetje eng,tja is wel wennen,ook voor mij....maar wel een super ervaring
tandem lijkt me inderdaad lichter fietsen maar je kan nooit eens alleen met de hond weg,dan moet je toch met z'n 2en op de tandem.
met tandem moet je al het andere bagage aan de fiets hangen......?voordeel?
we dachten zelf dat het handiger is om 1 hondenkar en 1 bagage aanhanger kar te gebruiken...
Ik weet niet wanneer je precies alleen met de hond weg wil, maar als je op de vakantie doelt fiets je het merendeel van de tijd toch echt samen. Voordeel van een tandem is dan dat 1 kan sturen en op de weg letten, en 1 zich om de hond kan bekommeren als die naast de fiets loopt (en t is bovendien gezelliger en altijd eerlijk qua lastverdeling). En als je dan alsnog even alleen weg wil met de fiets, kan in ieder geval de kapitein (=voorste rijder) altijd nog alleen op de fiets weg. Bij ons kwam dat zelden voor, hooguit om aan begin of eind van de dag nog even voor een boodschap te gaan.

Als je t meer over ritjes thuis hebt, kan ik me niet voorstellen dat je nu niet sowieso al een fiets hebt waar de kar achter kan - kwestie van een extra koppelsetje aanschaffen. Zoek je een goede fiets waar je ook in je eentje langere tochten met de hond mee kan maken - ja, dan kies je beter niet voor een tandem.

Met de tandem ben je inderdaad iets beperkter qua 'standaard' bagagemogelijkheden, maar daar valt meestal wel een mouw aan te passen. Wij hadden dus een kar waar nog wat bagage in kon, naast de hond, en er zijn ook opties denkbaar met tank of frametassen. Maar de ervaring leert dat je eerder teveel dan te weinig meeneemt, dus dan is een tandem juist een mooie stok achter de deur :)

Twee aanhangers kan, maar dat is ook twee keer het extra gewicht van een aanhanger, en moet je zeker opletten dat je je beperkt met de bagage die je aan je fietsen hangt, bijvoorbeeld alleen achtertassen en geen voortassen.

Roef
Nog wat inspiratie:

https://www.dropbox.com/s/dfw4b2smpltzq ... 7_1744.JPG

De voorste kar is onze hond, die daarachter van een Zwitserse familie die we stomtoevallig in een klein dorpje tegenkwamen :)

Roef
wow dat moet wel hard labeur zijn daar in de bergen met zoveel bagage en dan een kar met grote hond erin te moeten sleuren...ging dat een beetje?
wow dat moet wel hard labeur zijn daar in de bergen met zoveel bagage en dan een kar met grote hond erin te moeten sleuren...ging dat een beetje?
Je moet je plan er inderdaad een beetje op aanpassen. Wij fietsten Benjaminse naar Venetië, en die route geeft bij de heftigste stukken (bijv Simplon pas) alternatieven waar je ook stukjes de trein kan nemen, of stukjes boot (Como meer). Dan is het prima te doen :)

Roef

Op de autotrein bij Kandersteg kun jj bijvoorbeeld prima je combinatie kwijt:

https://www.dropbox.com/s/pxbjhtuvm5m0u ... 2_1510.JPG
https://www.dropbox.com/s/yhzqxw8n3xt1t ... 2_1508.JPG

Of op de plecht van het bootje over het Como meer:

https://www.dropbox.com/s/oz2olzteh40ax ... 4_1241.JPG
Afbeelding

Deze man is weliswaar randonneur en geen vakantiefietser, maar het geeft misschien wel inspiratie om het eens anders aan te pakken... de hond wil ook wel eens wat zien :D .
Hier is de man te zien in Parijs-Brest-Parijs 2011, maar ik ontmoette hem naderhand op een tocht in België ook. De hond gaat altijd mee, op elk brevet. Volgens hem blijft de hond rustig omdat hij er beter mee kan praten en omdat het beestje alles kan zien. De bak is een cabrio maar als het regent kan het dak gewoon dicht.

Vorig jaar reden man en hond zelfs de Tour de France Randonneur, daarover een mooi verslag (weliswaar in het Frans maar met heel veel leuke foto's) :
verslag TRFR 2012
Rongyos schreef:
tandem lijkt me inderdaad lichter fietsen maar je kan nooit eens alleen met de hond weg,dan moet je toch met z'n 2en op de tandem.
met tandem moet je al het andere bagage aan de fiets hangen......?voordeel?
we dachten zelf dat het handiger is om 1 hondenkar en 1 bagage aanhanger kar te gebruiken...
Ik weet niet wanneer je precies alleen met de hond weg wil, maar als je op de vakantie doelt fiets je het merendeel van de tijd toch echt samen. Voordeel van een tandem is dan dat 1 kan sturen en op de weg letten, en 1 zich om de hond kan bekommeren als die naast de fiets loopt (en t is bovendien gezelliger en altijd eerlijk qua lastverdeling). En als je dan alsnog even alleen weg wil met de fiets, kan in ieder geval de kapitein (=voorste rijder) altijd nog alleen op de fiets weg. Bij ons kwam dat zelden voor, hooguit om aan begin of eind van de dag nog even voor een boodschap te gaan.

Als je t meer over ritjes thuis hebt, kan ik me niet voorstellen dat je nu niet sowieso al een fiets hebt waar de kar achter kan - kwestie van een extra koppelsetje aanschaffen. Zoek je een goede fiets waar je ook in je eentje langere tochten met de hond mee kan maken - ja, dan kies je beter niet voor een tandem.

Met de tandem ben je inderdaad iets beperkter qua 'standaard' bagagemogelijkheden, maar daar valt meestal wel een mouw aan te passen. Wij hadden dus een kar waar nog wat bagage in kon, naast de hond, en er zijn ook opties denkbaar met tank of frametassen. Maar de ervaring leert dat je eerder teveel dan te weinig meeneemt, dus dan is een tandem juist een mooie stok achter de deur :)

Twee aanhangers kan, maar dat is ook twee keer het extra gewicht van een aanhanger, en moet je zeker opletten dat je je beperkt met de bagage die je aan je fietsen hangt, bijvoorbeeld alleen achtertassen en geen voortassen.

Roef
Hoi Roef
onze hond is iets kleiner dan jullie dalmatier. (20kg)
Wel mooie foto.
ik bedoelde "alleen"met de tandem,dat je ook met dag tripjes met de tandem moet gaan als je alleen een keer met hond weg wilt.
Nee ik heb geen "gewone"fiets.Wel een heel oud barrel om naar de supermarkt te fietsen,maar die is echt niet geschikt.
We willen dan 1 bagagekar gebruiken en dan wellicht alleen achtertassen om de simpele dingen (fototoestel,regenjas,zonnebrand,telefoon ,etenswaren enz) in te doen.
we nemen geen tent enz mee.
Hebben wel een racefiets maar ik ben bang dat het frame niet blij wordt van een fietskar.
Binnenkort fiets uittesten bij knoops in mierlo.
Dag Carmen,

Dan klinkt t alsof een tandem inderdaad minder voor de hand ligt. Als jullie niet gaan kamperen, zou ik me sowieso niet zo'n zorgen maken over de bagage ruimte, zou in principe met alleen tassen aan de fiets en geen kar, of zelfs een van de twee fietsen helemaal zonder tassen met alleen kar kunnen. In de beperking toont zich de meester, je neemt anders al gauw teveel mee :)

Onze dalmatier was trouwens een klein en fijn exemplaar, woog ook niet meer dan 20kg.

Succes!

Roef
Het is er weliswaar niet van gekomen, maar toen ik met mijn hond op reis wou gaan, vond ik deze wel een mogelijke reisfiets:

- de small haul van Frances cycles
Afbeelding
- en als alternatief (wegens in België te verkrijgen) de Bullit (voor niet al te verre reizen)
Afbeelding.

Geen karren, maar misschien ook een denkpiste.
bert heuvellander schreef:Het is er weliswaar niet van gekomen, maar toen ik met mijn hond op reis wou gaan, vond ik deze wel een mogelijke reisfiets:

- de small haul van Frances cycles
Afbeelding
- en als alternatief (wegens in België te verkrijgen) de Bullit (voor niet al te verre reizen)
Afbeelding.

Geen karren, maar misschien ook een denkpiste.
welgrappig,maar geen instap en geen bescherming tegen zon of regendruppels,
leuk dat je hebt meegedacht
carmenopdefiets schreef: welgrappig,maar geen instap en geen bescherming tegen zon of regendruppels
Je kan er een box bijbestellen (zelf deurtje in maken?) en met een beetje handigheid is een regen/zonnescherm relatief gemakkelijk te installeren. :wink:

Veel succes met je zoektocht.
we hebben de burley tail wagon gekozen.
fijne hondenfietskar.
Sjaan moet nog een beetje wennen maar het gaat steeds beter,