Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur van fiets - Forum Wereldfietser

levensduur van fiets

ik ga deze zomer naar w-africa fietsen. m'n fiets is met shimano XT afgemonteerd. kan iemand een indicatie geven hoeveel km tandwielen e.d meegaan?

Name: Theo

Email: theo@holcus.nl

Als je circa elke 3000 km een nieuwe ketting omgooit, gaat een tandwielenset al gauw 10 tot 15 duizend kilometer mee. Ik heb er ook wel eens ruim 20 duizend km mee gereden op die manier.
Ik ben ook ooit op de fiets vanuit Nederland naar West-Afrika gereden, daar een stel landen doorkruist en weer terug. Pas in Spanje op de terugweg moest ik nieuwe tandwielen hebben (toegegeven, ik kon niet eerder goede kwaliteit nieuwe vinden).
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: cor

Bedankt voor de info.

uit: De Wind door je Haar, de Zon op je Huid, opontdekking in Europa en Azie (Marijke Vermond en Eric Schuijt)


MALEISIË, 13de maand, 18.900 km. Alu: tijdens het klimmen door de bergen schoot de ketting soms door bij het kracht zetten. Ook de Mega kreeg er last van. In Kuantan hebben we Bert Boom van Shimano gebeld, die ons aanraadde om bij Shimano Singapore langs te gaan. De resterende kilometers naar Singapore gaven geen problemen omdat er weinig bergen waren. Eenmaal bij Shimano Singapore bleek Bert Boom hun een fax te hebben gestuurd, waarin hij hen op de hoogte had gebracht van onze komst. Ze waren graag bereid ons te helpen. Een medewerker bracht ons naar een goede fietsenwinkel waar de voorbladen, achtercassette en ketting van beide fietsen werden vervangen. Shimano, bedankt!

Voetnoot: natuurlijk moet je je ketting regelmatig schoonhouden (na het olien afvegen met een doek) en niet met een scheve ketting ketting rijden (en ook niet een scheve schaat rijden...)