Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike..... - Forum Wereldfietser

e-bike.....

Waar ik eens naar benieuwd ben is welke fietsenbouwer er met de eerste deftige bruikbare vakantie e-bike op de markt gaat komen......
Het verwonderd me heel sterk dat met alle huidige wonderbaarlijke hi tech die er is men blijkbaar niet in staat is een eenvoudig e-fietsje te bouwen die de naam waardig is....vreemd toch...

Hetgeen nu op de markt is , is niet eens het bekijken waard.....en ik denk dat er hier toch een enorme markt open ligt.....
Deze komt misschien in de buurt? Waar zou een vakantie e-bike volgens jou aan moeten voldoen?

Afbeelding
voor mij moet die zowat dezelfde opbouw hebben als een trekking fiets, stevig en degelijk materiaal...verder de batterij , die batterijen die er op die fietsen zitten zijn gewoon humoropwekkend .....goed voor de vlaamse boerinnenbond hun zondagse tochtjes, oke niks mis mee maar voor de vakantiefietser beetje ahum....

batterijtje zou toch een dikke 300 km minimaal moeten meegaan, en een reserve batterij zou er standaard ook moeten opzitten, de oplaadmogelijkheden zouden iets meer net onafhankelijk moeten zijn....de reservebatterij zou tijdens het fietsen moeten kunnen geladen worden, hoe , geen idee .....

vanaf dat moment kunnen we spreken van iets dat goed bruikbaar is .....

bedenk eens de enorme mogelijkheden dat er zouden open komen te liggen moest er zulk een fiets op de markt komen.....

Nu zijn fietsvakanties in verre landen niet voor iedereen haalbaar omdat het dikwijls hard labeur is , met een e bike zou dat dan plots wel mogelijk zijn....

dat de fiets dan wat zwaarder word mag toch geen probleem zijn dan denk ik....

dat zulke fietsen er gaan komen dat is een zekerheid maar dat het zolang duurt verwonderd me wel......
Die zijn er al jaren, het Duitse Kalkhoff heeft zelfs een model met Rohloffnaaf :D
de reservebatterij zou tijdens het fietsen moeten kunnen geladen worden, hoe , geen idee
Er zijn drie (on)mogelijkheden. Of je bindt een zonnepaneel op je rug of je gaat harder trappen (maar de bedoeling van een e-bike was juist minder hard te trappen) of je hebt een perpetuum mobile uitgevonden.
Petervd schreef:Die zijn er al jaren, het Duitse Kalkhoff heeft zelfs een model met Rohloffnaaf :D
die zijn goed op weg.....maar zijn er nog lang niet....denk ik...zie er geen enkele geschikte fiets tussen staan die effectief als degelijke vakantiefiets kan ingezet worden.....
maar van de duitsers weten we.....dat zij er wel in zullen slagen op termijn...
Jan Eleveld schreef:
de reservebatterij zou tijdens het fietsen moeten kunnen geladen worden, hoe , geen idee
Er zijn drie (on)mogelijkheden. Of je bindt een zonnepaneel op je rug of je gaat harder trappen (maar de bedoeling van een e-bike was juist minder hard te trappen) of je hebt een perpetuum mobile uitgevonden.
maw ....er is nog werk aan de winkel...
De Vakantiefietser

Afbeelding


Rob's Bikecenter (geen briljante foto, maar op de fiets- en Wandelbeurs staat nu een omgebouwde 29er)

Afbeelding


Peter
Vraag blijft of een vakantiefiets met trapondersteuning fundamenteel een goed idee is.
De 'kick' is toch dat je de wereld rondtrekt met behulp van alleen je eigen spierkracht en de uitvinding van het wiel. Als bepaalde trajecten te zwaar zijn voor iemand dan is de hulp van elektrische aandrijving waarschijnlijk toch onvoldoende om die pas van 3500 meter over te fietsen. Of de elektromotor moet zo hard werken dat je feitelijk gemotoriseerd op weg bent en je een karrenvracht aan accu's meesleept. Een e-bike met een extra accu weegt al snel meer dan 25 kilo en dan komt de bagage er nog bij.
Ik geloof toch meer in het optimaliseren van fiets, bagage en fietser. Een fiets van 12 kilo, bagage 15 kilo en de fietser een afgetraind lijf.
En voor wie dat niet weggelegd is: geen fietsvakantie?
25 kg voor een ebike met reservebatterij is toch echt licht.....dat gewicht zit zeker al prima voor mijn part....
als bepaalde trajecten te zwaar zijn voor iemand dan is het net handig dat het een ebike is, zodat die onoverkomelijke pas dan toch genomen kan worden......

en wat is nu 25 kg voor zo een fiets....? das een paar kg zwaarder dan een gewone trekking...en gezien het een e bike is voel je dat toch niet....

wat die karrevracht aan batterijen betreft.....2 batterijen die elks minimaal 300 km doen ....toch al een flinke trip voor je aan opladen moet denken niet....
met minimaal 300 km bedoel ik wel op de hoogste ondersteuning he...dus met matige ondersteuning kunnen veel meer km gemaakt worden.....die batterijen zitten er aan te komen trouwens....
Alien schreef:En voor wie dat niet weggelegd is: geen fietsvakantie?
plus 1
johnny-vs schreef:met minimaal 300 km bedoel ik wel op de hoogste ondersteuning he...dus met matige ondersteuning kunnen veel meer km gemaakt worden.....die batterijen zitten er aan te komen trouwens....
Hoi Johnny,

Jouw verbazing verbaast mij een beetje aangezien je zelf al aangeeft dat er geen geschikte batterijen bestaan voor een dergelijke fiets. Wat de actieradius van de huidige e-trekkingbikes zijn weet ik niet maar dat de actieradius met volle bepakking kleiner zal zijn dan van een 'normaal' gebruikte e-bike spreekt voor zich.

Op dit moment zie je niet alleen bij e-bikes maar ook bij elektrische auto's - en even zo bij zonnepanelen e.d. - dat opslag van energie de bottleneck is.
Batterijen zullen nog wel efficiënter worden, maar of het een echte oplossing wordt vraag ik mij af. Als je een lange klim doet met trapondersteuning dan kost dit een niet al te sterke fietser bijv. 150 Watt per uur aan ondersteuning, dan overdrijf ik waarschijnlijk niet. Je accu is dan na 2,5 uur leeg.
De fietsersbond heeft het over gemiddeld 10 km klimmen met 250wh, dus hooguit 15 km met een accu (zonder bagage).
Een pas van 3500m doe je eerder in 2,5 dag dan in 2,5 uur, zeker als je fiets + bagage meer dan 40 kilo weegt...

Driehonderd kilometer met een accu is verre toekomstmuziek.
En zonder pas van 3500m geen fietsvakantie!
Een verre fietsvakantie met maximaal 15 km klimmen is geen fietsvakantie. Het is niet anders.
Elke kg meer aan je fiets, of lichaam (wink) kost 4W meer om vooruit te komen.
Voor wat inzicht kijk ik in een tabel met km/uur en vermogen in Watt bij een helling.
Fietser 70 kg, fiets 10 kg.
Fiets je 22 km/uur op het vlakke 70 watt. Ongeveer het zelfde vermogen moet je leveren bij een helling van 5% maar dan ga je slechts 6 km/uur.
Wil je op die helling dezelfde snelheid houden 310 Watt.

Zit je nog niet in de groep waar de spierkracht door leeftijd al behoorlijk is afgenomen, meer op vermogen traine zulle. :lol:
dat is het hem juist...die batterijen bestaan momenteel (nog) niet....en dat verbaast me idd ja.....op alle vlakken zoveel technologie in huis hebben......een batterij maken lukt niet .....blijf het vreemd vinden.....
Jan Eleveld schreef:Batterijen zullen nog wel efficiënter worden, maar of het een echte oplossing wordt vraag ik mij af. Als je een lange klim doet met trapondersteuning dan kost dit een niet al te sterke fietser bijv. 150 Watt per uur aan ondersteuning, dan overdrijf ik waarschijnlijk niet. Je accu is dan na 2,5 uur leeg.
De fietsersbond heeft het over gemiddeld 10 km klimmen met 250wh, dus hooguit 15 km met een accu (zonder bagage).
Een pas van 3500m doe je eerder in 2,5 dag dan in 2,5 uur, zeker als je fiets + bagage meer dan 40 kilo weegt...

Driehonderd kilometer met een accu is verre toekomstmuziek.
"verre" toekomst denk ik niet echt....over 1 tot 3 jaar denk ik dat we zover zullen zijn .....die evolutie van die e bikes gaat momenteel erg snel, wat batterijen betreft dan toch.....
momenteel zijn er al die 200 km en meer halen op 1 batterij dus nog wat verder ontwikkelen en dan......