Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oriëntatie andere fiets - Forum Wereldfietser

Oriëntatie andere fiets

Ondanks het feit dat mijn Gazelle Ultimate Excellent erg lekker rijdt, kijk ik met een half oog toch naar een andere, tweede fiets, meer specifiek voor fietsvakanties met kampeerbagage.
Ik probeer niet meer mee te nemen dan 15kg totaal (bagage incl 2 achtertassen en een stuurtas).
Mijn doelgebied de verharde weg in Europa met de nodige gravel-bos en boerenlandweggetjes/karresporen. Ik houd van lichte, snelle fietsen, (al is licht meteen al erg betrekkelijk met bagage achterop)
Als het om uiterlijk gaat vind ik de klassieke randonneur erg mooi, alleen ik heb twijfels bij de geschiktheid van dit soort toch lichte fietsen voor een kilo of 15 bagage op de achterdrager.
Is hier bijvoorbeeld probleemloos mee af te dalen?
Zoals ik ook elders in een draadje poste, wil ik geen geshimmy downhill.
Een andere optie is een stevige 28 inch Avaghon oid. Dat gaat al meer naar de traditionele vakantiefiets natuurlijk, en het heeft niet helemaal het lichtgewicht snelle van een randonneur.
Wat te doen?
Ik heb october vorig jaar een Koga light de luxe aangeschaft met het doel daar fietsvakanties mee te rijden.Inclusief tent,slaap en kookgerei kom ik op ongeveer 15 kilo bagage verdeelt over 2 achtertassen en een ortlieb koffertje bovenop alsmede een stuurtasje.
De fiets rijdt als een zonnetje.Heerlijk licht , snel en comfortabel.
Heb er inmiddels 3000 km.mee gefietst .
Met bagage is het stabiel.Maar of je er snel een helling mee af kunt dalen weet ik niet echt.
Heb het met 40 km.gedaan en dat ging goed.Harder zou ik trouwens niet durven .
Daar heb ik zelf het lef niet voor .
Ik kan je de fiets van harte aanbevelen.
Ach ja, men neme een stalen 28" vakantiefiets, men verwisselt het monsterstuur met een racebocht, en zie daar, een klassieke randonneur. Ik heb dit met een Koga 'Randonneur' van een jaar of 15 oud gedaan, en dat gaat prima. Uiteindelijk zijn het de vele extra's (dragers, spatborden, pantserbanden, grote sturen, bagage natuurlijk) die een fiets zwaar maken, het frame maakt niet heel veel uit. Vorig najaar reed ik een paar dagen in de Ardennen met deze fiets op de manier die jij beschrijft geloof ik (zie reisverslag in m'n onderschrift), en dat ging prima.
Trouwens, hoewel dit wel een officiële 'vakantiefiets' is, is ie niet extreem stabiel: met achtertassen en redelijk wat gewicht in m'n stuurtas is er een resonantie bij 23 en 46 km/u. Niet genoeg om om te vallen, wel genoeg om niet relaxed zonder handen te fietsen. Bij 11,5km/u heb ik nog niks gevoeld, en 92 heb ik nog net niet gehaald ;)
De Jan Janssen Globe is volgens mij een echte 'snelle lichte' randonneur. Als je je bagage alleen aan staal toevertrouwt: misschien voldoet de Surly LHT of Crosscheck voor jou?
Ja, die Jan Janssen Globe viel me onlangs ook op toppen ik hun site eens bekeek; erg mooie fiets. Wel aluminium als ik het goed heb, hoewel dat op zichzelf geen probleem hoeft te zijn natuurlijk. Het maakt alleen het uiterlijk wat minder rank.